Nisko, dnia 26.11.2025 r.
OSK.6220.6.2025
OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO
Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r., poz. 1112 ze zm.), zawiadamiam, że w dniu 26.11.2025 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Montaż instalacji do produkcji wyrobów ściernych oraz magazynowanie gazu płynnego w zbiornikach nadziemnych”.
Inwestor – Armes Sp. z o. o. ul Sandomierska Boczna 2, 37 – 400 Nisko;
Z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, w tym z opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) i jest dostępna w dniach pracy Urzędu.
W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.
Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.
Burmistrz Gminy i Miasta Nisko
dr Konrad Krzyżak
Nisko, dn. 26.11.2025 r.
Znak: OSK.6220.6.2025
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach
Działając na podstawie:
art. 63 ust 1 i 2, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ust. 1 i 2, oraz art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r., poz. 1112 z późn. zm.),
art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572 z późn. zm.),
§ 3 ust. 1 pkt 14 i 37 lit. d rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz.1839),
po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Spółki Armes – w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
orzekam
stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Montaż instalacji do produkcji wyrobów ściernych oraz magazynowanie gazu płynnego w zbiornikach nadziemnych”, o ile zostaną spełnione poniższe warunki:
Funkcjonowanie przedsięwzięcia i związany z tym ruch pojazdów samochodowych odbywać się będą wyłącznie w porze dziennej tj. w godzinach 6:00 – 22:00.
Procesy technologiczne odbywać się będą w zamykanych halach i budynkach produkcyjnych.
Równoważny poziom macy akustycznej emitowany w trakcie prowadzonych procesów technologicznych w halach i budynkach produkcyjnych nie będzie przekraczał 90 dB(A).
Stan techniczny wszystkich elementów instalacji i zbiorników naziemnych ciśnieniowych gazu płynnego będzie regularnie kontrolowany.
Uzasadnienie
Inwestor – Spółka Armes, w której imieniu działa Członek Zarządu Pani Dorota Mizak – wystąpiły do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko z wnioskiem z dnia 13.06.2025 r. (data wpływu do Urzędu 13.06.2025 r.), w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Montaż instalacji do produkcji wyrobów ściernych oraz magazynowanie gazu płynnego w zbiornikach nadziemnych”.
Do wniosku dołączono wymagane prawem dokumenty tj.: Kartę informacyjną przedsięwzięcia, wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej.
Po rozpatrzeniu wniosku Inwestora i przedłożonych dokumentów stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie należy zakwalifikować do § 3 ust. 1 pkt 14 i 37 lit. d rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839) tj. „instalacje do powierzchniowej obróbki substancji, przedmiotów lub produktów z zastosowaniem rozpuszczalników organicznych, z wyłączeniem zmian tych instalacji polegających na wprowadzeniu do ciągu technologicznego kontenerowych urządzeń odzysku rozpuszczalników oraz 37 lit. d instalacje do naziemnego magazynowania gazów łatwopalnych” i jest ono przedsięwzięciem, dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko – sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia – może być wymagane.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r.,
poz. 1112 ze zm.) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po uprzednim zasięgnięciu opinii właściwych organów.
Prowadzący postępowanie Burmistrz Gminy i Miasta Nisko, pismem z dnia 17.06.2025 r., znak: OSK.6220.6.2025 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli o wyrażenie opinii w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem z dnia 31 lipca 2025 r. znak: WOOŚ.4220.12.10.2025.KK.8 wezwał Inwestora do uzupełnienia Karty informacyjnej analizowanego przedsięwzięcia. Uzupełnienie do Karty informacyjnej przedsięwzięcia Inwestor przedłożył odpowiednio przy piśmie z dnia 2 września i 25 września 2025 r. Przedmiotowy dokument przekazany został Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Nisku oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli. Ww. organy, po zapoznaniu się z uzupełnioną dokumentacją, poinformowały, że podtrzymują swoją opinię, w której stwierdzili brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 02 października 2025 r. (data wpływu do Urzędu 03 października 2025 r.) znak: WOOŚ.4220.12.10.2025.KK.12, organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Montaż instalacji do produkcji wyrobów ściernych oraz magazynowanie gazu płynnego w zbiornikach nadziemnych”.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 01 lipca 2025 r. (data wpływu do Urzędu 03 lipca 2025 r.) znak: PSNZ.9022.3.10.2025, stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Montaż instalacji do produkcji wyrobów ściernych oraz magazynowanie gazu płynnego w zbiornikach nadziemnych”.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w swojej opinii z dnia 21 lipca 2025 r. (data wpływu do Urzędu 21 lipca 2025 r.), znak: RS.ZZŚ.4901.142.2025.AT stwierdził, brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Montaż instalacji do produkcji wyrobów ściernych oraz magazynowanie gazu płynnego w zbiornikach nadziemnych”.
Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r., 1112 ze zm.) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:
1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegało będzie na montażu instalacji do produkcji wyrobów ściernych oraz montażu trzech zbiorników naziemnych ciśnieniowych gazu płynnego o pojemności ok. 6,3 m3/szt. Zbiorniki przeznaczone są do magazynowania i odparowywania gazu płynnego. Po zrealizowaniu planowanej inwestycji zostanie zwiększona produkcja o ok. 14 %.
Prace montażowe obejmą zainstalowanie, ustawienie i podłączenie maszyn i urządzeń w nowej lokalizacji, w obrębie zakładu. Planowane zamierzenie nie będzie wymagało wykonywania prac ziemnych.
Prace montażowe prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej.
Najbliższa zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna znajduje się w odległości ok. 60 m od planowanej do realizacji instalacji. Najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112),
to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, dla których wartości dopuszczalne poziomów hałasu wynoszą 50 dB(A) w porze dnia oraz 40 dB(A) w porze nocy. Poziomy dopuszczalnych norm hałasu zostaną dotrzymane. Działka położona jest w sąsiedztwie dróg gminnych oraz linii kolejowej nr 68 relacji Lublin – Przeworsk, które generują emisję hałasu wpływając na klimat akustyczny w otoczeniu Zakładu.
Zakład zlokalizowany jest w otoczeniu innych obiektów o charakterze produkcyjno – usługowym. Procesy produkcyjne prowadzone będą wewnątrz obiektów budowlanych. Dzięki temu emisja hałasu generowanego wewnątrz obiektu będzie ograniczona poprzez tłumienie dźwięku przez przegrody budowlane.
Prace związane z planowanym do realizacji zamierzeniem nie będą wymagać wycinki drzew ani krzewów.
Nie będzie powiązań z innymi przedsięwzięciami w szczególności kumulowania się oddziaływań na nieruchomościach sąsiednich.
W fazie realizacji przedsięwzięcia, w celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego
na gruncie pracował będzie sprawny technicznie i właściwie użytkowany sprzęt mechaniczny. Na działce nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu mechanicznego oraz nie będą odbywały się naprawy sprzętu. Na każdym etapie inwestycji woda pobierana będzie z istniejącej sieci wodociągowej . Pracownicy korzystać będą z istniejącego na terenie Zakładu zaplecza sanitarnego. Powstające ścieki socjalno – bytowe będą odprowadzane do urządzeń zewnętrznej kanalizacji sanitarnej. W procesie produkcyjnym nie będą powstawać ścieki technologiczne.
Biorąc pod uwagę rodzaj przedsięwzięcia, skalę, oraz teren przekształcony przez wieloletnią działalność Zakładu, zadanie nie będzie miało znaczącego wpływu na lokalny krajobraz. Nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego.
Przedłożone informacje na temat planowanego przedsięwzięcia oraz dane dotyczące uwarunkowań występujących w miejscu realizacji inwestycji i w jego sąsiedztwie, pozwoliły oszacować bezpośrednie i pośrednie skutki oddziaływania przedmiotowej inwestycji na środowisko, a także określić warunek umożliwiający jednocześnie realizacje inwestycji oraz zabezpieczenie poszczególnych komponentów środowiska przed wpływem ze strony inwestycji. W związku z tym uznano, iż przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania przedmiotowej inwestycji na środowisko nie jest zasadne.
Podczas wykonywania zaplanowanych robót w ramach przedmiotowego zadania wszystkie prace odbywać się będą zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz 1587 z późn. zm.). Realizacja przedsięwzięcia nie będzie stanowić zagrożenia dla zdrowia ludzi poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek.
Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Inwestycja realizowana poza obszarem środowiska morskiego. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze leśnym lub górskim.
Teren planowanego przedsięwzięcia położony jest w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 425 „Dębica – Stalowa Wola – Rzeszów”.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody o których mowa w art. 6 ust 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz 1478 ze am) w tym poza granicami obszarów sieci Natura 2000. Najbliżej położonymi obszarami sieci Natura 2000 są: oddalony o ok. 4 km obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 oraz oddalony o ok. 2 km specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Dolnego Sanu PLH180025. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza granicami głównych korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży, celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej. W otoczeniu planowanego przedsięwzięcia oraz w obszarze jego oddziaływania nie stwierdzono występowania gatunków flory i grzybów objętych ochroną gatunkową.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę oraz usytuowanie przedsięwzięcia oraz skalę i rodzaj generowanych oddziaływań, a także rozwiązania chroniące środowisko, stwierdzono, że przedsięwzięcie zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji nie będzie istotnie negatywnie oddziaływać na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt, integralność ww. obszarów i spójność sieci obszarów Natura 2000, w tym na cele i przedmiot ochrony ww. obszarów Natura 2000.
Po dokonaniu analizy wstępnej w kontekście potrzeby przeprowadzenia pełnej oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 stwierdzono, że nie ma konieczności przeprowadzenia pełnej oceny oddziaływania wymaganej zapisami art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska bywają przekroczone z uwagi na zanieczyszczenie powietrza. Ze względu na przekroczenie standardów imisyjnych określonych dla pyłu PM10, pyłu PM2.5 oraz przekroczenie wartości docelowej ustalonej dla B(a)P strefa podkarpacka została zaliczona do klasy C. W ramach realizacji oraz eksploatacji planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się wprowadzania do środowiska ponadnormatywnych ilości substancji lub energii, które mogłyby naruszyć istniejącą równowagę ekologiczną rozpatrywanego obszaru. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne.
Na terenie przedsięwzięcia nie ma obszarów przylegających do jezior. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach uzdrowiskowych.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 04 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW) teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP):
„Barcówka” kod: RW20001022929, typ JCWP PNp – Potok lub strumień nizinny piaszczysty, NAT – naturalna część wód, jest monitorowaną częścią wód o umiarkowanym stanie ekologicznym. Wskaźniki determinujące stan ekologiczny: OWO, azot amonowy. Stan chemiczny poniżej dobrego, wskaźniki determinujące stan chemiczny – benzo(a)piren, w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny; zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D. Stan chemiczny: dla złagodzonych wskaźników benzo(a)piren(w) poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników – stan dobry.
Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
1. Obszar Natura 2000 Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B.
2. Obszar Natura 2000 Dolina Dolnego Sanu PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180020.H;
3. Obszar Natura 2000 Enklawy Puszczy Sandomierskiej PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180055.H;
4. Użytek ekologiczny PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.156;
5. Użytek ekologiczny PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.157;
6. Użytek ekologiczny Uroczysko Bardo PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.158;
7. Użytek ekologiczny PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.152.
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW20001319, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i chemicznym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. Nr 105, poz. 718).
W celu ograniczenia do minimum oddziaływania budowy planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo – wodne wskazano szereg działań minimalizujących m.in. - magazynowanie olejów, smarów i materiałów niezbędnych do eksploatacji, konserwacji sprzętu będzie się odbywało w miejscu do tego przeznaczonym;
- stały nadzór nad pracą maszyn i ich odpowiednim stanem technicznym;
- niedopuszczenie do wycieku paliwa;
- prowadzenie w sposób zorganizowany gospodarki materiałowo – sprzętowej;
- uzupełnianie paliwa w pojazdach i maszynach z należytą ostrożnością;
- wykonywanie napraw sprzętu budowlanego poza terenem wykonywanych prac;
- odpowiedni stan techniczny sprzętu budowlanego;
- właściwą technologię prac montażowych;
- likwidację powstałych wycieków i wylewów substancji ropopochodnych.
Rozważając oddziaływanie przedsięwzięcia na cele środowiskowe ww. jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych należy uznać, iż w zaproponowanym zakresie realizacja analizowanego przedsięwzięcia nie zagraża pogorszeniu stanu środowiska wodnego i nie będzie powodem nieosiągnięcia celów środowiskowych dla jednolitych części wód. Planowane przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na stan czy potencjał ekologiczny jednolitej części wód.
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś. wynikające z: zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.
W czasie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie na klimat akustyczny i jakość powietrza w związku z pracą maszyn budowlanych. Z uwagi na niewielką skalę przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania, przedmiotowe przedsięwzięcie nie spowoduje żadnych negatywnych oddziaływań na środowisko.
Przedsięwzięcie nie będzie generować oddziaływań o charakterze transgranicznym w żadnym komponencie środowiska z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.
Wszelkie emisje (zanieczyszczenie, hałas) jakie wystąpią na etapie realizacji inwestycji będą krótkotrwałe, związane z prowadzonymi pracami montażowymi.
Mając powyższe na uwadze, skalę przedsięwzięcia, jego usytuowanie oraz oddziaływanie na poszczególne komponenty środowiska, stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia pod nazwą: „Montaż instalacji do produkcji wyrobów ściernych oraz magazynowanie gazu płynnego w zbiornikach nadziemnych”.
W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że teren na którym ma być realizowane przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Zawiadomiono strony postępowania w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.
Dokonano analizy wariantów przedsięwzięcia pod kątem:
- rodzaju przedsięwzięcia (m.in. stosowane procesy i technologie, metody prowadzenia działalności, czas prowadzenia działalności, konstrukcja obiektów, rodzaje i źródła wykorzystywanych surowców, asortyment produktów, skala przedsięwzięcia, systemy zarządzania, rozwiązania w zakresie zatrudniania i szkolenia pracowników, rozwiązania w zakresie likwidacji przedsięwzięcia, rekultywacji i planowanego późniejszego wykorzystania terenu),
- lokalizacji przedsięwzięcia (m.in. umiejscowienie przedsięwzięcia, trasy dojazdowe, zagospodarowanie działki i usytuowanie obiektów, rozwiązania w zakresie dojazdu, obiekty pomocnicze),
- oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (metody ograniczania emisji, metody gospodarowania odpadami),
- zagadnień obejmującymi m.in. politykę w zakresie racjonalnego wykorzystania zasobów środowiska, harmonogram realizacji przedsięwzięcia.
Do realizacji wybrany został wariant inwestycyjny, który zarazem jest najkorzystniejszy dla środowiska. Obejmuje on produkcję narzędzi ściernych oraz magazynowanie w trzech zbiornikach naziemnych ciśnieniowych gazu płynnego.
Lokalizacja przedsięwzięcia jest korzystna ze względu na możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury technicznej oraz drogowej, zlokalizowanej w bezpośrednim sąsiedztwie, co poprawia efektywność ekonomiczną inwestycji.
Przedmiotowe działki położone są na terenie produkcyjno - usługowym z preferencją działalności wykorzystującej nowoczesne technologie. Teren inwestycji posiada dogodny układ drogowy, uzbrojenie w sieci wodociągowe, kanalizacyjne, energetyczne, gazowe, teletechniczne. Stosowane w Zakładzie technologie i rozwiązania zapewniają racjonalne zużycie materiałów, surowców, wody, energii i paliw.
Uzasadnieniem dla wariantu proponowanego przez wnioskodawcę jest:
- dobre połączenia drogowe,
- dobry dostęp do mediów,
- aktualny sposób zagospodarowania,
- brak wpływu na tereny podlegające ochronie na podstawie przepisów o ochronie przyrody,
- brak na terenie przedsięwzięcia siedlisk oraz stanowisk wymagających ochrony,
- brak na terenie przedsięwzięcia występowania chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów.
Zaproponowany przez Inwestora wariant ocenić można jako wykorzystanie najlepszej dostępnej techniki. Wiąże się to ze znacznymi nakładami organizacyjno - finansowymi, ale jest niezbędne, w celu dotrzymania wysokich standardów pracy, wydajności i bezpieczeństwa, z jednoczesnym przestrzeganiem zasad ochrony środowiska. Proponowane rozwiązania techniczne i technologiczne przedmiotowej inwestycji (stosowanie nowoczesnych maszyn i urządzeń, zastosowanie wysokogatunkowych materiałów nie oddziałujących na środowisko gruntowo-wodne w sposób zapewniający jak najmniejszą ingerencję w środowisko) zostały przyjęte właściwie i nie odbiegają od standardów stosowanych na obszarze kraju i za granicą. Nie powinny zatem stanowić zagrożenia dla gleby, powierzchni ziemi, wód powierzchniowych i gruntowych.
Ze względu na specyfikę planowanego przedsięwzięcia oraz istniejącą infrastrukturę, jest to wariant
najkorzystniejszy dla środowiska.
Dokonana analiza przytoczonych wariantów wykazała, że wariant proponowany przez Inwestora jest jednocześnie wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, zgodnie z którym inwestycja może zostać zrealizowana.
Przed wydaniem niniejszej decyzji zapewniono stronom postępowania możliwość wypowiedzenia się co do zebranych dowodów zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego. Informacja została zamieszczona na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku oraz w miejscu realizacji inwestycji.
W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.
Ustalono, że w sąsiedztwie ani bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Planowane przedsięwzięcie ani w fazie realizacji, ani w fazie eksploatacji nie będzie wywierało wpływu na jednolitą część wód podziemnych i powierzchniowych pod warunkiem postępowania zgodnie z zapisami niniejszej decyzji.
Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania obiektów zabytkowych, siedlisk roślin chronionych, miejsc lęgowych ptaków i rozrodu zwierząt.
Dokonana analiza materiału dowodowego, tj. Karty informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że przedstawiono w nim w sposób dostateczny zagadnienia istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, pozwalające ocenić skalę możliwych oddziaływań planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.
Po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie, w tym z opiniami organów tj.: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli stwierdzono, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.
Otrzymują:
Inwestor: Armes Sp. z o. o. ul Sandomierska Boczna 2, 37 – 400 Nisko;
Dyrektor Zarządu Zlewni w Stalowej Woli;
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;
Strony postępowania „Obwieszczeniem”;
a/a.
Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.
Nisko, dn. 26.11.2025 r.
OSK.6220.6.2025
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Montaż instalacji do produkcji wyrobów ściernych oraz magazynowanie gazu płynnego w zbiornikach nadziemnych”.
Inwestor: Armes Sp. z o. o. ul Sandomierska Boczna 2, 37 – 400 Nisko;
Charakterystyka Przedsięwzięcia pod nazwą:
„Montaż instalacji do produkcji wyrobów ściernych
oraz magazynowanie gazu płynnego w zbiornikach nadziemnych”.
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegało będzie na montażu instalacji do produkcji wyrobów ściernych oraz montażu trzech zbiorników naziemnych ciśnieniowych gazu płynnego. Zakład produkcyjny Armes Sp. z o. o. specjalizuje się w produkcji szerokiej gamy narzędzi ściernych. Ponadto Firma zajmuje się obróbką skrawaniem metali oraz innych surowców. Świadczy także usługi toczenia, frezowania, cięcia, wiercenia, szlifowania, spawania oraz ostrzenia narzędzi.
Procesy produkcyjne prowadzone są w ramach Zakładu składającego się z hal i budynków produkcyjnych i magazynowych oraz budynku administracyjnego. Powierzchnia działek zajmowanych przez Zakład wynosi 13,17 ha. Teren Zakładu posiada niezbędną infrastrukturę.
Surowce i materiały wykorzystywane do produkcji to wysokiej jakości płótno, papier ścierny, włóknina ścierna, filc, agawa. Pomocnicze materiały to m.in. żywice epoksydowe, poliuretanowe, kleje, trzpienie metalowe, podkłady z włókna szklanego, farba techniczna. W trakcie procesów technologicznych wykorzystywane będą kleje i rozpuszczalniki.
Przewidywana ilość wykorzystywanych na potrzeby funkcjonowania Zakładu surowców, materiałów, paliw oraz energii została szczegółowo opisana w przedłożonej do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dokumentacji.
Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z emisją hałasu, którego źródłem będzie m.in. sprzęt budowlany, który pracował będzie w porze dziennej w godzinach od 06.00 do 22.00. Sprzęt techniczny oraz maszyny robocze będą sprawne technicznie oraz posiadały będą świadectwa potwierdzające dopuszczenie ich do pracy. Oddziaływanie w zakresie emisji hałasu będzie miało charakter krótkotrwały, odwracalny i ustanie wraz z chwilą zakończenia tego etapu.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie zagraża pogorszeniu stanu środowiska wodnego oraz nie będzie zagrażać celom środowiskowym jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
Przewiduje się, że przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie i dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112 z późn. zm.).
Nie przewiduje się wzrostu zanieczyszczeń spowodowanego montażem analizowanej instalacji.
Oddziaływanie planowanej do realizacji inwestycji nie spowoduje przekroczenia standardów jakości środowiska na terenie i poza jego granicami.
Przedsięwzięcie nie przebiega w granicach chronionego obszaru Natura 2000, jak również nie występują tereny objęte ochroną na podstawie przepisów o ochronie przyrody.
Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina i Miasto Nisko