Komunikaty

Obwieszczenie o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi powiatowej Nr 2609R DW 878 – do węzła S19 Rudnik nad Sanem”.

 

Nisko, dnia 08.01.2023 r.

OSK.6220.1.2023

 

OBWIESZCZENIE

BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO

 

Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 08.01.2023 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi powiatowej Nr 2609R DW 878 – do węzła S19 Rudnik nad Sanem”.

Inwestor: Zarząd Dróg Powiatowych w Nisku.

Z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, w tym z opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Burmistrza Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej oraz w Urzędzie Gminy i Miasta w Rudniku nad Sanem (siedziba Urzędu: Rudnik nad Sanem, ul. Rynek 40), w dniach pracy Urzędu.

W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, Urzędu Gminy i Miasta w Rudniku nad Sanem, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędów oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.

 

Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta Nisko

mgr Zbigniew Kotuła

 

 

 

 

 

Nisko, dn. 08.02.2023 r.

Znak: OSK.6220.1.2023

 

Decyzja

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Działając na podstawie:

  • art. 63 ust 1 i 2, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ust. 1 i 2, oraz art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.),

  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 z późn. zm.),

  • § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839),

po rozpatrzeniu wniosku Inwestora, Zarządu Dróg Powiatowych w Nisku, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,

stwierdzam

1) brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi powiatowej Nr 2609R DW 878 – do węzła S19 Rudnik nad Sanem”, o ile spełnione będą poniższe warunki:

1). Realizacja przedsięwzięcia należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach od 06.00 do 22.00.

2). Plac budowy należy wyposażyć w środki neutralizujące ewentualne wycieki substancji ropopochodnych, np. zapas sorbentu.

3). Na terenach, które mogą być potencjalnymi miejscami rozrodu płazów, prace mające na celu odmulenie istniejących rowów przydrożnych, należy przeprowadzić poza okresem rozrodczym płazów, tj. z pominięciem okresu od 01 marca do 30 czerwca.

4). Ewentualną wycinkę drzew i krzewów, należy ograniczyć do niezbędnego minimum,
tj. do drzew i krzewów, które kolidują z planowaną przebudową drogi oraz zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego i przeprowadzić ją poza okresem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 01 marca do 15 października.

W przypadku konieczności wykonywania wycinki drzew i krzewów w ww. okresie lęgowym ptaków, prace te należy poprzedzić kontrolą ornitologa pod kątem występowania lęgów na drzewach przeznaczonych do wycinki i stwierdzeniu braku występowania lęgów. W przypadku stwierdzenia lęgów wycinkę należy wstrzyma do momentu wyprowadzenia lęgów i opuszczenia tego terenu przez ptaki lub po uzyskaniu stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków objętych ochroną.

5). Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego
lub urządzeń technicznych, prowadzone w zasięgu rzutu pionowego koron drzew
i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki i co najmniej 2 m na zewnątrz od tego zasięgu, należy wykonywać w sposób jak najmniej im szkodzący, tj. w szczególności:

a) grupy drzew/ krzewów wygrodzić płotem o wysokości min. 1,5 m, w sposób uniemożliwiający uszkodzenie pni;

b) pnie drzew zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi na czas budowy, poprzez ich owinięcie, np. matami wiklinowymi lub słomianymi, a następnie ich oszalowanie deskami do wysokości 1,5 – 2,0 m (w zależności od wysokości drzewa);

c) wykopy wykonywane w strefie korzeniowej drzew/ krzewów przeprowadzać ręcznie
lub niewielkimi koparkami;

d) ewentualne przycinanie korzeni należy prowadzić ostrymi narzędziami tnącymi, niedopuszczalne jest rwanie i miażdżenie systemów korzeniowych, nie należy uszkadzać korzeni szkieletowych, odpowiedzialnych za statykę drzewa;

e) w przypadku uszkodzenia korzeni, gałęzi lub pni należy podjąć działania ochronne: uszkodzone korzenie przyciąć pod kątem prostym, dokonując cięcia tam, gdzie zaczyna się żywy korzeń; pielęgnować należy wyłącznie rany świeże; w przypadku ran stycznych pielęgnacja sprowadza się wyłącznie do wyrównania brzegu rany ostrym narzędziem (należy przy tym uważać, aby nadmiernie nie poszerzać i nie pogłębiać rany), w przypadku ran poprzecznych – gałąź należy przyciąć „na obrączkę”; ran nie należy powlekać impregnatami i preparatami różnego rodzaju; dopuszczalnym nietoksycznym środkiem, którym można zabezpieczyć odkrytą miazgę przed wyschnięciem, jest preparat pełniący funkcję tzw. sztucznej kory (pokrywa się nim wyłącznie brzeg rany stycznej/poprzecznej); glebę w najbliższym otoczeniu uszkodzonych korzeni zastąpić w bardziej zasobną w składniki odżywcze (np. torfową);

f) pozostawianie odsłoniętych korzeni nie powinno trwać dłużej niż 2 godziny, wyjątek stanowi pozostawianie korzeni w słońcu trwające nie dłużej niż 1 godzinę
i na powietrzu w dni wilgotne nie dłużej niż 8 godzin, do zabezpieczenia korzeni przed wysychaniem należy użyć np. wilgotnego torfu, mat lub tkanin jutowych, które należy regularnie zwilżać wodą, podobnie w okresie zimowym należy zabezpieczyć odsłonięte korzenie przed przemarzaniem za pomocą np. mat, koców lub warstwy torfu oszalowanego deskami;

g) nie lokalizować baz materiałowo-sprzętowych (magazyny, składy, bazy transportowe), urobku z wykopów i odpadów powstających podczas prowadzenia prac budowlanych w zasięgu rzutu pionowego koron drzew i co najmniej 2 m na zewnątrz od tego zasięgu, szczególnie należy unikać magazynowania w pobliżu drzew/ krzewów cementu, wapna i gruzu;

h) nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m ponad pierwotny poziom terenu i krzewów powyżej wysokości 0,1 m ponad pierwotny poziom terenu;

i) w przypadku konieczności obniżenia poziomu gruntu, pozostawić teren wokół drzew
i krzewów w zasięgu wyznaczonym przez obrys korony na wzmocnionych konstrukcyjnie wzniesieniach.

2)Decyzji nadaję rygor natychmiastowej wykonalności.

 

UZASADNIENIE

Inwestor – Zarząd dróg Powiatowych w Nisku, w imieniu którego działa Pan Zbigniew Lach– wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko, z wnioskiem z dnia 05.01.2023 r. (data wpływu do Urzędu 05.01.2023 r.),w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi powiatowej Nr 2609R DW 878 – do węzła S19 Rudnik nad Sanem”.

Do wniosku dołączono: Kartę informacyjną przedsięwzięcia, wyrys z mapy ewidencyjnej, z zaznaczonym przebiegiem granic terenu, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

Niniejsze przedsięwzięcie, z uwagi na charakter, zostało zaliczone
do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839, ze zm.). Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja, zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r.,
poz. 1029 ze zm.) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po uprzednim zasięgnięciu opinii właściwych organów.

Prowadzący postępowanie Burmistrz Gminy i Miasta Nisko, pismem z dnia 09.01.2023r., znak: OSK.6220.1.2023 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli oraz do Burmistrza Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem o wyrażenie opinii w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 27.01.2023 r. (data wpływu do Urzędu 27.01.2023 r.) znak: WOOŚ.4220.12.2.2023.PW.4 organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi powiatowej Nr 2609R DW 878 – do węzła S19 Rudnik nad Sanem”, o ile spełnione będą przesłanki wyartykułowane w sentencji niniejszej decyzji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 23.01.2023 r. (data wpływu do Urzędu 26.01.2023 r.) znak: PSNZ.9020.4.2.2023 stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi powiatowej Nr 2609R DW 878 – do węzła S19 Rudnik nad Sanem”.

Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli w swojej opinii z dnia 19.01.2023 r. (data wpływu do Urzędu 20.01.2023 r.), znak: RZ.ZZŚ.4.4901.12.2023.AT stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi powiatowej Nr 2609R DW 878 – do węzła S19 Rudnik nad Sanem”.

Burmistrz Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem w opinii z dnia 31.01.2023 r. znak: BI.6220.2023 pozytywnie zaopiniował realizacje przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi powiatowej Nr 2609R DW 878 – do węzła S19 Rudnik nad Sanem”, zgodnie z przedłożoną dokumentacją obejmującą m.in. Kartę informacyjną przedsięwzięcia.

Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.), po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów dotyczących planowanego przedsięwzięcia, w tym uzupełniania Karty informacyjnej, przedłożonego przez Inwestora przy piśmie z dnia 25 stycznia 2023 r. oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli i Burmistrza Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem, Burmistrz Gminy i Miasta Nisko stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:

1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

- skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji.

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegało będzie na przebudowie drogi powiatowej nr 2609 R DW 878. Zadanie obejmuje odcinek drogi o długości ok. 1,86 km, na odcinku od km 0+000 od ronda Księdza Mieczysława Porawskiego w Racławicach, do km 1+864 tj. do węzła drogi ekspresowej S19 Rudnik nad Sanem w miejscowości Przędzel. Celem przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś, przy jednoczesnej poprawie systemu odwodnienia drogi oraz warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprzez m.in. budowę drogi rowerowej, drogi dla pieszych i rowerów.

Przedmiotowa przebudowa drogi powiatowej dotyczy korekty drogi po istniejącym śladzie. Powyższe wymagać będzie m.in. wykonania nowej konstrukcji nawierzchni, korekty łuków poziomych i pionowych, zapewnienia obsługi terenów przyległych. Obecnie teren realizacji zadania stanowi pas drogowy – jezdnia, chodnik, ścieżka rowerowa, rowy trawiaste, pobocze.

Prace zaplanowane w obrębie pasa drogowego drogi powiatowej Nr 2609 R
od km 0+000 do km 1+858 obejmują, m.in.:

  • jezdnia – wykonanie nowej konstrukcji nawierzchni wraz z istniejącymi poszerzeniami
    na łukach poziomych oraz istniejącymi zatokami postojowymi i skrzyżowaniami z drogami podrzędnymi o nawierzchni bitumicznej,

  • droga rowerowa;

  • ciąg dla pieszych i rowerów o długości ok. 136 m i szerokości ok. 3,0 m wykonanie koryta mechanicznie wraz z profilowaniem i zagęszczeniem podłoża oraz wykonanie nawierzchni.

Ponadto w ramach zadania wykonane zostaną: zjazdy na posesje, urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz obustronnie utwardzone kruszywem pobocza oraz wykonane zostanie oczyszczenie (renowacja) rowów przydrożnych, na długości ok. 2,41 km,
z profilowaniem ich dna i skarp oraz umocnieniem dna elementami prefabrykowanymi,
na długości ok. 217 m.

Po zrealizowaniu przedsięwzięcia, szerokość jezdni przedmiotowej drogi będzie wynosiła ok. 6 m, szerokość ścieżki rowerowej wynosiła będzie ok. 2,5 m, a szerokość ciągu dla pieszych i rowerów wynosiła będzie ok. 3 m. Wszystkie roboty związane z przebudową odcinka drogi projektowane są w obrębie istniejącego pasa drogowego.

Realizacja planowanego zadania nie będzie wiązała się z koniecznością wycinki drzew ani krzewów.
Drzewa i krzewy niepodlegające wycince, a narażone na ewentualne mechaniczne uszkodzenia w trakcie prowadzenia prac, zostaną skutecznie zabezpieczone, zgodnie z zapisami w sentencji niniejszej decyzji.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Obszar inwestycji jest miejscem przekształconym przez człowieka. Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, że inwestycja będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza. Nie będzie ponadnormatywnych oddziaływań na ludzi oraz poszczególne komponenty środowiska.

Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonej dokumentacji, wszystkie zidentyfikowane oddziaływania zostały szczegółowo opisane w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Nie stwierdzono możliwości wystąpienia oddziaływań skumulowanych planowanego przedsięwzięcia z innymi istniejącymi lub planowanymi przedsięwzięciami.

- Różnorodności biologicznej, wykorzystania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.

Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje znaczących negatywnych zmian w miejscowym środowisku przyrodniczym, gdyż charakteryzuje się niewielkim zasięgiem
powierzchniowym. Realizowane będzie w istniejącym pasie drogowym. W związku z charakterem inwestycji, na której podstawie została zaplanowana, planowane przedsięwzięcie nie wpłynie w żaden sposób na utrzymanie obecnego poziomu różnorodności biologicznej na przedmiotowym obszarze. Planowane prace nie stanowią żadnego zagrożenia dla miejscowych zasobów zarówno różnorodności biologicznej jak i zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi. Na etapie realizacji inwestycji wykorzystywane będą materiały budowlane niezbędne do realizacji omawianego zadania. Woda wykorzystywana będzie w niewielkim zakresie. Na teren budowy dostarczana będzie w szczelnie zamkniętych pojemnikach. Zużywana będzie na cele socjalno – bytowe pracowników.

- Emisji i występowania innych uciążliwości. Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter okresowy i krótkotrwały. Źródłem emisji hałasu do środowiska w fazie eksploatacji przedsięwzięcia będzie hałas drogowy powodowany przejazdem samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Etap realizacji przedsięwzięcia prowadzony będzie wyłącznie w porze dziennej (tj. pomiędzy godzinami 06.00 – 22.00), z wykorzystaniem maszyn w dobrym stanie technicznym.

Źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie głównie ruch pojazdów, po drodze, zapewniającej m.in. dojazd do budynków mieszkalnych znajdujących się wzdłuż przebudowywanej drogi oraz bezpieczniejsze połączenie dwóch gmin powiatu niżańskiego. Uwzględniając powyższe, przewiduje się, iż wartości dopuszczalne poziomu hałasu dla pory dziennej i nocnej określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska, będą dotrzymane.

W związku z prowadzonymi pracami, okresowemu zwiększeniu ulegnie natężenie ruchu transportowego na terenie objętym przedsięwzięciem, co spowoduje zwiększone emisje do powietrza, będące skutkiem pracy silników spalinowych. Są to oddziaływania, których nie można wyeliminować, lecz które mają charakter okresowy i odwracalny. W celu ograniczenia wpływu etapu realizacji na jakość powietrza przewiduje się m.in.: zastosowanie maszyn
i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz zraszanie budowanych nawierzchni wodą
(w okresach bezdeszczowych i silnych wiatrów) celem ograniczenia pylenia. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznych prace budowlane prowadzone będą w porze dziennej. Nie przewiduje się wzrostu zanieczyszczeń spowodowanego budową dróg. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia przewiduje się, że dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia, to tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego oraz tereny mieszkaniowo-usługowe, dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 65 dB(A) w porze dnia oraz 56 dB(A) w porze nocy.

Odpady powstające podczas prac budowlanych będą selektywnie gromadzone w wyznaczonych miejscach i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwienia. Na etapie realizacji inwestycji zapewniona będzie okresowa kontrola stanu technicznego maszyn, co zabezpieczy środowisko gruntowo – wodne przed możliwością zanieczyszczenia. Etap eksploatacji przedsięwzięcia będzie powodował występowanie emisji i innych uciążliwości związanych z poruszającymi się po drodze pojazdami.

- Ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu. Teren, na którym zlokalizowane będzie planowane przedsięwzięcie położony jest poza obszarami występowania osuwisk, nasypów czy terenów zalewowych, dlatego nie ma możliwości wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia tj. przebudowy drogi, nie ma możliwości wystąpienia katastrofy budowlanej. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy. Ze względu na skalę i charakter przedsięwzięcia nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego. Stan techniczny drogi, będzie stale monitorowany. W związku z tym można stwierdzić, iż ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej, w analizowanym przypadku, zostało w praktyce wyeliminowane. Przedsięwzięcie dzięki zastosowanym rozwiązaniom organizacyjnym, technicznym i technologicznym nie będzie powodować zagrożeń wystąpienia poważnych awarii. Droga została zaprojektowana w sposób zabezpieczający ją przed klęskami żywiołowymi, takimi jak: fale upałów, susze, nawalne deszcze i burze, katastrofalne opady śniegu, fale mrozu. Sytuacje awaryjne związane z przedmiotowym przedsięwzięciem mogą być związane jedynie z wydostaniem się paliwa oraz olejów z poruszających się po drogach pojazdów. Przeciwdziałaniem tego typu zjawiskom jest prawidłowa eksploatacja i konserwacja urządzeń technologicznych przewidziany do montażu w pasie drogowym.

W celu ochrony środowiska na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia stosowane będą poniższe rozwiązania:

- kontrolowany będzie stan techniczny drogi i poboczy. Wszystkie stwierdzone nieprawidłowości będą usuwane;

- ubytki w nawierzchni drogi będą na bieżąco usuwane;

- droga będzie podlegała monitorowaniu w zakresie funkcjonowania i zabezpieczeń;

- wycieki płynów eksploatacyjnych i preparatów powstałe podczas kolizji i innych sytuacji awaryjnych usuwane będą przez odpowiednie służby a sposób postępowania uzależniony będzie od rozmiaru skażenia;

- urządzenia podczyszczające będą na bieżąco kontrolowane a nagromadzone zanieczyszczenia będą utylizowane przez wyspecjalizowane firmy;

- zbiornik odparowujący będzie utrzymywany w odpowiednim stanie technicznym.

- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie. Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu inwestycji i będą zagospodarowane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2021 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania. Przewidywana ilość odpadów została określona w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia.

- Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Planowana inwestycja, w tym towarzyszące jej emisje, na etapie budowy drogi i późniejszej jej eksploatacji nie będą powodowały ryzyka wystąpienia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:

- obszary wodno - błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wodno – błotne oraz obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

- Obszary wybrzeży i środowisko morskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na  obszarze wybrzeży i środowiska morskiego.

- Obszary leśne lub górskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze leśnym lub górskim.

- Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie ma stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych Nr 425 „Dębica – Stalowa Wola – Rzeszów”. Przedsięwzięcie znajduje się poza obszarem bezpośredniego zagrożenia powodzią.

- Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody. Teren realizacji przedsięwzięcia położony jest częściowo w bezpośrednim sąsiedztwie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Dolina Dolnego Sanu PLH180020, funkcjonującego na podstawie Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 13 lipca 2022 r. w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Dolina Dolnego Sanu (PLH180020) (Dz. U. z 2022 r., poz. 1955), a część działek o nr ewid. 1011 i 240/33 obręb Nr 0003 Wolina położone jest w obrębie tego obszaru.

Przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w „Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce” (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005, zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży),celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju, jak i w skali europejskiej.

Zgodnie z dokumentacją w miejscu realizacji przedsięwzięcia nie występują gatunki roślin objęte ochroną gatunkową. W przypadku wykopów liniowych powinny być one realizowane na możliwie krótkich odcinkach i możliwie szybko zasypywane. Miejsca takie powinny być jednak systematycznie kontrolowane, a ewentualnie znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne małe zwierzęta niezwłocznie uwalniane i przenoszone w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.

Biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary Natura 2000, tj. oceny, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

W związku z realizacją przedsięwzięcia w miejscu przekształconym przez człowieka, stwierdza się, że przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę krajobrazu.

- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska. Ze względu na przekroczenie standardów imisyjnych określonych dla pyłu PM10, pyłu PM2.5 oraz przekroczenie wartości docelowej ustalonej dla B(a)P strefa podkarpacka została zaliczona do klasy C.

- Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

- Gęstość zaludnienia.

Średnia wielkość gęstości zaludnienia Gminy i Miasta Nisko wynosi 158 osób/km2. Gęstość
zaludnienia Miasta Nisko wynosi 254 osoby/km
2 , obszarów wiejskich 86 osób/km2 .

Droga na całym odcinku przebiega w sąsiedztwie zwartej zabudowy jednorodzinnej i usługowej oraz przez tereny leśne.

- Obszary przylegające do jezior. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.

- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.

- Wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911 z późn. zm.), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) „San od Rudni do ujścia” kod: PRLW20002122999, typ 21 (wielka rzeka nizinna), będąca monitorowaną, naturalną częścią wód, w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny możliwość migracji organizmów wodnych oraz dobry stan chemiczny. Zlewnia opisywanej JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj.: OSO Lasy Janowskie PLB060005, OZW Uroczyska Lasów Janowskich PLH060031 oraz Dolina Dolnego Sanu PLH180020. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane poza granicami ww. obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód.

Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.

Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz.U. Nr 105, poz. 718). Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Tankowanie maszyn i pojazdów będzie odbywać się poza terenem przedsięwzięcia lub w jego obrębie w specjalnie wyznaczonym miejscu z użyciem środka zabezpieczającego grunt. Konserwacja i naprawa sprzętu będzie się odbywać w warsztatach serwisowych poza terenem inwestycji. Ponadto zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty umożliwiające neutralizację ewentualnych wycieków. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dowożona w butelkach. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy. Na żadnym etapie tj. realizacji czy późniejszej eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie generować ścieków przemysłowych.

Odprowadzanie wód opadowo – roztopowych z powierzchni projektowanych dróg gminnych odbywać się będzie poprzez powierzchniowy spływ wód opadowych do projektowanej kanalizacji deszczowej i rowów trawiastych. Przyjęte spadki poprzeczne i podłużne na projektowanych drogach umożliwiają odprowadzanie wód z jezdni w sposób grawitacyjny.

Kanalizacja deszczowa odprowadzać będzie wody opadowe i roztopowe bezpośrednio do przydrożnych rowów oraz do projektowanej kanalizacji deszczowej zamkniętej i rowów. Przed wprowadzeniem ścieków deszczowych z zamkniętego szczelnego systemu do rowu otwartego będą one podczyszczone na osadniku wraz z użyciem separatora. Wyloty kanalizacji deszczowej będą zabezpieczone kratami z prętów stalowych. Przechwycenie wód opadowych i roztopowych z powierzchni dróg odbywać się będzie poprzez wpusty uliczne z osadnikami. Kanalizacja deszczowa odprowadzająca wody z dróg zostanie wykonana w układzie grawitacyjnym z rur PP ze studzienkami z rur karbowanych PE.

Planowana inwestycja zostanie tak zaprojektowana i wykonana, że nie spowoduje zmian stanu wody na gruntach sąsiednich. Wody powierzchniowe i gruntowe zostaną zabezpieczone przed możliwością przedostania się do nich materiałów i substancji używanych podczas budowy. Ewentualne wycieki substancji szkodliwych pochodzące z pracujących maszyn bądź urządzeń będą unieszkodliwiane poprzez zastosowane sorbety. Używane do prac maszyny i pojazdy będą sprawne technicznie oraz będą posiadać odpowiednie atesty. Prace ziemne będą wykonywane z zachowaniem szczególnej ostrożności, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia wód i gleby.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację
i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko, uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:

- zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać. Omawiane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w południowo – wschodniej Polsce, w północnej części województwa podkarpackiego na terenie powiatu niżańskiego. W czasie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie na klimat akustyczny i jakość powietrza w związku z dojazdem pojazdów transportujących materiały oraz pracą ciężkiego sprzętu. Będzie ono miało charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót. Zasięg przestrzenny oddziaływania ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji. Inwestycja zostanie tak zrealizowana, aby jej oddziaływanie zostało ograniczone do terenu działek, na których będzie ona zlokalizowana i nie spowodowała ponadnormatywnego oddziaływania na działki sąsiednie.

- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze. Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.

- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania. Występujące oddziaływania i uciążliwości w szczególności hałas i spaliny generowane przez środki transportu będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i jego powstanie ograniczone będzie tylko do terenu realizacji inwestycji. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Prawdopodobne uciążliwości spowodowane realizacją inwestycji ustąpią po zakończeniu jej realizacji. Na etapie eksploatacji inwestycja będzie źródłem emisji oddziaływań na środowisko z poruszających się po drogach pojazdów. Informacje zawarte w Karcie stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności czy złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.

- Prawdopodobieństwa oddziaływania. Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia związane z prowadzeniem robót budowlanych. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny, przemijający, ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji i ustaną po zakończeniu prac.

- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia będzie mało znacząca i nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Zasięg oddziaływania na środowisko związany z realizacją przedsięwzięcia będzie miał charakter lokalny, ograniczony do terenu związanego z przedsięwzięciem.

Oddziaływania powstałe na etapie realizacji będą krótkotrwałe i odwracalne. Nie będą one powodowały przekroczenia obowiązujących standardów środowiska.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją.

- Możliwości ograniczenia oddziaływania. Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, na etapie realizacji inwestycji, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, materiałów, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008 r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska.

Przedsięwzięcie, samo w sobie, nie spowoduje istotnych zmian w istniejącym krajobrazie, który został już przekształcony przez człowieka.

Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się do spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy, oraz poruszających się po drogach na etapie jej eksploatacji. Ze względu na skalę
i charakter przedsięwzięcia, nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego, na etapie jego eksploatacji.

W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że teren realizacji przedsięwzięcia nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Zawiadomiono strony postępowania w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.

Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 4/2023 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 5/2023.

Dokonano analizy wariantów przedsięwzięcia.

1). Wariant Proponowany przez Inwestora. Wariant ten jest wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, ponieważ przebudowa drogi (obecnie powiatowej, wcześniej droga krajowa, bardzo zniszczona) pozwoli na poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenia emisji hałasu i zanieczyszczeń do atmosfery. W efekcie zaplanowanych prac ulegną zmniejszeniu negatywne skutki oddziaływania ruch drogowego. Poprzez wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych, wybudowaniu ciągu pieszo – rowerowego, zwiększy bezpieczeństwo, poprawi się płynność ruchu, zmniejszy ilość emitowanych spalin. Zmniejszeniu ulegną również wibracje, drgania i hałas.

2). Wariant (alternatywny) zerowy czyli - rezygnacja z przedsięwzięcia jest wariantem niekorzystnym dla środowiska, ponieważ mieszkańcy gminy będą jeździć drogą o złym stanie technicznym. Będzie to powodować zwiększoną emisję zanieczyszczeń i hałasu do środowiska.

Dokonana analiza przytoczonych wariantów wykazała, że wariant proponowany przez Inwestora jest jednocześnie wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, zgodnie z którym inwestycja może być zrealizowana.

Bieżąca eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie zmieni w istotny sposób dotychczas istniejących warunków w środowisku.

W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że teren realizacji przedsięwzięcia nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.

Przed wydaniem niniejszej decyzji zapewniono stronom postępowania możliwość wypowiedzenia się co do zebranych dowodów zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego. Informacja została zamieszczona na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku oraz Urzędu Gminy i Miasta w Rudniku nad Sanem.

Ustalono, że w sąsiedztwie ani bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Planowane przedsięwzięcie ani w fazie realizacji, ani w fazie eksploatacji nie będzie wywierało wpływu na jednolitą część wód podziemnych i powierzchniowych pod warunkiem postępowania zgodnie z zapisami niniejszej decyzji.

Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania obiektów zabytkowych, siedlisk roślin chronionych, miejsc lęgowych ptaków i rozrodu zwierząt.

Przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne nie będzie należało do kategorii zakładów dużego oraz zwiększonego ryzyka wystąpienia poważnych awarii przemysłowych – zgodnie z klasyfikacją wg Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej
(Dz. U. z 2016 r. poz. 138).

Nie przewiduje się negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 916 z późn. zm. ), w tym obszarów sieci Natura 2000, ze względu na oddziaływanie tych zatwierdzonych i projektowanych obszarów od planowanego przedsięwzięcia oraz charakter przedsięwzięcia w kontekście możliwych zagrożeń.

W dniu 31.01.2023 r. Inwestor złożył do tutejszego Urzędu wniosek o nadanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia rygoru natychmiastowej wykonalności. Wskazuje się, że na mocy art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego należało nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności z uwagi na ważny interes społeczny i wyjątkowo ważny interes strony. Wynika to z konieczności pilnego przeprowadzenia przebudowy drogi z uwagi na jej zły stan techniczny, przez który nie spełnia do końca swojej funkcji. Skutkuje to zagrożeniem bezpieczeństwa głównie osób pieszych i rowerzystów okolicznych mieszkańców Zatem nie ma przeszkód, aby organ wydając decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach nadał taki rygor decyzji nieostatecznej, jeżeli wystąpi o to strona i zostaną spełnione warunki określone w art. 108 k.p.a. Pod uwagę wzięto również interes gospodarczy związany ze środkami finansowymi jakimi dysponuje Inwestor na zakończenie inwestycji.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności podyktowane jest ważnym interesem społecznym. Spełnione są zatem przesłanki z art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000). Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji niniejszej decyzji.

Dokonana analiza materiału dowodowego, tj. Karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z uzupełnieniem wykazała, że przedstawiono w nim w sposób dostateczny zagadnienia istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, pozwalające ocenić skalę możliwych oddziaływań planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.

Po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie, w tym z opiniami organów tj.: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli oraz Burmistrza Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem, stwierdzono, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.

 

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Inwestor: Zarząd Dróg Powiatowych w Nisku;

  2. Burmistrz Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem;

  3. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Stalowej Woli;

  4. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;

  5. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;

  6. Strony postępowania „Obwieszczeniem”;

  7. a/a.

 

Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.

 

 

 

 

 

Nisko, dn. 08.02.2023 r.

OSK.6220.1.2023

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi powiatowej Nr 2609R DW 878 – do węzła S19 Rudnik nad Sanem”.

Inwestor: Zarząd Dróg Powiatowych w Nisku.

 

Charakterystyka Przedsięwzięcia polegającego na:

Przebudowie drogi powiatowej Nr 2609R DW 878 – do węzła S19 Rudnik nad Sanem”.

 

Przedmiotowe przedsięwzięcie to przebudowa drogi powiatowej w miejscowości Wolina w Gminie Nisko oraz w miejscowości Przędzel w Gminie Rudnik nad Sanem.

Prace zaplanowane w obrębie pasa drogowego drogi powiatowej obejmą:

jezdnia od km 0+000 do km 1+858, wraz z istniejącymi poszerzeniami na łukach poziomych oraz istniejącymi zatokami postojowymi i skrzyżowaniami z drogami podrzędnymi o nawierzchni bitumicznej poprzez:

  • odtworzenie trasy i punktów wysokościowych przy liniowych robotach ziemnych (drogi) w terenie równinnym,

  • wykonanie frezowanie istniejącej nawierzchni bitumicznej gr. średnio 4 cm od km 0+000 do km 1+858,

  • wykonanie skropienia warstw konstrukcyjnych emulsja asfaltową,

  • ułożenie warstwy pośredniej z geosiatki o wytrzymałości powyżej 20 kN/m na całej powierzchni,

  • wykonanie podbudowy mieszankami mineralno - bitumicznymi AC 22P w ilości
    200 kg/m2 , średnio 8 cm grubości.

  • wykonanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego AC 16W gr. 5 cm po zagęszczeniu,

  • wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego SMA 11 grubości 4 cm po zagęszczeniu,

  • ustawienie krawężników betonowych o wymiarach 15x30 cm na ławie betonowej
    z oporem (beton C 12/15) na podsypce cementowo - piaskowej (zatoki autobusowe).

Droga rowerowa

1) od km 0+004 – 0+324 str. lewa szer. 2,5 m

  • wykonanie koryta mechanicznie o gł. 26 cm wraz z profilowaniem i zagęszczeniem podłoża w gr. kat. II-IV, celem wykonania poszerzenia istniejącej ścieżki rowerowej o nawierzchni betonowej, szer. 0,50 m

  • ustawienie obustronnie obrzeży betonowych o wymiarach 30x8 na ławie betonowej z oporem,

  • wykonanie podbudowy z betonu cementowego C16/C20 (B-20) po zagęszczeniu 15 cm,

  • wykonanie nawierzchni z kostki brukowej betonowej bez fazowej gr. 6 cm na podsypce cementowo - piaskowej, spoiny wypełnione piaskiem.

    2) od km 0+324 do km 0+869 str. lewa szer. 2,5 m

  • wykonanie koryta mechanicznie wraz z profilowaniem i zagęszczeniem podłoża, głębokość koryta 41 cm,

  • wykonanie podbudowy z gruntu stabilizowanego cementem z wytworni o wytrzymałości
    Rm 2,5 MPa, grubość warstwy 15,0 cm,

  • wykonanie podbudowy z kruszywa łamanego 0/31,5 mm, gr. 15 cm,

  • wykonanie nawierzchni z kostki brukowej betonowej befazowej gr. 6 cm na podsypce cementowo - piaskowej

  • ustawienie obrzeży betonowych o wymiarach 30x8 na ławie betonowej z oporem,

  • ustawienie krawężników betonowych o wymiarach 15x30 cm na ławie betonowej z oporem (beton C 12/15) na podsypce cementowo - piaskowej.

Ciąg dla pieszych i rowerów dłg. 136,0 mb szer. 3,0 m

  • wykonanie koryta mechanicznie wraz z profilowaniem i zagęszczeniem podłoża, głębokość koryta 35 cm,

  • wykonanie podbudowy z gruntu stabilizowanego cementem z wytworni o wytrzymałości
    Rm = 2,5 MPa gr. warstwy 15 cm,

  • wykonanie podbudowy z kruszywa łamanego 0/31,5 mm o gr. 15 cm po zagęszczeniu,

  • wykonanie skropienia mechanicznego warstw konstrukcyjnych emulsja asfaltową,

  • ustawienie obrzeży betonowych o wymiarach 30x8 na ławie betonowej z oporem,

  • wykonanie nawierzchni z betonu asfaltowego AC 11S gr. 5 cm.

Urządzenia bezpieczeństwa ruchu:

  • oznakowanie poziome jezdni materiałami cienkowarstwowymi,

  • ustawienie słupków do znaków drogowych,

  • zakup i przymocowanie tarcz znaków drogowych,

  • zakup i ustawienie poręczy ochronnych sztywnych

  • oznakowanie poziome jezdni materiałami grubowarstwowymi.

Zjazdy na posesje:

  • nawierzchnia na zjazdach z kruszywa łamanego 0/31,5 mm stabilizowanego mech. Po zagęszczeniu 20 cm,

  • wykonanie przepustów pod zjazdami z rur PP spiralnie karbowanych o średnicy Fi 300 mm na ławie fundamentowej z pospółki gr. 20 cm wraz z wykonaniem wykopu i zasypki.

Pobocza:

  • wykonanie poboczy obustronnie utwardzonych kruszywem o uziarnieniu 0/31,5 mm, szerokość pobocza 0,75 m, grubość warstw 10 cm na długości ok. 3 728,00 mb z pominięciem na zjazdy oraz skrzyżowania bitumiczne dróg podrzędnych.

Rowy:

  • oczyszczenie (renowacja) rowów z profilowaniem dna i skarp,

  • umocnienie dna rowów elementami prefabrykowanymi korytkowymi, korytka ściekowe trapezowe o wys. 40 cm, na podsypce cementowo-piaskowej grubości 10 cm, spoiny wypełnione zaprawą cementową,

Roboty wykończeniowe:

  • Wykonanie opaski gruntowej o szerokości 0,25 i 0,5 m przy drodze dla rowerów, drodze dla pieszych i rowerów.

Główne parametry inwestycji:

  • odcinek przebudowywanej drogi powiatowej – 1 864,0 mb,

  • szerokość nawierzchni – 6,0 m ,

  • szerokość poboczy – 0, 75 m

  • szerokość drogi rowerowej – 2,5 m

  • szerokość drogi dla pieszych i rowerów – 3,0 m

  • powierzchnia nawierzchni drogi – ok 11 735,04 m2

  • powierzchnia drogi rowerowej – 2 162,50 m2

  • powierzchnia drogi dla pieszych i dla rowerów – 408,00 m2

  • długość rowów do odmulenia renowacji – ok. 2 413 mb

  • długość umocnienia rowu elementami betonowymi – 217,0 mb

  • powierzchnia poboczy z kruszywa – ok. 5 592,00 m2 (z pominięciem długości zjazdów i skrzyżowań).

 

Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z emisją hałasu, którego źródłem będzie m.in. sprzęt budowlany, który pracował będzie w porze dziennej w godzinach od 06.00 do 22.00. Sprzęt techniczny oraz maszyny robocze będą sprawne technicznie oraz posiadały będą świadectwa potwierdzające dopuszczenie ich do pracy. Oddziaływanie w zakresie emisji hałasu będzie miało charakter krótkotrwały, odwracalny i ustanie wraz z chwilą zakończenia tego etapu.

Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji zadania wynikać będzie m.in. z prac ziemnych (wykopy i przemieszczenie mas ziemnych) oraz budowlanych. W związku z tym może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza.Na analizowanym etapie wykorzystywany sprzęt będzie w dobrym stanie technicznym, stosowane będą gotowe mieszanki (przygotowywane np. w wytwórniach betonu) dla ograniczenia pylenia podczas przygotowywania spoiwa w miejscu budowy,transport materiałów sypkich odbywał się będzie pojazdami wyposażonymi w plandeki. Materiały sypkie składowanie będą pod przykryciem, zabezpieczającym je przed rozwiewaniem.

Przewiduje się, że przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie i w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112 z późn. zm.).

Podczas wykonywania robót budowlanych, powstałe odpady będą systematycznie przekazywane podmiotom prowadzącym działalność w zakresie transportu, zbierania lub przetwarzania odpadów. Wszystkie prace odbywać się będą zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz 699).

Uwzględniając powyższe, uznano, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie zagraża pogorszeniu stanu środowiska wodnego oraz nie będzie zagrażać celom środowiskowym jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.

Oddziaływanie planowanej do realizacji inwestycji nie spowoduje przekroczenia standardów jakości środowiska na terenie i poza jego granicami.

Teren realizacji przedsięwzięcia położony jest częściowo w bezpośrednim sąsiedztwie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Dolina Dolnego Sanu PLH180020, a część działek o nr ewid. 1011 i 240/33 obręb Nr 0003 Wolina położone jest w obrębie tego obszaru.

W celu ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji zastosowane będą rozwiązania tj; sprzęt wykorzystywany przy robotach budowlanych będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego. Na terenie budowy oraz zaplecza budowy nie będą prowadzone naprawy sprzętu.

Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na  ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 09 lutego 2023 10:49
Dokument wprowadzony do BIP przez: Władysław Pracoń
Ilość wyświetleń: 834
09 lutego 2023 10:52 (Władysław Pracoń) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
09 lutego 2023 10:49 (Władysław Pracoń) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)