Komunikaty

Ogłoszenie o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Poprawa zaopatrzenia w wodę poprzez budowę zbiorników magazynowych wody uzdatnionej oraz budowę sieci wodociągowej stanowiącej alternatywne zasilanie miasta Nisko”.

Nisko, dnia 20.06.2023 r.

OSK.6220.4.2023

OBWIESZCZENIE

BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO

 

Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 20.06.2023 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą:

„Poprawa zaopatrzenia w wodę poprzez budowę zbiorników magazynowych wody uzdatnionej oraz budowę sieci wodociągowej stanowiącej alternatywne zasilanie miasta Nisko”.

Inwestor – Gmina i Miasto Nisko.

Pełnomocnik Inwestora – Pani Katarzyna Dyrda.

Z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, w tym z opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) i jest dostępna w dniach pracy Urzędu.

W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.

 

Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta Nisko

mgr Zbigniew Kotuła

 

 

 

 

 

Nisko, dn. 20.06.2023 r.

OSK.6220.4.2023

 

Decyzja

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Działając na podstawie:

- art. 63 ust 1 i 2 oraz 71 ust. 2 pkt 2, i art. 72 ust. 1 pkt 3, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ust. 1 i 2, mając na względzie zapisy art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy
z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.),

- § 3 ust. 1 pkt 71 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.),

- art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Gminy i Miasta Nisko

stwierdzam

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Poprawa zaopatrzenia w wodę poprzez budowę zbiorników magazynowych wody uzdatnionej oraz budowę sieci wodociągowej stanowiącej alternatywne zasilanie miasta Nisko”, o ile spełnione będą poniższe warunki:

  1. Drzewa i krzewy (wraz ze strefą korzeniową), narażone na uszkodzenia mechaniczne, zlokalizowane w pobliżu trasy planowanego wodociągu oraz zbiorników będą zabezpieczone na etapie realizacji robót. W tym celu należy osłaniać pnie drzew narażonych na kolizję ze sprzętem mechanicznym za pomocą np. mat słomianych
    i desek. Korony drzew będą znajdować się poza zasięgiem pracującego sprzętu, prace w obrębie systemów korzeniowych będą prowadzone ręcznie lub niewielkimi koparkami. Odkryte korzenie drzew będą nawadniane (w zależności od panujących warunków atmosferycznych) i przykryte warstwą urodzajnej ziemi. W przypadku krzewów zastosowane będą wygrodzenia. Po zakończeniu budowy, osłony z pni drzew oraz wygrodzenia krzewów będą usunięte.

  2. Wykopy niezasypane w danym dniu roboczym należy odpowiednio zabezpieczać,
    np. szczelnie przykryć po każdym zakończonym dniu pracy. Codziennie rano przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia należy je natychmiast wydostać i przenieść poza teren robót.

  3. Realizacja przedsięwzięcia prowadzona będzie wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach 06:00 – 22:00.

  4. Przekroczenie dróg będzie wykonane metodą bezwykopową.

 

Uzasadnienie

Inwestor – Gmina i Miasto Nisko, w imieniu której działa Pełnomocnik Pani Katarzyna Dyrda – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko z wnioskiem z dnia 25.01.2023 r. (data wpływu do Urzędu 25.01.2023 r.), o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Poprawa zaopatrzenia w wodę poprzez budowę zbiorników magazynowych wody uzdatnionej oraz budowę sieci wodociągowej stanowiącej alternatywne zasilanie miasta Nisko”, do którego dołączono:

  1. Kartę informacyjną przedsięwzięcia,

  2. kopię wypisu z Rejestru Gruntów,

  3. wyrys z mapy ewidencyjnej, z zaznaczonym przebiegiem granic terenu, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 71 tj. rurociągi wodociągowe magistralne do przesyłania wody oraz przewody wodociągowe magistralne doprowadzające wodę od stacji uzdatniania do przewodów wodociągowych rozdzielczych, z wyłączeniem ich przebudowy metodą bezwykopową, zaliczane są do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r.,
poz. 1029 z późn. zm.) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po uprzednim zasięgnięciu opinii właściwych organów.

Prowadzący postępowanie Burmistrz Gminy i Miasta Nisko, pismem z dnia 03.02.2023 r., znak: OSK.6220.4.2023 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli o wyrażenie opinii w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 16.03.2023 r. (data wpływu do Urzędu 16.03.2023 r.) znak: WOOŚ.4220.12.7.2023.KR.5, organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pod nazwą: „Poprawa zaopatrzenia w wodę poprzez budowę zbiorników magazynowych wody uzdatnionej oraz budowę sieci wodociągowej stanowiącej alternatywne zasilanie miasta Nisko”, o ile zostaną spełnione warunki wyartykułowane w sentencji niniejszej decyzji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 21.03.2023 r. (data wpływu do Urzędu 23.01.2023 r.) znak: PSNZ.465.4.7.2023, stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Poprawa zaopatrzenia w wodę poprzez budowę zbiorników magazynowych wody uzdatnionej oraz budowę sieci wodociągowej stanowiącej alternatywne zasilanie miasta Nisko”.

Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli w swojej opinii z dnia 19.04.2023 r. (data wpływu do Urzędu 24.04.2023 r.), znak: RZ.ZZŚ.4.4901.59.2023.AT stwierdził, brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania  przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Poprawa zaopatrzenia w wodę poprzez budowę zbiorników magazynowych wody uzdatnionej oraz budowę sieci wodociągowej stanowiącej alternatywne zasilanie miasta Nisko”.

Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.), po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów dotyczących planowanego przedsięwzięcia oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli w sprawie obowiązku sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu, oraz co do konieczności przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko, Burmistrz Gminy i Miasta Nisko stwierdził brak potrzeby sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:

1. rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

- Skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie sieci wodociągowej, która będzie stanowić dodatkowe źródło zasilania miasta Nisko w wodę. Łączna długości sieci wyniesie ok. 2 800 m. Zainstalowane będą trzy zbiorniki terenowe do magazynowania wody uzdatnionej. Na sieci wodociągowej projektuje się węzły montażowe z zasuwami odcinającymi oraz hydranty podziemne. Projektuje się trzy zbiorniki zlokalizowane na terenie Stacji Uzdatniania Wody w Nisku o łącznej pojemności 900 m3, jako zwiększenie pojemności magazynowej wody uzdatnionej.

Powierzchnia zajmowanego przez inwestycję terenu mieści się w większości w pasach drogowych: dróg gminnych, powiatowych, a także częściowo w gruntach prywatnych. Przekroczenia dróg przez wodociąg zostaną wykonane metodą przewiertu sterowanego.

Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wymagała wycinki drzew ani krzewów.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, że budowa sieci wodociągowej nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza i ponadnormatywnych oddziaływań na ludzi oraz poszczególne komponenty środowiska. Nie będzie powiązań z innymi przedsięwzięciami w szczególności kumulowania się oddziaływań z innymi istniejącymi lub planowanymi przedsięwzięciami.

- Różnorodności biologicznej, wykorzystania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.

Na etapie realizacji inwestycji wykorzystywane będą materiały budowlane niezbędne do wykonania zadania. Woda wykorzystywana będzie w niewielkim zakresie. Pochodziła będzie z istniejących wodociągów. Zużywana będzie na cele socjalno – bytowe pracowników zatrudnionych do budowy sieci i przyłączy. Ze względu na charakter inwestycji w fazie eksploatacji nie przewiduje się wykorzystywania zasobów naturalnych. Inwestycja realizowana będzie poprzez ułożenie bądź wbudowanie gotowych materiałów budowlanych, wyprodukowanych poza miejscem budowy. Niezbędna ilość energii elektrycznej potrzebna do budowy sieci będzie dostarczana poprzez przewoźne agregaty prądotwórcze. Do przeprowadzenia prób szczelności oraz płukania rurociągów wykorzystana zostanie woda, która zostanie odprowadzona do Miejskiej Oczyszczalni ścieków.

- Emisji i występowania innych uciążliwości.

Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały nie może zostać wyeliminowana. Będzie miała charakter okresowy i krótkotrwały. Nie przewiduje się emisji hałasu do środowiska w fazie eksploatacji sieci wodociągowej. Etap realizacji przedsięwzięcia prowadzony będzie wyłącznie w porze dziennej (tj. pomiędzy godzinami 07.00 – 18.00), z wykorzystaniem maszyn w dobrym stanie technicznym.

Uwzględniając powyższe, przewiduje się, iż wartości dopuszczalne poziomu hałasu dla pory dziennej i nocnej określone w ww. rozporządzeniu Ministra Środowiska, będą dotrzymane.

W związku z prowadzonymi pracami, okresowemu zwiększeniu ulegnie natężenie ruchu transportowego na terenie objętym przedsięwzięciem, co spowoduje zwiększone emisje do powietrza, będące skutkiem pracy silników spalinowych. Są to oddziaływania, których nie można wyeliminować, lecz które mają charakter okresowy i odwracalny.

Plac do składowania materiałów oraz parking bazy maszyn będzie utwardzony. Miejsce pod zaplecze budowy wskazane zostanie przez Inwestora przed rozpoczęciem prac budowlanych. Zaplecze budowy zlokalizowane będzie poza trenami leśnymi i dolin rzecznych z uwzględnieniem zasady minimalizacji zajęcia terenu i przekształcenia jego powierzchni,
a po zakończeniu prac uporządkowane i przywrócone do stanu poprzedniego. Prace prowadzone przy liniowych robotach budowlanych nie będą wymagać tworzenia tymczasowych dróg dojazdowych.

- Ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu.

Planowane przedsięwzięcie zrealizowane zostanie z wykorzystaniem najnowszych technologii spełniających wszystkie normy oraz z wykorzystaniem odpowiednio dobranych materiałów najwyższej jakości. Budowane obiekty spełniać będą wszystkie normy budowlane. Stan techniczny sieci będzie stale monitorowany. W związku z tym można stwierdzić, iż ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej, w analizowanym przypadku, zostało w praktyce wyeliminowane.

Teren, na którym zlokalizowane będzie planowane przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami występowania osuwisk, nasypów czy terenów zalewowych, dlatego nie ma możliwości wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia tj. budowa sieci wodociągowej nie ma możliwości wystąpienia katastrofy budowlanej. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy. Ze względu na skalę i charakter przedsięwzięcia nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego. Stan techniczny sieci, będzie stale monitorowany. W związku z tym można stwierdzić, iż ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej, w analizowanym przypadku, zostało w praktyce wyeliminowane.

- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz wpływu na środowisko, w przypadku gdy planuje się ich powstanie.

Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu inwestycji i będą zagospodarowane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2021 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania.

- Zagrożenia dla ludzi, w tym wynikającego z emisji.

Z uwagi na skalę przedsięwzięcia i jego lokalizację nie będzie ono stanowiło zagrożenia dla ludzi zarówno na etapie realizacji przedsięwzięcia, jak i na etapie eksploatacji planowanej inwestycji.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:

-obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wodno – błotne oraz obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

- Obszary wybrzeży i środowisko morskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na  obszarze wybrzeży i środowiska morskiego.

- Obszary leśne lub górskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze leśnym. Inwestycja nie będzie realizowane na obszarze górskim.

- Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie ma stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych Nr 425 „Dębica – Stalowa Wola – Rzeszów”. Przedsięwzięcie znajduje się poza obszarem bezpośredniego zagrożenia powodzią.

- Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody.

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy
z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000, jest oddalony
o ok. 0,46 km specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Dolnego Sanu PLH180020. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach. Przedsięwzięcie nie znajduje się w obrębie głównych korytarzy ekologicznych. Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę, zakres, lokalizacje planowanego przedsięwzięcia, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie w sposób znaczący oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary wchodzące w skład sieci Natura 2000, ich integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko a także oceny wymaganej zapisami art. 6.3. Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Jednocześnie informuję, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych, decyzje te wydawane są w odrębnych postępowaniach i mają inny charakter, dlatego też w przypadku, gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących
w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ww. ustawy o ochronie przyrody.

Realizację przedmiotowego przedsięwzięcia przewidziano w taki sposób, aby nie dochodziło do konieczności wycinki drzew i krzewów. Niemniej jednak w przypadku zaistnienia konieczności wycinki drzew lub krzewów (np. w związku z korektą trasy wodociągu itp.), w niniejszej opinii nałożono warunek aby ewentualna wycinka drzew i/ lub krzewów została przeprowadzona poza okresem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 01 marca do 31 sierpnia, czyli poza okresem wzmożonej aktywności fauny i głównym okresem lęgowym ptaków, w tym ptaków lęgnących się na ziemi.

Powstające w trakcie realizacji zamierzenia inwestycyjnego wykopy czasowo otwarte (np. na noc, awaria sprzętu), zostaną zabezpieczone tak, aby uniemożliwić wpadnięcie
do nich drobnych zwierząt (np. poprzez wygrodzenia siatką). Każdy wykop ziemny przed zasypaniem zostanie sprawdzony pod kątem występowania w nim drobnych zwierząt.
W przypadku ewentualnego uwięzienia zwierząt w wykopach, zostaną one odłowione
i przeniesione poza teren robót, do odpowiednich dla nich siedlisk.

Prace ziemne zostaną prowadzone poza okresem lęgowym ptaków tj. z wyłączeniem okresu od 1 marca do 31 sierpnia. Dopuszczalne jest rozpoczęcie tych prac w innym terminie pod warunkiem przeprowadzenia tej czynności pod nadzorem ornitologa i po sprawdzeniu, czy teren objęty pracami nie stanowi miejsca lęgu, rozrodu lub schronienia chronionych gatunków zwierząt. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków zwierząt prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia terenu przez te gatunki (np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych) lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.

W miejscach oraz sąsiedztwie gdzie występują stałe i okresowe siedliska płazów oraz trasy ich wędrówek (np. w sąsiedztwie zbiorników wodnych, rowów melioracyjnych itp.), prace będą prowadzone poza okresem rozrodu płazów, tj. poza okresem od 01 marca do 30 czerwca lub w przypadku konieczności podjęcia robót w sąsiedztwie siedlisk rozrodu płazów w ww. terminie, miejsca te zostaną wygrodzone ogrodzeniem tymczasowym z siatki, uniemożliwiającej płazom wejście na teren prowadzonych prac.

W obrębie działek drogowych występuje typowa roślinność zielna i trawiasta. Nieruchomości prywatne zwykle pokryte są trawnikami oraz roślinnością ozdobną. Prace montażowe w obrębie planuje się prowadzić poza okresem wegetacji roślin. Teren przeznaczony pod realizację planowanej inwestycji nie cechuje się występowaniem roślinności objętej ochroną. Planowane przedsięwzięcie ze względu na lokalizację podziemną, poza hydrantami nadziemnymi, które znajdują się na powierzchni terenu, nie przyczyni się w znaczącym stopniu do zmniejszenia powierzchni biologicznie czynnej.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę, zakres planowanego przedsięwzięcia, lokalizację, jak również pod warunkiem wdrożenia ujętych w niniejszej opinii środków minimalizujących wpływ na środowisko należy stwierdzić, iż nie będzie ono w sposób znaczący oddziaływać
na środowisko przyrodnicze, w tym na przedmioty ochrony ww. obszarów Natura 2000,
ich integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie, nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Jednocześnie informuję, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych, decyzje
te wydawane są w odrębnych postępowaniach i mają inny charakter, dlatego też w przypadku, gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących
w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ww. ustawy o ochronie przyrody.

- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska. Ze względu na przekroczenie standardów imisyjnych określonych dla pyłu PM10, pyłu PM2.5 oraz przekroczenie wartości docelowej ustalonej dla B(a)P strefa podkarpacka została zaliczona do klasy C.

- Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

- Gęstość zaludnienia.

Średnia wielkość gęstości zaludnienia Gminy i Miasta Nisko wynosi 158 osób/km2. Gęstość
zaludnienia Miasta Nisko wynosi 254 osoby/km2 , obszarów wiejskich 86 osób/km2 .

Planowana inwestycja realizowana będzie w drogach gminnych, powiatowych, oraz tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i wielorodzinnej.

- Obszary przylegające do jezior.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.

- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.

- Wody i obowiązujące ich cele.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW) teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Barcówka” kod: PRLW20001722929, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej monitorowaną, naturalną częścią wód, w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny, zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D. Stan chemiczny dla złagodzonych wskaźników benzo(a)piren(w) poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników – stan dobry. Postęp w osiąganiu celów środowiskowych JCWP w porównaniu do aPGW 2016 r. (wg oceny stanu wód za lata 2014 – 2019). Ocena postępu wg podziału jednostek planistycznych aPGW (2016):

  • stan/potencjał ekologiczny RW20001722929 – cel nieosiągnięty – brak postępu,

  • stan chemiczny RW20001722929 – cel nieosiągnięty – pogorszenie do stanu złego.

Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Wskaźniki, w zakresie których przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego JCWP (odstępstwo czasowe), dla których program działań daje wysoki stopień pewności na osiągnięcie celów środowiskowych do 2027 r. - OWO, azot amonowy.

1. Obszar Natura 2000 Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B.

2. Obszar Natura 2000 Dolina Dolnego Sanu PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180020.H.

3. Obszar Natura 2000 Enklawy Puszczy Sandomierskiej PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180055.H.

4. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.156.

5. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.157.

6. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.158.

7. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812053.152.

  • „San od Wisłoka do ujścia” kod: JCWP RW20001222999, Typ: RWN – Wielka rzeka nizinna, NAT – naturalna część wód, jest monitorowaną częścią wód, o umiarkowanym stanie ekologicznym, stan chemiczny poniżej dobrego, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ekologicznego, zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny na odcinku cieku istotnego San w obrębie JCWP (dla jesiotra), zapewnienie drożności cieku wg wymagań gatunków chronionych, zapewnienie drożności cieku dla migracji gatunków o znaczeniu gospodarczym na odcinku cieku głównego San w obrębie JCWP (dla troci wędrownej) i dobrego stanu chemicznego dla złagodzonych wskaźników benzo(a)piren(w), związki tributylocyny (w) poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników – stan dobry.

Postęp w osiąganiu celów środowiskowych JCWP w porównaniu do aPGW 2016 r. (wg oceny stanu wód za lata 2014 – 2019). Ocena postępu wg podziału jednostek planistycznych aPGW (2016):

  • stan/potencjał ekologiczny RW20001722929 – cel nieosiągnięty – pogorszenie do stanu złego, RW20002122779 – cel nieosiągnięty – pogorszenie do stanu złego, RW20002122999 – cel nieosiągnięty – brak postępu

  • stan chemiczny RW20002122733 – cel nieosiągnięty – pogorszenie do stanu złego, RW20002122779 – cel nieosiągnięty – pogorszenie do stanu złego, RW20002122999 – cel nieosiągnięty – pogorszenie do stanu złego.

Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Wskaźniki, w zakresie których przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego JCWP (odstępstwo czasowe), dla których program działań daje wysoki stopień pewności na osiągnięcie celów środowiskowych do 2027 r. - biologiczne IFPL, MMI, EFI+PL/IBI_PL chemiczne bromowane difenyloetery (występowanie w biocie).

Uzasadnienie odstępstwa czasowego (w trybie art. 4 ust. 4 RDW) – warunki naturalne uniemożliwiające osiągnięcie celów środowiskowych w perspektywie do końca 2027 r. (lub roku 2039 dla substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE).

Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:

  1. Park Krajobrazowy Lasy Janowskie PL.ZIPOP.1393.PK.79;

  2. Kuryłowski Obszar Chronionego Krajobrazu PL. ZIPOP.1393.OCHK.181;

  3. Sieniawski Obszar Chronionego Krajobrazu PL. ZIPOP.1393.OCHK.182;

  4. Lasy Janowskie PL. ZIPOP.1393.N2K.PLH180020.H;

  5. Dolina Dolnego Sanu PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180020.H;

  6. Uroczyska Lasów Janowskich PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH060031.H;

  7. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812073.153;

  8. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1812073.155.

Teren projektowanej inwestycji położony jest poza ww. obszarami przeznaczonymi do ochrony siedlisk lub gatunków.

Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm.). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.

Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie GW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie i  niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Prowadzone prace nie spowoduję zmian stanu wody w gruntach sąsiednich, a wody powierzchniowe i gruntowe zostaną zabezpieczone przed możliwością przedostania się do nich materiałów i substancji używanych podczas budowy. W przypadku konieczności odwodnienia wykopów zostanie ono wykonane za pomocą instalacji igłofiltrnej lub pompowania wody bezpośrednio z wykopu pozwalając na obniżenie wody gruntowej w niezbędnym zakresie, jednocześnie ograniczając do minimum zasięg leja depresyjnego zwierciadła wody gruntowej.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie. Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Tankowanie maszyn i pojazdów będzie odbywać się poza terenem przedsięwzięcia lub w jego obrębie w specjalnie wyznaczonym miejscu z użyciem środka zabezpieczającego grunt. Konserwacja i naprawa sprzętu będzie się odbywać w warsztatach serwisowych poza terenem inwestycji. Ponadto zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty umożliwiające neutralizację ewentualnych wycieków. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dowożona w butelkach. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy. W fazie eksploatacji nie będą wytwarzane tego rodzaju ścieki.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację
i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.



3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 analiza i ocena w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko ust. 1 pkt 1, wynikające z:
- Zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.

Omawiane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w południowo – wschodniej Polsce, w północnej części województwa podkarpackiego na terenie powiatu niżańskiego, w gminie Nisko. W czasie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie na klimat akustyczny i jakość powietrza w związku z dojazdem pojazdów transportujących materiały oraz pracą ciężkiego sprzętu, które będzie miało charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót. Zasięg przestrzenny oddziaływania ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji.

- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie w żadnym komponencie środowiska z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.

- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania.

Informacje zawarte w Karcie stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności czy złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.

- Prawdopodobieństwo oddziaływania.

Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia związane z prowadzeniem prac budowlanych. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny, przemijający, ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji i ustaną po zakończeniu prac.

- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania.

Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia będzie mało znacząca i nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Zasięg oddziaływania na środowisko związany z realizacją przedsięwzięcia będzie miał charakter lokalny, ograniczony do terenu związanego z przedsięwzięciem. Oddziaływania powstałe na etapie realizacji będą krótkotrwałe i odwracalne. Nie będą one powodowały przekroczenia obowiązujących standardów środowiska.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją. Planowane przedsięwzięcie nie będzie powiązane z innymi przedsięwzięciami, nie będzie kumulowania się żadnych oddziaływań.

- Możliwości ograniczenia oddziaływania.

Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją i eksploatacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008 r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska.

Przedsięwzięcie, samo w sobie, nie spowoduje istotnych zmian w istniejącym krajobrazie, jedynymi widocznymi w krajobrazie elementami będą planowane do wykonania hydranty. Inwestycja nie doprowadzi do trwałej zmiany lokalnego krajobrazu obecnie już przekształconego przez człowieka.

Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się do spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy. Ze względu na skalę i charakter przedsięwzięcia, nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego, na etapie jego eksploatacji.

Dokonano analizy dwóch wariantów przedsięwzięcia.

1. Wariant zerowy to niepodejmowanie przedsięwzięcia. Spowoduje to brak możliwości zaopatrzenia mieszkańców w wodę pitną.

2. Wariant 1. Budowa sieci wodociągowej oraz trzech zbiorników magazynujących uzdatnioną wodę zapewni mieszkańcom wodę spełniającą warunki stawiane przez Inspekcję Sanitarną.

Wybrany wariant zakłada najlepszą dostępną technologię. Oznacza to, że przyjęte rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne są najlepsze i najnowocześniejsze z punktu widzenia celu, dla jakiego tworzony jest przedmiot inwestycji oraz najlepsze z punktu widzenia interesów ochrony środowiska przyrodniczego, w którym inwestycja będzie zlokalizowana. Dlatego koncepcja projektowa została opracowana dla Wariantu 1.

W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie:

zawiadomiono strony postępowania w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.

Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 8/2023 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 9/2023.

W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.

Przed wydaniem niniejszej decyzji stronom zapewniono możliwość wypowiedzenia się co do zebranych dowodów zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Ustalono, że w sąsiedztwie ani bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Planowane przedsięwzięcie ani w fazie budowy ani w fazie eksploatacji nie będzie wywierało wpływu na jednolitą część wód podziemnych i powierzchniowych,

W rejonie planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania obiektów, siedlisk roślin chronionych, miejsc lęgowych ptaków i rozrodu zwierząt.

Przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne nie będzie należało do kategorii zakładów dużego oraz zwiększonego ryzyka wystąpienia poważnych awarii przemysłowych – zgodnie z klasyfikacją wg Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej
(Dz. U. z 2016 r. poz. 138).

Nie przewiduje się negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 916 z późn. zm. ), w tym obszarów sieci Natura 2000, ze względu na oddziaływanie tych zatwierdzonych i projektowanych obszarów od planowanego przedsięwzięcia oraz charakter przedsięwzięcia w kontekście możliwych zagrożeń pomimo bliskiego sąsiedztwa inwestycji z ww. obszarem chronionym.

Uwzględniając lokalizację poza formami ochrony przyrody, zakres i rodzaj planowanego przedsięwzięcia, a także charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze uznano, iż planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, wymaganej zapisami art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Projektowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie ani nie wymaga ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.

Na podstawie Karty informacyjnej przedsięwzięcia, oraz po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie w tym z opiniami organów, tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli biorąc pod uwagę rodzaj, przypuszczalną skalę oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i zaproponowane rozwiązania chroniące środowisko uznano, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.

Dokonana analiza materiału dowodowego, tj. Karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z uzupełnieniem wykazała, że przedstawiono w nim w sposób dostateczny zagadnienia istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, pozwalające ocenić skalę możliwych oddziaływań planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.

 

Pouczenie

Od niniejszej decyzji przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko
w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Pełnomocnik Inwestora: Pani Katarzyna Dyrda;

  2. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Stalowej Woli;

  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;

  4. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;

  5. Strony postępowania „Obwieszczeniem”;

  6. a/a.

 

Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.

 

 

 

 

Nisko, dn. 20.06.2022 r.

OSK.6220.4.2023

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Poprawa zaopatrzenia w wodę poprzez budowę zbiorników magazynowych wody uzdatnionej oraz budowę sieci wodociągowej stanowiącej alternatywne zasilanie miasta Nisko”.

Inwestor: Gmina i Miasto Nisko.

Pełnomocnik Inwestora: Pani Katarzyna Dyrda.

 

 

Charakterystyka Przedsięwzięcia pod nazwą:

„Poprawa zaopatrzenia w wodę poprzez budowę zbiorników magazynowych wody uzdatnionej oraz budowę sieci wodociągowej stanowiącej alternatywne zasilanie miasta Nisko”.

 

 

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie sieci wodociągowej, jako dodatkowe źródło zasilania miasta Nisko w wodę pitną. Łączna długości sieci wyniesie ok. 2 800 m. Zainstalowane zostaną trzy zbiorniki terenowe do magazynowania wody uzdatnionej. Na sieci wodociągowej projektuje się węzły montażowe z zasuwami odcinającymi oraz hydranty podziemne. Projektuje się trzy zbiorniki zlokalizowane na terenie Stacji Uzdatniania Wody w Nisku o łącznej pojemności 900 m3.

Projektowany wodociąg zostanie wykonany z rur typu PE100 SDR11 o średnicy DN225. Zbiorniki magazynujące wodę zaprojektowano jako naziemne, stalowe, ocieplane o pojemności 300 m3 każdy. Zbiorniki będą ogniowo ocynkowane z uszczelnieniem w postaci worka z membrany EPDM z dachem z płyty warstwowej.

Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji zadania wynikać będzie m.in. z prac ziemnych, budowlanych i montażowych. W związku z tym może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane i elementy wyposażenia oraz prowadzenia prac budowlanych. Uciążliwości powstające podczas realizacji inwestycji będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustąpią z chwilą zakończenia budowy i montażu.

Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wpływać na klimat. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat ograniczy się do spalania paliw w poruszających się po placu budowy pojazdów. Jednak z uwagi na zakres przedsięwzięcia nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego. W celu ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji zastosowane będą rozwiązania tj; sprzęt wykorzystywany przy robotach budowlanych będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego. Na terenie budowy oraz jego zaplecza nie będą prowadzone naprawy sprzętu mechanicznego. Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 21 czerwca 2023 11:09
Dokument wprowadzony do BIP przez: Władysław Pracoń
Ilość wyświetleń: 633
21 czerwca 2023 11:09 (Władysław Pracoń) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)