Nisko, dnia 20.09.2023 r.
OSK.6220.12.2023
OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO
Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 20.09.2023 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1052 R (ul. Tysiąclecia) oraz drogi powiatowej nr 1054 R (ul. Kolejowa) w miejscowości Nisko”.
Inwestor - Powiat Niżański.
Pełnomocnik Inwestora - Pan Marcin Walkiewicz.
Z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, w tym z opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) i jest dostępna w dniach pracy Urzędu.
W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.
Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.
Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta Nisko
mgr Zbigniew Kotuła
Nisko, dn. 20.09.2023 r.
Znak: OSK.6220.12.2023
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach
Działając na podstawie:
art. 63 ust 1 i 2, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ust. 1 i 2, oraz art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.),
art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.),
§ 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839),
po rozpatrzeniu wniosku Inwestora, Powiatu Niżańskiego, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
orzekam
stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1052 R (ul. Tysiąclecia) oraz drogi powiatowej nr 1054 R (ul. Kolejowa) w miejscowości Nisko”, o ile spełnione będą poniższe warunki:
1). Prace uciążliwe pod względem akustycznym związane z realizacją zamierzenia, prowadzone w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, będą realizowane wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach od 06.00 do 22.00. Ograniczenie takie nie dotyczy konieczności prowadzenia robót wynikających z technologii już trwających prac, niepozwalającej na ich przerwanie.
2). Prace polegające na odmuleniu/konserwacji istniejących rowów i przepustów zostaną przeprowadzone poza okresem rozrodu płazów tj. poza 1 marca – 30 czerwca.
W przypadku konieczności wykonywania ww. prac we wskazanym okresie, prace te powinny być poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt maksymalnie 3 dni przed rozpoczęciem robót. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta (np. czas wyprowadzenia młodych) lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.
3). Ewentualna wycinka drzew i krzewów wykonana będzie poza terminem 1 marca – 15 października. W przypadku konieczności wykonania ww. prac we wskazanym terminie zostaną one poprzedzone kontrolą ornitologa (najwcześniej 3 dni przed ich wykonaniem). W przypadku stwierdzenia lęgów ptaków prace zostaną wstrzymane do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków ptaków.
4) Zaplecze budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca magazynowania odpadów, przewidziane do sytuowania poza pasem drogowym, zlokalizowane będą poza terenami zadrzewionymi
i miejscami podmokłymi. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca magazynowania odpadów, materiałów budowlanych, itp. należy uszczelnić tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo- wodnego.
5). W czasie prowadzenia robót budowlanych drzewa narażone na uszkodzenia
a nieprzeznaczone do wycinki należy odpowiednio zabezpieczyć:
a) drzewa w obrębie budowy zostaną wysoko oszalowane odpowiednimi materiałami, by wykluczyć uszkodzenia pni np. poprzez odeskowanie lub owinięcie pnia materiałami jutowymi, matami słomianymi. Zabezpieczenie powinno znajdować się do wysokości nie mniej niż 150 cm, dolna część desek powinna opierać się na podłożu, a nie na pniu czy przyporach korzeniowych, oszalowanie należy opasać drutem bądź taśmą, deski powinny ściśle przylegać do pnia,
b) w obrębie koron drzew nie magazynować materiałów budowlanych takich jak: cement czy wapno, nie zagęszczać gruntu poprzez magazynowanie materiałów budowlanych, pracę i parkowanie ciężkiego sprzętu,
c)nie obsypywać pni drzew ziemią z wykopów i nie zmieniać poziomu gruntu,
d) wykopy budowlane w obrębie systemów korzeniowych drzew prowadzić ręcznie lub niewielkimi koparkami.
6). Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia, należy usunąć wszelkie pozostałe po budowie zanieczyszczenia i niewykorzystane materiały, a następnie przeprowadzić uporządkowanie terenów. Nadmiar mas ziemnych powinien być usunięty z miejsc czasowego ich magazynowania, a teren uprzątnięty, aby zapobiec spontanicznemu rozwojowi roślinności gatunków inwazyjnych łatwo zajmujących odkryte powierzchnie. Tereny sąsiadujące z przedsięwzięciem, których powierzchnia została zmieniona należy przywrócić do stanu pierwotnego, uszkodzone powierzchnie gruntu poddać obsiewowi trawy (rodzimymi gatunkami typowymi dla siedlisk występujących na danym terenie) i ewentualnym nasadzeniem roślinności średniej i wysokiej.
UZASADNIENIE
Inwestor – Zarząd dróg Powiatowych w Nisku, w imieniu którego działa Pełnomocnik Pan Marcin Walkiewicz – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko, z wnioskiem z dnia 26.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu 27.07.2023 r.),w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1052 R (ul. Tysiąclecia) oraz drogi powiatowej nr 1054 R (ul. Kolejowa) w miejscowości Nisko”.
Do wniosku dołączono: Kartę informacyjną przedsięwzięcia, wyrys z mapy ewidencyjnej, z zaznaczonym przebiegiem granic terenu, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.
Niniejsze przedsięwzięcie, z uwagi na charakter, zostało zaliczone
do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839, ze zm.). Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja, zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r.,
poz. 1094 ze zm.) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po uprzednim zasięgnięciu opinii właściwych organów.
Prowadzący postępowanie Burmistrz Gminy i Miasta Nisko, pismem z dnia 31.07.2023 r., znak: OSK.6220.12.2023 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli o wyrażenie opinii w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 09.08.2023 r. (data wpływu do Urzędu 10.08.2023 r.) znak: WOOŚ.4220.12.25.2023.JK.2 organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1052 R (ul. Tysiąclecia) oraz drogi powiatowej nr 1054 R (ul. Kolejowa) w miejscowości Nisko”, o ile spełnione będą przesłanki wyartykułowane w sentencji niniejszej decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 02.08.2023 r. (data wpływu do Urzędu 07.08.2023 r.) znak: PSNZ.9020.4.24.2023 stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia pod nazwą: „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1052 R (ul. Tysiąclecia) oraz drogi powiatowej nr 1054 R (ul. Kolejowa) w miejscowości Nisko”.
Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli w swojej opinii z dnia 31.08.2023 r. (data wpływu do Urzędu 04.09.2023 r.), znak: RZ.ZZŚ.4.4901.181.2023.AT stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1052 R (ul. Tysiąclecia) oraz drogi powiatowej nr 1054 R (ul. Kolejowa) w miejscowości Nisko”.
Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.), po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów dotyczących planowanego przedsięwzięcia oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli Burmistrz Gminy i Miasta Nisko stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:
1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
- skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji.
W ramach projektowanej inwestycji przewiduje się rozbudowę drogi powiatowej
nr 1052R (ul. Tysiąclecia) od km ok. 0+066 (skrzyżowanie z drogą wojewódzką 872
– ul. Głowackiego) do km ok. 1+293 (skrzyżowanie z ul. Sandomierską). Przedsięwzięcie będzie obejmować m.in.: wykonanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego i warstwy ścieralnej z SMA8, korektę łuków poziomych i pionowych, przebudowę i budowę drogi dla pieszych, budowę drogi dla rowerzystów, odmulenie rowów i przepustów, prace porządkowe.
Parametry techniczne planowanego odcinka objętego wnioskiem to klasa techniczna drogi Z, kategoria ruchu KR7, szerokość nawierzchni 7 m. Projektowana trasa prowadzić będzie po istniejącym śladzie, w istniejącym pasie drogowym. Obecnie droga posiada nawierzchnię bitumiczną o szerokości ok. 7 m.
Odcinek drogi objęty zadaniem przebiega przez teren zabudowany. Zgodnie z KIP najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia, określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112) to tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej, dla których dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu od dróg wynoszą 65 dB(A)w porze dnia oraz 56dB (A), zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie pasa drogowego.
Realizacja planowanego zadania nie będzie wiązała się z koniecznością wycinki drzew ani krzewów.
Drzewa i krzewy niepodlegające wycince, a narażone na ewentualne mechaniczne uszkodzenia w trakcie prowadzenia prac, zostaną skutecznie zabezpieczone, zgodnie z zapisami w sentencji niniejszej decyzji.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Obszar inwestycji jest miejscem przekształconym przez człowieka. Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, że inwestycja będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza. Nie będzie ponadnormatywnych oddziaływań na ludzi oraz poszczególne komponenty środowiska.
Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonej dokumentacji, wszystkie zidentyfikowane oddziaływania zostały szczegółowo opisane w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Nie stwierdzono możliwości wystąpienia oddziaływań skumulowanych planowanego przedsięwzięcia z innymi istniejącymi lub planowanymi przedsięwzięciami.
- Różnorodności biologicznej, wykorzystania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.
Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje znaczących negatywnych zmian w miejscowym środowisku przyrodniczym, gdyż charakteryzuje się niewielkim zasięgiem
powierzchniowym. Realizowane będzie w istniejącym pasie drogowym. W związku z charakterem inwestycji, na której podstawie została zaplanowana, planowane przedsięwzięcie nie wpłynie w żaden sposób na utrzymanie obecnego poziomu różnorodności biologicznej na przedmiotowym obszarze. Planowane prace nie stanowią żadnego zagrożenia dla miejscowych zasobów zarówno różnorodności biologicznej jak i zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi. Na etapie realizacji inwestycji wykorzystywane będą materiały budowlane niezbędne do realizacji omawianego zadania. Woda wykorzystywana będzie w niewielkim zakresie. Na teren budowy dostarczana będzie w szczelnie zamkniętych pojemnikach. Zużywana będzie na cele socjalno – bytowe pracowników.
- Emisji i występowania innych uciążliwości. Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter okresowy i krótkotrwały. Źródłem emisji hałasu do środowiska w fazie eksploatacji przedsięwzięcia będzie hałas drogowy powodowany przejazdem samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Etap realizacji przedsięwzięcia prowadzony będzie wyłącznie w porze dziennej (tj. pomiędzy godzinami 06.00 – 22.00), z wykorzystaniem maszyn w dobrym stanie technicznym.
Źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie głównie ruch pojazdów, po drodze, zapewniającej m.in. dojazd do budynków mieszkalnych znajdujących się wzdłuż przebudowywanej drogi. Uwzględniając powyższe, przewiduje się, iż wartości dopuszczalne poziomu hałasu dla pory dziennej i nocnej określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska, będą dotrzymane.
W związku z prowadzonymi pracami, okresowemu zwiększeniu ulegnie natężenie ruchu transportowego na terenie objętym przedsięwzięciem, co spowoduje zwiększone emisje do powietrza, będące skutkiem pracy silników spalinowych. Są to oddziaływania, których nie można wyeliminować, lecz które mają charakter okresowy i odwracalny. W celu ograniczenia wpływu etapu realizacji na jakość powietrza przewiduje się m.in.: zastosowanie maszyn
i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz zraszanie budowanych nawierzchni wodą
(w okresach bezdeszczowych i silnych wiatrów) celem ograniczenia pylenia. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznych prace budowlane prowadzone będą w porze dziennej. Nie przewiduje się wzrostu zanieczyszczeń spowodowanego rozbudową dróg. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia przewiduje się, że dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia, to tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego oraz tereny mieszkaniowo-usługowe, dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 65 dB(A) w porze dnia oraz 56 dB(A) w porze nocy.
Odpady powstające podczas prac budowlanych będą selektywnie gromadzone w wyznaczonych miejscach i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwienia. Na etapie realizacji inwestycji zapewniona będzie okresowa kontrola stanu technicznego maszyn, co zabezpieczy środowisko gruntowo – wodne przed możliwością zanieczyszczenia. Etap eksploatacji przedsięwzięcia będzie powodował występowanie emisji i innych uciążliwości związanych z poruszającymi się po drodze pojazdami.
- Ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu. Teren, na którym zlokalizowane będzie planowane przedsięwzięcie położony jest poza obszarami występowania osuwisk, nasypów czy terenów zalewowych, dlatego nie ma możliwości wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia tj. przebudowy dróg, nie ma możliwości wystąpienia katastrofy budowlanej. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy. Ze względu na skalę i charakter przedsięwzięcia nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego. Stan techniczny drogi, będzie stale monitorowany. W związku z tym można stwierdzić, iż ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej, w analizowanym przypadku, zostało w praktyce wyeliminowane. Przedsięwzięcie dzięki zastosowanym rozwiązaniom organizacyjnym, technicznym i technologicznym nie będzie powodować zagrożeń wystąpienia poważnych awarii. Droga została zaprojektowana w sposób zabezpieczający ją przed klęskami żywiołowymi, takimi jak: fale upałów, susze, nawalne deszcze i burze, katastrofalne opady śniegu, fale mrozu. Sytuacje awaryjne związane z przedmiotowym przedsięwzięciem mogą być związane jedynie z wydostaniem się paliwa oraz olejów z poruszających się po drogach pojazdów. Przeciwdziałaniem tego typu zjawiskom jest prawidłowa eksploatacja i konserwacja urządzeń technologicznych przewidzianych do montażu w pasie drogowym.
W celu ochrony środowiska na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia stosowane będą poniższe rozwiązania:
- kontrolowany będzie stan techniczny dróg, chodników i poboczy. Wszystkie stwierdzone nieprawidłowości będą usuwane;
- ubytki w nawierzchni drogi będą na bieżąco usuwane;
- droga będzie podlegała monitorowaniu w zakresie funkcjonowania i zabezpieczeń;
- wycieki płynów eksploatacyjnych i preparatów powstałe podczas kolizji i innych sytuacji awaryjnych usuwane będą przez odpowiednie służby a sposób postępowania uzależniony będzie od rozmiaru skażenia;
- urządzenia podczyszczające będą na bieżąco kontrolowane a nagromadzone zanieczyszczenia będą utylizowane przez wyspecjalizowane firmy;
- zbiornik odparowujący będzie utrzymywany w odpowiednim stanie technicznym.
- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie. Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu inwestycji i będą zagospodarowane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2021 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699 ze zm.). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania. Przewidywana ilość odpadów została określona w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia.
- Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Planowana inwestycja, w tym towarzyszące jej emisje, na etapie budowy dróg i późniejszej ich eksploatacji nie będą powodowały ryzyka wystąpienia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
- obszary wodno - błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wodno – błotne oraz obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
- Obszary wybrzeży i środowisko morskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze wybrzeży i środowiska morskiego.
- Obszary leśne lub górskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze leśnym lub górskim.
- Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie ma stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych Nr 425 „Dębica – Stalowa Wola – Rzeszów”. Przedsięwzięcie znajduje się poza obszarem bezpośredniego zagrożenia powodzią.
- Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody. Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza wielkopowierzchniowymi formami ochrony przyrody o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U z 2023 r., poz. 1336), w tym poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Dolnego Sanu PLH180020, znajdujący się w odległości ok. 1,5 km od przedmiotowego zadania.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży, celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.
Zgodnie z dokumentacją w miejscu realizacji przedsięwzięcia nie występują gatunki roślin objęte ochroną gatunkową. W przypadku wykopów liniowych powinny być one realizowane na możliwie krótkich odcinkach i możliwie szybko zasypywane. Miejsca takie powinny być jednak systematycznie kontrolowane, a ewentualnie znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne małe zwierzęta niezwłocznie uwalniane i przenoszone w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.
Biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary Natura 2000, tj. oceny, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
W związku z realizacją przedsięwzięcia w miejscu przekształconym przez człowieka, stwierdza się, że przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę krajobrazu.
- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska. Ze względu na przekroczenie standardów imisyjnych określonych dla pyłu PM10, pyłu PM2.5 oraz przekroczenie wartości docelowej ustalonej dla B(a)P strefa podkarpacka została zaliczona do klasy C.
- Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
- Gęstość zaludnienia.
Średnia wielkość gęstości zaludnienia Gminy i Miasta Nisko wynosi 158 osób/km2. Gęstość
zaludnienia Miasta Nisko wynosi 254 osoby/km2 , obszarów wiejskich 86 osób/km2 .
Droga na całym odcinku przebiega w sąsiedztwie zwartej zabudowy jednorodzinnej, wielorodzinnej i usługowej.
- Obszary przylegające do jezior. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.
- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.
Wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 04 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) „Barcówka” kod: RW20001022929, typ JCWP PNp – potok lub strumień nizinny piaszczysty, status: NAT – naturalna część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany stan ekologiczny, stan chemiczny poniżej dobrego, ogólny stan wód: zły.
Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
1. Obszar Natura 2000 Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B.
2. Obszar Natura 2000 Dolina Dolnego Sanu PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180020.H.
3. Obszar Natura 2000 Enklawy Puszczy Sandomierskiej PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180055.H.
4. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.156.
5. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.157.
6. Użytek ekologiczny „Uroczysko Bardo” PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.158.
7. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.152.
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz.U. Nr 105, poz. 718). Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Tankowanie maszyn i pojazdów będzie odbywać się poza terenem przedsięwzięcia lub w jego obrębie w specjalnie wyznaczonym miejscu z użyciem środka zabezpieczającego grunt. Konserwacja i naprawa sprzętu będzie się odbywać w warsztatach serwisowych poza terenem inwestycji. Ponadto zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty umożliwiające neutralizację ewentualnych wycieków. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dowożona w butelkach. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy. Na żadnym etapie tj. realizacji czy późniejszej eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie generować ścieków przemysłowych.
Odprowadzanie wód opadowo – roztopowych z powierzchni projektowanych dróg gminnych odbywać się będzie poprzez powierzchniowy spływ wód opadowych do projektowanej kanalizacji deszczowej i rowów trawiastych. Przyjęte spadki poprzeczne i podłużne na projektowanych drogach umożliwiają odprowadzanie wód z jezdni w sposób grawitacyjny.
Kanalizacja deszczowa odprowadzać będzie wody opadowe i roztopowe bezpośrednio do przydrożnych rowów oraz do projektowanej kanalizacji deszczowej zamkniętej i rowów. Przed wprowadzeniem ścieków deszczowych z zamkniętego szczelnego systemu do rowu otwartego będą one podczyszczone na osadniku wraz z użyciem separatora. Wyloty kanalizacji deszczowej będą zabezpieczone kratami z prętów stalowych. Przechwycenie wód opadowych i roztopowych z powierzchni dróg odbywać się będzie poprzez wpusty uliczne z osadnikami.
Planowana inwestycja zostanie tak zaprojektowana i wykonana, że nie spowoduje zmian stanu wody na gruntach sąsiednich. Wody powierzchniowe i gruntowe zostaną zabezpieczone przed możliwością przedostania się do nich materiałów i substancji używanych podczas budowy. Ewentualne wycieki substancji szkodliwych pochodzące z pracujących maszyn bądź urządzeń będą unieszkodliwiane poprzez zastosowane sorbety. Używane do prac maszyny i pojazdy będą sprawne technicznie oraz będą posiadać odpowiednie atesty. Prace ziemne będą wykonywane z zachowaniem szczególnej ostrożności, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia wód i gleby.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację
i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko, uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:
- zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać. Omawiane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w południowo – wschodniej Polsce, w północnej części województwa podkarpackiego na terenie powiatu niżańskiego. W czasie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie na klimat akustyczny i jakość powietrza w związku z dojazdem pojazdów transportujących materiały oraz pracą ciężkiego sprzętu. Będzie ono miało charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót. Zasięg przestrzenny oddziaływania ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji. Inwestycja zostanie tak zrealizowana, aby jej oddziaływanie zostało ograniczone do terenu działek, na których będzie ona zlokalizowana i nie spowodowała ponadnormatywnego oddziaływania na działki sąsiednie.
- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze. Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.
- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania. Występujące oddziaływania i uciążliwości w szczególności hałas i spaliny generowane przez środki transportu będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i jego powstanie ograniczone będzie tylko do terenu realizacji inwestycji. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Prawdopodobne uciążliwości spowodowane realizacją inwestycji ustąpią po zakończeniu jej realizacji. Na etapie eksploatacji inwestycja będzie źródłem emisji oddziaływań na środowisko z poruszających się po drogach pojazdów. Informacje zawarte w Karcie stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności czy złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.
- Prawdopodobieństwa oddziaływania. Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia związane z prowadzeniem robót budowlanych. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny, przemijający, ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji i ustaną po zakończeniu prac.
- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia będzie mało znacząca i nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Zasięg oddziaływania na środowisko związany z realizacją przedsięwzięcia będzie miał charakter lokalny, ograniczony do terenu związanego z przedsięwzięciem.
Oddziaływania powstałe na etapie realizacji będą krótkotrwałe i odwracalne. Nie będą one powodowały przekroczenia obowiązujących standardów środowiska.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją.
- Możliwości ograniczenia oddziaływania. Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, na etapie realizacji inwestycji, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, materiałów, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008 r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska.
Przedsięwzięcie, samo w sobie, nie spowoduje istotnych zmian w istniejącym krajobrazie, który został już przekształcony przez człowieka.
Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się do spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy, oraz poruszających się po drogach na etapie jej eksploatacji. Ze względu na skalę
i charakter przedsięwzięcia, nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego, na etapie jego eksploatacji.
W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że teren realizacji przedsięwzięcia nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Zawiadomiono strony postępowania w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.
Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 12/2023 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 13/2023.
Dokonano analizy wariantów przedsięwzięcia.
1). Wariant Proponowany przez Inwestora. Wariant ten jest wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, ponieważ przebudowa drogi (obecnie powiatowej) pozwoli na poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenia emisji hałasu i zanieczyszczeń do atmosfery. W efekcie zaplanowanych prac ulegną zmniejszeniu negatywne skutki oddziaływania ruchu drogowego. Poprzez wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych, wybudowaniu ciągu pieszo – rowerowego, zwiększy bezpieczeństwo, poprawi się płynność ruchu, zmniejszy ilość emitowanych spalin. Zmniejszeniu ulegną również wibracje, drgania i hałas.
2). Wariant (alternatywny) zerowy czyli - rezygnacja z przedsięwzięcia jest wariantem niekorzystnym, ponieważ wszyscy użytkownicy będą jeździć drogą o złym stanie technicznym. Będzie to powodować zwiększoną emisję zanieczyszczeń i hałasu do środowiska.
Dokonana analiza przytoczonych wariantów wykazała, że wariant proponowany przez Inwestora jest jednocześnie wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, zgodnie z którym inwestycja może być zrealizowana.
Bieżąca eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie zmieni w istotny sposób dotychczas istniejących warunków w środowisku.
W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.
Przed wydaniem niniejszej decyzji zapewniono stronom postępowania możliwość wypowiedzenia się co do zebranych dowodów zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego. Informacja została zamieszczona na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku oraz w miejscu realizacji inwestycji.
Ustalono, że w sąsiedztwie ani bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Planowane przedsięwzięcie ani w fazie realizacji, ani w fazie eksploatacji nie będzie wywierało wpływu na jednolitą część wód podziemnych i powierzchniowych pod warunkiem postępowania zgodnie z zapisami niniejszej decyzji.
Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania obiektów zabytkowych, siedlisk roślin chronionych, miejsc lęgowych ptaków i rozrodu zwierząt.
Przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne nie będzie należało do kategorii zakładów dużego oraz zwiększonego ryzyka wystąpienia poważnych awarii przemysłowych – zgodnie z klasyfikacją wg Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej
(Dz. U. z 2016 r. poz. 138).
Nie przewiduje się negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1336), w tym obszarów sieci Natura 2000, ze względu na oddziaływanie tych zatwierdzonych i projektowanych obszarów od planowanego przedsięwzięcia oraz charakteru przedsięwzięcia w kontekście możliwych zagrożeń.
Dokonana analiza materiału dowodowego, tj. Karty informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że przedstawiono w nim w sposób dostateczny zagadnienia istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, pozwalające ocenić skalę możliwych oddziaływań planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.
Po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie, w tym z opiniami organów tj.: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli, stwierdzono, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.
Otrzymują:
Pełnomocnik Inwestora Pan Marcin Walkiewicz;
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Stalowej Woli;
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;
Strony postępowania „Obwieszczeniem”;
a/a.
Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.
Nisko, dn. 20.09.2023 r.
OSK.6220.12.2023
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia: pod nazwą: „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1052 R (ul. Tysiąclecia) oraz drogi powiatowej nr 1054 R (ul. Kolejowa) w miejscowości Nisko”.
Inwestor - Powiat Niżański.
Pełnomocnik Inwestora - Pan Marcin Walkiewicz.
Charakterystyka Przedsięwzięcia pod nazwą:
„Rozbudowa drogi powiatowej nr 1052 R (ul. Tysiąclecia) oraz drogi powiatowej nr 1054 R (ul. Kolejowa) w miejscowości Nisko”.
W ramach projektowanej inwestycji przewiduje się rozbudowę drogi powiatowej nr 1052R (ul. Tysiąclecia) od km ok. 0+066 (skrzyżowanie z drogą wojewódzką 872 – ul. Głowackiego) do km ok. 1+293 (skrzyżowanie z ul. Sandomierską). Przedsięwzięcie będzie obejmować m.in.: wykonanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego i warstwy ścieralnej z SMA8, korektę łuków poziomych i pionowych, przebudowę i budowę drogi dla pieszych, budowę drogi dla rowerzystów, odmulenie rowów i przepustów, prace porządkowe.
Parametry projektowanej drogi po przebudowie:
a) długość przewidzianej do przebudowy drogi powiatowej – 1225,0 mb;
b) szerokość nawierzchni – 7 m;
c) powierzchnia nawierzchni drogi – 8575,0 m2 ;
d) powierzchnia drogi dla pieszych z kostki brukowej betonowej – 4504 m2 ;
e) powierzchnia drogi dla rowerów – 2 510,0 m2 ;
f) powierzchnia ścieku przykrawężnikowa – 490 m2 ;
g) klasa techniczna – Z;
h) kategoria ruchu – KR7;
i) projektowana prędkość w terenie zabudowanym – 40 km/h.
Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z emisją hałasu, którego źródłem będzie m.in. sprzęt budowlany, który pracował będzie w porze dziennej w godzinach od 06.00 do 22.00. Sprzęt techniczny oraz maszyny robocze będą sprawne technicznie oraz posiadały będą świadectwa potwierdzające dopuszczenie ich do pracy. Oddziaływanie w zakresie emisji hałasu będzie miało charakter krótkotrwały, odwracalny i ustanie wraz z chwilą zakończenia tego etapu.
Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji zadania wynikać będzie m.in. z prac ziemnych (wykopy i przemieszczenie mas ziemnych) oraz budowlanych. W związku z tym może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza. Na analizowanym etapie wykorzystywany sprzęt będzie w dobrym stanie technicznym. Stosowane będą gotowe mieszanki dla ograniczenia pylenia w miejscu budowy. Transport materiałów sypkich odbywał się będzie pojazdami wyposażonymi w plandeki. Materiały sypkie składowanie będą pod przykryciem, zabezpieczającym je przed rozwiewaniem.
Przewiduje się, że przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie i w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112 z późn. zm.).
Podczas wykonywania robót budowlanych, powstałe odpady będą systematycznie przekazywane podmiotom prowadzącym działalność w zakresie transportu, zbierania lub przetwarzania odpadów. Wszystkie prace odbywać się będą zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz 699 ze zm.).
Uwzględniając w pełni zapisy niniejszej decyzji, uznano, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie zagraża pogorszeniu stanu środowiska wodnego oraz nie będzie zagrażać celom środowiskowym jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
Oddziaływanie planowanej do realizacji inwestycji nie spowoduje przekroczenia standardów jakości środowiska na terenie i poza jego granicami.
W celu ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji zastosowane będą rozwiązania tj; sprzęt wykorzystywany przy robotach budowlanych będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego. Na terenie budowy oraz zaplecza budowy nie będą prowadzone naprawy sprzętu.
Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina i Miasto Nisko