Nisko, dnia 04.10.2023 r.
OSK.6220.14.2023
OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO
Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 04.10.2023 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowanej na granicy miejscowości Wolina na działkach nr ewid. 466/8, 466/12 Gmina Nisko) i miejscowości Przędzel na działkach nr ewid. 346/2, 345/2 (Gmina Rudnik nad Sanem)”.
Inwestor: BP Europa SE Oddział w Polsce.
Pełnomocnik Inwestora: Pan Piotr Ciesielczuk, 20 – 093 Lublin.
Z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, w tym z opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) i jest dostępna w dniach pracy Urzędu.
W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.
Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, Urzędu Gminy i Miasta w Rudniku nad Sanem na tablicy ogłoszeń ww. Urzędów oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.
Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta Nisko
mgr Zbigniew Kotuła
Nisko, dn. 04.10.2023 r.
OSK.6220.14.2022
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach
Działając na podstawie:
art. 63 ust 1 i 2 oraz 71 ust. 2 pkt 2 i art. 72 ust. 1 pkt 1 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 75 ust 4, art. 84 ust. 1 i 2, art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.),
art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.),
§ 3 ust. 1 pkt. 34 i 35 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019, poz. 1839),
po rozpatrzeniu wniosku Inwestora: BP Europa SE Oddział w Polsce w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
określam środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowanej na granicy miejscowości Wolina na działkach nr ewid. 466/8, 466/12 Gmina Nisko) i miejscowości Przędzel na działkach nr ewid. 346/2, 345/2 (Gmina Rudnik nad Sanem)”.
I. Zakres przedsięwzięcia:
W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia planuje się budowę stacji paliw wraz z infrastrukturą na działkach o nr ewid. 466/12, 466/8 w miejscowości Wolina oraz działkach o nr ewid. 345/2, 346/2 w miejscowości Przędzel o łącznej powierzchni ok. 5 070 m².
II. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przedsięwzięcie będzie realizowane wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach 6:00-22:00.
Usuwanie roślinności i rozpoczęcie prac ziemnych, na potrzeby budowy instalacji, zostaną przeprowadzone poza okresem lęgowym większości gatunków zwierząt chronionych krajobrazu rolniczego w tym ptaków, tj. poza 01 marca – 15 października. W przypadku zaistnienia konieczności dokonania tych prac w ww. okresie lęgowym, możliwe jest ich wykonanie jedynie w przypadku potwierdzenia przez specjalistę przyrodnika (obserwacje te powinny się odbyć maksymalnie do 3 dni przed terminem realizacji prac przygotowawczych), iż teren nie jest wykorzystywany przez gatunki chronione jako miejsce lęgowe, jak również iż wykonanie tych prac nie będzie stanowiło zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, wymienione prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia terenu przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków chronionych zwierząt, w tym ptaków.
Drzewa i krzewy nieprzeznaczone do wycinki, znajdujące się w sąsiedztwie prowadzonych prac, narażone na uszkodzenia mechaniczne w wyniku prac budowlanych, zostaną skutecznie zabezpieczone poprzez np. oszalowanie pni lub ich ogrodzenie, okrycie odsłoniętych podczas prac ziemnych korzeni, sukcesywne nawadnianie odsłoniętych systemów korzeniowych. Prace w obrębie systemów korzeniowych prowadzone będą ręcznie.
Wszelkie wykopy niezasypane w danym dniu roboczym będą odpowiednio zabezpieczone, np. szczelnie przykryte po każdym zakończonym dniu pracy. Codziennie rano przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów sprawdzone będzie, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia będą one natychmiast wydostane i przeniesione poza teren robót, w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.
Zaplecza budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca przechowywania odpadów, lokalizowane będą poza terenami zadrzewionymi, zbiorowiskami łąkowymi, dolinami cieków wodnych, miejscami podmokłymi i miejscami, na których w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca przechowywania odpadów, materiałów budowlanych itp. należy uszczelnić tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo – wodnego.
W czasie prowadzenia prac ziemnych zdjęty humus będzie gromadzony osobno i na czas prowadzenia prac zostanie zabezpieczony przed zanieczyszczeniami oraz wykorzystany do zagospodarowania terenów zielonych.
Na etapie eksploatacji obszary narażone na rozlanie produktów ropopochodnych będą zabezpieczone poprzez wykonanie szczelnej nawierzchni oraz odpowiednio wyprofilowane w celu zapewnienia spływu wód opadowych w kierunku zbiorczych studzienek odpływowych oraz zapewnione będzie ich oczyszczanie w zespole separacyjno – ropopochodnym.
Proces przeładunku benzyn z autocystern do zbiornika magazynowego prowadzony będzie z zastosowaniem instalacji do odprowadzania oparów ze zbiornika do autocysterny o skuteczności min. 98 %.
Dystrybutory paliw wyposażone będą w system odzysku par benzyn o skuteczności min. 95 %.
Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia powinna nastąpić przy pełnym uwzględnieniu metod mających na celu ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia, które zostały zawarte w „Raporcie oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowanej na granicy miejscowości Wolina na działkach nr ewid. 466/8, 466/12 Gmina Nisko) i miejscowości Przędzel na działkach nr ewid. 346/2, 345/2 (Gmina Rudnik nad Sanem)”.
III. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym.
1. Uwzględnić zalecenia wynikające z punktu I i II postanowienia.
2. Poziom mocy akustycznej dla pojedynczych urządzeń nie będzie przekraczał wartości:
- pompa stacyjna do zrzutu paliw 78 dB(A),
- pompa stacyjna do zrzutu gazu 78 dB(A),
- dystrybutor paliw 70 dB(A),
- dystrybutor LPG 70 dB(A),
- kompresor 85 dB(A),
- odkurzacz 75 dB(A),
- klimatyzator 72 dB(A),
- wentylator dachowy 70 dB(A),
- agregat chłodniczy 70 dB(A).
3. Wzdłuż granicy terenu inwestycyjnego od strony zachodniej zlokalizowany zostanie ekran akustyczny o wysokości min. 4 m i długości min. 30 m, który będzie posiadał skuteczność tłumienia/pochłaniania dźwięku nie mniej niż 10 dB.
IV. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
Planowane przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. 2016 r., poz. 138).
V. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa (ok. 100 km.).
VI. Wymogi w sprawie stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia nie ma konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
VII. Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie ma obowiązku przeprowadzenia:
ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę;
postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
VIII. Przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia analizy porealizacyjnej w zakresie emisji hałasu uwzględniając najbliższe tereny zabudowy mieszkaniowej.
IX. Wykonawca jest zobligowany do rygorystycznego przestrzegania wszelkich obowiązujących przepisów, ustaw i rozporządzeń z zakresu ochrony środowiska.
X. Na etapie realizacji teren inwestycyjny należy zabezpieczyć przed przedostaniem się zanieczyszczeń do gruntu i wód poprzez wyposażenie go w środki służące do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych. Wszelkie prace budowlane prowadzone będą z użyciem sprawnych technicznie maszyn.
XI. Zastosować rozwiązania techniczne zabezpieczające środowisko przed zanieczyszczeniami zgodnie z wymogami technicznymi stacji paliw.
XII. Wykonać monitoring wód podziemnych, min. 3 piezometry.
Uzasadnienie
Inwestor – BP Europa SE Oddział w Polsce, w którego imieniu działa Pełnomocnik Pan Piotr Ciesielczuk – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko z wnioskiem z dnia 05.08.2022 r. (data wpływu do Urzędu 05.08.2022 r.) w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowanej na granicy miejscowości Wolina na działkach nr ewid. 466/8, 466/12 Gmina Nisko) i miejscowości Przędzel na działkach nr ewid. 346/2, 345/2 (Gmina Rudnik nad Sanem)”.
Do wniosku dołączono wymagane prawem dokumenty, tj: Kartę informacyjną przedsięwzięcia, wypis z rejestru gruntów, kopię mapy ewidencyjnej.
Po rozpatrzeniu wniosku Inwestora stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie zalicza się do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 34 i 35 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019, poz. 1839 ze zm.) i jest przedsięwzięciem, zaliczanym do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko – sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia może być wymagane.
Prowadzący postępowanie Burmistrz Gminy i Miasta Nisko, pismem z dnia 16.08.2022 r., znak: OSK.6220.14.2022 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli oraz Burmistrza Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem (zgodnie z art. 75 ust 4 ustawy ooś.) o wyrażenie opinii w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem z dnia 03.01.2023 r., znak: WOOŚ.4220.12.20.2022.BM.11 wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowanej na granicy miejscowości Wolina na działkach nr ewid. 466/8, 466/12 Gmina Nisko) i miejscowości Przędzel na działkach nr ewid. 346/2, 345/2 (Gmina Rudnik nad Sanem)” nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko o ile będą spełnione poniższe warunki:
Realizacja zadania prowadzona będzie wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6:00-22:00.
Równoważny poziom mocy akustycznej dla pojedynczych urządzeń nie będzie przekraczał wartości:
pompa stacyjna do zrzutu paliw 78 dB(A),
pompa stacyjna do zrzutu gazu 78 dB(A),
dystrybutor paliw 70 dB(A),
dystrybutor LPG 70 dB(A),
kompresor 85 dB(A),
odkurzacz 75 dB(A),
klimatyzator 72 dB(A),
wentylator dachowy 70 dB(A),
agregat chłodniczy 70 dB(A).
Usuwanie roślinności i rozpoczęcie prac ziemnych, na potrzeby budowy instalacji, zostaną przeprowadzone poza okresem lęgowym większości gatunków zwierząt chronionych krajobrazu rolniczego w tym ptaków, tj. poza 01 marca – 15 października. W przypadku zaistnienia konieczności dokonania tych prac w ww. okresie lęgowym, możliwe jest ich wykonanie jedynie w przypadku potwierdzenia przez specjalistę przyrodnika (obserwacje te powinny się odbyć maksymalnie do 3 dni przed terminem realizacji prac przygotowawczych), iż teren nie jest wykorzystywany przez gatunki chronione jako miejsce lęgowe, jak również iż wykonanie tych prac nie będzie stanowiło zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, wymienione prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia terenu przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków chronionych zwierząt, w tym ptaków.
Drzewa i krzewy nieprzeznaczone do wycinki, znajdujące się w sąsiedztwie prowadzonych prac, narażone na uszkodzenia mechaniczne w wyniku prac budowlanych, zostaną skutecznie zabezpieczone poprzez np. oszalowanie pni lub ich ogrodzenie, okrycie odsłoniętych podczas prac ziemnych korzeni, sukcesywne nawadnianie odsłoniętych systemów korzeniowych. Prace w obrębie systemów korzeniowych prowadzone będą ręcznie.
Wszelkie wykopy niezasypane w danym dniu roboczym będą odpowiednio zabezpieczone, np. szczelnie przykryte po każdym zakończonym dniu pracy. Codziennie rano przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów sprawdzone będzie, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia będą one natychmiast wydostane i przeniesione poza teren robót, w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.
Zaplecza budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca przechowywania odpadów, lokalizowane będą poza terenami zadrzewionymi, zbiorowiskami łąkowymi, dolinami cieków wodnych, miejscami podmokłymi i miejscami, na których w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca przechowywania odpadów, materiałów budowlanych itp. należy uszczelnić tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo – wodnego.
W czasie prowadzenia prac ziemnych zdjęty humus będzie gromadzony osobno i na czas prowadzenia prac zostanie zabezpieczony przed zanieczyszczeniami oraz wykorzystany do zagospodarowania terenów zielonych.
Na etapie eksploatacji obszary narażone na rozlanie produktów ropopochodnych będą zabezpieczone poprzez wykonanie szczelnej nawierzchni oraz odpowiednio wyprofilowane w celu zapewnienia spływu wód opadowych w kierunku zbiorczych studzienek odpływowych oraz zapewnione będzie ich oczyszczanie w zespole separacyjno – ropopochodnym.
Wzdłuż granicy terenu inwestycyjnego od strony zachodniej zlokalizowany zostanie ekran akustyczny o wysokości min. 4 m i długości min. 30 m, który będzie posiadał skuteczność tłumienia/pochłaniania dźwięku nie mniej niż 10 dB.
Proces przeładunku benzyn z autocystern do zbiornika magazynowego prowadzony będzie z zastosowaniem instalacji do odprowadzania oparów ze zbiornika do autocysterny o skuteczności min. 98 %.
Dystrybutory paliw wyposażone będą w system odzysku par benzyn o skuteczności min. 95%.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Stalowej Woli w opinii z dnia 15.09.2022 r. znak: RZ.ZZŚ.4.435.288.2022.AT stwierdził, że dla analizowanego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane, o ile spełnione będą poniższe warunki:
1). Na etapie realizacji teren inwestycyjny należy zabezpieczyć przed przedostaniem się zanieczyszczeń do gruntu i wód poprzez wyposażenie go w środki służące do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych. Wszelkie prace budowlane prowadzone będą z użyciem sprawnych technicznie maszyn.
2). Zastosować rozwiązania techniczne zabezpieczające środowisko przed zanieczyszczeniami zgodnie z wymogami technicznymi stacji paliw.
3). Wykonać monitoring wód podziemnych, min. 3 piezometry.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 31.08.2022 r. (data wpływu do Urzędu 02.09.2022 r.) znak: PSNZ.9020.4.19.2022 stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia oraz obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko zgodnie z zakresem określonym w art. 66 ustawy ooś ze szczególnym uwzględnieniem wpływu przedsięwzięcia na:
1). stan klimatu akustycznego;
2). czystość i jakość powietrza;
3). środowisko gruntowo – wodne;
4). życie i zdrowie zamieszkujących w sąsiedztwie ludzi.
Burmistrz Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem pozytywnie zaopiniował realizację przedmiotowego przedsięwzięcia polegającego na budowie stacji paliw w części na terenie Gminy Nisko i w części na terenie Gminy Rudnik nad Sanem.
Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2023 r., poz. 1094 ze zm.), po zapoznaniu się z materiałem opracowanym przez Inwestora oraz opinią RDOŚ w Rzeszowie, Wód Polskich w Stalowej Woli, PPIS w Nisku oraz Burmistrza Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem zostało wydane postanowienie Burmistrza Gminy i Miasta Nisko z dnia 18.01.2023 r. znak: OSK.6220.14.2022, w którym organ nałożył obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i określił zakres Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w pełnym zakresie, zgodnie z przedstawionym w art. 66 (bez pkt 10 i 10 a) i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) oraz wytycznymi wskazanymi w pismach organów opiniujących.
Postanowieniem z dnia 18.01.2023 r., znak: OSK.6220.14.2022, postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie zostało zawieszone do czasu przedłożenia Raportu o oddziaływaniu na środowisko omawianej inwestycji.
Pełnomocnik Inwestora przy piśmie z dnia 01.03.2023 r. przedłożył Raport, opracowany przez autorów w składzie: mgr inż. Piotr Ciesielczuk i mgr inż. Dorota Ciesielczuk. Data opracowania dokumentu marzec 2023 r. Raport został przesłany do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Burmistrza Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem, celem uzgodnienia warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.
W trakcie prowadzonego postępowania, przed wydaniem decyzji, uzyskano:
- w formie postanowienia, uzgodnienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie z dnia 21.07.2023 r. znak: WOOŚ.4221.12.1.2023.BM.7;
- opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego z dnia 19.04.2023 r. znak: PSNZ.9020.6.1.2023;
- stanowisko Burmistrza Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem wynikające z art. 75 ust 5b ustawy ooś.
Treść ww. uzgodnień są wiążące dla Burmistrza Gminy i Miasta Nisko, dlatego zostały uwzględnione w sentencji decyzji.
W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie:
ustalono, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest objęty obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie jest położony w obszarze rewitalizacji lub specjalnej strefie rewitalizacji;
stosowna informacja o złożonym wniosku została zamieszczona w pdwd pod numerem 17/2022 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 16/2023;
„obwieszczeniem” poinformowano strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego;
w formie obwieszczenia (okres 30 dni) zapewniono udział społeczeństwa w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko;
poinformowano strony postępowania o zebraniu materiału dowodowego i możliwości zapoznania się z nim, zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego;
w prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.
Teren przeznaczony pod inwestycję obecnie wyłączony jest z użytkowania gospodarczego i stanowi obszar porolny porośnięty roślinnością w różnych stadiach sukcesji naturalnej. Na terenie objętym inwestycją nie występuje naturalna szata roślinna. W obrębie terenu występują siedliska przekształcone przez człowieka.
dokonano analizy trzech wariantów przedsięwzięcia:
opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia.
Niepodejmowanie realizacji przedsięwzięcia polegałoby na pozostawieniu terenu w stanie istniejącym jako teren nieużytkowany, porastający w coraz większym stopniu roślinnością ruderalną. Teren przeznaczony pod inwestycję obecnie ulega i w przypadku dalszego braku działań będzie ulegać procesom przyrodniczym, objawiającym się stałym zwiększaniem udziału pospolitych, synantropijnych gatunków roślin i zwierząt o kosmopolitycznym typie zasięgu. Jest to proces nieodwracalny związany z nieużytkowaniem gruntów.
W przypadku gdy stacja paliw nie zostałaby wybudowana, powierzchnia terenu pozostałaby nienaruszona nie występowałyby również emisje na etapie budowy i ewentualnej likwidacji.
Z uwagi na lokalizację w stosunku do układu komunikacji zewnętrznej, bliskość infrastruktury drogowej oraz sąsiedztwo elementów sieci uzbrojenia podziemnego, które mogą zostać wykorzystane do zasilenia w media nowego obiektu stacji oraz brak w najbliższej okolicy paliw, realizacja Inwestycji ułatwi dostęp do tankowania pojazdów okolicznym mieszkańcom, a także kierowcom poruszającym się po zlokalizowanych w pobliżu trasach komunikacyjnych.
Racjonalny wariant alternatywny.
Wariantem alternatywnym będzie budowa stacji paliw na terenie tych samych działek co w wariancie inwestycyjnym, jednak z mniejszą ilością dystrybutorów (przy takiej samej sprzedaży paliw) oraz zastosowanie w celu podgrzania wody kontenerowego kotła grzewczego o mocy 100 kW. Zmniejszenie ilości dystrybutorów będzie miało wpływ na wzrost emisji zanieczyszczeń ściśle związanych z dystrybucją paliw. Większa ilość dystrybutorów przekłada się na większą przepustowość stacji, krótszy czas oczekiwania na tankowanie. Pod kątem ekonomicznym zatem zasadna jest realizacja większej ilości dystrybutorów.
Wariant inwestycyjny.
Do realizacji wybrano wariant proponowany przez Wnioskodawcę, polegający na budowie stacji paliw wraz z infrastrukturą na działkach o nr ewid. 466/12, 466/8 w miejscowości Wolina oraz działkach o nr ewid. 345/2, 346/2 w miejscowości Przędzel o łącznej powierzchni ok. 5070 m². Powierzchnia zabudowy wynosić będzie ok. 170 m², powierzchnia utwardzona ok 2880 m², natomiast powierzchnia zielona - 2020 m².
Wariant inwestycyjny proponowany przez Inwestora uznaje się za najkorzystniejszy dla środowiska. Przyjęte rozwiązania techniczne i technologiczne dla przedmiotowego przedsięwzięcia spełniać będą wymagania krajowe i europejskie w zakresie ochrony środowiska, będą zgodne z technologią spełniającą wymagania określone w art. 143 ustawy Prawo ochrony środowiska. Wybrany wariant planowanego przedsięwzięcia jest najbardziej korzystny z punktu widzenia interesów ochrony środowiska oraz interesów ekonomicznych Inwestora.
Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji zamierzenia wynikać będzie m.in. z prac budowlanych, montażowych i ziemnych. Na tym etapie może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza, w związku z ww. pracami oraz transportem, m.in. niezbędnych materiałów i elementów wyposażenia obiektu. W celu ograniczenia uciążliwości przedmiotowego etapu na jakość powietrza przewiduje się, m.in.: wykorzystywanie maszyn i urządzeń będących w dobrym stanie technicznym; w okresach bezdeszczowych zraszanie wodą miejsc szczególnie pylących; przykrywanie plandekami skrzyń ładunkowych samochodów transportujących materiały sypkie; ograniczenie wykonywania prac podczas niesprzyjających warunków meteorologicznych (np. podczas silnych wiatrów). Podczas prac budowlanych mogą wystąpić chwilowe przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu w rejonie realizacji inwestycji. Występujące oddziaływania i uciążliwości związane z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia to, m.in: emisja hałasu związana z pracami budowlanymi, a także z transportem materiałów budowlanych oraz pracą sprzętu budowlanego. Będzie ona miała charakter krótkotrwały i okresowy. Zaplecze techniczne podczas prac budowlanych planowane jest w południowej części terenu przedsięwzięcia. Prace podczas realizacji inwestycji odbywać się będą w porze dziennej (tj. w godzinach pomiędzy 6.00 – 22.00). Emisje i uciążliwości związane z tym etapem będą miały charakter odwracalny i ustaną wraz z zakończeniem prac.
Na etapie eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia emisja zanieczyszczeń do powietrza będzie związana, m.in.: z procesami napełniania zbiorników i dystrybucji paliw, ogrzewaniem wody na potrzeby czterostanowiskowej myjni samoobsługowej oraz ruchem pojazdów poruszających się po przedmiotowym terenie. Dostawy paliw będą realizowane typowymi autocysternami, przystosowanymi do przewozu paliw ze składów i baz paliwowych. Przewiduje się, iż w tym samym czasie będzie rozładowywana maksymalnie jedna autocysterna. Proces przeładunku benzyn z autocysterny do zbiornika magazynowego prowadzony będzie z zastosowaniem instalacji do odprowadzania oparów ze zbiornika do autocysterny, o skuteczności min. 98 %. Dystrybutory paliw wyposażone będą w system odzysku par benzyn, o skuteczności min. 95 %. Na potrzeby ogrzewania obiektu stacyjnego oraz otrzymywania ciepłej wody użytkowej w obiekcie będzie wykorzystywana pompa ciepła. W projektowanej myjni samochodowej zostaną zamontowane dwa moduły techniczne, każdy będzie wyposażony w urządzenie grzewcze o mocy około 50 kW.
W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia głównymi źródłami hałasu będą m.in.:
pojazdy poruszające się w obrębie stacji:
- samochody osobowe: ok. 231 poj./dobę, w tym do myjni ok. 150 poj./dobę,
- samochody dostawcze: ok. 96 poj./dobę, w tym do myjni ok. 20 poj./dobę,
- samochody ciężarowe: ok. 59 poj./dobę,
2. źródła punktowe: pompa stacyjna do zrzutu paliw, pompa stacyjna do zrzutu gazu, 4 szt. dystrybutorów paliw, dystrybutor LPG, stanowisko odkurzacza, kompresor, 2 szt. klimatyzatorów, 4 szt. wentylatorów dachowych, 2 szt. agregatów chłodniczych,
3. źródło typu budynek: myjnia samochodowa bezdotykowa 4-stanowiskowa.
Jak wynika z przedmiotowej dokumentacji najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia, określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112) to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 50 dB(A) w porze dnia oraz 40 dB(A) w porze nocy. Najbliższy budynek mieszkalny zlokalizowany na sąsiedniej działce w kierunku zachodnim, w odległości ok. 11 m.
Planowana Stacja paliw funkcjonowa będzie 24 h/dobę, 7 dni w tygodniu. Stacja paliw przystosowana będzie do obsługi (tankowania) zarówno pojazdów osobowych jak i pojazdów ciężarowych, w tym ciężkich pojazdów typu TIR (funkcja szybkiego tankowania na jednym z dystrybutorów).
W związku z przekroczeniami norm akustycznych przy najbliższych terenach chronionych akustycznie, w celu dotrzymania dopuszczalnych poziomów hałasu, Inwestor zaproponował zastosowanie zabezpieczenia w postaci ekranu akustycznego na granicy terenu inwestycyjnego od strony zachodniej. Planowany ekran o wysokości 4 m, długości ok. 30 metrów i akustycznej skuteczność tłumienia/pochłaniania dźwięku nie mniej niż 10 dB.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz lokalizację planowanego zamierzenia inwestycyjnego w sąsiedztwie drogi, przewiduje się, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie wpłynie znacząco na pogorszenie klimatu akustycznego w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia, a wartości dopuszczalne poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym, określone w ww. rozporządzeniu w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, będą dotrzymane.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699, ze zm.). Odpady powstające na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, będą zbierane w sposób selektywny, magazynowane będą w pojemnikach odpowiednio dostosowanych do rodzaju odpadów oraz przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia na ich transport, odzysk i unieszkodliwianie. Ziemia powstająca w wyniku prac budowlanych będzie wykorzystana na terenie planowanego zamierzenia inwestycyjnego.
W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego na wypadek ewentualnej awarii podczas realizacji przedsięwzięcia znajdować się będzie odpowiednia ilość sorbentów niezbędnych do strącania zanieczyszczeń ropopochodnych. Potrzeby sanitarne ekip budowlanych zabezpieczone będą w przenośnych sanitariatach, które będą okresowo (w miarę potrzeb) odbierane przez firmę serwisową świadczącą usługi w tym zakresie. Przed uruchomieniem inwestycji zostanie przeprowadzona gazowa (sprężone powietrze), ciśnieniowa próba szczelności zbiornika i przewodów paliwowych. Zapotrzebowanie na wodę realizowane będzie z projektowanego docelowo przyłącza wodociągowego.
Planowane jest wykonanie wykopów pod zbiornik paliw oraz pod obiekt stacyjny. Przeprowadzone badania geotechniczne do głębokości 5 m p.p.t. nie wykazały w obrębie terenu Inwestycji występowania zwierciadła wody. Na głębokości planowanych wykopów pod obiekty i instalacje technologiczne nie należy spodziewać się wody, a co z tym idzie nie zachodzi potrzeba odwadniania projektowanych wykopów.
W celu ograniczenia ilości wód opadowych lub roztopowych narażonych na zanieczyszczenie, stanowiska dystrybucji paliw zlokalizowane będą pod zadaszeniem. Teren dystrybucji paliw, tankowania i spustu, będzie odpowiednio utwardzony poprzez szczelne zmywalne i nienasiąkliwe powierzchnie i wyprofilowany w taki sposób, aby ewentualne rozlane resztki paliwa w trakcie tankowania spływały do urządzenia podczyszczającego.
Ścieki bytowe będą odprowadzane projektowanym przyłączem w systemie grawitacyjnym lub grawitacyjno – ciśnieniowym do sieci kanalizacji sanitarnej. Ścieki technologiczne z myjni ujęte w wewnętrzny system kanalizacji i poddane oczyszczeniu, po przejściu przez separator substancji ropopochodnych trafiać będą do kanalizacji sanitarnej.
Na potrzeby podczyszczania wody z myjni zaprojektowano separator koalescencyjny wraz z osadnikiem betonowym o pojemności 5,0 m³. Wody opadowe lub roztopowe z terenów utwardzonych ujęte zostaną w wewnętrzny system kanalizacji deszczowej i przejdą przez separator koalescencyjny wraz z osadnikiem betonowym, o pojemności ok. 5,0 m³. Odprowadzanie pozostałych wód opadowych lub roztopowych (nie ujętych w wewnętrzny system kanalizacji z separatorem) przewidziano bezpośrednio do projektowanego podziemnego zbiornika retencyjno – rozsączającego o pojemności ok. 75 m³.pojemności ok. 75 m³. Do magazynowania benzyn i oleju napędowego wykorzystane będą 2 zbiorniki stalowe, podziemne, dwupłaszczowe z kontrolą szczelności płaszcza, o pojemności 60 m³ każdy.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem sieci Natura 2000 jest oddalony o ok. 0,25 km specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Dolnego Sanu PLH180020. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży).
W obrębie terenu Inwestycji nie stwierdzono występowania gatunków chronionych roślin i grzybów.
Teren przeznaczony pod inwestycję obecnie wyłączony jest z użytkowania gospodarczego i stanowi obszar porolny porośnięty roślinnością w różnych stadiach sukcesji naturalnej. Na terenie objętym inwestycją nie występuje naturalna szata roślinna. W obrębie terenu występują siedliska przekształcone przez człowieka. Pod względem fitosocjologicznym jest to głównie roślinność ruderalna, będąca odzwierciedleniem zmian ekologicznych postępujących w obrębie przedmiotowego terenu. Dogodne warunki dla rozwoju znalazły tu trawy oraz byliny reprezentowane głównie przez takie gatunki jak: nawłoć pospolita, bylica pospolita, dziurawiec zwyczajny, starzec jakubek, krwawnik pospolity, babka lancetowata, wiesiołek dwuletni i szczaw.
Zgodnie z informacją przedstawioną w przedmiotowej dokumentacji środkowa część parceli porośnięta jest licznymi drzewami. Występują tu okazy: sosny pospolitej (ok. 70 szt.), czeremchy pospolitej (20 szt.), brzozy brodawkowatej (5 szt.) oraz klonu jesionolistnego (10 szt.). Krzewy reprezentowane są jedynie przez jeżynę oraz głóg. Wszystkie drzewa i krzewy rosną w kolizji z projektowanym zagospodarowaniem terenu. Niezbędna wycinka drzew i krzewów kolidujących z projektowanym zagospodarowaniem terenu przeprowadzona zostanie poza sezonem lęgowym ptaków w okresie od 15 października do końca lutego. W przypadku konieczności jej przeprowadzenia w innym terminie zostanie ona poprzedzona wizją lokalną (sprawdzenie obecności gniazd i siedlisk ptasich) specjalisty ornitologa. Ponadto w trakcie realizacji inwestycji dojdzie do usunięcia pokrywy glebowo–roślinnej w miejscach przeznaczonych pod planowane obiekty i infrastrukturę techniczną.
Realizacja przedsięwzięcia będzie możliwa wyłącznie po uzyskaniu stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ustawy o ochronie przyrody na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków objętych ochroną prawną, jeżeli zaistniałaby konieczność naruszenia tych zakazów w związku z realizacją przedsięwzięcia. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie jest tożsama z zezwoleniem na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych.
Dla przedmiotowego przedsięwzięcia w ramach oceny oddziaływania na środowisko nie była przeprowadzona ocena oddziaływania, wymagana art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej flory i fauny.
Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat ograniczy się do spalania paliw w poruszających się po terenie przedsięwzięcia pojazdów oraz napełniania zbiorników i dystrybucji paliw. Jednak z uwagi na zakres przedsięwzięcia nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego.
Planowana stacja paliw będzie stanowiła element antropogeniczny. W związku z faktem, iż projektowane przedsięwzięcie planowane jest do realizacji na terenie między drogą krajową a powiatową, nie przewiduje się znaczącego, negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na krajobraz.
W przypadku przedmiotowej stacji paliw, zminimalizowanie możliwości wystąpienia sytuacji awaryjnej i zagrożeń dla środowiska gruntowo - wodnego zapewnią: szczelne dwupłaszczowe zbiorniki z kontrolą szczelności płaszcza, wykonanie szczelnego, utwardzonego placu terenu stacji, odprowadzanie wód opadowych poprzez separator.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 04 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) „Barcówka” kod: RW20001022929, typ JCWP PNp – potok lub strumień nizinny piaszczysty, status: NAT – naturalna część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany stan ekologiczny, stan chemiczny poniżej dobrego, ogólny stan wód: zły. Ze względu na brak możliwości technicznych oraz dysproporcjonalne koszty przedłużono termin osiągnięcia ww. celu środowiskowego do 2027 r. Zlewnia ww. JCWP zpstała zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód tj. obszarów specjalnej ochrony Puszcza Sandomierska PLB180005.
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, na obszarze Głównego zbiornika Wód Podziemnych Nr 425 Dębica – Stalowa Wola – Rzeszów oraz poza obszarami bezpośredniego zagrożenia powodzią.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz.U. Nr 105, poz. 718). Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Tankowanie maszyn i pojazdów będzie odbywać się poza terenem przedsięwzięcia lub w jego obrębie w specjalnie wyznaczonym miejscu z użyciem środka zabezpieczającego grunt. Konserwacja i naprawa sprzętu będzie się odbywać w warsztatach serwisowych poza terenem inwestycji. Ponadto zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty umożliwiające neutralizację ewentualnych wycieków. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dowożona w butelkach. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy.
Należy stwierdzić, że jeżeli zachowane zostaną wyżej postawione warunki
to planowane przedsięwzięcie ze względu na lokalizację zakres i rodzaj oraz charakter
i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze nie będzie oddziaływać
na zasoby, twory i składniki przyrody, o których mowa w art. 2 ust. 1 ww. ustawy o ochronie przyrody, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Dla przedmiotowego przedsięwzięcia w ramach oceny oddziaływania na środowisko nie była przeprowadzona ocena oddziaływania, wymagana
art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej flory i fauny.
Ponadto należy mieć na uwadze, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych, decyzje te wydawane są w odrębnych postępowaniach i mają inny charakter, dlatego też w przypadku, gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ustawy o ochronie przyrody. W zakresie oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat przewiduje się, że z uwagi na charakter i lokalizację przedmiotowego zamierzenia nie będzie ono w sposób istotny powodować zmian w zakresie oddziaływania na klimat. Mając na uwadze dostosowanie przyjmowanych rozwiązań do możliwych zmian klimatu, przedmiotowe przedsięwzięcie nie obejmuje elementów wskazywanych jako szczególnie wrażliwe na zmiany klimatu, a przyjęte rozwiązania sprzyjają zmniejszeniu skali możliwego oddziaływania.
Prawidłowo prowadzona działalność stacji paliw nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych stężeń w powietrzu oraz nie spowoduje naruszenia obowiązujących standardów jakości środowiska. Planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie ani nie wymaga ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie zalicza się do przedsięwzięć, które mogą stworzyć ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. 2016 r., poz. 138). Wobec powyższego nie określono warunków w tym zakresie.
Po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami w tym uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, uwzględniając opinię Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli, przyjmując stanowisko Burmistrza Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem biorąc pod uwagę rodzaj oraz przypuszczalną skalę oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, uznano, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska i nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.
Jednocześnie informuję, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na prowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych. Decyzje te wydane są w odrębnych postępowaniach i mają inny charakter, dlatego w przypadku, gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. , poz. 1336).
Otrzymują:
Pełnomocnik Inwestora: Pan Piotr Ciesielczuk, 20 – 093 Lublin;
Burmistrz Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem;
Strony postępowania Obwieszczeniem;
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Stalowej Woli;
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;
a/a.
Załącznik do decyzji: Charakterystyka Przedsięwzięcia.
Nisko, dn. 04.10.2023 r.
OSK.6220.14.2022
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowanej na granicy miejscowości Wolina na działkach nr ewid. 466/8, 466/12 Gmina Nisko) i miejscowości Przędzel na działkach nr ewid. 346/2, 345/2 (Gmina Rudnik nad Sanem)”.
Inwestor: BP Europa SE Oddział w Polsce.
Pełnomocnik Inwestora: Pan Piotr Ciesielczuk, 20 – 093 Lublin.
Charakterystyka Przedsięwzięcia polegającego na:
„Budowie stacji paliw wraz z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowanej na granicy miejscowości Wolina na działkach nr ewid. 466/8, 466/12 Gmina Nisko) i miejscowości Przędzel na działkach nr ewid. 346/2, 345/2 (Gmina Rudnik nad Sanem)”.
Planowane do realizacji przedsięwzięcia polegać będzie na budowie stacji paliw w miejscowości Wolina w gminie Nisko oraz w miejscowości Przędzel w gminie Rudnik nad Sanem.
W ramach przedsięwzięcia powstaną m.in.:
budynek obsługi stacji,
zadaszenie nad stanowiskami tankowania,
4 stanowiskowa samoobsługowa myjnia bezdotykowa,
dwa podziemne zbiorniki paliw o pojemności 60 m³ każdy,
studzienka centralnego zlewu,
4 dystrybutory wieloproduktowe paliw, w tym jeden „szybki” przystosowany do obsługi TIR,
zbiornik podziemny gazu LPG o pojemności 20 m³
dystrybutor LPG,
odkurzacz samochodowy,
kompresor samochodowy,
2 separatory ropopochodne,
- podziemny zbiornik retencyjno – rozsączający o pojemności ok. 75 m³,
- stanowisko wymiany butli z gazem,
- znak cenowy, totem firmy.
Na terenie stacji prowadzona będzie sprzedaż detaliczna benzyn, oleju napędowego oraz gazu LPG. Planowana jest również działalność handlowa artykułów spożywczych i motoryzacyjnych.
Stacja funkcjonować będzie w systemie całodobowym przez cały rok. Szacowany roczny obrót paliw wynosi: benzyna ok. 1610 m3/rok, olej napędowy ok. 1470 m3/rok, ok. LPG 420 m3/rok. Praca stacji prowadzona będzie w systemie pełnej hermetyzacji. Dostawy paliw płynnych na stację będą realizowane autocysternami przystosowanymi do przewozu paliw z baz paliwowych. Teren wokół stanowiska przyjmowania paliw z autocystern i dystrybucji produktów będzie utwardzony powierzchnią betonową o podwyższonej szczelności. Rejon dystrybucji paliw i stanowiska spustowego będzie wyprofilowany z odprowadzaniem wód do separatora olejów i benzyn.
W ramach wizji terenowej gdzie planowana jest budowa stacji nie stwierdzono występowania chronionych roślin, ani siedlisk potencjalnie cennych faunistycznie. Obecnie są to wtórne zbiorowiska roślinności ruderalnej z pospolitymi gatunkami.
Dojazd do terenu przedsięwzięcia odbywał się będzie z drogi powiatowej przy której położone są działki przeznaczone pod inwestycję.
Woda dla potrzeb socjalno – bytowych i technologicznych dostarczana będzie z miejskiej sieci wodociągowej. Na etapie eksploatacji ścieki bytowe będą odprowadzane do szczelnego zbiornika bezodpływowego i w miarę potrzeb wywożone do oczyszczalni ścieków. Ścieki przemysłowe (z myjni) zostaną odprowadzone poprzez kratki ściekowe zainstalowane w posadzce na każdym stanowisku mycia do separatora koalescencyjnego a następnie do gruntu systemem studni chłonnych. Zaprojektowana zostanie studzienka kontrolna w celu regularnego pobierania próbek ścieków z myjni.
W celu ograniczenia ilości ww. wód narażonych na zanieczyszczenie, stanowiska dystrybucji paliw zlokalizowane będą pod zadaszeniem. Planowane do wykonania powierzchnie utwardzone będą szczelne. Przewiduje się wykonanie piezometrów, w celu okresowego kontrolowania jakości wód podziemnych.
Uwzględniając zastosowane rozwiązania, uznano, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie zagraża pogorszeniu stanu środowiska wodnego oraz nie będzie zagrażać celom środowiskowym jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
Oddziaływanie planowanej do realizacji inwestycji nie spowoduje przekroczenia standardów jakości środowiska na terenie i poza jego granicami.
Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wpływać na klimat. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat ograniczy się do spalania paliw w poruszających się po terenie pojazdów. Jednak z uwagi na zakres przedsięwzięcia nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego.
Podczas wykonywania robót budowlanych, powstałe odpady będą systematycznie przekazywane podmiotom prowadzącym działalność w zakresie transportu, zbierania lub przetwarzania odpadów. Wszystkie prace odbywać się będą zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz 699).
Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina i Miasto Nisko