Komunikaty

Obwieszczenie o wydanej decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja instalacji do przetwarzania odpadów drewnianych oraz drewnopochodnych obejmującej produkcję zrębki i pelletu stanowiącego paliwo alternatywne oraz odzysk energetyczny poprzez spalanie zrębki i paliwa alternatywnego w kotłowni”.

Nisko, dnia 16.10.2023 r.

OSK.6220.12.2023

OBWIESZCZENIE

BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO

 

Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 16.10.2023 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja instalacji do przetwarzania odpadów drewnianych oraz drewnopochodnych obejmującej produkcję zrębki i pelletu stanowiącego paliwo alternatywne oraz odzysk energetyczny poprzez spalanie zrębki i paliwa alternatywnego w kotłowni”.

Inwestor: Voster Sp. z o.o. Sp. K. Zarzecze, 37 – 400 Nisko.

Z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, w tym z uzgodnieniami organów tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) i jest dostępna w dniach pracy Urzędu.

W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku,  na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.

 

Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta Nisko

mgr Zbigniew Kotuła

 

 

 

 

 

Nisko, dn. 16.10.2023 r.

OSK.6220.12.2022

Decyzja

o środowiskowych uwarunkowaniach

Działając na podstawie:

  • art. 63 ust 1 i 2 oraz 71 ust. 2 pkt 2 i art. 72 ust. 1 pkt 1 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 75 ust 4, art. 84 ust. 1 i 2, art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.),

  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.),

  • § 2 ust. 1 pkt. 47 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019, poz. 1839),

po rozpatrzeniu wniosku Inwestora: Voster Sp. z o.o. Sp. K. Zarzecze. w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,

określam środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja instalacji do przetwarzania odpadów drewnianych oraz drewnopochodnych obejmującej produkcję zrębki i pelletu stanowiącego paliwo alternatywne oraz odzysk energetyczny poprzez spalanie zrębki i paliwa alternatywnego w kotłowni”.

I. Zakres przedsięwzięcia:

W ramach zamierzenia planowane jest prowadzenie produkcji pelletu z odpadów drewnopochodnych, produkcji paliwa alternatywnego oraz spalaniu odpadów czystego drewna w zakładowej kotłowni.

II. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

  1. Na terenie przedsięwzięcia odpady będą poddawane procesom odzysku:
    R1 (wykorzystanie głównie jako paliwa lub innego środka wytwarzania energii),
    R3 (recykling lub odzysk substancji organicznych, które nie są stosowane jako rozpuszczalniki (w tym kompostowanie i inne biologiczne procesy przekształcania)) oraz R13 (magazynowanie odpadów poprzedzające którykolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R12 (z wyjątkiem wstępnego magazynowania u wytwórcy odpadów).

  2. Proces produkcji pelletu i zrębki realizowany będzie wewnątrz hali.

  3. Do produkcji pelletu dodawane będą tylko lepiszcza naturalne.

  4. W istniejących kotłach spalane będzie wyłącznie czyste drewno (biomasa).

  5. Transport drobnych odpadów drewna i drewnopochodnych (m.in. pył, trociny, wióry) do instalacji/procesu odbywać się będzie w sposób szczelny.

  6. Przed rozpoczęciem produkcji pelletu z czystego drewna cały silos będzie opróżniany
    i czyszczony z odpadów wykorzystywanych do produkcji paliwa alternatywnego.

  7. Paliwo alternatywne nie będzie spalane w zakładowej kotłowni.

  8. Prace budowlane związane z realizacją zamierzenia prowadzone będą wyłącznie
    w porze dziennej, tj. w godz. od 06.00 do 22.00.

  9. Zakład, w tym ruch pojazdów, funkcjonować będą wyłącznie w porze dziennej,
    tj. w godz. 06.00 – 22.00.

  10. Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia powinna nastąpić przy pełnym uwzględnieniu metod mających na celu ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia, które zostały zawarte w Raporcie oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja instalacji do przetwarzania odpadów drewnianych oraz drewnopochodnych obejmującej produkcję zrębki i pelletu stanowiącego paliwo alternatywne oraz odzysk energetyczny poprzez spalanie zrębki paliwa alternatywnego w kotłowni”.

  11. W trakcie trwania robót budowlanych i montażowych zostanie zapewniony właściwy nadzór i organizacja, co powinno zapobiec zanieczyszczeniu środowiska przez substancje ropopochodne z maszyn i urządzeń budowlanych.

  12. Teren budowy zostanie wyposażony w sorbenty substancji ropopochodnych.

  13. Prace budowlane będą prowadzone jedynie przy użyciu sprawnego sprzętu budowlanego. Sprzęt będzie na bieżąco sprawdzany pod kątem możliwości wystąpienia wycieków płynów eksploatacyjnych.

  14. Maszyny budowlane będą parkowane, konserwowane i tankowane wyłącznie na utwardzonym terenie.

III. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji projektowej.

1. Uwzględnić zalecenia wynikające z punktu I i II postanowienia.

2. Zanieczyszczone powietrze z procesu produkcji pelletu oczyszczane będzie w filtrze workowym o gwarantowanym stężeniu pyłów po odpyleniu max. 0,2 mg/m3.

3. Dokumentacja projektowe powinna uwzględnić metody ograniczenia ujemnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko i zdrowie ludzi, które zawarto w opracowanym Raporcie o oddziaływaniu na środowisko.

4. Stanowiska pracy powinny być tak zorganizowane, aby zapewniały bezpieczne i higieniczne warunki pracy z uwzględnieniem wymogów zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169 poz. 1650 z późn. zm.) oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowie w środowisku pracy ( Dz. U. 2018 r. poz. 1286 z późn. zm.).

IV. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.

Planowane przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. 2016 r., poz. 138).

V. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa (ok. 100 km.).

VI. Wymogi w sprawie stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia nie ma konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

VII. Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie ma obowiązku przeprowadzenia:

    • ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę;

    • postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.

VIII. Przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia analizy porealizacyjnej w zakresie emisji hałasu uwzględniając najbliższe tereny zabudowy mieszkaniowej.

IX. Wykonawca jest zobligowany do rygorystycznego przestrzegania wszelkich obowiązujących przepisów, ustaw i rozporządzeń z zakresu ochrony środowiska.

 

Uzasadnienie

Inwestor – Voster Sp. z o.o. Sp. K, w którego imieniu działa Członek Zarządu Firmy Pani Anna Roczniak – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko z wnioskiem z dnia 30.06.2022 r. (data wpływu do Urzędu 05.07.2022 r.) w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja instalacji do przetwarzania odpadów drewnianych oraz drewnopochodnych obejmującej produkcję zrębki i pelletu stanowiącego paliwo alternatywne oraz odzysk energetyczny poprzez spalanie zrębki paliwa alternatywnego w kotłowni”.

Do wniosku dołączono wymagane prawem dokumenty, tj: Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w wersji papierowej i elektronicznej, wypis z rejestru gruntów, kopię mapy ewidencyjnej.

Po rozpatrzeniu wniosku Inwestora stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie zalicza się do przedsięwzięć wymienionych w § 2 ust. 1 pkt. 47 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019, poz. 1839 ze zm.) i jest przedsięwzięciem, zaliczanym do grupy mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko – sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia jest wymagane.

Prowadzący postępowanie Burmistrz Gminy i Miasta Nisko, pismem z dnia 20.07.2022 r., znak: OSK.6220.12.2022 oraz pismem z dnia 02.08.2022 r. znak: OSK.6220.12.2022 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli o wyrażenie opinii w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

W trakcie prowadzonego postępowania, przed wydaniem decyzji, uzyskano:

Postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie z dnia 16.06.2023 r., znak: WOOŚ.4220.12.2.2022.PM.15, który uzgodnił środowiskowe warunki realizacji przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja instalacji do przetwarzania odpadów drewnianych oraz drewnopochodnych obejmującej produkcję zrębki i pelletu stanowiącego paliwo alternatywne oraz odzysk energetyczny poprzez spalanie zrębki paliwa alternatywnego w kotłowni”.

Opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku z dnia 18.08.2022 r. znak: PSNZ.9020.6.2.2022, który zaopiniował realizację przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja instalacji do przetwarzania odpadów drewnianych oraz drewnopochodnych obejmującej produkcję zrębki i pelletu stanowiącego paliwo alternatywne oraz odzysk energetyczny poprzez spalanie zrębki paliwa alternatywnego w kotłowni”.

Postanowienie Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli z dnia 02.09.2022 r. znak: RZ.ZZŚ.4.4360.11.2022.AT, który uzgodnił warunki warunki realizacji przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja instalacji do przetwarzania odpadów drewnianych oraz drewnopochodnych obejmującej produkcję zrębki i pelletu stanowiącego paliwo alternatywne oraz odzysk energetyczny poprzez spalanie zrębki paliwa alternatywnego w kotłowni”.

Treść ww. uzgodnień są wiążące dla Burmistrza Gminy i Miasta Nisko, dlatego zostały uwzględnione w sentencji decyzji.

Po zapoznaniu się z Raportem o oddziaływaniu na środowisko (opracowanym w czerwcu 2022 przez autora Panią Agnieszkę Klimek – Mazurkiewicz), oraz opinią RDOŚ w Rzeszowie, Dyrektora Wód Polskich w Stalowej Woli, PPIS w Nisku oraz wytycznymi wskazanymi w pismach ww. organów uzgadniających Burmistrz Gminy i Miasta Nisko określił środowiskowe uwarunkowania dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

 

W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie:

  • ustalono, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie jest położony w obszarze rewitalizacji lub specjalnej strefie rewitalizacji;

  • stosowna informacja o złożonym wniosku została zamieszczona w pdwd pod numerem 18/2022 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 17/2023;

  • obwieszczeniem” poinformowano strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego;

  • w formie obwieszczenia (okres 30 dni) zapewniono udział społeczeństwa w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko;

  • poinformowano strony postępowania o zebraniu materiału dowodowego i możliwości zapoznania się z nim, zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego;

  • w prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.

  • Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie istniejącego Zakładu. Na terenie objętym inwestycją nie występuje naturalna szata roślinna. Teren, na którym planowana jest instalacja oraz jego otoczenie został przekształcony przez człowieka.

Na etapie opracowania materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 4, pkt 5 przywołanej na wstępie ustawy przeanalizowano opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia, wariant alternatywny oraz wariant realizacji przedsięwzięcia, tzw. „inwestycyjny”.

  • Niepodejmowanie przedsięwzięcia

Brak realizacji przedsięwzięcia pozostawi działki objęte zamierzeniem w stanie istniejącym. W przypadku braku realizacji przedsięwzięcia nie będzie możliwości przetwarzania odpadów w miejscu ich powstawania.

  • Racjonalny wariant alternatywny

Jako racjonalny wariant alternatywny rozważano produkcję pelletu drzewnego tylko
z odpadów czystego drewna oraz spalanie w kotłowni tylko biomasy.

W toku prowadzonego postępowania Inwestor zdecydował, że przedsięwzięcie będzie realizowane w wariancie alternatywnym.

  • Wariant realizacji przedsięwzięcia, tzw. „inwestycyjny” - wariant najkorzystniejszy dla środowiska

Wybrany wariant realizacyjny polega na prowadzeniu procesów przetwarzania odpadów na działkach nr ewid. 3131/4, 3170/4, 3164/6, 3156/10, 3135/11, 3134/5, 3133/5, 3133/3, 3132/2, 3131/4, 3130/2, 3129/2 i 4021 w obrębie 1 – Zarzecze, w istniejącym Zakładzie produkcyjnym przy ul. Mickiewicza 155 w Zarzeczu. W Zakładzie prowadzona jest produkcja stolarki drzwiowej i akcesoriów (m.in. listew, progów, klamek).

Przedsięwzięcie polegać będzie na produkcji peletu z odpadów drewnopochodnych, produkcji paliwa alternatywnego oraz spalaniu odpadów czystego drewna w zakładowej kotłowni.

Wariant inwestycyjny proponowany przez Inwestora uznaje się za najkorzystniejszy dla środowiska. Przyjęte rozwiązania techniczne i technologiczne dla przedmiotowego przedsięwzięcia spełniać będą wymagania krajowe i europejskie w zakresie ochrony środowiska, będą zgodne z technologią spełniającą wymagania określone w art. 143 ustawy Prawo ochrony środowiska. Wybrany wariant planowanego przedsięwzięcia jest najbardziej korzystny z punktu widzenia interesów ochrony środowiska oraz interesów ekonomicznych Inwestora.

  • Najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r.
    w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), to tereny zabudowy zagrodowej, dla których wartości dopuszczalne poziomów hałasu wynoszą 55 dB(A) w porze dnia oraz 45 dB(A) w porze nocy. Tereny te położone są w kierunku północnym w odległości ok. 110 m od granic terenu przedsięwzięcia w kierunku zachodnim.

    Planowane instalacje będą umiejscowione wewnątrz budynków.

    Czynnikiem kształtującym klimat akustyczny na przedmiotowym terenie jest droga ekspresowa S19, położona pomiędzy terenem przedsięwzięcia i terenami chronionymi akustycznie. Od strony wschodniej z Zakładem sąsiaduje linia kolejowa.

    W trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia źródłami hałasu będą m.in. urządzenia odpylające (2 szt. o mocy akustycznej ok. 95 dB), centrala filtrowentylacyjna (moc akustyczna ok. 75 dB) i wentylatory nawiewne (3 szt. o mocy do 75 dB).

    Dobowe natężenie ruchu pojazdów na terenie przedsięwzięcia będzie wynosić
    ok. 8 pojazdów ciężarowych oraz ok. 70 pojazdów osobowych.

    Biorąc powyższe pod uwagę oraz natężenie ruchu na drodze ekspresowej, przewiduje się, iż planowane przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego na przedmiotowym terenie i nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych poziomów hałasu odpowiednio dla pory dnia (55 dB(A)) i nocy (45 dB(A)) na terenach prawnie chronionych pod względem akustycznym, spełniając tym samym wymagania ww. rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.

    Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonej dokumentacji przedsięwzięcie nie wymaga prowadzenia żadnych prac budowlanych czy montażowych. Proces produkcyjny realizowany będzie z wykorzystanie istniejących urządzeń.

    W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będzie występowała emisja zanieczyszczeń do powietrza wynikająca m. in.: ze spalania biomasy na potrzeby energetyczne
    w istniejących kotłach, procesu technologicznego oraz spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących/poruszających się po przedmiotowym terenie.

    Proces produkcji pelletu i zrębki realizowany będzie wewnątrz hal. Zanieczyszczone powietrze z procesu produkcji pelletu oczyszczane będzie w filtrze workowym
    o gwarantowanym stężeniu pyłów po odpyleniu max. 0,2 mg/m3. Magazynowanie odpadów drewna i drewnopochodnych do produkcji pelletu realizowane będzie w silosie (buforze) zlokalizowanym wewnątrz hali pelletu. Transport drobnych odpadów drewna
    i drewnopochodnych (m. in. pył, trociny) odbywać się będzie szczelnym zabudowanym systemem transportowym. Do produkcji pelletu dodawane będą lepiszcza naturalne, głównie na bazie skrobi żytniej, pszennej lub grochowej. Produkcja pelletu z czystego drewna (biomasy) i z odpadów drewnopochodnych nie będzie prowadzona jednocześnie, będzie odbywać się okresowo, zamiennie. Przed rozpoczęciem produkcji pelletu drzewnego cały silos będzie opróżniany i czyszczony. Urządzenia wchodzące w skład linii produkcyjnej zasilane będą energią elektryczną. Teren Zakładu utrzymywany będzie w czystości.

    W kotłach o mocy około 850 kW i o mocy około 150 kW spalane będzie wyłącznie czyste drewno (biomasa). Wytworzony pellet (paliwo alternatywne) z odpadów drewnopochodnych będzie kierowany do odzysku poza terenem Zakładu np. w cementowniach.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz lokalizację planowanego zamierzenia inwestycyjnego w sąsiedztwie drogi, przewiduje się, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie wpłynie znacząco na pogorszenie klimatu akustycznego w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia, a wartości dopuszczalne poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym, określone w ww. rozporządzeniu w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, będą dotrzymane.

- Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699, ze zm.). Odpady powstające na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, będą zbierane w sposób selektywny, magazynowane będą w pojemnikach odpowiednio dostosowanych do rodzaju odpadów oraz przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia na ich transport, odzysk i unieszkodliwianie.

- Ścieki bytowe będą odprowadzane do sieci kanalizacji sanitarnej.

- Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zlokalizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 619 ze zm.). Najbliższym obszarem Natura 2000, względem lokalizacji przedmiotowego przedsięwzięcia jest specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Dolnego Sanu PLH180020, oddalony o ok. 0,7 km.

Przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie istniejącego Zakładu produkcyjnego,
z wykorzystaniem istniejących budynków i infrastruktury.

Planowane zamierzenie nie będzie wpływało negatywnie na zmiany klimatu ze względu na jego zakres oraz brak procesów technologicznych będących źródłem emisji gazów cieplarnianych.

Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę obecnego krajobrazu, ponieważ planowane przedsięwzięcie będzie eksploatowane wewnątrz istniejących obiektów zakładu produkcyjnego.

W obrębie terenu Inwestycji nie stwierdzono występowania gatunków chronionych roślin i grzybów.

Dla przedmiotowego przedsięwzięcia w ramach oceny oddziaływania na środowisko nie była przeprowadzona ocena oddziaływania, wymagana art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej flory i fauny.

- Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat ograniczy się do spalania paliw w poruszających się po terenie przedsięwzięcia pojazdów oraz maszyn i urządzeń znajdujących się na terenie Zakładu. Z uwagi na zakres przedsięwzięcia nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego ze względu na jego zakres oraz brak procesów technologicznych będących źródłem emisji gazów cieplarnianych.

Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę obecnego krajobrazu, ponieważ planowane przedsięwzięcie będzie eksploatowane wewnątrz istniejących obiektów Zakładu produkcyjnego.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 04 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) „Chodcza” kod: RW20001722169, typ JCWP PNp – potok nizinny piaszczysty, status: NAT – naturalna część wód; niemonitorowana; w dobrym stanie, niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany stan ekologiczny, stan chemiczny. Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód tj. obszarów specjalnej ochrony Dolina Dolnego Sanu OZW PLH180020.

Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.

Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, na obszarze Głównego zbiornika Wód Podziemnych Nr 425 Dębica – Stalowa Wola – Rzeszów oraz poza obszarami bezpośredniego zagrożenia powodzią.

Wody opadowe i roztopowe z powierzchni dachów będą tak jak dotychczas odprowadzane do pobliskiego stawu, natomiast z terenów parkingów i placów manewrowych będą podczyszczane w separatorze substancji ropopochodnych i odprowadzane do szczelnego zbiornika.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz.U. Nr 105, poz. 718).

Należy stwierdzić, że jeżeli zachowane zostaną wyżej postawione warunki,
to planowane przedsięwzięcie ze względu na lokalizację zakres i rodzaj oraz charakter
i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze nie będzie oddziaływać
na zasoby, twory i składniki przyrody, o których mowa w art. 2 ust. 1 ww. ustawy o ochronie przyrody, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Dla przedmiotowego przedsięwzięcia w ramach oceny oddziaływania na środowisko nie była przeprowadzona ocena oddziaływania, wymagana
art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej flory i fauny.

Ponadto należy mieć na uwadze, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych, decyzje te wydawane są w odrębnych postępowaniach i mają inny charakter, dlatego też w przypadku, gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ustawy o ochronie przyrody. W zakresie oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat przewiduje się, że z uwagi na charakter i lokalizację przedmiotowego zamierzenia nie będzie ono w sposób istotny powodować zmian w zakresie oddziaływania na klimat. Mając na uwadze dostosowanie przyjmowanych rozwiązań do możliwych zmian klimatu, przedmiotowe przedsięwzięcie nie obejmuje elementów wskazywanych jako szczególnie wrażliwe na zmiany klimatu, a przyjęte rozwiązania sprzyjają zmniejszeniu skali możliwego oddziaływania.

Prawidłowo prowadzona działalność Zakładu nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych stężeń w powietrzu oraz nie spowoduje naruszenia obowiązujących standardów jakości środowiska. Planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie ani nie wymaga ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie zalicza się do przedsięwzięć, które mogą stworzyć ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. 2016 r., poz. 138). Wobec powyższego nie określono warunków w tym zakresie.

Po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami, w tym uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, uzgodnieniem Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli, biorąc pod uwagę rodzaj oraz przypuszczalną skalę oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, uznano, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska i nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Inwestor: Voster Sp. z o. o. Sp. K. Zarzecze, 37 – 400 Nisko;

  2. Strony postępowania Obwieszczeniem;

  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;

  4. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Stalowej Woli;

  5. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;

  6. a/a.

Załącznik do decyzji: Charakterystyka Przedsięwzięcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nisko, dn. 16.10.2023 r.

OSK.6220.12.2022

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja instalacji do przetwarzania odpadów drewnianych oraz drewnopochodnych obejmującej produkcję zrębki i pelletu stanowiącego paliwo alternatywne oraz odzysk energetyczny poprzez spalanie zrębki i paliwa alternatywnego w kotłowni”.

Inwestor: Voster Sp. z o. o. Sp. K. 37 – 400 Nisko.

 

 

Charakterystyka Przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja instalacji do przetwarzania odpadów drewnianych oraz drewnopochodnych obejmującej produkcję zrębki i pelletu stanowiącego paliwo alternatywne oraz odzysk energetyczny poprzez spalanie

zrębki i paliwa alternatywnego w kotłowni”.

 

 

W ramach zamierzenia planowane jest prowadzenie produkcji pelletu z odpadów drewnopochodnych, produkcji paliwa alternatywnego oraz spalanie odpadów czystego drewna w zakładowej kotłowni.

Planowane przedsięwzięcie będzie odbywać się w istniejącym zakładzie produkcyjnym. Instalacja znajduje się w dwóch istniejących halach produkcyjnych:

- hali produkcji drzwi i zrębki wraz z kotłownią,

- hali produkcji pelletu.

Instalacja do przetwarzania odpadów obejmuje linię do produkcji pelletu (w tym paliwa alternatywnego) z odpadów oraz kotłownię do odzysku energetycznego odpadów.

W procesie technologicznym produkcji pelletu wykorzystywane będą m.in. poniższe maszyny i urządzenia:

- szczelny rurociąg transportujący pyły do ciągu technologicznego,

- separator cyklonowy,

- dozownik celkowy,

- zbiornik buforowy,

- podajniki (zgrzebłowe, kubełkowe i wibracyjne),

- filtr nadciśnieniowy,

- młyn bijakowy,

- bufor młynka wraz z wygarniaczem,

- przenośnik ślimakowy,

- granulator i dozownik dodatków,

- podajnik kubełkowy,

- chłodnica do pelletu (falownik),

- wagopakowarka,

- przenośnik taśmowy worków.

Wióry i pyły odciągnięte od maszyn w nowej hali produkcji skrzydeł drzwiowych będą zassane przez wentylatory odciągowe i wtłoczone do komory rozprężnej bufora. Niezależnie bufor będzie zasypywany rozdrobnioną zrębką drewnianą z rębaka.

Z bufora materiał kierowany będzie do granulatora z dozownikiem dodatków, dalej do chłodnicy i przenośnikiem taśmowym z zabierakami do wagopakowarki.

Wewnątrz komory rozprężnej bufora następował będzie spadek prędkości przepływu powietrza z cząstkami pyłów i cięższe frakcje bezpośrednio spadać będą na dno leja zsypowego. Lekkie frakcje pyłowe zatrzymane na filtrach opadać będą do leja podczas cyklicznej regeneracji filtrów powietrzem. Natomiast zgromadzone w dolnej części filtra pyły i trociny wyrzucane będą wygarniaczem do szczelnej instalacji transportującej do cyklonu, gdzie następowało będzie wytracenie prędkości i swobodny ich opad.

Równolegle w rozdrabniaczu będą rozdrabniane grubsze odpady (palety drewniane). Zrębki powstałe wskutek ich rozdrobnienia będą kierowane do zbiornika mieszającego,
w którym następowało będzie wymieszanie z pyłem i trocinami, podawanymi z cyklonu. Tak powstała mieszanina będzie kierowana do peleciarki w celu sprasowania. Sprasowany pellet będzie pakowany do skrzyń, po czy będzie kierowany do odbiorców.

Proces odbywał się będzie wewnątrz hali bez wentylacji mechanicznej - przesyłanie pyłów do peleciarki hermetycznie, szczelnymi rurociągami.

Paliwo alternatywne będzie wytwarzane na instalacji do produkcji pelletu drzewnego.

Produkcja będzie odbywać się okresowo, zamiennie po zaprzestaniu produkcji pelletu z odpadów. Przed rozpoczęciem produkcji pelletu drzewnego cały silos będzie opróżniany i czyszczony, a każde czyszczenie będzie udokumentowane protokołem. Proces odzysku energii z czystych odpadów drewna będzie prowadzony w istniejącej kotłowni w 2 kotłach: o mocy ok. 850 kW (eksploatowany w sezonie zimowym) i 150 kW (eksploatowany w sezonie letnim).

Uwzględniając zastosowane rozwiązania, uznano, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie zagraża pogorszeniu stanu środowiska wodnego oraz nie będzie zagrażać celom środowiskowym jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.

Oddziaływanie planowanej do realizacji inwestycji nie spowoduje przekroczenia standardów jakości środowiska na terenie i poza jego granicami.

W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będzie występowała emisja zanieczyszczeń do powietrza wynikająca m. in.: ze spalania biomasy na potrzeby energetyczne
w istniejących kotłach, procesu technologicznego oraz spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących/poruszających się po przedmiotowym terenie.

Jednak z uwagi na zakres przedsięwzięcia nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego.

Powstałe odpady będą systematycznie przekazywane podmiotom prowadzącym działalność w zakresie transportu, zbierania lub przetwarzania odpadów. Wszystkie prace odbywać się będą zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz 699).

Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 października 2023 13:02
Dokument wprowadzony do BIP przez: Władysław Pracoń
Ilość wyświetleń: 613
16 października 2023 13:02 (Władysław Pracoń) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)