OSK.6220.11.2022.DG
Obwieszczenie
Burmistrza Gminy i Miasta Nisko
Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 25.11.2022 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z niezbędną infrastrukturą na działkach o nr ewid. 947/2, 948, 949, 950, 951/2, 952/2, 953/2 położonych w Nisku”.
Inwestor: Pan Stanisław Gancarz.
Z treścią ww. decyzji, z dokumentacją zgromadzoną w sprawie oraz opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) w dniach pracy Urzędu.
W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.
Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.
Burmistrz Gminy i Miasta Nisko
mgr inż. Waldemar Ślusarczyk
Nisko, dn. 25.11.2022 r.
Znak: OSK.6220.11.2022
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach
Działając na podstawie:
art. 63 ust 1 i 2, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ust. 1 i 2, oraz art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029),
art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000),
§ 3 ust. 1 pkt 35 i 36 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz.1839 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Pana Stanisława Gancarza – w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z niezbędną infrastrukturą na działkach o nr ewid. 947/2, 948, 949, 950, 951/2, 952/2, 953/2 położonych w Nisku”, pod warunkiem spełnienia poniższych warunków:
Realizacja zadania prowadzona będzie wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6:00-22:00.
Równoważny poziom mocy akustycznej dla następujących urządzeń nie będzie przekraczał wartości:
dystrybutor samochodów ciężarowych: 71 dB(A) dla pory dnia,
dystrybutor samochodów osobowych: 78 dB(A) dla pory dnia oraz 76 dB(A) dla pory nocy,
dystrybutor LPG: 77 dB(A) dla pory dnia oraz 77 dB(A) dla pory nocy,
myjnia samochodowa: 73 dB(A) dla pory dnia,
kompresor: 50 dB(A),
odkurzacz: 79 dB(A).
Usuwanie roślinności i rozpoczęcie prac ziemnych, na potrzeby budowy instalacji, zostaną przeprowadzone poza okresem lęgowym większości gatunków zwierząt chronionych krajobrazu rolniczego w tym ptaków tj. poza 1 marca – 31 sierpnia. W przypadku zaistnienia konieczności dokonania tych prac w ww. okresie lęgowym, możliwe jest ich wykonanie jedynie w przypadku potwierdzenia przez specjalistę przyrodnika (obserwacje te powinny się odbyć maksymalnie do 3 dni przed terminem realizacji prac przygotowawczych), iż teren nie jest wykorzystywany przez gatunki chronione jako miejsce lęgowe, jak również iż wykonanie tych prac nie będzie stanowiło zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, wymienione prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia terenu przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków chronionych zwierząt, w tym ptaków.
Realizacja planowanej inwestycji nie będzie wiązała się z koniecznością przeprowadzenia wycinki drzew.
Wszelkie wykopy niezasypane w danym dniu roboczym należy odpowiednio zabezpieczać, np. szczelnie przykryć po każdym zakończonym dniu pracy. Codziennie rano przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia należy je natychmiast wydostać i przenieść poza teren robót, w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.
Zaplecza budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca przechowywania odpadów, lokalizowane będą poza terenami zadrzewionymi, zbiorowiskami łąkowymi, dolinami cieków wodnych, miejscami podmokłymi i miejscami, na których w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca przechowywania odpadów, materiałów budowlanych itp. należy uszczelnić tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo – wodnego.
W czasie prowadzenia prac ziemnych zdjęty humus zostanie gromadzony osobno i na czas prowadzenia prac zostanie zabezpieczony przed zanieczyszczeniami oraz wykorzystany do zagospodarowania terenów zielonych.
Na etapie eksploatacji obszary narażone na rozlanie produktów ropopochodnych zabezpieczyć poprzez wykonanie szczelnej nawierzchni oraz odpowiednio wyprofilować w celu zapewnienia spływu wód opadowych w kierunku zbiorczych studzienek odpływowych oraz zapewnić ich oczyszczanie w zespole separacyjno – ropopochodnym.
Podczas napełniania komór zbiornika magazynowego benzyną zostanie zastosowana instalacja do odprowadzania oparów ze zbiornika do autocysterny, tzw. wahadło gazowe o sprawności min. 98 %.
Podczas dystrybucji benzyn zostanie zastosowany system odsysania oparów, umożliwiający zawracanie oparów benzyny z napełnianych baków samochodów do komór zbiornika magazynowego o skuteczności min. 95 %.
Teren pod projektowaną inwestycję należy podwyższyć o 1 m ponad poziom wody Q1%.
Na etapie realizacji teren inwestycyjny należy zabezpieczyć przed przedostaniem się zanieczyszczeń do gruntu i wód poprzez wyposażenie go w środki służące do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych. Wszelkie prace budowlane prowadzone będą z użyciem sprawnych technicznie maszyn.
Zastosować rozwiązania techniczne zabezpieczające środowisko przed zanieczyszczeniami zgodnie z wymogami technicznymi dla stacji paliw.
Wykonać monitoring wód podziemnych (min. 3 piezometry).
Na czas budowy oraz eksploatacji należy opracować plan ochrony przeciwpowodziowej.
UZASADNIENIE
Inwestor –Pan Stanisław Gancarz, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą „GAMS”– wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko z wnioskiem z dnia 12.05.2022 r. (data wpływu do Urzędu 12.15.2022 r.), w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z niezbędną infrastrukturą na działkach o nr ewid. 947/2, 948, 949, 950, 951/2, 952/2, 953/2 położonych w Nisku”.
Do wniosku dołączono wymagane prawem dokumenty tj.: Kartę informacyjną przedsięwzięcia, wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej.
Po rozpatrzeniu wniosku Inwestora i przedłożonych dokumentów stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie należy zakwalifikować do § 3 ust. 1 pkt 35 i 36 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz.1839) i jest ono przedsięwzięciem, dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko – sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia – może być wymagane.
Prowadzący postępowanie Burmistrz Gminy i Miasta Nisko, pismem z dnia 17.05.2022 r., znak: OSK.6220.11.2022 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Rzeszowie o wyrażenie opinii w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 31.08.2022 r. (data wpływu do Urzędu 01.09.2022 r.) znak: WOOŚ.4220.12.11.2022.BM.10, organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięciapolegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z niezbędną infrastrukturą na działkach o nr ewid. 947/2, 948, 949, 950, 951/2, 952/2, 953/2 położonych w Nisku”.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 30.05.2022 r. (data wpływu do Urzędu 07.06.2022 r.) znak: PSNZ.9020.4.11.2022, stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Rzeszowie w swojej opinii z dnia 02.09.2022 r. (data wpływu do Urzędu 06.09.2022 r.), znak: RZ.ZZŚ.4.435.176.2022.AT stwierdził, że dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., 1029) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:
Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia z uwzględnieniem:
-skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu:
Zakres planowanego przedsięwzięcia obejmował będzie budowę stacji paliw, w skład której wejdą m.in.:
- pawilon stacji ze sklepem z sanitariatem dla klientów o powierzchni zabudowy ok. 290 m²,
- wiata nad dystrybutorami o powierzchni ok. 320 m²,
- posadowienie jednego wielokomorowego zbiornika podziemnego na ON/BP o pojemności ok. 80 m³, w tym BP95 25 m³, BP98 15 m³, ON 25 m³, ON Premium 15 m³,
- posadowienie jednego zbiornika podziemnego LPG o poj. 15 m³,
- instalacja dystrybucji LPG,
- instalacja dystrybucji paliw i stanowiska zlewowego,
- stanowisko kompresora, odkurzacza i wody,
- budowa tacy szczelnej pod wiatą i przy stanowisku spustowym paliw
- budowa układu dróg, parkingów i placów manewrowych,
- podświetlony pylon cenowy,
- instalacja oświetlenia i podświetlane znaki kierunkowe i informacyjne,
- osłona śmietnikowa dostosowana do selektywnej zbiórki odpadów,
- kanalizacja deszczowa odprowadzająca wodę z dachów,
- kanalizacja deszczowa odprowadzająca wodę z powierzchni utwardzonych poprzez separator,
- myjnia samochodowa samoobsługowa,
- kanalizacja odprowadzająca wodę z myjni samochodowej,
- kanalizacja odprowadzająca ścieki socjalno – bytowe z budynku stacji do jednego zbiornika bezodpływowego o poj. 10m³,
- przyłącze wodociągu,
- instalacja zasilania i sterowania dystrybutorów, instalacja sygnalizacyjna technologiczna, instalacja uziemiająca.
Na terenie stacji prowadzona będzie sprzedaż następujących paliw: benzyn bezołowiowych 95 i 98, oleju napędowego typu standard i premium oraz gazu LPG.
Dostawy paliw płynnych na stację będą realizowane typowymi autocysternami przystosowanymi do przewozu paliw ze składów i baz paliwowych. Rozładunek paliw płynnych będzie odbywał się w sposób grawitacyjny, w warunkach hermetycznych. Do magazynowania paliw wykorzystywany będzie dwupłaszczowy zbiornik o pojemności 80 m3 posadowiony na głębokości ok. 3 m p.p.t., wyposażony m. in. w system kontroli szczelności międzypłaszczowej oraz zabezpieczony przed korozją elektrolitycznną. Stanowiska przyjmowania paliw i dystrybucji zostaną utwardzone powierzchnią betonową o podwyższonej szczelności oraz wyprofilowane w celu zapewnienia spływu wód opadowych w kierunku zbiorczych studzienek odpływowych i oczyszczane w zespole separacyjno – ropopochodnym.
Przewiduje się, że stacja funkcjonować będzie w systemie całodobowym przez cały rok. Szacowany roczny obrót paliw wynosi: benzyna - 600 m3/rok, olej napędowy – 1200 m3/rok, LPG - 800 m3/rok. Realizacja przedsięwzięcia nie wymaga wycinki drzew ani krzewów.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Obszar inwestycji jest miejscem przekształconym przez człowieka w wyniku prowadzonej uprzednio budowy drogi krajowej nr 77, dla której to teren działek stanowił zaplecze budowlane, w wyniku czego teren utracił swój naturalny charakter. Najbliższa zabudowa zagrodowa znajduje się w odległości ok. 65 m terenu realizacji inwestycji w kierunku północno – wschodnim.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, że budowa stacji paliw nie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza i ponadnormatywnych oddziaływań na ludzi oraz poszczególne komponenty środowiska. Nie będzie powiązań z innymi przedsięwzięciami w szczególności kumulowania się oddziaływań z przedsięwzięciami na sąsiadujących nieruchomościach.
- Różnorodności biologicznej, wykorzystania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.
Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje znaczących negatywnych zmian w miejscowym środowisku przyrodniczym, gdyż charakteryzuje się niewielkim zasięgiem
powierzchniowym. W związku z charakterem inwestycji, na której podstawie została zaplanowana, planowane przedsięwzięcie nie wpłynie w żaden sposób na utrzymanie obecnego poziomu różnorodności biologicznej na przedmiotowym obszarze. Planowane prace nie stanowią
żadnego zagrożenia dla miejscowych zasobów zarówno różnorodności biologicznej jak i zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi.
- Emisji i występowania innych uciążliwości.Emisja substancji zanieczyszczających powietrze oraz emisja hałasu spowodowana będzie głównie przez środki transportu będzie miała charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót montażowych. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznych prace budowlane prowadzone będą w porze dziennej. Nie przewiduje się wzrostu zanieczyszczeń spowodowanego budową stacji paliw. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia przewiduje się, że dotrzymane będą wartości dopuszczalne poziomu hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Odpady powstające podczas prac budowlanych będą selektywnie gromadzone w wyznaczonych miejscach i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwienia. Na etapie realizacji inwestycji zapewniona będzie okresowa kontrola stanu technicznego maszyn, co zabezpieczy środowisko gruntowo – wodne przed możliwością zanieczyszczenia. Etap eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie powodował emisji i występowania innych uciążliwości związanych z przedmiotową inwestycją.
- Ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu. Teren, na którym zlokalizowane będzie planowane przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami występowania osuwisk, nasypów, dlatego nie ma możliwości wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia tj. budowa stacji paliw nie ma możliwości wystąpienia katastrofy budowlanej. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych do na placu budowy podczas montażu paneli fotowoltaicznych. Część działki objętej zamierzeniem (w miejscu planowanego do wykonania wjazdu/wyjazdu na teren stacji paliw), zgodnie z aktualnie obowiązującymi mapami zagrożenia powodziowego, opublikowanymi na stronie internetowej Hydroportalu KZGW (https://isok.gov.pl/hydroportal.html), znajduje się w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest średnie i wynosi 1 %, w związku z tym przed przystąpieniem do realizacji zadania planuje się podniesienie terenu do wysokości umożliwiającej bezpieczną lokalizację przedmiotowej stacji benzynowej wraz z jej pełną infrastrukturą. W obrębie podniesienia zaprojektowane zostanie odwodnienie i przeprowadzenie wody w taki sposób, by nie wpłynęło ono na tereny przyległe oraz zmianę spadków. Ze względu na skalę i charakter przedsięwzięcia nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego.
- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie. Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu inwestycji i będą zagospodarowane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2021 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699).
- Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Planowana inwestycja, w tym towarzyszące jej emisje, na etapie montażu i późniejszej eksploatacji nie będą powodowały ryzyka wystąpienia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
- obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wodno – błotne oraz obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
- Obszary wybrzeży i środowisko morskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze wybrzeży i środowiska morskiego.
- Obszary leśne lub górskie. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze leśnym lub górskim.
Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie ma stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych Nr 425 „Dębica – Stalowa Wola – Rzeszów”.
- Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody.
Przedsięwzięcie będzie realizowane w obszarze mającym znaczenia dla Wspólnoty Dolina Dolnego Sanu PLH180020. Obszar został ujęty w decyzji komisji z dnia 16 lutego 2022 w sprawie przyjęcia piętnastego zaktualizowanego wykazu terenów mających znaczenie dla Wspólnoty składających się na kontynentalny region biogeograficzny (Dz.U.UE L z dnia 21 lutego 2022 r., notyfikowany jako dokument nr C(2022) 854). Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach korytarza ekologicznego Dolina Sanu KPd-2C, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), który został zaktualizowany w latach 2010–2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży, celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.
Planowana stacja benzynowa zlokalizowana będzie w odległości ok 700 m od rzeki San, której dolina na tym odcinku objęta jest ww. obszarem Natura 2000 oraz wzdłuż której przebiega korytarz ekologiczny, jednakże planowana inwestycja z uwagi na zakres, zasięg powierzchniowy i lokalizację (bezpośrednie sąsiedztwo drogi) oraz planowane działania minimalizujące, nie będzie powodowała upośledzenia funkcjonowania lokalnych, regionalnych lub ponadregionalnych korytarzy ekologicznych. Nie dojdzie również do powstania barier, które pogorszą możliwości migracji zwierząt. Zgodnie z dokumentacją ok. 57 % ha całego terenu zakładu będą stanowiły tereny biologicznie czynne obsiane trawą i obsadzone drzewami oraz krzewami.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę, lokalizację planowanego przedsięwzięcia należy stwierdzić, iż nie będzie ono w sposób znaczący oddziaływać na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko a także oceny wymaganej zapisami art. 6.3. Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska. Ze względu na przekroczenie standardów imisyjnych określonych dla pyłu PM10, pyłu PM2.5 oraz przekroczenie wartości docelowej ustalonej dla B(a)P strefa podkarpacka została zaliczona do klasy C.
- Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
- Gęstość zaludnienia. Średnia wielkość gęstości zaludnienia Gminy i Miasta Nisko wynosi 158 osób/km2. Gęstość zaludnienia Miasta Nisko wynosi 254 osoby/km2 , obszarów wiejskich 86 osób/km2 .
Zamierzenie inwestycyjne realizowane będzie w odległości ok. 65 m od najbliższej zabudowy zagrodowej.
- Obszary przylegające do jezior. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.
- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.
- Wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe. Obszar przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) pn. „San od Rudni do ujścia” o kodzie: PLRW20002122999, typ 21 (wielka rzeka nizinna), będąca monitorowaną, naturalną częścią wód, w złym stanie oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny dobry stan chemiczny.
Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód tj. OSO Lasy Janowskie PLB060005, OZW Uroczyska Lasów Janowskich PLH060031. Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na obszarze OZW Dolina Dolnego Sanu PLH180020. Realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza innymi obszarami ustanowionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała istotnego wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych o kodzie: PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie oraz niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych oraz na obszarze bezpośredniego zagrożenia powodzią.
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:
- zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać. Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia polegać będzie na budowie stacji paliw w miejscowości Nisko. Omawiane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w południowo – wschodniej Polsce, w północnej części województwa podkarpackiego. Zasięg oddziaływania eksploatacji inwestycji sprowadzi się głównie do terenu zajętego pod stację.
- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze. Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.
- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania. Występujące oddziaływania i uciążliwości w szczególności hałas i spaliny generowane przez środki transportu będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i jego powstanie ograniczone będzie tylko do terenu realizacji inwestycji. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Prawdopodobne uciążliwości spowodowane realizacją inwestycji ustąpią po zakończeniu jej realizacji. Na etapie eksploatacji inwestycja nie będzie bezpośrednim źródłem emisji oddziaływań na środowisko i nie będzie powodować trwałego wprowadzania energii bądź substancji do środowiska.
- Prawdopodobieństwa oddziaływania. Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia związane z prowadzeniem prac budowlanych i montażowych. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny, przemijający, ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji i ustaną po zakończeniu prac. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem hałasu będzie praca sprzętu budowlanego i ruch pojazdów transportowych. Oddziaływanie na tym etapie będzie miało charakter krótkotrwały, przemijający, lokalny i ustąpi po zakończeniu robót. Prace będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej.
- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem oddziaływania ponadlokalnym, długotrwałym, nieodwracalnym.Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia będzie mało znacząca i nie zmieni w znaczący sposób obecnie istniejących warunków w środowisku. Zasięg oddziaływania na środowisko związany z realizacją przedsięwzięcia będzie miał charakter lokalny, ograniczony do terenu związanego z przedsięwzięciem.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją.
- Możliwości ograniczenia oddziaływania. Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008 r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska. Lokalizacja Inwestycji nie doprowadzi do zmian w lokalnym krajobrazie, ponieważ realizowana będzie na terenie przekształconym przez człowieka.
Mając powyższe na uwadze, skalę przedsięwzięcia, jego usytuowanie oraz oddziaływanie na poszczególne komponenty środowiska, stwierdzono brak potrzebyprzeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z niezbędną infrastrukturą na działkach o nr ewid. 947/2, 948, 949, 950, 951/2, 952/2, 953/2 położonych w Nisku”.
Dokonano analizy trzech wariantów przedsięwzięcia.
1. Wariant zerowywariant "zerowy", czyli polegający na niewykonywaniu inwestycji, nie stanowi wariantu alternatywnego w rozumieniu normy art. 5 ust. 3 tiret 4 dyrektywy Rady (EWG) nr 337/1985 z dnia 25 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne (Dz. U. EE 15/t.1. s. 248 ze zm.), która zobowiązuje inwestora do wskazania innego racjonalnego wariantu alternatywnego.
2. Wariant Inwestorski
Do magazynowania paliwa płynnego został zaprojektowany szczelny dwupłaszczowy zbiornik podziemny, zabezpieczony przed wyciekiem paliwa.
Będzie to zbiornik czterokomorowy o poj. 80 m3
- PB95 - 25 m3
- PB98 – 15 m3
- ON – 25 m3
- ON Premium – 15 m3
Do magazynowania LPG zostanie zainstalowany zbiornik podziemny o poj. 15m3.
3)Wariant alternatywny realizacji danego przedsięwzięcia dotyczył zastosowania 2 szczelnych zbiorników o poj. 40 m3 każdy. Byłyby to zbiorniki dwukomorowe w układzie:
- PB95 - 20 m3
- PB98 – 20 m3
oraz
- ON – 20 m3
- ON Premium – 20 m3
Do magazynowania LPG zostanie zainstalowany zbiornik podziemny o poj. 15m 3.
Ze względów ekonomicznych oraz przewidywanego większego zapotrzebowania na paliwa standardowe niż na paliwa typu Premium realizacja inwestycji w takim wariancie, po szczegółowej analizie, uznana została za nieuzasadnioną pod względem organizacyjno – finansowym – koszty zakupu, montażu i eksploatacji dwóch oddzielnych zbiorników byłyby wyższe niż w przypadku jednego zbiornika o większej pojemności. Realizacja inwestycji w takim wariancie możliwa byłaby jednak pod względem technologicznym. Jako kolejny z wariantów alternatywnych rozpatrywano realizację stacji paliw w oparciu o system dystrybutorów samoobsługowych oraz rezygnację z budowy budynku stacji. Stacja taka pozbawiona byłaby obsługi, a zaopatrzenie w paliwa odbywałoby się przez wykorzystanie przez kierowców dystrybutorów wyposażonych w terminale płatnicze. Opłata wnoszona byłaby z „góry” za określoną ilość paliwa. Realizacja stacji w takim wariacie pochłonęłaby niższe nakłady finansowe (brak konieczności budowy budynku głównego). Stacje samoobsługowe z powodzeniem funkcjonują w wielu lokalizacjach w kraju i są chętnie odwiedzane przez kierujących. Krótszy byłby także czas realizacji inwestycji. Uznano jednakże, iż mimo początkowo większych nakładów finansowych, budowa tradycyjnej stacji paliw wraz ze sklepem będzie dla inwestora korzystniejsza ekonomicznie. Przychody ze sprzedaży produktów w sklepach funkcjonujących przy stacjach paliw stanowią bowiem znaczący udział w dochodach stacji. Stacja w systemie tradycyjnym jest również obiektem charakteryzującym się wyższym bezpieczeństwem eksploatacyjnym. Z uwagi na stałą obecność pracowników obsługi wszelkie ewentualne sytuacje awaryjne stwierdzane mogą być w czasie rzeczywistym, a niezbędne decyzje i czynności podejmowane są przez obsługę dużo szybciej niż w przypadku obiektów samoobsługowych. Z uwagi na powyższe, uwzględniając warunki bezpieczeństwa eksploatacji stacji, przewidywany udział sprzedaży paliw oraz względy ekonomiczne związane z udziałem przychodów ze sprzedaż produktów dodatkowych zdecydowano, iż wariantem najkorzystniejszym będzie budowa stacji paliw w systemie tradycyjnym, wyposażonej w jeden wielokomorowy, wieloproduktowy podziemny zbiornik paliwowy. Wariant Inwestycyjny - najkorzystniejszy dla środowiska. W niniejszym opracowaniu został rozpatrzony i wybrany najkorzystniejszy wariant dla przedsięwzięcia polegającego na budowie stacji paliw. Stacja paliw poprawi dostępność do produktów naftowych okolicznym mieszkańcom oraz podróżnym. Będzie spełniała wymagania zawarte w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dn. 21.11.2005 r w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych (Dz. U. Nr 243, poz.2063 z późn zm.). Skala przedsięwzięcia z pewnością nie spowoduje zagrożenia dla ludzi, zwierząt i roślin oraz środowiska jako całości. Planowane do zastosowania nowoczesne rozwiązana techniczne i technologiczne dają gwarancję, iż inwestycja nie wpłynie niekorzystnie na stan środowiska danego terenu.
Przy wyborze wariantu kierowano się racją społeczną, racją ekologiczną, racją ekonomiczną. Powierzchnia działek umożliwia swobodną budowę obiektów z bardzo dogodnym dojazdem. Rozwiązania techniczno - technologiczne, które w nim zaproponowano są najlepsze pośród tych dostępnych na rynku i nie naruszają wymogów prawnych w zakresie ochrony środowiska.
W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że teren na którym ma być realizowane przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Zawiadomiono strony postępowania w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.
Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 14/2022oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 15/2022.
W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.
Po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie, w tym z opiniami organów tj.: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Rzeszowie stwierdzono, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska. Dokonana analiza materiału dowodowego wykazała, że przedstawiono w nim w sposób dostateczny zagadnienia istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, pozwalające ocenić skalę możliwych oddziaływań planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.
Otrzymują:
Inwestor: Pan Stanisław Gancarz, 36 – 053 Kamień;
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Rzeszowie;
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;
Strony postępowania „Obwieszczeniem”;
a/a.
Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.
Nisko, dn. 25.11.2022 r.
OSK.6220.11.2022
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie stacji paliw wraz z niezbędną infrastrukturą na działkach o nr ewid. 947/2, 948, 949, 950, 951/2, 952/2, 953/2 położonych w Nisku”.
Inwestor: Pan Stanisław Gancarz, 36 – 053 Kamień.
Charakterystyka Przedsięwzięcia polegającego na:
„Budowie stacji paliw wraz z niezbędną infrastrukturą na działkach o nr ewid. 947/2, 948, 949, 950, 951/2, 952/2, 953/2 położonych w Nisku”.
Przedmiotowe przedsięwzięcie polega na budowie stacji paliw płynnych i gazowych wraz z pawilonem handlowym wraz z niezbędną infrastrukturą (tj. wiata nad dystrybutorami – 320 m2) kanalizacja, stanowisko kompresora, odkurzacza i wody, oświetlenie oraz miejsca postojowe (ok. 603 m2) na działkach nr 947/2, 948, 949, 950, 951/2, 952/2, 953/2 w miejscowości Nisko. Powierzchnia terenu działek, na której znajduje się przedsięwzięcie wynosi ok. 0,89 ha z czego pod realizację zostanie przeznaczone ok. 0,4 ha.Dodatkowo przewiduje się realizację myjni samoobsługowej, bezdotykowej. Ponieważ planowane przedsięwzięcie znajduje się w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią planowane jest podniesienie rzędnej terenu.
Na terenie stacji prowadzona będzie sprzedaż następujących paliw: benzyn bezołowiowych 95 i 98, oleju napędowego typu standard i premium oraz gazu LPG.
Przewiduje się, że stacja funkcjonować będzie w systemie całodobowym przez cały rok.
W ramach wizji terenowej nie stwierdzono występowania chronionych roślin, ani siedlisk potencjalnie cennych faunistycznie. Obecnie zalegają na tym obszarze pozostałości mas ziemnych, a teren w znacznym stopniu jest pozbawiony roślinności, lub są to wtórne zbiorowiska roślinności ruderalnej z pospolitymi gatunkami
Dojazd do terenu przedsięwzięcia odbywał się będzie z drogi krajowej nr 77 przy której położone są działki przeznaczone pod inwestycję.
Woda dla potrzeb socjalno – bytowych i technologicznych dostarczana będzie z miejskiej sieci wodociągowej. Na etapie eksploatacji ścieki bytowe będą odprowadzane do szczelnego zbiornika bezodpływowego i w miarę potrzeb wywożone do oczyszczalni ścieków. Ścieki przemysłowe (z myjni) zostaną odprowadzone poprzez kratki ściekowe zainstalowane w posadzce na każdym stanowisku mycia do separatora koalescencyjnego a następnie do gruntu systemem studni chłonnych. Zaprojektowana zostanie studzienka kontrolna w celu regularnego pobierania próbek ścieków z myjni.
Wody opadowe i roztopowe z terenu parceli po podczyszczeniu w separatorze będą odprowadzane do gruntu systemem studni chłonnych.
W celu ograniczenia ilości ww. wód narażonych na zanieczyszczenie, stanowiska dystrybucji paliw zlokalizowane będą pod zadaszeniem.Planowane do wykonania powierzchnie utwardzone będą szczelne. Przewiduje się wykonanie piezometrów, w celu okresowego kontrolowania jakości wód podziemnych.
Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji zadania wynikać będzie m.in. z prac ziemnych (wykopy i przemieszczenie mas ziemnych) oraz budowlanych. W związku z tym może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane i elementy wyposażenia oraz prowadzenia prac budowlanych i montażowych.Na analizowanym etapie wykorzystywany sprzęt będzie w dobrym stanie technicznym, stosowane będą gotowe mieszanki (przygotowywane np. w wytwórniach betonu) dla ograniczenia pylenia podczas przygotowywania spoiwa w miejscu budowy,transport materiałów sypkich odbywał się będzie pojazdami wyposażonymi w plandeki, materiały sypkie składowanie będą pod przykryciem zabezpieczającym je przed rozwiewaniem. Uciążliwości będą miały charakter odwracalny i ustąpią z chwilą zakończenia budowy.
Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wpływać na klimat. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat ograniczy się do spalania paliw w poruszających się po terenie pojazdów oraz spalanego gazu ziemnego wykorzystywanego na cele grzewcze. Jednak z uwagi na zakres przedsięwzięcia nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego
i globalnego.
Podczas wykonywania robót budowlanych, powstałe odpady będą systematycznie przekazywane podmiotom prowadzącym działalność w zakresie transportu, zbierania lub przetwarzania odpadów. Wszystkie prace odbywać się będą zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz 699).
Na terenie inwestycji oraz w jej najbliższym otoczeniu dotrzymane będą dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku, określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112).
Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina i Miasto Nisko