Komunikaty

Obwieszczenie o wydanej decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działek nr ewid. 1511 i 1512 obręb Zarzecze, gmina Nisko”.

Nisko, dnia 29.09.2023 r.

OSK.6220.24.2022

OBWIESZCZENIE

BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO

 

Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 29.09.2023 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działek nr ewid. 1511 i 1512 obręb Zarzecze, gmina Nisko”.

Inwestor - WKW Energia Sp. z o. o.;

Z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, w tym z opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) i jest dostępna w dniach pracy Urzędu.

W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.

 

Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta Nisko

mgr Zbigniew Kotuła

 

 

 

 

Nisko, dn. 29.09.2023 r.

Znak: OSK.6220.24.2022

 

Decyzja

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Działając na podstawie:

  • art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ust. 1 i 2, oraz art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.),

  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.),

  • § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku Inwestora: WKW Energia Sp. z o. o. w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,

orzekam

stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działek nr ewid. 1511 i 1512 obręb Zarzecze, gmina Nisko, o ile spełnione będą poniższe warunki:

  1. Prace budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzone będą wyłącznie
    w porze dziennej, tj. w godz. od 06.00 do 22.00.

  2. Zaplecze budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca przechowywania odpadów, lokalizowane będą poza terenami zadrzewionymi, zbiorowiskami łąkowymi, dolinami cieków wodnych, miejscami podmokłymi i miejscami, na których w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca przechowywania odpadów, materiałów budowlanych itp. uszczelnić tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo – wodnego.

  3. Prace ziemne związane z budową przedmiotowej farmy fotowoltaicznej przeprowadzone będą poza okresem wzmożonej aktywności fauny, w tym poza głównym okresem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 01 marca do 31 sierpnia. W przypadku konieczności wykonywania ww. prac w ww. okresie, prace te będą poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt w okresie 1-3 dni przed planowanym rozpoczęciem prac budowlanych. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, prace te należy wstrzyma

  4. do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta (np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych) lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.

  5. W czasie prowadzenia prac ziemnych zdjęty humus będzie gromadzony osobno i na czas prowadzenia prac będzie zabezpieczony przed zanieczyszczeniami oraz wykorzystany
    do zagospodarowania terenów zielonych.

  6. Poszczególne elementy farmy fotowoltaicznej, w tym ogrodzenie terenu zamierzenia inwestycyjnego będą zlokalizowane poza terenami wód stojących (oznaczonych Wsr/ŁIII
    i Wsr/RIVa), w odległości minimum 5 m od brzegów zbiorników.

  7. Wykopy, zagłębienia terenu i tym podobne obiekty niezasypane/niezagospodarowane
    w danym dniu roboczym, mogące stanowić pułapkę dla drobnych i średnich zwierząt, będą odpowiednio zabezpieczone (np. poprzez szczelne przykrycie lub zastosowanie tymczasowego ogrodzenia utrzymywanego w szczelności z gruntem i w miejscach połączeń). Codziennie rano, przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i zagłębień terenowych powstałych w trakcie prac, będą one sprawdzane, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia będą one niezwłocznie odłowione i przenoszone poza teren realizacji przedsięwzięcia w odpowiednie danemu gatunkowi siedlisko.

  8. Linie kablowe energetyczne/światłowodowe wykonać jako linie podziemne.

  9. Realizacja planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będzie się wiązała
    z koniecznością wycinki drzew i krzewów.

  10. Drzewa/krzewy znajdujące się w pobliżu planowanego przedsięwzięcia, które będą narażone na mechaniczne uszkodzenie w trakcie prowadzenia prac, będą skutecznie zabezpieczone (np. poprzez odeskowanie lub owinięcie pni matami słomianymi lub jutowymi do wysokości co najmniej 150 cm, ręczne prowadzenie prac w strefie korzeniowej drzew lub krzewów, w obrębie korzeni drzew nie będą lokalizowane bazy materiałowo – sprzętowe, urobek z wykopów oraz odpady powstające podczas prowadzenia prac budowlanych, itp.).

  11. W przypadku prowadzenia nasadzeń krzewów wykorzystane będą rodzime gatunki roślin.

  12. Ogrodzenie farmy fotowoltaicznej będzie wykonane jako siatkowe lub panelowe
    z przestrzenią min. 20 cm od poziomu terenu do dolnej krawędzi ogrodzenia (ogrodzenie bez podmurówki). Dolną krawędź ogrodzenia wykonana będzie w sposób wykluczający kaleczenie się zwierząt.

  13. Panele fotowoltaiczne będą pokryte powłoką antyrefleksyjną oraz zastosowana będzie matowa rama.

  14. Zabiegi związane z utrzymaniem terenu zamierzenia inwestycyjnego w czasie eksploatacji (wykaszanie roślinności) prowadzone będą od centrum farmy ku jej krańcom. Nie będą używane kosiarki rozdrabniające.

  15. Na terenie farmy nie będą stosowane herbicydy, pestycydy i jakiekolwiek inne środki chemiczne (np. ograniczające wzrost roślin).

  16. Nie odladzać, nie odśnieżać, nie myć paneli fotowoltaicznych przy użyciu środków chemicznych.

  17. Maksymalna wysokość górnej części konstrukcji montażowych, wraz z modułami PV nie będzie przekraczać 5 m.

  18. Farma fotowoltaiczna nie będzie stale oświetlona. Dopuszcza się możliwość oświetlenia farmy wyłącznie w sytuacji, gdy będzie ono aktywowane czujnikami ruchu.

  19. W przypadku wyboru do zamontowania transformatora olejowego, będzie on umieszczony w zamkniętej stacji transformatorowej, a pod nim zamontowana będzie szczelna misa olejową, zdolna wychwycić całość wycieku oleju w przypadku ewentualnego rozszczelnienia.

 

Uzasadnienie

Inwestor – WKW Energia Sp. z o. o. w którego imieniu działa Pełnomocnik Pan Damian Sobowiec – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko, z wnioskiem z dnia 09.12.2022 r. (data wpływu do Urzędu 13.12.2022 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działek nr ewid. 1511 i 1512 obręb Zarzecze, gmina Nisko”.

Do wniosku dołączono: Kartę informacyjną przedsięwzięcia, wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej.

Po rozpatrzeniu wniosku Inwestora stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie wymienione jest w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz.1839 z późn. zm.), i jest przedsięwzięciem, dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko – sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia – może być wymagane.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Burmistrz Gminy i Miasta Nisko pismem z dnia 23.12.2022 znak: OSK.6220.24.2022 wystąpił o wyrażenie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, oraz sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 07.04.2023 r. (data wpływu do Urzędu 11.04.2023 r.) znak: WOOŚ.4220.12.42.2022.BL.10 organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działek nr ewid. 1511 i 1512 obręb Zarzecze, gmina Nisko”, o ile spełnione będą przesłanki wyartykułowane w sentencji niniejszej decyzji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 11.01.2023 r. (data wpływu do Urzędu 12.01.2023 r.) znak: PSNZ.9020.4.41.2022 stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działek nr ewid. 1511 i 1512 obręb Zarzecze, gmina Nisko”.

Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli w swojej opinii z dnia 13.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu 20.07.2023 r.), znak: RZ.ZZŚ.4.4901.181.2023.AT stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działek nr ewid. 1511 i 1512 obręb Zarzecze, gmina Nisko”.

Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów dotyczących planowanego przedsięwzięcia oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli w sprawie obowiązku sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu, oraz co do konieczności przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko, Burmistrz Gminy i Miasta Nisko stwierdził brak potrzeby sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:

1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

- Skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji. Przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną. W ramach przedsięwzięcia zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne za pomocą konstrukcji wsporczych wbijanych w grunt. Panele fotowoltaiczne pokryte będą powłoką antyrefleksyjną. Ponadto, wykonane zostaną, m.in.: inwertery zamontowane na konstrukcji pod panelami fotowoltaicznymi (których zadaniem jest przekształcanie prądu stałego na prąd zmienny), okablowanie solarne, stacja transformatorowa, ewentualnie magazyn energii, układy pomiarowo – zabezpieczającymi, instalacje odgromowe, linie kablowe, system monitoringowo – alarmujący, ogrodzenie oraz pozostałe elementy infrastruktury niezbędne do funkcjonowania farmy fotowoltaicznej.

Wysokość konstrukcji wsporczej wraz z panelami nie będzie przekraczała 5,0 m n.p.t.

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do realizacji na częściach działek
nr ewidencyjny
1511, 1512 w miejscowości Zarzecze, gmina Nisko.

Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wymagała wycinki drzew ani krzewów.
Drzewa i krzewy niepodlegające wycince, a narażone na ewentualne mechaniczne uszkodzenia w trakcie prowadzenia prac, zostaną skutecznie zabezpieczone, zgodnie z zapisami w sentencji niniejszej decyzji.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na terenie przekształconym przez człowieka w odległości ok. 50 m od najbliższej zabudowy zagrodowej.

Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, że budowa farmy fotowoltaicznej nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza i ponadnormatywnych oddziaływań na ludzi oraz poszczególne komponenty środowiska. Nie będzie powiązań z innymi przedsięwzięciami w szczególności kumulowania się oddziaływań z przedsięwzięciami na sąsiadujących nieruchomościach.

- Różnorodności biologicznej, wykorzystania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.

Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje znaczących negatywnych zmian w miejscowym środowisku przyrodniczym, gdyż charakteryzuje się niewielkim zasięgiem
powierzchniowym. W związku z charakterem inwestycji, na której podstawie została zaplanowana, planowane przedsięwzięcie nie wpłynie w żaden sposób na utrzymanie obecnego poziomu różnorodności biologicznej na przedmiotowym obszarze. Planowane prace nie stanowią
żadnego zagrożenia dla miejscowych zasobów zarówno różnorodności biologicznej jak i zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.

Eksploatacja farmy fotowoltaicznej nie będzie wymagała stałej obsługi, jedynie okresowych przeglądów i konserwacji. W przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych wykorzystana do tego celu zostanie woda oraz ewentualnie środki biodegradowalne.

- Emisji i występowania innych uciążliwości. Emisja substancji zanieczyszczających powietrze oraz emisja hałasu spowodowana będzie głównie przez środki transportu będzie miała charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót montażowych. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznych prace budowlane prowadzone będą w porze dziennej. Nie przewiduje się wzrostu zanieczyszczeń spowodowanego budową farmy fotowoltaicznej. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia przewiduje się, że dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Odpady powstające podczas prac budowlanych i montażowych będą selektywnie gromadzone w wyznaczonych miejscach i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwienia. Na etapie realizacji inwestycji zapewniona będzie okresowa kontrola stanu technicznego maszyn, co zabezpieczy środowisko gruntowo – wodne przed możliwością zanieczyszczenia. Etap eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie powodował emisji i występowania innych uciążliwości związanych z przedmiotową inwestycją.

W związku z realizacją przedsięwzięcia powstaną nowe źródła hałasu, tj.: transformator umieszczony wewnątrz kontenerowej stacji transformatorowej, która będzie ograniczać rozprzestrzenianie się hałasu (zgodnie z przedłożoną dokumentacją poziom hałasu w odległości 1 m od transformatora wynosi ok. 77 dB) oraz praca inwerterów (zamontowanych pod panelami fotowoltaicznymi, dla których wskazano poziom hałasu emitowany na poziomie ok. 51 dB). Dodatkowo, źródłami hałasu będą nieznaczny ruch pojazdów związany z pracami serwisowymi oraz maszyny/urządzenia wykorzystywane podczas prac związanych z koszeniem terenu zainwestowanego. Biorąc powyższe pod uwagę, przewiduje się, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wpłynie znacząco na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie.

- Ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu. Teren, na którym zlokalizowane będzie planowane przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami występowania osuwisk, nasypów czy terenów zalewowych, dlatego nie ma możliwości wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia tj. budowa farmy fotowoltaicznej nie ma możliwości wystąpienia katastrofy budowlanej. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych do na placu budowy podczas montażu paneli fotowoltaicznych. Ze względu na skalę i charakter przedsięwzięcia nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego.

- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie. Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu inwestycji i będą zagospodarowane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2021 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699).

- Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Planowana inwestycja, w tym towarzyszące jej emisje, na etapie montażu i późniejszej eksploatacji nie będą powodowały ryzyka wystąpienia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:

- obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wodno – błotne oraz obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

- Obszary wybrzeży i środowisko morskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na  obszarze wybrzeży i środowiska morskiego.

- Obszary leśne lub górskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze leśnym lub górskim.

- Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie ma stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na terenie poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.

- Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody. Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.). Najbliższym obszarem Natura 2000 względem terenu przedsięwzięcia jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Dolina Dolnego Sanu PLH180020, znajdujący się w odległości ok. 2,8 km. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.

Teren objęty przedsięwzięciem położony jest w otulinie Parku Krajobrazowego „Lasy Janowskie” funkcjonującego na mocy Uchwały Nr XLVIII/994/14 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 23 czerwca 2014 r. w sprawie Parku Krajobrazowego „Lasy Janowskie”(Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2014 r., poz. 1948, ze zm.). Zgodnie z definicją zawartą w art. 5, pkt 14 ww. ustawy o ochronie przyrody otulina stanowi strefę ochronną graniczącą z formą ochrony przyrody i wyznaczoną indywidualnie dla formy ochrony przyrody w celu zabezpieczenia przed zagrożeniami zewnętrznymi wynikającymi z działalności człowieka. Ww. Park zlokalizowany jest w oddaleniu o ok. 7,3 km od miejsca realizacji planowanego przedsięwzięcia. Mając na względzie ustawowe funkcje otuliny i specyfikę przyrodniczą przedmiotowej otuliny, zasięg powierzchniowy zamierzenia oraz jego ekspozycję w krajobrazie należy stwierdzić, że realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie znacząco negatywnie na funkcje otuliny Parku Krajobrazowego Lasy Janowskie.

Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005),
a zaktualizowanego w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.

Biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary Natura 2000, tj. oceny, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska. Ze względu na przekroczenie standardów imisyjnych określonych dla pyłu PM10, pyłu PM2.5 oraz przekroczenie wartości docelowej ustalonej dla B(a)P strefa podkarpacka została zaliczona do klasy C.

- Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

- Gęstość zaludnienia. Średnia wielkość gęstości zaludnienia Gminy i Miasta Nisko wynosi 158 osób/km2. Gęstość zaludnienia Miasta Nisko wynosi 254 osoby/km2 , obszarów wiejskich 86 osób/km2 . Najbliższa zabudowa mieszkalna znajduje się w odległości ok. 50 m od granic działek inwestycyjnych.

- Obszary przylegające do jezior. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.

- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.

- Wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe. Obszar przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) pn. „Chodcza” o kodzie: RW200010229169, typ JCWP: PNp – Potok lub strumień nizinny piaszczysty, status JCWP: SZCW – silnie zmieniona część wód, monitorowana, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, umiarkowany potencjał ekologiczny.

Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:

- Obszar Natura 2000 Dolina Dolnego Sanu PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180020.H;

- Park Krajobrazowy Lasy Janowskie PL.ZIPOP.1393.PK.79.

Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.

Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. Nr 105, poz. 718). Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dowożona w butelkach. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy. Na żadnym etapie tj. realizacji czy późniejszej eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie generować ścieków przemysłowych.

 

3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:

- zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać. Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej w miejscowości Zarzecze gmina Nisko. Omawiane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w południowo – wschodniej Polsce, w północnej części województwa podkarpackiego. Zasięg oddziaływania eksploatacji inwestycji sprowadzi się głównie do terenu zajętego pod farmę. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem hałasu będzie praca sprzętu budowlanego i ruch pojazdów transportowych. Oddziaływanie na tym etapie będzie miało charakter krótkotrwały, przemijający, lokalny i ustąpi po zakończeniu robót. Prace będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej.

- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze. Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.

- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania. Występujące oddziaływania i uciążliwości w szczególności hałas i spaliny generowane przez środki transportu będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i jego powstanie ograniczone będzie tylko do terenu realizacji inwestycji. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Prawdopodobne uciążliwości spowodowane realizacją inwestycji ustąpią po zakończeniu jej realizacji. Na etapie eksploatacji inwestycja nie będzie bezpośrednim źródłem emisji oddziaływań na środowisko i nie będzie powodować trwałego wprowadzania energii bądź substancji do środowiska.

- Prawdopodobieństwa oddziaływania. Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia związane z prowadzeniem prac montażowych. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny, przemijający, ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji i ustaną po zakończeniu prac.

- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia będzie mało znacząca i nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Zasięg oddziaływania na środowisko związany z realizacją przedsięwzięcia będzie miał charakter lokalny, ograniczony do terenu związanego z przedsięwzięciem.

Eksploatacja instalacji fotowoltaicznej nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych stężeń w powietrzu a także nie spowoduje naruszenia obowiązujących standardów jakości środowiska. Z przedłożonej dokumentacji wynika, że nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych dla planowanego przedsięwzięcia.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją.

- Możliwości ograniczenia oddziaływania. Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych, montażowych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008 r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska.

Lokalizacja Inwestycji nie doprowadzi do zmian w lokalnym krajobrazie, ponieważ realizowana będzie na terenie przekształconym przez człowieka.

W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że teren realizacji przedsięwzięcia nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Zawiadomiono strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.

Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 14/2022 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 15/2022.

Dokonano analizy wariantów przedsięwzięcia.

1. Wariant bezinwestycyjny. Jest to wariant w którym nie występuje zmiana w użytkowaniu gruntu o niskiej klasie gleby, przyczyniamy się do utrwalania stanu istniejącego, a co za tym idzie nie wpływamy pozytywnie na zmniejszenie udziału konwencjonalnych metod pozyskiwania energii oraz nie zmniejszamy emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Pozostajemy bierni na zmiany klimatyczne, które odbywają się na planecie tym samym na wpływ antropopresji na środowisko naturalne. Dyrektywa 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii z odnawialnych źródeł energii z 23 kwietnia 2009 r. niesie ze sobą szereg zmian w obszarze energii odnawialnej, wykazuje korzyści związane z rozwojem OZE, takie jak: wykorzystanie lokalnych źródeł energii, zwiększenie jej dostaw, zmniejszenie strat sieciowych, zmniejszenie śladu węglowego. Rozwój odnawialnych źródeł energii jest inwestycją w przyszłość i promuje zrównoważony rozwój. W wariancie tym nie zostałoby podniesione bezpieczeństwo energetyczne. Niepodejmowanie przedsięwzięcia było by niezgodne z celami wymienionymi w Programie Ochrony Środowiska dla Powiatu Niżańskiego oraz Programie Ochrony Środowiska Gminy i Miasta Nisko na lata 2022-2026 tj. ochrony klimatu i jakości powietrza.

Korzyści jakie niesie ze sobą elektrownia fotowoltaiczna:

- przyczynia się ona w znaczący sposób do poprawy czystości powietrza, a tym samym poprawy jakości klimatu, stanowiąc w ten sposób jedno z głównych narzędzi realizacji postanowień Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu z 1992r. i Protokołu z Kioto;

- przyczynia się w znaczący sposób do realizacji celów pakietu klimatyczno-energetycznego, zakładającego udziału energetyki odnawialnej w całkowitym bilansie energii, ograniczenie emisję CO2 oraz zmniejszenie zużycia energii pierwotnej.- Energetyka fotowoltaiczna jest technologią bez emisyjną – oznacza to brak emisji gazów cieplarnianych tj. dwutlenku węgla, tlenków siarki czy tlenków azotu, brak emisji pyłów.

- przy wytwarzaniu energii ze słońca brak jest odpadów stałych i gazowych, nie występuje degradacja i zanieczyszczanie gleby, brak degradacji terenu oraz strat w obiegu wody. Słońce stanowi niewyczerpywane, odnawialne źródło energii, przez co jego wykorzystanie pozwala na ograniczanie zużywania zasobów paliw kopalnych.

- Przyczynia się ponadto w znaczący sposób do realizacji postanowień nowej dyrektywy2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.

- Wykorzystanie słońca nie powoduje spadku poziomu wód podziemnych, które towarzyszy wydobyciu surowców kopalnych.

2. Wariant – alternatywny. W ramach wariantu alternatywnego zostaną zastosowane inne rozwiązania technologiczne polegające na zmianie konkretnych parametrów poszczególnych elementów wchodzących w skład przedmiotowej instalacji fotowoltaicznej. Zmiany mogą dotyczyć między innymi: mocy i ilości zastosowanych paneli, mocy instalacji fotowoltaicznej, odległości pomiędzy panelami, kątów nachylenia paneli, parametrów i mocy zastosowanych falowników. W ramach wariantu alternatywnego może dojść do wykorzystania mniejszego terenu pod planowaną inwestycję, co będzie równoznaczne z tym, że zmniejszy się ilość energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych, co z kolei przełoży się na ilość energii, którą należy dostarczyć podczas spalania paliw kopalnych. W przypadku wariantu alternatywnego zastosowane rozwiązania wpłyną na ilość wytwarzanej energii elektrycznej, natomiast charakter oddziaływania na środowisko będzie identyczny jak w przypadku wariantu budowy. Ponadto niewykorzystanie całego możliwego terenu pod budowę instalacji fotowoltaicznej przełoży się na wykorzystanie większego obszaru w kierunku rolniczym i związane z tym prowadzenie zabiegów agrotechnicznych czy stosowanie środków chemicznych na większym obszarze, które uniemożliwią rozwój bioróżnorodności na tym terenie.

W okresie eksploatacji inwestycji nie wystąpią ponadnormatywne oddziaływania akustyczne, negatywne oddziaływanie na faunę, grunt, wody powierzchniowe i podziemne oraz inne elementy środowiska. Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie również negatywnie na zdrowie i życie ludzi oraz nie obniży wartości nieruchomości wokół terenu inwestycji. Tren inwestycji wokół jak i pomiędzy rzędami paneli w okresie eksploatacji przedsięwzięcia będzie mógł być nadal użytkowany rolniczo poprzez wykonanie nasadzeń lub siewu niskiej roślinności w tym cieniolubnej.

3. Wariant realizacyjny - Wariant proponowany przez inwestora polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW w obrębie Zarzecze, gmina Nisko obszar wiejski, powiat niżański, województwo podkarpackie, na terenie działek o nr ew. 1511, 1512. Planowany jest montaż paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej od 200 do 2000 Wp i w ilości do 4 000 sztuk o łącznej mocy do 1 MW. Podczas eksploatacji instalacji nie wystąpią negatywne oddziaływania na otoczenie oraz na życie i zdrowie ludzkie. Teren pomiędzy i wokół rzędami paneli będzie mógł być rolniczo użytkowany przykładowo do siewu niskiej roślinności. Realizacja inwestycji przyczyni się do obniżenia emisji zanieczyszczeń. Eksploatacja przewidywanej inwestycji nie będzie stanowiła źródła zanieczyszczeń i hałasu, nie wiąże się z powstawaniem odpadów. Oddziaływania mogą wystąpić jedynie w trakcie trwania budowy/likwidacji instalacji, jednak oddziaływania te będą miały charakter krótkotrwały i ograniczony, a wszelkie uciążliwości z tym związane będą miały charakter przemijający i ustąpią całkowicie po zakończeniu prac.

Po przeanalizowaniu wyżej wymienionych wariantów najlepszy pod kątem ekologii oraz ekonomii jest wybór wariantu realizacyjnego, który pozwoli na produkcję energii elektrycznej bez wprowadzania zanieczyszczeń do środowiska i redukcję gazów cieplarnianych. Jest to najbardziej korzystny wariant zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej. Realizacja inwestycji jest zgodna z polityką energetyczną kraju, pomaga zminimalizować ilość zanieczyszczeń emitowanych do środowiska. Zapotrzebowanie na energię elektryczną stopniowo wzrasta, co jest skutkiem rozwoju technologii. Sektor paliwowo-energetyczny odpowiada za około 60% emisji CO2 poprzez spalanie węgla kamiennego i brunatnego. Blisko 2/3 emitowanego przez Polskę CO2 pochodzi z zakładów energetycznych. Wobec powyższych rozważań wysoce pożądane jest zastępowanie konwencjonalnych źródeł energii źródłami niekonwencjonalnymi – w tym przypadku energii słonecznej. Wytworzenie czystej energii pozwoli na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych, a tym samym zmniejszy się emisja gazów i pyłów do powietrza powstających w trakcie ich spalania. Zmniejszy się także emisja gazów cieplarnianych, które powodują powstawania tzw. „dziury ozonowej”. Odnawialne źródła stanowią najbardziej ekologiczne źródło pozyskiwania energii elektrycznej. Wariant realizacyjny wpłynie pozytywnie na środowisko, ograniczy ilość zanieczyszczeń emitowanych do otoczenia przy produkcji równoważnej ilości energii elektrycznej z innych źródeł, a także przyczyni się do podniesienia świadomości ekologicznej ludzi. Wybrany wariant spełnia wszystkie warunki oraz wymagania stawiane inwestycją mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Realizacja inwestycji w wybranym wariancie jest najlepszym rozwiązaniem, które pomoże nam chronić środowisko naturalne.

Aktualne unormowania prawne nakazują, aby dla nowych przedsięwzięć mogących wymagać raportu oddziaływania na środowisko, przeprowadzić analizę wariantową przedsięwzięcia tj. wykazać, że planowane działania będą realizowane w sposób najmniej szkodliwy dla środowiska i najkorzystniejszy społecznie, eliminując jednocześnie możliwość powstania konfliktów społecznych.

Wariant Wnioskodawcy jest wariantem najbardziej dla niego korzystnym oraz według analiz najbardziej korzystnym dla środowiska. Zapobiega on emisji do atmosfery znaczących zanieczyszczeń, w szczególności gazów cieplarnianych, powstających w wyniku generowania energii elektrycznej z konwencjonalnych źródeł produkowania energii. Ponadto budowa farmy fotowoltaicznej nie wymaga naruszenia i przekształcania siedlisk naturalnych, bądź pół naturalnych, czy zajęcia siedlisk wrażliwych będących potencjalnym miejscem występowania gatunków chronionych. Tego typu inwestycje nie wpływają również na zanieczyszczenie wód powierzchniowych, podziemnych oraz gleby, a ponadto nie wywołują ponadnormatywnego oddziaływania na powietrze atmosferyczne i klimat akustyczny. W czasie eksploatacji farma fotowoltaiczna nie generuje żadnych odpadów. Jest rozwiązaniem ekologicznym w porównaniu do procesu produkcji energii elektrycznej metodami konwencjonalnymi biorąc pod uwagę ilość powstających odpadów.

Farma fotowoltaiczna, jako odnawialne źródło energii przyczynia się również do racjonalizacji zużycia energii, surowców i materiałów, a także przyczynia się do wyeliminowania emisji gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczeń powietrza, co jest zgodne z założeniami polityki energetycznej naszego kraju. Planowana inwestycja nie stanowi również zagrożeń dla środowiska naturalnego oraz dla zdrowia społeczności lokalnej.

Dokonana analiza przytoczonych wariantów wykazała, że wariant proponowany przez Inwestora jest jednocześnie wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, który może zostać zrealizowany.

Bieżąca eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie zmieni w istotny sposób dotychczas istniejących warunków w środowisku.

W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.

Po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie, w tym z opiniami organów tj.: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli, stwierdzono, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.

 

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Pan Damian Sobowiec, 20 – 601 Lublin

  2. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Stalowej Woli;

  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;

  4. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;

  5. Strony postępowania „Obwieszczeniem”;

  6. a/a.

Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nisko, dn. 29.09.2022 r.

OSK.6220.24.2022

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na:Budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działek nr ewid. 1511 i 1512 obręb Zarzecze, gmina Nisko”.

Inwestor: WKW Energia Sp. z o.o.

Pełnomocnik Inwestora: Pan Damian Sobowiec.

Charakterystyka Przedsięwzięcia polegającego na:

Budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działek nr ewid. 1511 i 1512 obręb Zarzecze, gmina Nisko”.

 

Planowane do realizacji przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą techniczną.

Zamontowane zostaną: panele fotowoltaiczne, konstrukcja nośna pod instalację, falowniki, instalacja monitorująca ilość wyprodukowanej energii oraz pracy elektrowni słonecznej, instalacja odgromowa, magazyny energii oraz elementy niezbędne do funkcjonowania farmy. W ramach zadania wykonana zostanie wolnostojąca stacja transformatorowa. Przewiduje się zastosowanie transformatora suchego lub transformatora olejowego. W przypadku wyboru do zamontowania transformatora olejowego, w celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego, zamontowana zostanie pod nim misa olejowa, zdolna przyjąć całość ewentualnego wycieku oleju z transformatora.

Łączna powierzchnia działek inwestycyjnych wynosi ok. 1,8 ha i jak wynika
z przedłożonej dokumentacji na realizację zadania zostanie przeznaczona niemal cała powierzchnia działek. Zamierzenie zaplanowane jest do realizacji w obszarze o charakterze rolniczym z licznymi zadrzewieniami. Na wnioskowanym terenie w części południowo wschodniej oraz południowo zachodniej zlokalizowane są dwa zbiorniki wodne (oznaczone w ewidencji Wsr/ŁIII i Wsr/RIVa), które to zgodnie z przedstawioną dokumentacją nie zostaną objęte zamierzeniem inwestycyjnym. Dodatkowo Inwestor wskazał na odsunięcie planowanego ogrodzenia przedsięwzięcia o ponad 5 m od ww. zbiorników wodnych.

Cały obszar inwestycji zostanie ogrodzony płotem zabezpieczającym przed wejściem niepożądanych osób czy zwierząt. Ogrodzenie zostanie zamontowane 20 cm nad ziemią aby pozostawić możliwość swobodnej migracji drobnych ssaków, gadów czy płazów. Planuje się zainstalowanie transformatorów w izolacji olejowej wyposażonych w szczelne misy olejowe mogące pomieścić 100 % oleju na wypadek ewentualnego wystąpienia awarii.

Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z emisją hałasu, którego źródłem będzie m.in. sprzęt budowlany, który pracował będzie w porze dziennej w godzinach od 06.00 do 22.00. Sprzęt techniczny oraz maszyny robocze będą sprawne technicznie oraz posiadały będą świadectwa potwierdzające dopuszczenie ich do pracy. Oddziaływanie w zakresie emisji hałasu będzie miało charakter krótkotrwały, odwracalny i ustanie wraz z chwilą zakończenia tego etapu.

Źródłem hałasu podczas etapu eksploatacji przedsięwzięcia będą inwertery oraz transformatory. Transformatory umieszczone zostaną w stacjach transformatorowych
w kontenerze, a inwertery pod panelami fotowoltaicznymi, co ograniczy poziom emitowanego hałasu. Ponadto, farma fotowoltaiczna pracować będzie jedynie w trakcie dnia (transformatory i inwertery nie będą funkcjonować nocą).
Biorąc powyższe pod uwagę, przewiduje się, iż dopuszczalne poziomy hałasu na terenach objętych ochroną akustyczną zostaną dotrzymane.

Przewiduje się, że przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie i w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112 z późn. zm.).

Nie przewiduje się wzrostu zanieczyszczeń spowodowanego budową farmy fotowoltaicznej. Wody opadowe i roztopowe będą spływać po powierzchni paneli fotowoltaicznych a następnie wsiąkać do gruntu. Wody opadowe i roztopowe nie będą miały kontaktu z substancjami niebezpiecznymi ponieważ do budowy instalacji zostaną użyte materiały nie wchodzące w reakcje z wodą opadową. W związku z tym brak jest konieczności stosowania dodatkowych zabezpieczeń na etapie eksploatacji inwestycji.

Zaplecze budowy farmy zlokalizowane będzie na utwardzonym terenie. Powstałe odpady będą zagospodarowywane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 699).

Oddziaływanie planowanej do realizacji inwestycji nie spowoduje przekroczenia standardów jakości środowiska na terenie i poza jego granicami.

Przedsięwzięcie nie przebiega w granicach chronionego obszaru Natura 2000, jak również nie występują tereny objęte ochroną na podstawie przepisów o ochronie przyrody.

W celu ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji zastosowane będą rozwiązania tj; sprzęt wykorzystywany przy robotach budowlanych będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego. Na terenie budowy oraz zaplecza budowy nie będą prowadzone naprawy sprzętu. Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 września 2023 13:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Władysław Pracoń
Ilość wyświetleń: 542
29 września 2023 13:04 (Władysław Pracoń) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)