Nisko, dnia 24.10.2023 r.
OSK.6220.8.2023
OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO
Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 24.10.2023 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy ok 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz stacją transformatorowo rozdzielczą średniego napięcia, na części działek nr ewid. 1013/3, 1013/6, 1013/9, 1013/12, 1013/14, 1013/11, 1014, 1015/2, (1032/77, 1032/66 które powstały w wyniku podziału działki nr 1032/64) oraz działki 1031/4, 1031/5, 1032/76 które powstały w wyniku podziału działki nr 1031/3) obręb Nisko, gm. Nisko, m.in. na zrekultywowanym składowisku odpadów”.
Inwestor - Gmina i Miasto Nisko, 37 – 400 Nisko.
Pełnomocnik Inwestora – Pan Rafał Kurowski, 03 – 289 Warszawa.
Z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, w tym z opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) i jest dostępna w dniach pracy Urzędu.
W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.
Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.
Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta Nisko
mgr Zbigniew Kotuła
Nisko, dn. 24.10.2023 r.
Znak: OSK.6220.8.2023
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach
Działając na podstawie:
art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ust. 1 i 2, oraz art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.),
art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.),
§ 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Inwestora: Gminy i Miasta Nisko w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
orzekam
stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy ok 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz stacją transformatorowo rozdzielczą średniego napięcia, na części działek nr ewid. 1013/3, 1013/6, 1013/9, 1013/12, 1013/14, 1013/11, 1014, 1015/2, (1032/77, 1032/66 które powstały w wyniku podziału działki nr 1032/64) oraz działki 1031/4, 1031/5, 1032/76 które powstały w wyniku podziału działki nr 1031/3) obręb Nisko, gm. Nisko, m.in. na zrekultywowanym składowisku odpadów”, o ile spełnione będą poniższe warunki:
Wszystkie prace będą prowadzone w sposób zapobiegający uszkodzeniu warstw rekultywacyjnych składowiska.
Wycinkę drzew i krzewów należy wykonać poza okresem wzmożonej aktywności fauny, w tym poza głównym okresem lęgowym ptaków, tj. poza 1 marca - 31 sierpnia. W przypadku konieczności wykonywania wycinki w ww. okresie, możliwe jest jej wykonanie jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa (obserwacje te powinny się odbyć maksymalnie do 3 dni przed terminem realizacji tych prac), iż teren nie jest wykorzystywany przez ptaki jako miejsce gniazdowania, jak również iż wykonywanie tych prac nie będzie stanowiło zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, wymienione prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia terenu przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków ptaków.
Zdjęcie wierzchniej warstwy gleby wraz z roślinnością zieloną, zostanie przeprowadzone poza głównym okresem lęgowym ptaków, tj, poza okresem od 1 marca do 31 sierpnia. W przypadku konieczności wykonywania ww. prac ziemnych w ww. okresie prace te zostaną poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt w okresie 1-3 dni przed planowanym terminem zdjęcia humusu. Prace te należy prowadzić od środka ku brzegom terenu inwestycyjnego, aby umożliwić zwierzętom bezpieczne opuszczenia terenu prowadzonych prac ziemnych. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, zdejmowanie humusu należy wstrzymać do monentu opuszczenia danego gatunku przez te zwierzęta (np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych) lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.
Drzewa i krzewy (wraz ze strefą korzeniową) znajujące się w najbliżyszym otoczeniu prowadzonych prac zostaną zabezpieczone przed możliwością uszkodzenia mechanicznego poprzez:
- osłonięcie pni drzew za pomocą desek i mat słomianych;
- grupy krzewów zostaną wygrodzone w sposób uniemożliwiający uszkodzenie pni;
- ręczne wykonywanie prac ziemnych w obrębie systemów korzeniowych;
- zabezpieczenie odsłoniętych korzeni drzew i krzewów przed wysuszeniem lub przemarznięciem;
- Pod drzewami nie będą magazynowane materiały budowlane oraz ziemia z wykopów. Po zakończeniu robót zostanie wykonany demontaż zabezpieczeń drzew/krzewów.
Farma fotowoltaiczna nie będzie oświetlona w sposób stały w porze nocnej.
Powstające na placu budowy wykopy, zagłębienia terenu i tym podobne obiekty niezasypane/ niezagospodarowane w dnaym dniu roboczym, mogące stanowić pułapkę dla drobnych zwierząt, należy odpowiednio zabezpieczyć, np. poprzez wygrodzenie tzw. tymczasowych ogrodzeń herpetologicznych, które po zakończeniu prac ziemnych zostaną zdemontowane, lub szczelnie przykryć po każdym zakończonym dniu pracy. Codziennie rano, przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i zagłębień terenowych powstałych w trakcie prac, należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia należy je niezwłocznie odłowić i przenieść poza teren realizacji przedsięwzięciaw odpowiednie danemu gatunkowi siedlisko.
Na terenie farmy fotowoltaicznej nie będą stosowane herbicydy, pestycydy i jakiekolwiek inne środki chemiczne.
Nie będzie prowadzone odladzanie i odśnieżanie paneli fotowoltaicznych przy użyciu środków chemicznych.
Na terenie farmy fotowoltaicznej zastososwane zostaną panele fotowoltaiczne pokryte powłoką antyrefleksyjną.
Teren farmy zostanie obsiany mieszanką traw i rodzimych roślin zielonych.
W przypadku wyboru do zamontowania transformatorów olejowychzostaną one umieszczone w zamkniętych stacjach transformatorowych a pod nimi zostaną zamontowane szczelne misy, tace zdolne wychwycić całość wycieku oleju w przypadku ewentualnego rozszczelnienia.
Ogrodzenie farmy fotowoltaicznej wykonane zostanie jako ażurowe poza czaszą zrekultywowanego składowiska z zachowaniem wolnej przestrzeni min. 20 cm od poziomu terenu do dolnej jego krawędzi. Dolną krawędź ogrodzenie wykonać w sposób wykluczający kaleczenie się zwierząt.
Uzasadnienie
Inwestor – Gmina i Miasto Nisko, w którego imieniu działa Pełnomocnik Pan Rafał Kurowski – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko, z wnioskiem z dnia 06.03.2023 r. (data wpływu do Urzędu 07.03.2023 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy ok 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz stacją transformatorowo rozdzielczą średniego napięcia, na części działek nr ewid. 1013/3, 1013/6, 1013/9, 1013/12, 1013/14, 1013/11, 1014, 1015/2, (1032/77, 1032/66 które powstały w wyniku podziału działki nr 1032/64) oraz działki 1031/4, 1031/5, 1032/76 które powstały w wyniku podziału działki nr 1031/3) obręb Nisko, gm. Nisko, m.in. na zrekultywowanym składowisku odpadów”.
Do wniosku dołączono: Kartę informacyjną przedsięwzięcia, wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej.
Po rozpatrzeniu wniosku Inwestora stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie wymienione jest w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz.1839 z późn. zm.), i jest przedsięwzięciem, dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko – sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia – może być wymagane.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Burmistrz Gminy i Miasta Nisko pismem z dnia 29.03.2023 znak: OSK.6220.8.2023 wystąpił o wyrażenie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, oraz sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 02.08.2023 r. (data wpływu do Urzędu 04.08.2023 r.) znak: WOOŚ.4220.12..2023.BK.13 organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy ok 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz stacją transformatorowo rozdzielczą średniego napięcia, na części działek nr ewid. 1013/3, 1013/6, 1013/9, 1013/12, 1013/14, 1013/11, 1014, 1015/2, (1032/77, 1032/66 które powstały w wyniku podziału działki nr 1032/64) oraz działki 1031/4, 1031/5, 1032/76 które powstały w wyniku podziału działki nr 1031/3) obręb Nisko, gm. Nisko, m.in. na zrekultywowanym składowisku odpadów”, o ile spełnione będą przesłanki wyartykułowane w sentencji niniejszej decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 11.04.2023 r. (data wpływu do Urzędu 14.04.2023 r.) znak: PSNZ.9020.4.11.2023 stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy ok 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz stacją transformatorowo rozdzielczą średniego napięcia, na części działek nr ewid. 1013/3, 1013/6, 1013/9, 1013/12, 1013/14, 1013/11, 1014, 1015/2, (1032/77, 1032/66 które powstały w wyniku podziału działki nr 1032/64) oraz działki 1031/4, 1031/5, 1032/76 które powstały w wyniku podziału działki nr 1031/3) obręb Nisko, gm. Nisko, m.in. na zrekultywowanym składowisku odpadów”.
Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli w swojej opinii z dnia 14.08.2023 r. (data wpływu do Urzędu 17.08.2023 r.), znak: RZ.ZZŚ.4.4901.92.2023.MZ stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy ok 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz stacją transformatorowo rozdzielczą średniego napięcia, na części działek nr ewid. 1013/3, 1013/6, 1013/9, 1013/12, 1013/14, 1013/11, 1014, 1015/2, (1032/77, 1032/66 które powstały w wyniku podziału działki nr 1032/64) oraz działki 1031/4, 1031/5, 1032/76 które powstały w wyniku podziału działki nr 1031/3) obręb Nisko, gm. Nisko, m.in. na zrekultywowanym składowisku odpadów”.
Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów dotyczących planowanego przedsięwzięcia oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli w sprawie obowiązku sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu, oraz co do konieczności przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko, Burmistrz Gminy i Miasta Nisko stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia, tym samym nie ma potrzeby sporządzenia Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:
1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
- Skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji. Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 2 MW wraz z infrastrukturą techniczną, na terenie w miejscowości Nisko. Dla potrzeb realizacji przedsięwzięcia zajęte zostanie ok. 2,8 ha powierzchni, w tym ok. 1,9 ha na terenie zrekultywowanego składowiska odpadów oraz 0,9 ha poza jego terenem.
Farma fotowoltaiczna składać się będzie z następujących elementów:
paneli fotowoltaicznych,
falowników (inwerterów), przekształcających energię prądu stałego na energię prądu zmiennego,
instalacji kablowej,
kontenerowej stacji transformatorowo-rozdzielczej nn/SN,
systemów zabezpieczających i monitoringu,
wjazdu i zjazdu łączącego teren przedsięwzięcia z drogą publiczną,
ogrodzenia i oświetlenia,
pozostałych elementów infrastruktury, niezbędnych do funkcjonowania farmy fotowoltaicznej.
Na terenie zrekultywowanego składowiska odpadów nie będą wykonywane żadne wykopy. Projektowana konstrukcja wsporcza paneli fotowoltaicznych na obszarze wysypiska mocowana będzie do płyt drogowych prefabrykowanych (wykonanych z betonu), ułożonych na podsypce piaskowej. Natomiast poza wysypiskiem konstrukcja wsporcza będzie wbijana w ziemię przez palowanie. Na konstrukcji zostaną zamocowane panele fotowoltaiczne i podwieszone sieci energetyczne (kable między rzędami paneli). Wysokość instalacji nie przekroczy 5 m. Ogrodzenie farmy fotowoltaicznej wykonane zostanie, jako ażurowe, poza czaszą zrekultywowanego składowiska. Planowane jest oświetlenie instalacji fotowoltaicznej, z zastosowaniem czujników ruchu.
Realizacja przedsięwzięcia wymagała będzie wycinki do 15 szt. drzew w wieku ok. 19 lat i krzewów. Planowana wycinka drzew i krzewów przeprowadzona zostanie poza głównym okresem lęgowym ptaków tj. poza 1 marca - 31 sierpnia. W przypadku konieczności wykonania wycinki w ww. okresie, zostanie ona poprzedzona kontrolą ornitologa pod kątem występowania chronionych gatunków ptaków.
Drzewa i krzewy niepodlegające wycince, a narażone na ewentualne mechaniczne uszkodzenia w trakcie prowadzenia prac, zostaną skutecznie zabezpieczone, zgodnie z zapisami w sentencji niniejszej decyzji.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na terenie przekształconym przez człowieka. Najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym to tereny rekreacyjno- wypoczynkowe (ogródki działkowe), dla których dopuszczalne poziomy hałasu wynoszą w porze dnia 55 dB(A) i w porze nocy 45 dB(A), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Tereny te znajdują się w odległości ok. 130 m od przedmiotowego przedsięwzięcia (w kierunku wschodnim).
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, że budowa farmy fotowoltaicznej nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza i ponadnormatywnych oddziaływań na ludzi oraz poszczególne komponenty środowiska. Nie będzie powiązań z innymi przedsięwzięciami w szczególności kumulowania się oddziaływań z przedsięwzięciami na sąsiadujących nieruchomościach.
- Różnorodności biologicznej, wykorzystania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.
Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje znaczących negatywnych zmian w miejscowym środowisku przyrodniczym, gdyż charakteryzuje się niewielkim zasięgiem
powierzchniowym. W związku z charakterem inwestycji, na której podstawie została zaplanowana, planowane przedsięwzięcie nie wpłynie w żaden sposób na utrzymanie obecnego poziomu różnorodności biologicznej na przedmiotowym obszarze. Planowane prace nie stanowią
żadnego zagrożenia dla miejscowych zasobów zarówno różnorodności biologicznej jak i zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.
Eksploatacja farmy fotowoltaicznej nie będzie wymagała stałej obsługi, jedynie okresowych przeglądów i konserwacji. W przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych wykorzystana do tego celu zostanie woda oraz ewentualnie środki biodegradowalne. Inwestor zakłada czyszczenie paneli na sucho lub na mokro. Czyszczenie w sposób suchy będzie polegał na użyciu szczotek montowanych na prowadnicach wzdłuż paneli, mierząc jednocześnie wartości optyczne paneli. Czyszczenie przy użyciu szczotek odbywa się tak długo, aż właściwości optyczne paneli posiadały będą odpowiednie parametry. Drugim sposobem jest mycie ręczne przy użyciu wody. Woda wykorzystana do mycia instalacji nie będzie posiadać żadnych detergentów oraz substancji myjących.
- Emisji i występowania innych uciążliwości. Emisja substancji zanieczyszczających powietrze oraz emisja hałasu spowodowana będzie głównie przez środki transportu, będzie miała charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót montażowych. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznych prace budowlane prowadzone będą w porze dziennej. Nie przewiduje się wzrostu zanieczyszczeń spowodowanego budową farmy fotowoltaicznej. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia przewiduje się, że dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Odpady powstające podczas prac budowlanych i montażowych będą selektywnie gromadzone w wyznaczonych miejscach i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwienia. Na etapie realizacji inwestycji zapewniona będzie okresowa kontrola stanu technicznego maszyn, co zabezpieczy środowisko gruntowo – wodne przed możliwością zanieczyszczenia. Etap eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie powodował emisji i występowania innych uciążliwości związanych z przedmiotową inwestycją.
W związku z realizacją przedsięwzięcia powstaną nowe źródła hałasu, tj.: transformator umieszczony wewnątrz kontenerowej stacji transformatorowej, która będzie ograniczać rozprzestrzenianie się hałasu (zgodnie z przedłożoną dokumentacją poziom hałasu w odległości 1 m od transformatora wynosi ok. 77 dB) oraz praca inwerterów (zamontowanych pod panelami fotowoltaicznymi, dla których wskazano poziom hałasu emitowany na poziomie ok. 51 dB). Dodatkowo, źródłami hałasu będą nieznaczny ruch pojazdów związany z pracami serwisowymi oraz maszyny/urządzenia wykorzystywane podczas prac związanych z koszeniem terenu zainwestowanego. Biorąc powyższe pod uwagę, przewiduje się, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wpłynie znacząco na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie.
- Ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu. Teren, na którym zlokalizowane będzie planowane przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami występowania osuwisk, nasypów czy terenów zalewowych, dlatego nie ma możliwości wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia tj. budowa farmy fotowoltaicznej nie ma możliwości wystąpienia katastrofy budowlanej. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy podczas montażu paneli fotowoltaicznych. Ze względu na skalę i charakter przedsięwzięcia nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego.
- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie. Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu inwestycji i będą zagospodarowane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2021 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699).
- Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Planowana inwestycja, w tym towarzyszące jej emisje, na etapie montażu i późniejszej eksploatacji nie będą powodowały ryzyka wystąpienia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
- obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wodno – błotne oraz obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
- Obszary wybrzeży i środowisko morskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze wybrzeży i środowiska morskiego.
- Obszary leśne lub górskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze leśnym lub górskim.
- Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie ma stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 425 „Dębica – Stalowa Wola – Rzeszów.
- Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody. Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 względem planowanego zamierzenia, jest oddalony o ok. 430 m specjalny obszar ochrony siedlisk Dolna Dolnego Sanu PLH180020.
Niewielka część terenu inwestycyjnego (część zrekultywowanego składowiska odpadów), znajduje się w granicach korytarza ekologicznego Dolina Sanu KPd-2C, wyznaczonego w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 - 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży). Mając na uwadze obecny sposób zagospodarowania tej części terenu oraz jego lokalizację na skraju ww. korytarza ekologicznego, przewiduje się, iż przedsięwzięcie nie będzie mieć wpływu na jego funkcjonalność.
Biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary Natura 2000, tj. oceny, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska. Ze względu na przekroczenie standardów imisyjnych określonych dla pyłu PM10, pyłu PM2.5 oraz przekroczenie wartości docelowej ustalonej dla B(a)P strefa podkarpacka została zaliczona do klasy C.
- Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
- Gęstość zaludnienia. Średnia wielkość gęstości zaludnienia Gminy i Miasta Nisko wynosi 158 osób/km2. Gęstość zaludnienia Miasta Nisko wynosi 254 osoby/km2 , obszarów wiejskich 86 osób/km2 . Najbliższa zabudowa mieszkalna znajduje się w odległości ok. 800 m od granic działek inwestycyjnych.
- Obszary przylegające do jezior. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.
- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.
- Wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 04 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) „San od Wisłoka do ujścia” kod: RW20001222999, typ RWN – Wielka rzeka nizinna, status: NAT – naturalna część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ekologicznego; zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny na odcinku cieku istotnego San w obrębie JCWP (dla jesiotra); zapewnienie drożności cieku według wymagań gatunków chronionych; zapewnienie drożności cieku dla migracji gatunków o znaczeniu gospodarczym na odcinku cieku głównego San w obrębie JCWP (dla troci wędrownej) i dobrego stanu chemicznego dla złagodzonych wskaźników benzo(a)piren(w), związki tributylocyny(w) poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników dobry ; umiarkowany stan ekologiczny, stan chemiczny poniżej dobrego.
Ocena postępu w osiągnięciu celów środowiskowych JCWP (wg stanu wód za lata 2014 – 2019):
- potencjał ekologiczny JCWP – cel nieosiągnięty – pogorszenie do stanu złego – brak postępu;
stan chemiczny JCWP – cel nieosiągnięty – pogorszenie do stanu złego – brak postępu.
Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Wskaźniki w zakresie których przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego JCWP (odstępstwo czasowe w trybie art. 4 ust 4 RDW) dla których program działań daje wysoki stopień pewności na osiągnięcie celów środowiskowych do 2027 r. - biologiczne IFPL, MMI, EFI+PL/ IBI_PL, chemiczne bromowane difenyloetery (występowanie w biocie).
Uzasadnienie odstępstwa czasowego (w trybie art. 4 ust 4 RDW) – warunki naturalne uniemożliwiające osiągnięcie celów środowiskowych w perspektywie do końca 2027 r. (lub roku 2039 dla substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE).
Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
1. Park Krajobrazowy Lasy Janowskie PL.ZIPOP.1393.PK.79.
2. Kuryłowski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.181.
3. Sieniawski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.182.
4. Lasy Janowskie PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB060005.B.
5. Dolina Dolnego Sanu PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180020.H.
6. Uroczysko Lasów Janowskich PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH060031.H.
7. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812073.153.
8. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812073.155
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. Nr 105, poz. 718). Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dowożona w butelkach. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy. Instalacja fotowoltaiczna nie wymaga budowy zaplecza socjalnego oraz infrastruktury wodno – kanalizacyjnej. Na żadnym etapie tj. realizacji czy późniejszej eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie generować ścieków przemysłowych.
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:
- zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać. Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej Nisku. Omawiane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w południowo – wschodniej Polsce, w północnej części województwa podkarpackiego. Zasięg oddziaływania eksploatacji inwestycji sprowadzi się głównie do terenu zajętego pod farmę. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem hałasu będzie praca sprzętu budowlanego i ruch pojazdów transportowych. Oddziaływanie na tym etapie będzie miało charakter krótkotrwały, przemijający, lokalny i ustąpi po zakończeniu robót. Prace będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej.
- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze. Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.
- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania. Występujące oddziaływania i uciążliwości w szczególności hałas i spaliny generowane przez środki transportu będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i jego powstanie ograniczone będzie tylko do terenu realizacji inwestycji. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Prawdopodobne uciążliwości spowodowane realizacją inwestycji ustąpią po zakończeniu jej realizacji. Na etapie eksploatacji inwestycja nie będzie bezpośrednim źródłem emisji oddziaływań na środowisko i nie będzie powodować trwałego wprowadzania energii bądź substancji do środowiska.
- Prawdopodobieństwa oddziaływania. Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia związane z prowadzeniem prac montażowych. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny, przemijający, ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji i ustaną po zakończeniu prac.
- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia będzie mało znacząca i nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Zasięg oddziaływania na środowisko związany z realizacją przedsięwzięcia będzie miał charakter lokalny, ograniczony do terenu związanego z przedsięwzięciem.
Eksploatacja instalacji fotowoltaicznej nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych stężeń w powietrzu a także nie spowoduje naruszenia obowiązujących standardów jakości środowiska. Z przedłożonej dokumentacji wynika, że nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych dla planowanego przedsięwzięcia.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją.
- Możliwości ograniczenia oddziaływania. Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych, montażowych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008 r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska.
Lokalizacja Inwestycji nie doprowadzi do zmian w lokalnym krajobrazie, ponieważ realizowana będzie na terenie przekształconym przez człowieka.
W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że teren realizacji przedsięwzięcia nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Zawiadomiono strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.
Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 18/2022 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 19/2023.
Dokonano analizy trzech wariantów przedsięwzięcia.
Wariant „0”- Opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia
Wariant „1” – czyli wariant proponowany przez inwestora – realizacyjny
Wariant „2” - racjonalny wariant alternatywny
Wariant „0”.
Wariant zerowy obejmuje odstąpienie od realizacji inwestycji co spowodowałoby brak zakłóceń w obecnie istniejącym środowisku przyrodniczym. Jednakże w przypadku gdy pojmiemy znaczenie „środowiska” w szerszym zakresie jako wszelkie elementy wokół inwestycji jak i w ujęciu globalnym wówczas dojdziemy do wniosku, że wariant ten nie jest korzystny. Głównym argumentem przemawiającym za realizacją przedsięwzięcia jest możliwość ograniczenia emisji szkodliwych gazów cieplarnianych powstających przy spalaniu paliw kopalnych będących alternatywą dla pozyskiwania energii w Polsce. Analizując energetykę opartą na węglu kamiennym należy wiedzieć, że do wyprodukowania 1MWh elektrycznej wyemitowane zostanie do atmosfery około ( źródło: www.kobize.pl) : - 810 kg CO2 - 0,238 kg CO - 0,968 kg Nox 1,539 kg SO2 - 0,238 kg CO - 0,063 kg TSP
Opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia. Zaniechanie inwestycji, może wydawać się najbardziej korzystne dla środowiska naturalnego, ponieważ wiąże się z brakiem jakichkolwiek negatywnych skutków spowodowanych budową, eksploatacją oraz likwidacji przedsięwzięcia, jednakże ze względów długoterminowych korzyści dla środowiska realizacja inwestycji okaże się korzystniejsza.
Pozytywne skutki odstąpienie od realizacji przedsięwzięcia to: - brak zmian w lokalnym krajobrazie, - brak jakiejkolwiek ingerencji w przyrodę ożywioną i nieożywioną, - uniknięcie uciążliwości związanych z budową, eksploatacją i likwidacją planowanej inwestycji, - brak zmian w sposobie użytkowania terenu.
Jednak w przypadku inwestycji pro-ekologicznych, do których należy zaliczyć elektrownie fotowoltaiczną, nie jest to już tak oczywiste. Inwestycja ta, jest bowiem w swej istocie alternatywą dla konwencjonalnych inwestycji w źródła energii, których niekorzystny wpływ na środowisko, przy uzyskaniu identycznego efektu końcowego, jest znacznie niższy.
Jako negatyw tego wariantu można również uznać: - brak dostarczenia do sieci krajowej energii wyprodukowanej ze źródła odnawialnego
- w ogólnym bilansie oznaczać to będzie konieczność zastąpienia jej energią konwencjonalną, charakteryzującą się zdecydowanie większym, negatywnym oddziaływaniem na środowisko. - brak ograniczenia emisji szkodliwych substancji do środowiska poprzez wprowadzenie instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii.
Niepodejmowanie inwestycji spowoduję, iż niewykorzystane pozostaną odnawialne źródła energii. Ze względu na stały wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną wystąpi konieczność zastąpienie energii z OZE energią konwencjonalną, której produkcja wiąże się z emisją zanieczyszczeń do powietrza.
Inne korzyści jakie niesie ze sobą elektrownia fotowoltaiczna:
- przyczynia się ona w znaczący sposób do poprawy czystości powietrza, a tym samym poprawy jakości klimatu, stanowiąc w ten sposób jedno z głównych narzędzi realizacji postanowień Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu z 1992 r. i Protokołu z Kioto;
- przyczynia się w znaczący sposób do realizacji celów pakietu klimatyczno - energetycznego 3x20, zakładającego udziału energetyki odnawialnej w całkowitym bilansie energii, ograniczenie emisję CO2 oraz zmniejszenie zużycia energii pierwotnej.
- energetyka fotowoltaiczna jest technologią bezemisyjną – oznacza to brak emisji gazów cieplarnianych tj. dwutlenku węgla, tlenków siarki czy tlenków azotu, brak emisji pyłów.
- przy wytwarzaniu energii ze słońca brak jest odpadów stałych i gazowych, nie występuje degradacja i zanieczyszczanie gleby, brak degradacji terenu oraz strat w obiegu wody.
- słońce stanowi niewyczerpywane, odnawialne źródło energii, przez co jego wykorzystanie pozwala na ograniczanie zużywania zasobów paliw kopalnych.
- przyczynia się ponadto w znaczący sposób do realizacji postanowień nowej dyrektywy 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
- wykorzystanie słońca nie powoduje spadku poziomu wód podziemnych, które towarzyszy wydobyciu surowców kopalnych (węgla).
Wariant I realizacyjny.
Wariant realizacyjny polega na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy ok 2 MW składającej się z max. 6000 paneli o mocy od 350W do 550W każdy. Planowana inwestycja zlokalizowana zostanie w odległości min. 3m od granicy z działkami sąsiednimi. Wysokość konstrukcji wyniesie do 5 m. Teren zajęty przez planowaną inwestycję wyniesie ok 2,8 ha w zależności od warunków wydanych przez Zakład Energetyczny. Wariant realizacyjny przemawiający za realizacją elektrowni fotowoltaicznej o mocy ok 2 MW będzie charakteryzował się poniżej opisanym efektem ekologicznym. Produktywność elektrowni kształtowała się będzie na poziomie do 2000 MWh rocznie, oznacza to że ograniczona zostanie emisja zanieczyszczeń z elektrowni węglowej na poziomie: - 1620 Mg CO2 - 0,476 Mg CO - 1,94 Mg NOx - 2,46 Mg SO2 - 0,126 Mg TSP.
W okresie eksploatacji inwestycji nie wystąpią ponadnormatywne oddziaływania akustyczne, negatywne oddziaływanie na faunę, grunt, wody powierzchniowe i podziemne oraz inne elementy środowiska. Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie również negatywnie na zdrowie i życie ludzie oraz nie obniży wartości nieruchomości wokół terenu inwestycji. Tren inwestycji wokół jak i pomiędzy rzędami paneli okresie eksploatacji przedsięwzięcia będzie mógł być nadal użytkowany rolniczo poprzez wykonanie np. siewu niskiej roślinności w tym cieniolubnej. Roślinność uprawiana oraz wykaszana będzie przy pomocy urządzeń ręcznych lub też mniejszych maszyn rolniczych. Nie przewiduje się stosowania środków chemicznych ograniczających wzrost roślinności. Wybrany wariant spełnia wszystkie warunki oraz wymagania stawiane inwestycją mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Realizacja inwestycji w wybranym wariancie jest najlepszym rozwiązaniem, które pomoże nam chronić środowisko naturalne. Lokalizacja inwestycji w wariancie realizacyjnym nie koliduje z obszarami chronionymi typu: Natura 2000.
Parametry inwestycji:
- Moc ok 2 MW
- Ilość pojedynczych paneli do 6000 szt
- Moc pojedynczego ogniwa od 350W do 550W
- Ciężar pojedynczego ogniwa ok. 30kg - Materiał komórek ogniwa monokrystaliczne
- Strona frontowa szkło hartowane
Planowana inwestycja nie będzie powodowała szkodliwego oddziaływania na środowisko oraz ludzi. Inwestor nie planuje zastosowania wentylatorów do chłodzenia planowanej elektrowni fotowoltaicznej, w związku z tym nie zaistnieje uciążliwość akustyczna. Przyjęto panele o wymiarach 1900 mm x1130 mm i mocy 450W. Panele będą układane poziomo po cztery moduły w rzędzie.
Pod budowę elektrowni fotowoltaicznej powierzchnia wyniesie ok:
1 - na terenie wysypiska odpadów:
- pod panelami fotowoltaicznymi ok. 0,8 ha
- pomiędzy poszczególnymi rzędami ok 2,0 ha
Generalnie po wykonaniu inwestycji cały obszar zajęty pod elektrownię fotowoltaiczną poza obszarem zajętym przez płyty betonowe i stacje trafo (które zajmą teren ok 0,06 ha) będzie terenem zielonym obsianym trawami.
Powierzchnia przeznaczona pod zabudowę stałą oraz tymczasową dla przedmiotowej inwestycji wyniesie do 2,8 ha, w której zlokalizowane zostaną następujące elementy:
2. Teren budowy elektrowni fotowoltaicznej wyniesie ok. 2,8 ha w tym :
- Teren zajęty przez rzędy paneli oraz między panelami wynosi do 28000m²
- Teren zajęty przez kontenerowa stacje transformatorową wyniesie do 20m² 2.
- Teren zatoki postojowej wraz z zapleczem sanitarnym wyniesie ok 80m ²( ok.16mx5m)
Łączna powierzchnia wyniesie : 28000+ 20+ 8 = do 28100m²
Wariant II alternatywny
Wariant II- alternatywny polega na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy 1 MW składającej się z ok. 3000 paneli o mocy każdego 350 Wp.
Planowana inwestycja zlokalizowana zostanie w odległości ok. 4m od granicy z działkami sąsiednimi i około 450 m od granicy z obwodnicą Niska i Stalowej Woli. W celu realizacji inwestycji wykorzystane zostanie do 3000 pojedynczych paneli umieszczonych na stalowych konstrukcjach w obrębie działek. W wariancie alternatywnym nie przewiduje się instalacji wentylatorów służących do chłodzenia elektrowni fotowoltaicznej, natomiast przewiduje się grodzenie inwestycji. Odległości pomiędzy rzędami paneli wynosić będą ok. 4m –10m w związku z tym utrzymanie funkcji rolnej pomiędzy panelami będzie bardzo utrudnione, zatem najlepiej przeznaczyć go na pastwisko (w chwili obecnej są to nieużytki).
Parametry inwestycji:
- Moc do 1,0 MW
- Ilość pojedynczych paneli do 3000 szt
- Moc pojedynczego panela 350Wp
- Ciężar pojedynczego ogniwa ok. 30kg
- Materiał komórek ogniwa monokrystaliczne
- Strona frontowa szkło hartowane
Powierzchnia przeznaczona pod zabudowę stałą oraz tymczasową dla przedmiotowej inwestycji w wariancie II alternatywnym wyniesie ok. 1,3 ha, w
której zlokalizowane zostaną następujące elementy:
- Teren realizacji elektrowni fotowoltaicznej wyniesie do 1,5 ha w tym :
- Teren zajęty przez rzędy paneli oraz między panelami wynosi do 14000m²
- Teren zajęty przez kontenerowa stacje transformatorową wyniesie do 20m²
- Teren zatoki postojowej wraz z zapleczem sanitarnym wyniesie do 80m² ( ok.16mx5m)
Łączna powierzchnia wyniesie : 14000 + 20 + 80 = do 14100 m²˛
Wariant II alternatywny pozwoli na wyprodukowanie ok. 1000MWh czystej beze misyjnej energii eklektycznej oraz uniemożliwi wprowadzenia do atmosfery ok.: 1. 910 Mg CO2 2. 0,238 Mg CO 3. 0,968 Mg NOx 4. 1,539 Mg SO2 5. 0,0630Mg TSP
W okresie eksploatacji inwestycji nie wystąpią ponadnormatywne oddziaływania akustyczne, negatywne oddziaływanie na faunę, grunt, wody powierzchniowe i podziemne oraz inne elementy środowiska. Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie również negatywnie na zdrowie i życie ludzie oraz nie obniży wartości nieruchomości wokół terenu inwestycji. Tren inwestycji w okresie eksploatacji przedsięwzięcia będzie mógł być nadal użytkowany rolniczo poprzez wykonanie nasadzeń lub siewu niskiej roślinności w tym cieniolubnej.
Po wykonaniu wszelkich analiz w niniejszym dokumencie zdecydowano się zarekomendować wariant I realizacyjny, czyli inwestycję o mocy ok 2 MW.
Wariant realizacyjny jest rozwiązaniem korzystniejszym nie tylko w skali lokalnej ale i globalnej. Wynika to z fakt, iż wprowadzanie odnawialnych źródeł energii jest przyszłością oraz gwarantem zdrowia na dla nas i przyszłych pokoleń. W przypadku posiadania terenów przeznaczonych pod realizację OZE należy wykorzystać ich potencjał do maksimum. Wariant realizacyjny pozwoli na wyprodukowanie ponad 2000 MWh czystej bez emisyjnej energii elektrycznej.
Po przeanalizowaniu wyżej wymienionych wariantów najlepszy pod kątem ekologii oraz ekonomii jest wybór wariantu realizacyjnego, który pozwoli na produkcję energii elektrycznej bez wprowadzania zanieczyszczeń do środowiska i redukcję gazów cieplarnianych. Jest to najbardziej korzystny wariant zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej. Realizacja inwestycji jest zgodna z polityką energetyczną kraju, pomaga zminimalizować ilość zanieczyszczeń emitowanych do środowiska. Zapotrzebowanie na energię elektryczną stopniowo wzrasta, co jest skutkiem rozwoju technologii. Sektor paliwowo-energetyczny odpowiada za około 60% emisji CO2 poprzez spalanie węgla kamiennego i brunatnego. Blisko 2/3 emitowanego przez Polskę CO2 pochodzi z zakładów energetycznych. Wobec powyższych rozważań wysoce pożądane jest zastępowanie konwencjonalnych źródeł energii źródłami niekonwencjonalnymi – w tym przypadku energii słonecznej. Wytworzenie czystej energii pozwoli na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych, a tym samym zmniejszy się emisja gazów i pyłów do powietrza powstających w trakcie ich spalania. Zmniejszy się także emisja gazów cieplarnianych, które powodują powstawania tzw. „dziury ozonowej”. Odnawialne źródła stanowią najbardziej ekologiczne źródło pozyskiwania energii elektrycznej. Wariant realizacyjny wpłynie pozytywnie na środowisko, ograniczy ilość zanieczyszczeń emitowanych do otoczenia przy produkcji równoważnej ilości energii elektrycznej z innych źródeł, a także przyczyni się do podniesienia świadomości ekologicznej ludzi. Wybrany wariant spełnia wszystkie warunki oraz wymagania stawiane inwestycją mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Realizacja inwestycji w wybranym wariancie jest najlepszym rozwiązaniem, które pomoże nam chronić środowisko naturalne.
Aktualne unormowania prawne nakazują, aby dla nowych przedsięwzięć mogących wymagać raportu oddziaływania na środowisko, przeprowadzić analizę wariantową przedsięwzięcia tj. wykazać, że planowane działania będą realizowane w sposób najmniej szkodliwy dla środowiska i najkorzystniejszy społecznie, eliminując jednocześnie możliwość powstania konfliktów społecznych.
Wariant Wnioskodawcy, realizacyjny jest wariantem najbardziej dla niego korzystnym oraz według analiz najbardziej korzystnym dla środowiska. Zapobiega on emisji do atmosfery znaczących zanieczyszczeń, w szczególności gazów cieplarnianych, powstających w wyniku generowania energii elektrycznej z konwencjonalnych źródeł produkowania energii. Ponadto budowa farmy fotowoltaicznej nie wymaga naruszenia i przekształcania siedlisk naturalnych, bądź pół naturalnych, czy zajęcia siedlisk wrażliwych będących potencjalnym miejscem występowania gatunków chronionych. Tego typu inwestycje nie wpływają również na zanieczyszczenie wód powierzchniowych, podziemnych oraz gleby, a ponadto nie wywołują ponadnormatywnego oddziaływania na powietrze atmosferyczne i klimat akustyczny. W czasie eksploatacji farma fotowoltaiczna nie generuje żadnych odpadów. Jest rozwiązaniem ekologicznym w porównaniu do procesu produkcji energii elektrycznej metodami konwencjonalnymi biorąc pod uwagę ilość powstających odpadów.
Farma fotowoltaiczna, jako odnawialne źródło energii przyczynia się również do racjonalizacji zużycia energii, surowców i materiałów, a także przyczynia się do wyeliminowania emisji gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczeń powietrza, co jest zgodne z założeniami polityki energetycznej naszego kraju. Planowana inwestycja nie stanowi również zagrożeń dla środowiska naturalnego oraz dla zdrowia społeczności lokalnej.
Dokonana analiza przytoczonych wariantów wykazała, że wariant proponowany przez Inwestora jest jednocześnie wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, który może zostać zrealizowany.
Bieżąca eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie zmieni w istotny sposób dotychczas istniejących warunków w środowisku.
W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.
Po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie, w tym z opiniami organów tj.: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli, stwierdzono, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.
Otrzymują:
Pan Rafał Kurowski, 03 – 289 Warszawa;
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Stalowej Woli;
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;
Strony postępowania „Obwieszczeniem”;
a/a.
Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.
Nisko, dn. 24.10.2023 r.
OSK.6220.8.2023
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy ok 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz stacją transformatorowo rozdzielczą średniego napięcia, na części działek nr ewid. 1013/3, 1013/6, 1013/9, 1013/12, 1013/14, 1013/11, 1014, 1015/2, (1032/77, 1032/66 które powstały w wyniku podziału działki nr 1032/64) oraz działki 1031/4, 1031/5, 1032/76 które powstały w wyniku podziału działki nr 1031/3) obręb Nisko, gm. Nisko, m.in. na zrekultywowanym składowisku odpadów”.
Inwestor: Gmina i Miasto Nisko.
Pełnomocnik Inwestora: Pan Rafał Kurowski, 03 – 289 Warszawa.
Charakterystyka Przedsięwzięcia polegającego na:
„Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy ok 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz stacją transformatorowo rozdzielczą średniego napięcia, na części działek nr ewid. 1013/3, 1013/6, 1013/9, 1013/12, 1013/14, 1013/11, 1014, 1015/2, (1032/77, 1032/66 które powstały w wyniku podziału działki nr 1032/64) oraz działki 1031/4, 1031/5, 1032/76 które powstały w wyniku podziału działki nr 1031/3) obręb Nisko, gm. Nisko, m.in. na zrekultywowanym składowisku odpadów”.
Planowane do realizacji przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do ok. 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Dla potrzeb realizacji przedsięwzięcia zajęte zostanie ok. 2,8 ha powierzchni, w tym ok. 1,9 ha na terenie zrekultywowanego składowiska odpadów oraz 0,9 ha poza jego terenem.
Obecnie teren przeznaczony pod inwestycję wykorzystywany jest jako obszar zrekultywowanego składowiska odpadów.
Parametry projektowanej instalacji:
- moc ok. 2 MW;
- ilość pojedynczych paneli do 6000 szt;
- moc pojedynczego ogniwa od 350 W do 550 W;
- ciężar pojedynczego ogniwa ok. 30 kg;
- materiał komórek ogniwa monokrystaliczne;
- strona frontowa szkło hartowane.
Zamontowane zostaną: panele fotowoltaiczne, konstrukcja nośna pod instalację, falowniki, instalacja monitorująca ilość wyprodukowanej energii oraz pracy elektrowni słonecznej, instalacja odgromowa, magazyny energii oraz elementy niezbędne do funkcjonowania farmy. W ramach zadania wykonana zostanie kontenerowa stacja transformatorowa. Przewiduje się zastosowanie transformatora suchego lub transformatora olejowego. W przypadku wyboru do zamontowania transformatora olejowego, w celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego, zamontowana zostanie pod nim misa olejowa, zdolna przyjąć 100 % ewentualnego wycieku oleju z transformatora w przypadku awarii.
Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z emisją hałasu, którego źródłem będzie m.in. sprzęt budowlany, który pracował będzie w porze dziennej w godzinach od 06.00 do 22.00. Sprzęt techniczny oraz maszyny robocze będą sprawne technicznie oraz posiadały będą świadectwa potwierdzające dopuszczenie ich do pracy. Oddziaływanie w zakresie emisji hałasu będzie miało charakter krótkotrwały, odwracalny i ustanie wraz z chwilą zakończenia tego etapu.
Źródłem hałasu podczas etapu eksploatacji farmy będą inwertery oraz transformatory. Transformatory umieszczone zostaną w stacjach transformatorowych w kontenerze, a inwertery pod panelami fotowoltaicznymi, co ograniczy poziom emitowanego hałasu. Ponadto, farma fotowoltaiczna pracować będzie jedynie w trakcie dnia. Transformatory i inwertery nie będą pracować nocą. Biorąc powyższe pod uwagę, przewiduje się, iż dopuszczalne poziomy hałasu na terenach objętych ochroną akustyczną zostaną dotrzymane.
Przewiduje się, że przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie i w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112 z późn. zm.).
Nie przewiduje się wzrostu zanieczyszczeń spowodowanego budową farmy fotowoltaicznej.
Zaplecze budowy farmy zlokalizowane będzie na utwardzonym terenie. Powstałe odpady będą zagospodarowywane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 699).
Wody opadowe i roztopowe będą spływać po powierzchni paneli fotowoltaicznych a następnie wsiąkać do gruntu. Wody opadowe i roztopowe nie będą miały kontaktu z substancjami niebezpiecznymi ponieważ do budowy instalacji zostaną użyte materiały nie wchodzące w reakcje z wodą opadową. W związku z tym brak jest konieczności stosowania dodatkowych zabezpieczeń na etapie eksploatacji inwestycji.
Oddziaływanie planowanej do realizacji inwestycji nie spowoduje przekroczenia standardów jakości środowiska na terenie i poza jego granicami.
Przedsięwzięcie nie przebiega w granicach chronionego obszaru Natura 2000, jak również nie występują tereny objęte ochroną na podstawie przepisów o ochronie przyrody.
W celu ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji zastosowane będą rozwiązania tj; sprzęt wykorzystywany przy robotach budowlanych będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego. Na terenie budowy oraz zaplecza budowy nie będą prowadzone naprawy sprzętu. Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina i Miasto Nisko