Nisko, dnia 08.10.2024 r.
OSK.6220.6.2024
OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO
Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r., poz. 1112), zawiadamiam, że w dniu 08.10.2024 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w Nisku przy ul. Szklarniowej 14, powiat niżański, województwo podkarpackie”.
Inwestor - Pan Łukasz Marut, Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjno Drogowego, 37 – 450 Stalowa Wola.
Z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, w tym z opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) i jest dostępna w dniach pracy Urzędu.
W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.
Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.
Burmistrz Gminy i Miasta Nisko
dr Konrad Krzyżak
Nisko, dn. 08.10.2024 r.
Znak: OSK.6220.6.2024
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach
Działając na podstawie:
art. 63 ust 1 i 2, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ust. 1 i 2, oraz art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r., poz. 1112),
art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572),
§ 3 ust. 1 pkt 37 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Inwestora, Pana Łukasza Marut, Prezesa Zarządu Przedsiębiorstwa Budownictwa Inżynieryjno Drogowego, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
orzekam
stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w Nisku przy ul. Szklarniowej 14, powiat niżański, województwo podkarpackie”, o ile spełnione będą poniższe warunki:
Każdy z dwóch silosów, o ładowności ok. 100 Mg, wyposażony będzie w filtr
tkaninowy o gwarantowanym stężeniu pyłu za filtrem nie większym niż 10 mg/m3.
Kruszywa magazynowane będą w czterech betonowych zasiekach, wysokość pryzm nie będzie przekraczać wysokości ścian.
Prace budowlane przy użyciu sprzętu ciężkiego prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 06:00 – 22:00. Ograniczenie to nie dotyczy prac już rozpoczętych, których technologia nie pozwala na ich przerwanie.
Eksploatacja przedsięwzięcia prowadzona będzie wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 06:00 – 22:00.
Równoważny poziom mocy akustycznej dla pojedynczego źródła hałasu: mieszarki betonu, załadunku betonu nie będzie przekraczał wartości 82,0 dB(A).
Równoważny poziom mocy akustycznej dla pojedynczego źródła hałasu: zasypu kruszywa, taśmociągu nie będzie przekraczał wartości 79,0 dB(A).
Na etapie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia Inwestor wykona pomiary kontrolne dotyczące emisji do środowiska hałasu oraz zanieczyszczeń pyłowych, a w przypadku stwierdzenia przekroczeń parametrów środowiskowych w odniesieniu do terenów zabudowy chronionej, wykona dodatkowe zabezpieczenia.
UZASADNIENIE
Inwestor – Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjno Drogowego M-VIA Sp. z o.o., w imieniu którego działa Prezes Zarządu Pan Łukasz Marut – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko, z wnioskiem z dnia 05.03.2024 r. (data wpływu do Urzędu 18.03.2024 r.), w sprawie wydania zaświadczenia o braku konieczności wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w Nisku przy ul. Szklarniowej 14, powiat niżański, województwo podkarpackie”. Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, stwierdzono, że niniejsze przedsięwzięcie, z uwagi na charakter, zostało zaliczone do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 37 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839, ze zm.). Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja, zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Do wniosku dołączono: Kartę informacyjną przedsięwzięcia, wyrys z mapy ewidencyjnej, z zaznaczonym przebiegiem granic terenu, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r.,
poz. 1112) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po uprzednim zasięgnięciu opinii właściwych organów.
Prowadzący postępowanie Burmistrz Gminy i Miasta Nisko, pismem z dnia 18.04.2024 r., znak: OSK.6220.6.2024 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli o wyrażenie opinii w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem z dnia 21 sierpnia 2024 r. wezwał Inwestora do uzupełnienia Karty informacyjnej analizowanego przedsięwzięcia. Uzupełnienie Karty Inwestor przedłożył w dniu 23 lipca br. Przedmiotowy dokument przekazany został Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Nisku oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli. Ww. organy poinformowały, że podtrzymują swoją opinię, w której stwierdzili brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla analizowanego przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w Nisku przy ul. Szklarniowej 14, powiat niżański, województwo podkarpackie”.
Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli w swojej opinii z dnia 29.04.2024 r. (data wpływu do Urzędu 29.04.2024 r.), znak: RS.ZZŚ.4901.64.2024.MZ stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w Nisku przy ul. Szklarniowej 14, powiat niżański, województwo podkarpackie”.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 06.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu 08.05.2024 r.) znak: PSNZ.9020.4.8.2024 stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w Nisku przy ul. Szklarniowej 14, powiat niżański, województwo podkarpackie”, pod warunkiem, że na etapie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia Inwestor wykona pomiary kontrolne dotyczące emisji do środowiska hałasu oraz zanieczyszczeń pyłowych, a w przypadku stwierdzenia przekroczeń parametrów środowiskowych w odniesieniu do terenów zabudowy chronionej, wykona dodatkowe zabezpieczenia.
W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 21.08.2024 r. (data wpływu do Urzędu 21.08.2024 r.) znak: WOOŚ.4220.12.8.2024.IM.11 organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w Nisku przy ul. Szklarniowej 14, powiat niżański, województwo podkarpackie”, o ile spełnione będą przesłanki wyartykułowane w sentencji niniejszej decyzji.
Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1112), po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów dotyczących planowanego przedsięwzięcia oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli Burmistrz Gminy i Miasta Nisko stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r., poz. 1112) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:
1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
- skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji.
Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmuje budowę węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie bazy administracyjno - magazynowo – sprzętowej Inwestora, na działkach o nr ewid. 8000/13 i 8000/20, położonych przy ul. Szklarniowej 14 w Nisku. Na przedmiotowym terenie zlokalizowany jest m.in. budynek usługowo-handlowy
z zapleczem biurowo - socjalnym, wiata magazynowa (przeznaczona do rozbudowy
i przebudowy, w ramach wydanego pozwolenia na budowę), miejsca parkingowe oraz sieci
i instalacje wewnętrzne. Istniejące obiekty budowlane, po wybudowaniu węzła betoniarskiego, pełnić będą rolę zaplecza. Powierzchnia działek inwestycyjnych wynosi ok. 0,47 ha. Wielkość produkcji betonu wynosić będzie do 20000 m3/rok. Do produkcji wykorzystywane będą m. in.: cement, kruszywa, popiół (stanowiący produkt handlowy lub produkt uboczny), domieszki oraz woda. Kruszywa magazynowane będą w boksach (zasiekach), ograniczonych z trzech stron pionowymi ścianami betonowymi. Cement i ewentualnie popiół magazynowane będą
w dwóch silosach o ładowności ok. 100 Mg. Dodatki do betonu będą składowane
w istniejącym budynku, w pojemnikach typu mauzer. Produkcja betonu polegać będzie na wymieszaniu w odpowiednich proporcjach kruszyw, cementu i wody w węźle betoniarskim. Poszczególne składniki, zgodnie z recepturą produkowanego rodzaju betonu dozowane będą do mieszalnika, gdzie podawana będzie woda. Po zakończeniu mieszania, gotowy produkt podawany będzie poprzez lej spustowy do zbiornika samochodu ciężarowego. Wytwórnia betonu pracować będzie ok. 200 dni w roku w systemie jednozmianowym. Szacowana wielkość produkcji wyniesie ok. 100 m3/dobę.
Realizacja planowanego zadania nie będzie wiązała się z koniecznością wycinki drzew ani krzewów.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Obszar inwestycji jest miejscem przekształconym przez człowieka. Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, że inwestycja będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza. Nie będzie ponadnormatywnych oddziaływań na ludzi oraz poszczególne komponenty środowiska.
Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonej dokumentacji, wszystkie zidentyfikowane oddziaływania zostały szczegółowo opisane w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Nie stwierdzono możliwości wystąpienia oddziaływań skumulowanych planowanego przedsięwzięcia z innymi istniejącymi lub planowanymi przedsięwzięciami.
- Różnorodności biologicznej, wykorzystania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.
Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje znaczących negatywnych zmian w miejscowym środowisku przyrodniczym, gdyż charakteryzuje się niewielkim zasięgiem powierzchniowym. Realizowane będzie na terenie częściowo utwardzonym płytami betonowymi i kostką brukową. W związku z charakterem inwestycji, na której podstawie została zaplanowana, planowane przedsięwzięcie nie wpłynie w żaden sposób na utrzymanie obecnego poziomu różnorodności biologicznej na przedmiotowym obszarze. Planowane prace nie stanowią żadnego zagrożenia dla miejscowych zasobów zarówno różnorodności biologicznej jak i zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi. Na etapie realizacji inwestycji wykorzystywane będą materiały budowlane niezbędne do realizacji omawianego zadania. Woda na cele bytowe i technologiczne na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia pobierana będzie z miejskiej sieci wodociągowej. Ścieki bytowe na etapie realizacji przedsięwzięcia magazynowane będą w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, które będą w miarę potrzeb okresowo opróżniane. Ścieki bytowe, na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia odprowadzane będą do miejskiej sieci kanalizacyjnej.
- Emisji i występowania innych uciążliwości. Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, montażowych i transportowych, spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących na placu budowy materiały, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter okresowy i krótkotrwały. Źródłem emisji hałasu do środowiska w fazie eksploatacji przedsięwzięcia będzie praca projektowanego węzła betoniarskiego i ruch pojazdów. Równoważny poziom mocy akustycznej dla pojedynczego punktowego źródła hałasu mieszarki betonu i załadunku betonu nie będzie przekraczał wartości 82,0 dB(A) a dla zasypu kruszywa i taśmociągu 79,0 dB(A) Źródło liniowe hałasu stanowić będzie ruch ładowarki kruszywa i samochodów. Zakłada się natężenie ruchu pojazdów samochodowych na poszczególnych odcinkach na poziomie ok. 8 szt./8h przy udziale pojazdów ciężkich 90 %. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznych prace budowlane prowadzone będą w porze dziennej. Nie przewiduje się wzrostu zanieczyszczeń spowodowanego budową węzła betoniarskiego. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia przewiduje się, że dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia, to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, wielorodzinnej oraz tereny mieszkaniowo-usługowe, dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 65 dB(A) w porze dnia oraz 56 dB(A) w porze nocy. Odpady powstające podczas prac budowlanych i montażowych będą selektywnie gromadzone w wyznaczonych miejscach i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwienia. Na etapie realizacji inwestycji zapewniona będzie okresowa kontrola stanu technicznego maszyn, co zabezpieczy środowisko gruntowo – wodne przed możliwością zanieczyszczenia. Etap eksploatacji przedsięwzięcia będzie powodował występowanie emisji i innych uciążliwości związanych z poruszającymi się po Zakładzie pojazdami.
- Ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu. Teren, na którym zlokalizowane będzie planowane przedsięwzięcie położony jest poza obszarami występowania osuwisk, nasypów czy terenów zalewowych, dlatego nie ma możliwości wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia tj. budowy węzła betoniarskiego, nie ma możliwości wystąpienia katastrofy budowlanej. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy. Ze względu na skalę i charakter przedsięwzięcia nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego. Stan techniczny węzła, będzie stale monitorowany. W związku z tym można stwierdzić, iż ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej, w analizowanym przypadku, zostało w praktyce wyeliminowane. Przedsięwzięcie dzięki zastosowanym rozwiązaniom organizacyjnym, technicznym i technologicznym nie będzie powodować zagrożeń wystąpienia poważnych awarii. Inwestycja została zaprojektowana w sposób zabezpieczający ją przed klęskami żywiołowymi, takimi jak: fale upałów, susze, nawalne deszcze i burze, katastrofalne opady śniegu, fale mrozu. Sytuacje awaryjne związane z przedmiotowym przedsięwzięciem mogą być związane jedynie z wydostaniem się paliwa oraz olejów z poruszających się po Zakładzie pojazdów. Przeciwdziałaniem tego typu zjawiskom jest prawidłowa eksploatacja i konserwacja urządzeń technologicznych oraz maszyn i urządzeń wykorzystywanych na terenie Inwestycji.
W celu ochrony środowiska na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia stosowane będą poniższe rozwiązania:
- kontrolowany będzie stan techniczny węzła betoniarskiego. Wszystkie stwierdzone nieprawidłowości będą usuwane;
- Zakład będzie podlegał monitorowaniu w zakresie funkcjonowania i zabezpieczeń;
- wycieki płynów eksploatacyjnych i preparatów powstałe podczas sytuacji awaryjnych usuwane będą przez odpowiednie służby a sposób postępowania uzależniony będzie od rozmiaru skażenia;
- urządzenia podczyszczające będą na bieżąco kontrolowane a nagromadzone zanieczyszczenia będą utylizowane przez wyspecjalizowane firmy.
- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie. Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu inwestycji i będą zagospodarowane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 ze zm.). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania. Przewidywana ilość odpadów została określona w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia.
- Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Planowana inwestycja, w tym towarzyszące jej emisje, na etapie realizacji i późniejszej eksploatacji nie będą powodowały ryzyka wystąpienia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
- obszary wodno - błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wodno – błotne oraz obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
- Obszary wybrzeży i środowisko morskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze wybrzeży i środowiska morskiego.
- Obszary leśne lub górskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze leśnym lub górskim.
- Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie ma stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza terenem Głównego Zbiornika Wód Podziemnych Nr 425 „Dębica – Stalowa Wola – Rzeszów”. Przedsięwzięcie znajduje się poza obszarem bezpośredniego zagrożenia powodzią.
- Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody. Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza wielkopowierzchniowymi formami ochrony przyrody o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U z 2024 r., poz. 1089), w tym poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Dolnego Sanu PLH180020, znajdujący się w odległości ok. 1,2 km od przedmiotowego zadania.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży, celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej. Zgodnie z dokumentacją w miejscu realizacji przedsięwzięcia nie występują gatunki roślin objęte ochroną gatunkową. W obrębie planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania gatunków czy siedlisk roślin chronionych, miejsc lęgowych ptaków i rozrodu zwierząt.
Biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary Natura 2000, tj. oceny, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory. W związku z realizacją przedsięwzięcia w miejscu przekształconym przez człowieka, stwierdza się, że przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę krajobrazu.
- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska. Ze względu na przekroczenie standardów imisyjnych określonych dla pyłu PM10, pyłu PM2.5 oraz przekroczenie wartości docelowej ustalonej dla B(a)P strefa podkarpacka została zaliczona do klasy C.
- Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
- Gęstość zaludnienia.
Średnia wielkość gęstości zaludnienia Gminy i Miasta Nisko wynosi 158 osób/km2. Gęstość
zaludnienia Miasta Nisko wynosi 254 osoby/km2, obszarów wiejskich 86 osób/km2.
Najbliższa zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna znajduje się w odległości ok. 80 m od miejsca realizacji przedsięwzięcia.
- Obszary przylegające do jezior. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.
- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.
Wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 04 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW) teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP):
„Barcówka” kod: RW20001022929, typ JCWP PNp – Potok lub strumień nizinny piaszczysty, NAT – naturalna część wód, jest monitorowaną częścią wód, umiarkowany stan ekologiczny, stan ogólny wód – zły.
Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
1. Obszar Natura 2000 Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B.
2. Dolina Dolnego Sanu PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180020.H;
3. Enklawy Puszczy Sandomierskiej PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180055;
4. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.156;
5. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.157;
6. Uroczysko Bardo PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.158;
7. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.152.
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpywu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. Nr 105, poz. 718). Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Tankowanie maszyn i pojazdów będzie odbywać się poza terenem przedsięwzięcia lub w jego obrębie w specjalnie wyznaczonym miejscu z użyciem środka zabezpieczającego grunt. Konserwacja i naprawa sprzętu będzie się odbywać w warsztatach serwisowych poza terenem inwestycji. Ponadto zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty umożliwiające neutralizację ewentualnych wycieków. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dostarczana z miejskiej sieci wodociągowej. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy. Na żadnym etapie tj. realizacji czy późniejszej eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie generować ścieków przemysłowych.
Odprowadzanie wód opadowo – roztopowych z powierzchni utwardzanych po podczyszczeniu w separatorach substancji ropopochodnych, będą odprowadzane do urządzeń kanalizacji deszczowej.
Planowana inwestycja zostanie tak zaprojektowana i wykonana, że nie spowoduje zmian stanu wody na gruntach sąsiednich. Wody powierzchniowe i gruntowe zostaną zabezpieczone przed możliwością przedostania się do nich materiałów i substancji używanych podczas budowy. Ewentualne wycieki substancji szkodliwych pochodzące z pracujących maszyn bądź urządzeń będą unieszkodliwiane poprzez zastosowane sorbety. Używane do prac maszyny i pojazdy będą sprawne technicznie oraz będą posiadać odpowiednie atesty. Prace ziemne będą wykonywane z zachowaniem szczególnej ostrożności, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia wód i gleby.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację
i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko, uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:
- zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać. Omawiane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w południowo – wschodniej Polsce, w północnej części województwa podkarpackiego na terenie powiatu niżańskiego. W czasie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie na klimat akustyczny i jakość powietrza w związku z dojazdem pojazdów transportujących materiały oraz pracą ciężkiego sprzętu. Będzie ono miało charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót. Zasięg przestrzenny oddziaływania ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji. Inwestycja zostanie tak zrealizowana, aby jej oddziaływanie zostało ograniczone do terenu działek, na których będzie ona zlokalizowana i nie spowodowała ponadnormatywnego oddziaływania na działki sąsiednie.
- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze. Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.
- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania. Występujące oddziaływania i uciążliwości w szczególności hałas i spaliny generowane przez środki transportu będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i jego powstanie ograniczone będzie tylko do terenu realizacji inwestycji. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Prawdopodobne uciążliwości spowodowane realizacją inwestycji ustąpią po zakończeniu jej realizacji. Na etapie eksploatacji inwestycja będzie źródłem emisji oddziaływań na środowisko z poruszających się po Zakładzie pojazdów. Informacje zawarte w Karcie stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności czy złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.
- Prawdopodobieństwa oddziaływania. Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia związane z prowadzeniem robót montażowych. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny, przemijający, ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji i ustaną po zakończeniu prac.
- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Zasięg oddziaływania na środowisko związany z realizacją przedsięwzięcia będzie miał charakter lokalny, ograniczony do terenu związanego z przedsięwzięciem.
Oddziaływania powstałe na etapie realizacji będą krótkotrwałe i odwracalne. Nie będą one powodowały przekroczenia obowiązujących standardów środowiska.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją.
- Możliwości ograniczenia oddziaływania. Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, na etapie realizacji inwestycji, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, materiałów, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008 r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska.
Przedsięwzięcie, samo w sobie, nie spowoduje istotnych zmian w istniejącym krajobrazie, który został już przekształcony przez człowieka.
Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się do spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy, oraz poruszających się pojazdów na etapie jej eksploatacji. Ze względu na skalę
i charakter przedsięwzięcia, nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego, na etapie jego eksploatacji.
W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że teren realizacji przedsięwzięcia nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Zawiadomiono strony postępowania w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.
Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 7/2024 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 8/2024.
Dokonano analizy wariantów przedsięwzięcia.
1. Zaniechanie przedsięwzięcia jest posunięciem korzystnym dla środowiska. Dotyczy to szczególnie oddziaływania w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza i emisji hałasu. Wynika to z faktu, ze każde działanie człowieka ingerującego w środowisko będzie w mniejszym lub większym stopniu wpływać ujemnie na jego poszczególne komponenty. Projektowane przedsięwzięcie spełniać będzie jednak wszystkie wymagania krajowe i europejskie w zakresie ochrony środowiska, a Węzeł betoniarski w rozważanej lokalizacji w Nisku nie stwarza ponadnormatywnego zagrożenia dla środowiska. Wariant „zerowy” tj. wariant niepodejmowania realizacji przedsięwzięcia należy odrzucić, gdyż opcja taka nie stwarza możliwości budowy nowoczesnego Węzła betoniarskiego, tym samym wariant ten nie stwarzałby możliwości rozwoju przedsiębiorczości Inwestora.
2). Wariant inwestycyjny - wybrany do realizacji przedsięwzięcia.
Wybrany wariant jest zgodny z przepisami ochrony środowiska. W ramach przedsięwzięcia na przekształconym przemysłowo terenie Bazy administracyjno – magazynowo – sprzętowej Przedsiębiorstwa Budownictwa Inżynieryjno Drogowego M-Via Sp. z o.o. w Nisku przy ulicy Szklarniowej 14, na działkach o numerach ewidencyjnych 8000/13 i 8000/20, zaprojektowano budowę kompletnego węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (w tym 2 zbiorników naziemnych cementu) o wydajności do 100 m3/dobę (około 200 – 250 Mg/dobę betonu w zależności od klasy betonu). Teren inwestycji to teren przemysłowy. Na analizowanym terenie inwestycji w Nisku zlokalizowany jest już budynek usługowo – handlowy z zapleczem biurowo – socjalnym, istniejąca wiata magazynowa przeznaczona do rozbudowy i przebudowy w ramach odrębnego wydanego już pozwolenia na budowę, istniejące miejsca parkingowe i istniejący dojazd w kierunku drogi publicznej gminnej czyli ulicy Szklarniowej wraz z sieciami i instalacjami wewnętrznymi. Budynki te po wybudowaniu węzła betoniarskiego, będą spełniać rolę zaplecza produkcji betonu. Teren jest częściowo utwardzony płytami betonowymi i kostką betonową. Nie będzie ponadnormatywnego oddziaływania Bazy Inwestora przy ulicy Szklarniowe jako całości w czasie realizacji i w czasie eksploatacji przedsięwzięcia. Wykonane szacunkowe obliczenia i analizy porównawcze w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza i zakresie akustycznym potwierdzają zachowanie przepisów ochrony środowiska. Wybrane rozwiązania gwarantują zminimalizowanie zagrożeń dla środowiska przy normalnej eksploatacji obiektu, jak i wypadku Nadzwyczajnych Zagrożeń Środowiska. Wybrany wariant przedsięwzięcia jest korzystny dla środowiska, a zastosowane rozwiązania techniczno - technologiczne są najlepsze przy obecnej lokalizacji w Nisku i obowiązujących przepisach prawnych w zakresie ochrony środowiska.
3). Wariant alternatywny – zaniechany przez Inwestora. Wariant ten różnił się od wariantu „inwestycyjnego” pod względem sposobu zagospodarowania terenu Inwestora. Przewidywał on realizację przedsięwzięcia w miejscu wybranym przez Inwestora, lecz z dodatkową budową hali produkcyjnej do produkcji prefabrykatów betonowych. Wariant alternatywny charakteryzuje się więc większym potencjalnym zagrożeniem dla środowiska naturalnego, dlatego został zaniechany przez Inwestora.
Podsumowanie. Wariant „inwestycyjny” tj. realizacji przedsięwzięcia wg koncepcji wybranej przez Inwestora jest najbardziej korzystny dla środowiska. Umożliwi on uruchomienie nowoczesnego Węzła betoniarskiego wraz z infrastrukturą w miejscu do tego przeznaczonym, bez zagrożeń dla zabudowy mieszkaniowej.
Nie wystąpi znaczące i ponadnormatywne zagrożenie dla środowiska i zdrowia ludzi przez budowę Węzła betoniarskiego wraz z infrastrukturą z uwzględnieniem sąsiadującego terenu. Zasięg ponadnormatywnego oddziaływania po realizacji analizowanego przedsięwzięcia uruchomienia Węzła betoniarskiego zamknie się w granicy terenu własnego Inwestora, nie wystąpi transgraniczne oddziaływanie na środowisko, brak będzie potrzeby utworzenia strefy ograniczonego użytkowania wokół inwestycji.
Nie będzie ponadnormatywnego oddziaływania Zakładu jako całości w czasie realizacji i w czasie eksploatacji przedsięwzięcia. Wykonane szacunkowe analizy porównawcze w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza i zakresie akustycznym potwierdzają zachowanie przepisów ochrony środowiska.
Wybrany wariant „inwestycyjny” przedsięwzięcia jest korzystny dla środowiska, a zastosowane rozwiązania techniczno – technologiczne możliwymi do realizacji przy obecnej lokalizacji i obowiązujących przepisach prawnych w zakresie ochrony środowiska. Występuje niewielkie zagrożenie w zakresie emisji zanieczyszczeń do atmosfery, emisji hałasu oraz zagrożenie dla gospodarki wodno – ściekowej. Występujące zagrożenia dla stanu po realizacji przedsięwzięcia budowy Węzła betoniarskiego nie powodują jednak przekroczeń norm dopuszczalnych w środowisku i nie powodują ponadnormatywnej uciążliwości dla środowiska w tym rejonie miasta Nisko.
W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.
Przed wydaniem niniejszej decyzji zapewniono stronom postępowania możliwość wypowiedzenia się co do zebranych dowodów zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego. Informacja została zamieszczona na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku oraz w miejscu realizacji inwestycji.
Ustalono, że w sąsiedztwie ani bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Planowane przedsięwzięcie ani w fazie realizacji, ani w fazie eksploatacji nie będzie wywierało wpływu na jednolitą część wód podziemnych i powierzchniowych pod warunkiem postępowania zgodnie z zapisami niniejszej decyzji.
Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania obiektów zabytkowych, siedlisk roślin chronionych, miejsc lęgowych ptaków i rozrodu zwierząt.
Nie przewiduje się negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1089), w tym obszarów sieci Natura 2000, ze względu na oddziaływanie tych zatwierdzonych i projektowanych obszarów od planowanego przedsięwzięcia oraz charakteru przedsięwzięcia w kontekście możliwych zagrożeń.
Dokonana analiza materiału dowodowego, tj. Karty informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że przedstawiono w sposób dostateczny zagadnienia istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, pozwalające ocenić skalę możliwych oddziaływań planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.
Po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie, w tym z opiniami organów tj.: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli, stwierdzono, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.
Otrzymują:
Pan Łukasz Marut, Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjno Drogowego, 37 – 450 Stalowa Wola;
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Stalowej Woli;
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;
Strony postępowania „Obwieszczeniem”;
a/a.
Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.
Nisko, dn. 08.10.2024 r.
OSK.6220.6.2024
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia: pod nazwą: „Budowa węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w Nisku przy ul. Szklarniowej 14, powiat niżański, województwo podkarpackie”.
Inwestor - Pan Łukasz Marut, Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjno Drogowego, 37 – 450 Stalowa Wola;
Charakterystyka Przedsięwzięcia pod nazwą:
„Budowa węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w Nisku przy ul. Szklarniowej 14, powiat niżański, województwo podkarpackie”.
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na budowie węzła betoniarskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie bazy administracyjno - magazynowo – sprzętowej Inwestora, na działkach o nr ewid. 8000/13 i 8000/20, przy ul. Szklarniowej 14,
w Nisku.
Wielkość produkcji betonu wynosić będzie do 20000 m3/rok. Do produkcji wykorzystywane będą m. in.: cement, kruszywa, popiół (stanowiący produkt handlowy lub produkt uboczny), domieszki oraz woda. Transport surowców i betonu towarowego odbywał się będzie specjalistycznym sprzętem do przewozu i pompowania mieszanki betonowej.
Kruszywa magazynowane będą w boksach (zasiekach), ograniczonych z trzech stron pionowymi ścianami betonowymi. Cement i ewentualnie popiół magazynowane będą
w dwóch silosach o ładowności ok. 100 Mg. Dodatki do betonu magazynowane będą
w istniejącym budynku, w pojemnikach typu mauzer.
W skład planowanej inwestycji wchodzić będą: węzeł betoniarski z mieszarką
i urządzeniami towarzyszącymi, cztery zasieki betonowe na kruszywo, system dawkowania żwiru i piasku dla mieszarki z ładowarką kołową spalinową, dwa silosy na cement i ewentualnie popiół o ładowności ok. 100 Mg, instalacja elektryczna, automatyka i system sterowania urządzeniami węzła oraz utwardzone place manewrowe. Planowane jest wykonanie utwardzeń terenu płytami betonowymi oraz kostką betonową na powierzchni ok. 0,105 ha.
Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z emisją hałasu, którego źródłem będzie m.in. sprzęt budowlany, który pracował będzie w porze dziennej w godzinach od 06.00 do 22.00. Sprzęt techniczny oraz maszyny robocze będą sprawne technicznie oraz posiadały będą świadectwa potwierdzające dopuszczenie ich do pracy. Oddziaływanie w zakresie emisji hałasu będzie miało charakter krótkotrwały, odwracalny i ustanie wraz z chwilą zakończenia tego etapu.
Przewiduje się, że przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie i w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112 z późn. zm.).
Podczas wykonywania robót budowlanych, powstałe odpady będą systematycznie przekazywane podmiotom prowadzącym działalność w zakresie transportu, zbierania lub przetwarzania odpadów. Wszystkie prace odbywać się będą zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 ze zm.).
Uwzględniając w pełni zapisy niniejszej decyzji, uznano, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie zagraża pogorszeniu stanu środowiska wodnego oraz nie będzie zagrażać celom środowiskowym jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
Oddziaływanie planowanej do realizacji inwestycji nie spowoduje przekroczenia standardów jakości środowiska na terenie i poza jego granicami.
W celu ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji zastosowane będą rozwiązania tj; sprzęt wykorzystywany przy robotach budowlanych będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego. Na terenie budowy oraz zaplecza budowy nie będą prowadzone naprawy sprzętu.
Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina i Miasto Nisko