Nisko, dnia 11.08.2023 r.
OSK.6220.10.2023
OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO
Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 11.08.2023 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Dojazd i uzbrojenie do terenów inwestycyjnych w miejscowości Nowosielec etap I – budowa drogi gminnej publicznej wraz z oświetleniem drogowym”.
Inwestor: Gmina i Miasto Nisko.
Z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, w tym z opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) i jest dostępna w dniach pracy Urzędu.
W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.
Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.
Burmistrz Gminy i Miasta Nisko
mgr inż. Waldemar Ślusarczyk
Nisko, dn. 09.08.2023 r.
Znak: OSK.6220.10.2023
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach
Działając na podstawie:
art. 63 ust 1 i 2, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ust. 1 i 2, oraz art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.),
art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.),
§ 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Gminy i Miasta Nisko, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
orzekam
stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Dojazd i uzbrojenie do terenów inwestycyjnych w miejscowości Nowosielec etap I – budowa drogi gminnej publicznej wraz z oświetleniem drogowym”, o ile spełnione będą poniższe warunki:
Prace związane z przedmiotową inwestycją, w tym wycinka drzew i krzewów, wykonane będą poza okresem wzmożonej aktywności fauny, w tym poza głównym okresem lęgowym ptaków, tj. poza 1 marca – 31 sierpnia. W przypadku konieczności wykonywania prac
w ww. okresie, prace te powinny być poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt w okresie 1-3 dni przed planowanym terminem prac. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta (np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych) lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.
Na potrzeby realizacji planowanej inwestycji wycinka drzew i krzewów zostanie ograniczona do niezbędnego minimum, a drzewa i krzewy nieprzeznaczone do usunięcia zostaną odpowiednio zabezpieczone przed uszkodzeniem mechanicznym m. in. poprzez:
- odeskowanie lub owinięcie pni matami słomianymi lub jutowymi do wysokości co najmniej 150 cm,
- grupy drzew/krzewów wygrodzić płotem o wysokości min. 1,5 m, w sposób uniemożliwiający uszkodzenie pni,
- w obrębie korzeni drzew nie będą składowane żadne materiały budowlane ani ziemia pochodząca z wykopów,
- prace ziemne w obrębie korzeni drzew będą wykonywane ręcznie,
- drzewa uszkodzone w czasie prowadzenia robót powinny być natychmiast poddane zabiegom pielęgnacyjnym.
W czasie prowadzenia prac ziemnych zdjęty humus zostanie gromadzony osobno i na czas prowadzenia prac zostanie zabezpieczony przed zanieczyszczeniami oraz wykorzystany do zagospodarowania terenów zielonych.
Wykopy, zagłębienia terenu i tym podobne obiekty niezasypane/niezagospodarowane
w danym dniu roboczym, mogące stanowić pułapkę dla drobnych i średnich zwierząt, zostaną odpowiednio zabezpieczone, np. poprzez wygrodzenie tzw. tymczasowymi ogrodzeniami herpetologicznymi (utrzymywanymi w szczelności z gruntem i w miejscach połączeń, o wysokości nadziemnej ok. 50 cm o oczkach nie większych niż 0,5 cm, wkopanych w ziemię. Górna krawędź powinna być odcięta na zewnątrz tworząc daszek
o długości min. 5 cm, bez ostrych zakończeń), które po zakończeniu prac ziemnych zostaną zdemontowane, lub szczelnie przykryte po każdym zakończonym dniu pracy. Codziennie rano, przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i zagłębień terenowych powstałych w trakcie prac, należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia należy je niezwłocznie odłowić i przenieść poza teren realizacji przedsięwzięcia w odpowiednie danemu gatunkowi siedlisko. Wykopy można również wykonywać w sposób pozwalający na samoistne opuszczenie ich przez zwierzęta.
Prace w korycie cieku przy użyciu sprzętu mechanicznego będą prowadzone ze stanowisk brzegowych.
Dopuszcza się umocnienia (na długości ok. 20 m) skarp cieków narzutem kamiennym na wlocie i wylocie planowanego przepustu.
W celu zachowania lokalnych szlaków migracyjnych biegnących wzdłuż cieków wodnych, projektowany przepust na nieoznaczonym cieku wodnym, należy dostosować do pełnienia funkcji przejścia dla małych zwierząt.
Zaplecza budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca magazynowania odpadów, lokalizowane będą poza terenami zadrzewionymi, zbiorowiskami łąkowymi, dolinami cieków wodnych, miejscami podmokłymi i miejscami, na których w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe.
Utrzymanie terenów zielonych w sąsiedztwie drogi tj. na poboczach i rowach będzie zapewnione poprzez ich koszenie - nie będą stosowane chemiczne środki chwastobójcze.
W trakcie prac prowadzonych w obrębie rowów melioracyjnych (dz. nr ewid. 522/1 i 524/1) należy zachować szczególną ostrożność celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia ich wód.
Prace w obrębie ww. rowów będą wykonywane poza okresem intensywnych lub/i długotrwałych opadów deszczu, warunkujących wysoki poziom wody w ww. rowach.
Ewentualne uszkodzenia gruntu w obrębie rowów melioracyjnych, powstałe w wyniku prowadzonych prac, zostaną naprawione na koszt Inwestora a miejsca zostaną przywrócone do stanu wyjściowego.
UZASADNIENIE
Inwestor – Gmina i Miasto Nisko, w imieniu którego działa Pełnomocnik Pan Artur Tomczyk – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko, z wnioskiem z dnia 20.04.2023 r. (data wpływu do Urzędu 20.04.2023 r.), w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Dojazd i uzbrojenie do terenów inwestycyjnych w miejscowości Nowosielec etap I – budowa drogi gminnej publicznej wraz z oświetleniem drogowym”.
Do wniosku dołączono: Kartę informacyjną przedsięwzięcia, wyrys z mapy ewidencyjnej, z zaznaczonym przebiegiem granic terenu, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.
Niniejsze przedsięwzięcie, z uwagi na charakter, zostało zaliczone
do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839, ze zm.). Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja, zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, i wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r.,
poz. 1094 ze zm.) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po uprzednim zasięgnięciu opinii właściwych organów.
Prowadzący postępowanie Burmistrz Gminy i Miasta Nisko, pismem z dnia 26.04.2023 r., znak: OSK.6220.10.2023 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli o wyrażenie opinii w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 03.07.2023 r. (data wpływu do Urzędu 04.07.2023 r.) znak: WOOŚ.4220.12.17.2023.KR.10 organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Dojazd i uzbrojenie do terenów inwestycyjnych w miejscowości Nowosielec etap I – budowa drogi gminnej publicznej wraz z oświetleniem drogowym”, o ile spełnione będą przesłanki wyartykułowane w sentencji niniejszej decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 16.05.2023 r. (data wpływu do Urzędu 18.05.2023 r.) znak: PSNZ.9020.4.17.2023 stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia pod nazwą: „Dojazd i uzbrojenie do terenów inwestycyjnych w miejscowości Nowosielec etap I – budowa drogi gminnej publicznej wraz z oświetleniem drogowym”.
Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli w swojej opinii z dnia 16.06.2023 r. (data wpływu do Urzędu 22.06.2023 r.), znak: RZ.ZZŚ.4.4901.117.2023.AT stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Dojazd i uzbrojenie do terenów inwestycyjnych w miejscowości Nowosielec etap I – budowa drogi gminnej publicznej wraz z oświetleniem drogowym”, pod warunkiem, że będą spełnione przesłanki wyartykułowane w sentencji niniejszej decyzji.
Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.), po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów dotyczących planowanego przedsięwzięcia, w tym uzupełniania Karty informacyjnej, przedłożonego przez Inwestora przy piśmie z dnia 31 maja 2023 r. oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli, Burmistrz Gminy i Miasta Nisko orzekł brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:
1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
- skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji.
Planowane przedsięwzięcie polegało będzie na budowie pierwszego etapu drogi gminnej w miejscowości Nowosielec wraz z oświetleniem drogowym. Droga stanowiła będzie dojazd m.in. do terenów inwestycyjnych, które planuje się uzbroić. Celem zadania jest poprawa bezpieczeństwa ruchu poprzez wykonanie nowej nawierzchni asfaltowej. Projektowane odcinki drogi zlokalizowane będą w km lokalnym ok. 0+000 – 1+229,76 (odcinek nr 1) od skrzyżowania z drogą gminną publiczną nr 102222R w Nowosielcu do skrzyżowania z projektowanym odcinkiem nr 2 oraz ok. 0+000 – 0+400 (odcinek nr 2) od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 878, poprzez skrzyżowanie z projektowanym odcinkiem nr 1 do końca odcinka 0+400, który stanowił będzie w kolejnym etapie połączenie z dalszym odcinkiem projektowanej drogi.
Oba odcinki posiadały będą jezdnię o szerokości 5,5 m, jednostronne pobocza
o szerokości ok. 0,75 m oraz chodnik o szerokości ok. 2 m. Projektowana droga będzie posiadała całkowitą długość ok. 1630 m.
Realizacja planowanego zadania będzie wiązała się z koniecznością wycinki 514 drzew i krzewów o powierzchni 2360 m2. Drzewa i krzewy niepodlegające wycince, a narażone na ewentualne mechaniczne uszkodzenia w trakcie prowadzenia prac, zostaną skutecznie zabezpieczone, zgodnie z zapisami w sentencji niniejszej decyzji.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Działki inwestycyjne zlokalizowane są w obszarze o krajobrazie rolniczym stanowiącym w znacznej mierze nieużytki porośnięte przez liczne zadrzewienia i zakrzewienia. Trasa planowanego pasa drogowego znajduje się w obszarze ograniczonym od zachodu i północy trasą S19, a także w niewielkiej odległości na północy przebiega linia kolejowa. Natomiast od wschodu i częściowo południa ciągnie się zwarta zabudowa mieszkalna miejscowości Nowosielec wzdłuż drogi krajowej DK19. Zgodnie z dokumentacją wymagane będzie usunięcie drzew i krzewów kolidujących z inwestycją, stanowiących głównie brzozę brodawkowatą oraz sosnę zwyczajną. Przez część działek planowanych do zagospodarowania przebiega nieoznaczony ciek wodny, który zostanie dostosowany do potrzeb pełnienia funkcji przejścia dla małych zwierząt. Inwestor zaproponował również dodatkowe działania minimalizujące wpływ inwestycji na przyrodę, wśród których było zabezpieczenie placu budowy tymczasowym ogrodzeniem ochronnym oraz prowadzenie prac poza głównym okresem lęgowym. Obszar inwestycji jest miejscem przekształconym przez człowieka. Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, że inwestycja będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza. Nie będzie ponadnormatywnych oddziaływań na ludzi oraz poszczególne komponenty środowiska.
Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonej dokumentacji, wszystkie zidentyfikowane oddziaływania zostały szczegółowo opisane w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Nie stwierdzono możliwości wystąpienia oddziaływań skumulowanych planowanego przedsięwzięcia z innymi istniejącymi lub planowanymi do realizacji przedsięwzięciami.
- Różnorodności biologicznej, wykorzystania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.
Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje znaczących negatywnych zmian w miejscowym środowisku przyrodniczym, gdyż charakteryzuje się niewielkim zasięgiem powierzchniowym. Realizowane będzie w nowym, wyznaczonym pasie drogowym. W związku z charakterem inwestycji, na której podstawie została zaplanowana, planowane przedsięwzięcie nie wpłynie w znaczący sposób na utrzymanie obecnego poziomu różnorodności biologicznej w sąsiedztwie planowanej drogi. Planowane prace nie stanowią żadnego zagrożenia dla miejscowych zasobów zarówno różnorodności biologicznej jak i zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi. Na etapie realizacji inwestycji wykorzystywane będą materiały budowlane niezbędne do realizacji omawianego zadania. Woda wykorzystywana będzie w niewielkim zakresie. Na teren budowy dostarczana będzie w szczelnie zamkniętych pojemnikach. Zużywana będzie na cele socjalno – bytowe pracowników.
- Emisji i występowania innych uciążliwości. Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter okresowy i krótkotrwały. Źródłem emisji hałasu do środowiska w fazie eksploatacji przedsięwzięcia będzie hałas drogowy powodowany przejazdem samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Etap realizacji przedsięwzięcia prowadzony będzie wyłącznie w porze dziennej (tj. pomiędzy godzinami 06.00 – 22.00), z wykorzystaniem maszyn w dobrym stanie technicznym.
Źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie głównie ruch pojazdów, po drodze, zapewniającej m.in. dojazd do planowanych budynków mieszkalnych oraz pól uprawnych i terenów inwestycyjnych. Uwzględniając powyższe, przewiduje się, iż wartości dopuszczalne poziomu hałasu dla pory dziennej i nocnej określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska, będą dotrzymane.
W związku z prowadzonymi pracami, okresowemu zwiększeniu ulegnie natężenie ruchu transportowego na terenie objętym przedsięwzięciem, co spowoduje zwiększone emisje do powietrza, będące skutkiem pracy silników spalinowych. Są to oddziaływania, których nie można wyeliminować, lecz które mają charakter okresowy i odwracalny. W celu ograniczenia wpływu etapu realizacji na jakość powietrza przewiduje się m.in.: zastosowanie maszyn
i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz zraszanie budowanych nawierzchni wodą
(w okresach bezdeszczowych i silnych wiatrów) celem ograniczenia pylenia. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznych prace budowlane prowadzone będą w porze dziennej. Nie przewiduje się wzrostu zanieczyszczeń spowodowanego budową drogi. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia przewiduje się, że dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia, to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz tereny mieszkaniowo-usługowe, dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 65 dB(A) w porze dnia oraz 56 dB(A) w porze nocy.
Odpady powstające podczas prac budowlanych będą selektywnie gromadzone w wyznaczonych miejscach i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwienia. Na etapie realizacji inwestycji zapewniona będzie okresowa kontrola stanu technicznego maszyn, co zabezpieczy środowisko gruntowo – wodne przed możliwością zanieczyszczenia. Etap eksploatacji przedsięwzięcia będzie powodował występowanie emisji i innych uciążliwości związanych z poruszającymi się po drodze pojazdami.
- Ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu. Teren, na którym zlokalizowane będzie planowane przedsięwzięcie położony jest poza obszarami występowania osuwisk, nasypów czy terenów zalewowych, dlatego nie ma możliwości wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia tj. budowy drogi, nie ma możliwości wystąpienia katastrofy budowlanej. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat, na etapie realizacji ograniczy się spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy. Ze względu na skalę i charakter przedsięwzięcia nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego. Stan techniczny drogi, będzie stale monitorowany. W związku z tym można stwierdzić, iż ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej, w analizowanym przypadku, zostało w praktyce wyeliminowane. Przedsięwzięcie dzięki zastosowanym rozwiązaniom organizacyjnym, technicznym i technologicznym nie będzie powodować zagrożeń wystąpienia poważnych awarii. Droga została zaprojektowana w sposób zabezpieczający ją przed klęskami żywiołowymi. Sytuacje awaryjne związane z przedmiotowym przedsięwzięciem mogą być związane jedynie z wydostaniem się paliwa oraz olejów z poruszających się po drogach pojazdów. Przeciwdziałaniem tego typu zjawiskom jest prawidłowa eksploatacja i konserwacja urządzeń technologicznych przewidziany do montażu w pasie drogowym.
W celu ochrony środowiska na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia stosowane będą poniższe rozwiązania:
- kontrolowany będzie stan techniczny drogi i poboczy. Wszystkie stwierdzone nieprawidłowości będą usuwane;
- ubytki w nawierzchni drogi będą na bieżąco usuwane;
- droga będzie podlegała monitorowaniu w zakresie funkcjonowania i zabezpieczeń;
- wycieki płynów eksploatacyjnych i preparatów powstałe podczas kolizji i innych sytuacji awaryjnych usuwane będą przez odpowiednie służby a sposób postępowania uzależniony będzie od rozmiaru skażenia;
- urządzenia podczyszczające będą na bieżąco kontrolowane a nagromadzone zanieczyszczenia będą utylizowane przez wyspecjalizowane firmy;
- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie. Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu inwestycji i będą zagospodarowane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2021 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania. Przewidywana ilość odpadów została określona w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia.
- Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Planowana inwestycja, w tym towarzyszące jej emisje, na etapie budowy drogi i późniejszej jej eksploatacji nie będą powodowały ryzyka wystąpienia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
- obszary wodno - błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wodno – błotne oraz obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
- Obszary wybrzeży i środowisko morskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze wybrzeży i środowiska morskiego.
- Obszary leśne lub górskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze leśnym lub górskim.
- Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie ma stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych Nr 425 „Dębica – Stalowa Wola – Rzeszów”. Przedsięwzięcie znajduje się poza obszarem bezpośredniego zagrożenia powodzią.
- Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza wielkopowierzchniowymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.), w tym poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Enklawy Puszczy Sandomierskiej PLH180055 położony w odległości ok. 200 m. oraz obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 w oddaleniu ok. 5 km od inwestycji. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.
Działki inwestycyjne położone są również poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), który został zaktualizowany w latach 2010–2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży, celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.
Zgodnie z dokumentacją w miejscu realizacji przedsięwzięcia nie występują gatunki roślin objęte ochroną gatunkową. W przypadku wykopów liniowych powinny być one realizowane na możliwie krótkich odcinkach i możliwie szybko zasypywane. Miejsca takie powinny być jednak systematycznie kontrolowane, a ewentualnie znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne małe zwierzęta niezwłocznie uwalniane i przenoszone w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.
Działki inwestycyjne zlokalizowane są w obszarze o krajobrazie rolniczym stanowiącym w znacznej mierze nieużytki porośnięte przez liczne zadrzewienia i zakrzewienia. Trasa planowanego pasa drogowego znajduje się w obszarze ograniczonym od zachodu i północy trasą S19, a także w niewielkiej odległości na północy przebiega linia kolejowa. Natomiast od wschodu i częściowo południa ciągnie się zwarta zabudowa mieszkalna miejscowości Nowosielec wzdłuż drogi krajowej DK19. Zgodnie z dokumentacją wymagane będzie usunięcie drzew i krzewów kolidujących z inwestycją, stanowiących głównie brzozę brodawkowatą oraz sosnę zwyczajną. Przez część działek planowanych do zagospodarowania przebiega nieoznaczony ciek wodny, który zostanie dostosowany do potrzeb pełnienia funkcji przejścia dla małych zwierząt. Inwestor zaproponował również dodatkowe działania minimalizujące wpływ inwestycji na przyrodę, wśród których było zabezpieczenie placu budowy tymczasowym ogrodzeniem ochronnym oraz prowadzenie prac poza głównym okresem lęgowym.
Biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary Natura 2000, tj. oceny, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska. Ze względu na przekroczenie standardów imisyjnych określonych dla pyłu PM10, pyłu PM2.5 oraz przekroczenie wartości docelowej ustalonej dla B(a)P strefa podkarpacka została zaliczona do klasy C.
- Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
- Gęstość zaludnienia.
Średnia wielkość gęstości zaludnienia Gminy i Miasta Nisko wynosi 158 osób/km2. Gęstość
zaludnienia Miasta Nisko wynosi 254 osoby/km2, obszarów wiejskich 86 osób/km2.
Trasa planowanego pasa drogowego znajduje się w obszarze ograniczonym od zachodu i północy trasą S19, a także w niewielkiej odległości na północy przebiega linia kolejowa. Natomiast od wschodu i częściowo południa ciągnie się zwarta zabudowa mieszkalna miejscowości Nowosielec wzdłuż drogi krajowej DK19.
- Obszary przylegające do jezior. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.
- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.
- Wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 04 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) „Barcówka” kod: RW20001022929, typ JCWP PNp – potok lub strumień nizinny piaszczysty, NAT – naturalna część wód o umiarkowanym stanie ekologicznym. Wskaźniki determinujące stan ekologiczny dla ww. JCWP to OWO oraz azot amonowy. Stan chemiczny przedmiotowej JCWP jest poniżej dobrego, natomiast wskaźnikiem determinującym ten stan jest benzo(a)piren. Aktualnie JCWP jest w złym stanie ogólnym – zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny czyli zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny, o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D. Ocena postępu w osiąganiu celów środowiskowych JCWP w porównaniu do aPGW 2016 r. (według oceny stanu za lata 2014-2019):
- stan/potencjał ekologiczny JCWP – cel jest nieosiągnięty – brak postępu;
- stan chemiczny JCWP – cel jest nieosiągnięty – pogorszenie do złego stanu.
Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
1. Obszar Natura 2000 Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B.
2. Obszar Natura 2000 Dolina Dolnego Sanu PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180020.H.
3. Obszar Natura 2000 Enklawy Puszczy Sandomierskiej PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180055.H.
4. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.156.
5. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.157.
6. Użytek ekologiczny „Uroczysko Bardo” PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.158.
7. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.152.
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz.U. Nr 105, poz. 718). Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Tankowanie maszyn i pojazdów będzie odbywać się poza terenem przedsięwzięcia lub w jego obrębie w specjalnie wyznaczonym miejscu z użyciem środka zabezpieczającego grunt. Konserwacja i naprawa sprzętu będzie się odbywać w warsztatach serwisowych poza terenem inwestycji. Ponadto zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty umożliwiające neutralizację ewentualnych wycieków. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dowożona w butelkach. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy. Na żadnym etapie tj. realizacji czy późniejszej eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie generować ścieków przemysłowych.
Odprowadzanie wód opadowo – roztopowych z powierzchni projektowanych dróg gminnych odbywać się będzie poprzez powierzchniowy spływ wód za pomocą spadku poprzecznego i podłużnego na pobocza z kruszywa łamanego i docelowo do projektowanych rowów przydrożnych.
Planowana inwestycja zostanie tak zaprojektowana i wykonana, że nie spowoduje zmian stanu wody na gruntach sąsiednich. Wody powierzchniowe i gruntowe zostaną zabezpieczone przed możliwością przedostania się do nich materiałów i substancji używanych podczas budowy. Ewentualne wycieki substancji szkodliwych pochodzące z pracujących maszyn bądź urządzeń będą unieszkodliwiane poprzez zastosowane sorbety. Używane do prac maszyny i pojazdy będą sprawne technicznie oraz będą posiadać odpowiednie atesty. Prace ziemne będą wykonywane z zachowaniem szczególnej ostrożności, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia wód i gleby.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację
i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko, uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:
- zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać. Omawiane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w południowo – wschodniej Polsce, w północnej części województwa podkarpackiego na terenie powiatu niżańskiego, w Gminie Nisko, w sołectwie Nowosielec. W czasie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie na klimat akustyczny i jakość powietrza w związku z dojazdem pojazdów transportujących materiały oraz pracą ciężkiego sprzętu. Będzie ono miało charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót. Zasięg przestrzenny oddziaływania ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji. Inwestycja zostanie tak zrealizowana, aby jej oddziaływanie zostało ograniczone do terenu działek, na których będzie ona zlokalizowana i nie spowodowała ponadnormatywnego oddziaływania na działki sąsiednie.
- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze. Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.
- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania. Występujące oddziaływania i uciążliwości w szczególności hałas i spaliny generowane przez środki transportu będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i jego powstanie ograniczone będzie tylko do terenu realizacji inwestycji. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Prawdopodobne uciążliwości spowodowane realizacją inwestycji ustąpią po zakończeniu jej realizacji. Na etapie eksploatacji inwestycja będzie źródłem emisji oddziaływań na środowisko z poruszających się po drogach pojazdów. Informacje zawarte w Karcie stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności czy złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.
- Prawdopodobieństwa oddziaływania. Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia związane z prowadzeniem robót budowlanych. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny, przemijający, ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji i ustaną po zakończeniu prac.
- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia będzie mało znacząca i nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Zasięg oddziaływania na środowisko związany z realizacją przedsięwzięcia będzie miał charakter lokalny, ograniczony do terenu związanego z przedsięwzięciem.
Oddziaływania powstałe na etapie realizacji będą krótkotrwałe i odwracalne. Nie będą one powodowały przekroczenia obowiązujących standardów środowiska.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją.
- Możliwości ograniczenia oddziaływania. Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, na etapie realizacji inwestycji, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, materiałów, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008 r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska.
Przedsięwzięcie, samo w sobie, nie spowoduje istotnych zmian w istniejącym krajobrazie, który został już przekształcony przez człowieka.
Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się do spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy, oraz poruszających się po drogach na etapie jej eksploatacji. Ze względu na skalę
i charakter przedsięwzięcia, nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego, na etapie jego eksploatacji.
W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że teren realizacji przedsięwzięcia nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Zawiadomiono strony postępowania w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.
Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 10/2023 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 11/2023.
Dokonano analizy dwóch wariantów przedsięwzięcia,
- wariant proponowany przez Inwestora;
- racjonalny wariant alternatywny;
1). Wariant proponowany przez Inwestora jest także wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, ponieważ budowa przedmiotowej drogi pozwoli na poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego. Budowa drogi w tej lokalizacji pozwoli na swobodne przemieszczanie się mieszkańców w obrębie miejscowości Nowosielec a mieszkańcy zrezygnują z alternatywnych (dłuższych) dróg dojazdu przez miejscowość.
2)Wariant alternatywny czyli - rezygnacja z przedsięwzięcia jest wariantem niekorzystnym ponieważ mieszkańcy gminy będą narażeni na trudności w przemieszczaniu się w terenie. Będzie to powodować zwiększoną emisję zanieczyszczeń i hałasu do środowiska. Spowoduje to też brak możliwości rozwoju lokalnego.
Dokonana analiza przytoczonych wariantów wykazała, że wariant proponowany przez Inwestora jest jednocześnie wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, zgodnie z którym inwestycja może być zrealizowana.
Bieżąca eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie zmieni w istotny sposób dotychczas istniejących warunków w środowisku.
W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że teren realizacji przedsięwzięcia nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przed wydaniem decyzji całość dokumentacji została udostępniona zainteresowanym stronom postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie.
W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.
Przed wydaniem niniejszej decyzji zapewniono stronom postępowania możliwość wypowiedzenia się co do zebranych dowodów zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego. Informacja została zamieszczona na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku oraz w miejscu realizacji inwestycji.
Ustalono, że w sąsiedztwie ani bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Planowane przedsięwzięcie ani w fazie realizacji, ani w fazie eksploatacji nie będzie wywierało wpływu na jednolitą część wód podziemnych i powierzchniowych pod warunkiem postępowania zgodnie z zapisami niniejszej decyzji.
Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania obiektów zabytkowych, siedlisk roślin chronionych, miejsc lęgowych ptaków i rozrodu zwierząt.
Przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne nie będzie należało do kategorii zakładów dużego oraz zwiększonego ryzyka wystąpienia poważnych awarii przemysłowych – zgodnie z klasyfikacją wg Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej
(Dz. U. z 2016 r. poz. 138).
Nie przewiduje się negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 916 z późn. zm. ), w tym obszarów sieci Natura 2000, ze względu na oddziaływanie tych zatwierdzonych i projektowanych obszarów od planowanego przedsięwzięcia oraz charakter przedsięwzięcia w kontekście możliwych zagrożeń.
Dokonana analiza materiału dowodowego, tj. Karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z uzupełnieniem wykazała, że przedstawiono w nim w sposób dostateczny zagadnienia istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, pozwalające ocenić skalę możliwych oddziaływań planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.
Po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie, w tym z opiniami organów tj.: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli, stwierdzono, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.
Otrzymują:
Pełnomocnik Inwestora Pan Artur Tomczyk 37 – 543 Laszki;
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Stalowej Woli;
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;
Strony postępowania „Obwieszczeniem”;
a/a.
Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.
Nisko, dn. 11.08.2023 r.
OSK.6220.10.2023
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Dojazd i uzbrojenie do terenów inwestycyjnych w miejscowości Nowosielec etap I – budowa drogi gminnej publicznej wraz z oświetleniem drogowym”.
Inwestor: Gmina i Miasto Nisko
Charakterystyka Przedsięwzięcia przedsięwzięcia pod nazwą:
„Dojazd i uzbrojenie do terenów inwestycyjnych w miejscowości Nowosielec etap I – budowa drogi gminnej publicznej wraz z oświetleniem drogowym”.
Planowane jest przedsięwzięcie polegało będzie na budowie drogi gminnej publicznej wraz z oświetleniem drogowym w miejscowości Nowosielec. Projektowana jest łącznie droga o całkowitej długości ok. 1630 m.
Przedmiotem inwestycji jest budowa drogi gminnej publicznej składającej się z 2 odcinków. W ramach zaplanowanej inwestycji planuje się budowę:
odcinka drogi gminnej o długości 1229, 76 m klasy D. Szerokość jezdni projektowanej drogi wynosi 5,50 m. Spadki poprzeczne, jednostronne 2 %. Pobocza projektuje się jednostronne z kruszywa o szerokości 0,75 m oraz chodnik o szerokości 2m.
odcinka drogi gminnej o długości 400 m klasy D. Szerokość jezdni projektowanej drogi wynosi 5,50 m. Spadki poprzeczne, jednostronne 2 %. Pobocza projektuje się jednostronne z kruszywa o szerokości 0,75 m oraz chodnik o szerokości 2m.
przepustów rurowych o średnicy nominalnej dn 600 i dn 800.
- przepust o spiralnej konstrukcji z rur karbowanych produkowanych z HDPE / PEHD posiadające sztywność obwodową SN 8 (8 kPa) ze złączkami wykonanymi w formie opasek zaciskowych (tworząc system piaskoszczelny) ze ścięciami ukośnymi na wlocie i wylocie dostosowanymi do pochylenia skarpy. Posadowione na fundamencie wykonanym z betonu żwirowego dostarczanego z betoniarni klasy C6/8, szerokości min. 1,20m i grubości min. 25cm.
- Budowę przepustów rurowych o średnicy nominalnej dn800: Odcinek 3 w km 0+207,27, 0+906,57, Odcinek 4 w km 0+186,07. Przepust o spiralnej konstrukcji z rur karbowanych produkowanych z HDPE / PEHD posiadające sztywność obwodową SN 8 (8 kPa) ze złączkami wykonanymi w formie opasek zaciskowych (tworząc system piaskoszczelny) ze ścięciami ukośnymi na wlocie i wylocie dostosowanymi do pochylenia skarpy. Posadowione na fundamencie wykonanym z betonu żwirowego dostarczanego z betoniarni klasy C6/8, szerokości min. 1,20m i grubości min. 25cm.
Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z emisją hałasu, którego źródłem będzie m.in. sprzęt budowlany, który pracował będzie w porze dziennej w godzinach od 06.00 do 22.00. Sprzęt techniczny oraz maszyny robocze będą sprawne technicznie oraz posiadały będą świadectwa potwierdzające dopuszczenie ich do pracy. Oddziaływanie w zakresie emisji hałasu będzie miało charakter krótkotrwały, odwracalny i ustanie wraz z chwilą zakończenia tego etapu.
Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji zadania wynikać będzie m.in. z prac ziemnych (wykopy i przemieszczenie mas ziemnych) oraz budowlanych. W związku z tym może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza. Na analizowanym etapie wykorzystywany sprzęt będzie w dobrym stanie technicznym, stosowane będą gotowe mieszanki (przygotowywane np. w wytwórniach betonu) dla ograniczenia pylenia podczas przygotowywania spoiwa w miejscu budowy, transport materiałów sypkich odbywał się będzie pojazdami wyposażonymi w plandeki. Materiały sypkie składowanie będą pod przykryciem, zabezpieczającym je przed rozwiewaniem.
Przewiduje się, że przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie i w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112 z późn. zm.).
Podczas wykonywania robót budowlanych, powstałe odpady będą systematycznie przekazywane podmiotom prowadzącym działalność w zakresie transportu, zbierania lub przetwarzania odpadów. Wszystkie prace odbywać się będą zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz 699).
Uwzględniając powyższe, uznano, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie zagraża pogorszeniu stanu środowiska wodnego oraz nie będzie zagrażać celom środowiskowym jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
Oddziaływanie planowanej do realizacji inwestycji nie spowoduje przekroczenia standardów jakości środowiska na terenie i poza jego granicami.
W celu ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji zastosowane będą rozwiązania tj; sprzęt wykorzystywany przy robotach budowlanych będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego. Na terenie budowy oraz zaplecza budowy nie będą prowadzone naprawy sprzętu.
Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina i Miasto Nisko