Komunikaty

Ogłoszenie o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 872 (ul. Głowackiego) w Nisku wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w ramach zadania: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 872 na odcinku Nowa Dęba Nisko”.

 

Nisko, dnia 20.07.2022 r.

OSK.6220.16.2021.DG

OBWIESZCZENIE

BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO

 

Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 20.07.2022 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 872 (ul. Głowackiego) w Nisku wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w ramach zadania: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 872 na odcinku Nowa Dęba Nisko”.

Inwestor:Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie.

Pełnomocnik Inwestora: Pan Tomasz Buchmiet.

Z treścią ww. decyzji, z dokumentacją zgromadzoną w sprawie oraz opiniami organów tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) w dniach pracy Urzędu.

W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.

 

Burmistrz Gminy i Miasta Nisko

mgr inż. Waldemar Ślusarczyk

 

 

 

 

 

Nisko, dn. 20.07.2022 r.

OSK.6220.16.2021

 

Decyzja

o środowiskowych uwarunkowaniach

Działając na podstawie:

- art. 63 ust 1 i 2 oraz 71 ust. 2 pkt 2, i art. 72 ust. 1 pkt 3, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ust. 1 i 2, mając na względzie zapisy art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy
z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029),

- w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz.1839) planowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko,

- art. 104 i 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U z 2021 r., poz. 735 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie

stwierdzam

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 872 (ul. Głowackiego) w Nisku wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w ramach zadania: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 872 na odcinku Nowa Dęba Nisko”, pod następującymi warunkami:

1). W trakcie prac prowadzonych w obrębie cieku „Dopływ w Barcach” (ID: 22926; km cieku ok. 0+435) oraz cieków niewyróżnionych – rowów melioracyjnych, należy zachować szczególną ostrożność celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia ich wód.

2). Ewentualne przypadkowe uszkodzenia gruntu w obrębie ww. rowu melioracyjnego powstałe w wyniku prowadzonych prac zostaną naprawione na koszt Inwestora a miejsce zostanie przywrócone do stanu wyjściowego.

Ponadto, 1). Prace budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. od 06.00 do 22.00. Ograniczenie takie, nie dotyczy konieczności prowadzenia robót wynikających z technologii już trwających prac, niepozwalającej na ich przerwanie.

2) Teren budowy zostanie wyposażony w środki do likwidacji ewentualnych wycieków płynów eksploatacyjnych z wykorzystywanych maszyn (np. sorbenty).

3). Zaplecza budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca magazynowania odpadów, lokalizowane będą poza terenami zadrzewionymi, poza miejscami podmokłymi i miejscami, na których
w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe oraz w oddaleniu od rowów melioracyjnych i zbiorników wodnych. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca magazynowania odpadów, materiałów budowlanych, itp. zostaną uszczelnione tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.

4). Wykopy, czasowo pozostawione jako otwarte (np. na noc, awaria sprzętu), będą zabezpieczone tak, aby uniemożliwić wpadnięcie do nich drobnych zwierząt (np. poprzez wygrodzenia siatką herpetologiczną). Każdy wykop ziemny przed zasypaniem będzie sprawdzany pod kątem występowania w nich drobnych zwierząt. W przypadku ewentualnego uwięzienia zwierząt w wykopach, będą one odłowione i przeniesione poza teren robót, do odpowiednich dla nich siedlisk.

5) W miejscach i sąsiedztwie gdzie występują stałe i okresowe siedliska płazów oraz trasy ich wędrówek (np. w sąsiedztwie zbiorników wodnych, rowów melioracyjnych itp.), prace będą prowadzone poza okresem rozrodu płazów, tj. poza okresem od 01 marca do 30 czerwca lub w przypadku konieczności podjęcia robót w sąsiedztwie siedlisk rozrodu płazów w ww. terminie, miejsca te zostaną wygrodzone ogrodzeniem tymczasowym z siatki, uniemożliwiającej płazom wejście na teren prowadzonych prac.

2)Decyzji nadaję rygor natychmiastowej wykonalności.

Uzasadnienie

Inwestor – Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie, w imieniu której występuje Pełnomocnik Pan Tomasz Buchmiet – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko z wnioskiem z dnia 13.12.2021 r. (data wpływu do Urzędu 13.12.2021 r.), o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 872 stanowiącej łącznik pomiędzy DK19 a istniejącą drogą wojewódzką nr 872 (ul. Głowackiego) w Nisku wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w ramach zadania: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 872 na odcinku Nowa Dęba - Nisko”, do którego dołączono:

  1. Kartę informacyjną przedsięwzięcia,

  2. kopię wypisu z Rejestru Gruntów,

  3. wyrys z mapy ewidencyjnej, z zaznaczonym przebiegiem granic terenu, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

Na podstawie§ 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada
2010 r
. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U.
z 2019 r., poz. 1839) -
„drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”… zaliczane są do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r.,
poz. 1029) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po uprzednim zasięgnięciu opinii właściwych organów.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Burmistrz Gminy i Miasta Nisko wystąpił o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, oraz sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 12.01.2022 r. (data wpływu do Urzędu 13.01.2022 r.) znak: WOOŚ.4220.12.35.2021.NH.6, organ stwierdził, że istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 872 stanowiącej łącznik pomiędzy DK19 a istniejącą drogą wojewódzką nr 872 (ul. Głowackiego) w Nisku wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w ramach zadania: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 872 na odcinku Nowa Dęba - Nisko”.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 29.12.2021 r. (data wpływu do Urzędu 03.01.2022 r.) znak: PSNZ.465.36.2021, stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli w swojej opinii z dnia 03.01.2022 r. (data wpływu do Urzędu 22.02.2022 r.), znak: RZ.ZZŚ.4.435.381.2021.MZ stwierdził, brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania  przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko, pod następującymi warunkami:

1). W trakcie prac prowadzonych w obrębie cieku „Dopływ w Barcach” (ID: 22926; km cieku ok. 0+435) oraz cieków niewyróżnionych – rowów melioracyjnych, należy zachować szczególną ostrożność celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia ich wód.

2). Ewentualne przypadkowe uszkodzenia gruntu w obrębie ww. rowu melioracyjnego powstałe w wyniku prowadzonych prac zostaną naprawione na koszt Inwestora a miejsce zostanie przywrócone do stanu wyjściowego.

Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029), po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów dotyczących planowanego przedsięwzięcia oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woliw sprawie obowiązku sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu, oraz co do konieczności przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko, Burmistrz Gminy i Miasta Nisko stwierdził brak potrzeby sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, tym samym brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:

1. rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

-skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu: Przedmiotowa inwestycja stanowi III etap zadania pn.: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 872 na odcinku Nowa Dęba – Nisko”.Etapy I i II projektowane są w istniejącym korytarzu DW 872. Etap I dotyczy odcinka DK 872 od km ok. 28+483 do km ok. 36+020, natomiast etap II dotyczy odcinków DK 872 od km ok. 36+020 do km ok. 50+634 i od km ok. 51+431 do km ok. 61+608. Dla etapów I i II prowadzone jest odrębne postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Etap III obejmuje budowę nowego odcinka drogi (projektowanego po nowym śladzie).

Zgodnie z KIP, dla projektowanego po nowym śladzie Etapu III rozpatrywano w sumie 5 wariantów lokalizacyjnych. Początkowy przebieg wariantów 1, 2 i 3 jest taki sam. Zmiana trasy przebiegu, a tym samym długość poszczególnych odcinków dla wariantów 1, 2 i 3 następuje w przybliżeniu w okolicach km 1+700. Trasy wariantów 1, 2 i 3, a także wariantu 5 (biegnącego w kierunku wschodnim od trasy wariantów 1-3), przebiegają przez tereny leśne. Wariant 4 przebiega przez tereny otwarte pomiędzy obszarami zabudowanymi. Wariant 4 został odrzucony (jako wariant nieracjonalny, niemożliwy do wykonania), dlatego w KIP brak jest jego opisu.

Przedstawiona w KIP charakterystyka inwestycji odnosi się do wariantu III. W wariancie tym planuje się budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej Nr 872 (po nowym śladzie), na długości ok. 2,655 km (w km 0+000 – 2+655). Droga ta ma pełnić funkcję łącznika pomiędzy istniejącą DW 872 (ul. Głowackiego), a drogą krajową DK19. Jak podano w KIP, nadrzędnym celem inwestycji jest poprawa klimatu akustycznego w granicach miasta Nisko. Realizacja planowanej inwestycji ma także zwiększyć bezpieczeństwo oraz poprawić warunki ruchu.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na terenach nieruchomości sąsiednich.

Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonej Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, wszystkie zidentyfikowane oddziaływania zostały szczegółowo opisane w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie tworzy nowy układ komunikacyjny. Wybrana lokalizacja przedmiotowego etapu do minimum ogranicza wpływ na środowisko przyrodnicze oraz przebiega poza terenami działalności człowieka przez co nie będzie prowadziła do wystąpienia oddziaływań skumulowanych planowanego przedsięwzięcia z innymi przedsięwzięciami.

- Wykorzystywania zasobów naturalnych.

Na etapie realizacji inwestycji wykorzystywane będą materiały budowlane niezbędne do wykonania przebudowy drogi (m.in. masy bitumiczne, kruszywa, piasek, beton, emulsja asfaltowa, rury, studnie, kratki, elementy stalowe). Woda wykorzystywana będzie w niewielkim zakresie. Zużywana będzie na cele socjalno – bytowe pracowników zatrudnionych do budowy drogi. Ze względu na charakter inwestycji w fazie eksploatacji, w okresie zimowym przewiduje się wykorzystanie środków zapobiegających oblodzeniu tj. piasku i soli oraz energii elektrycznej do oświetlenia drogi.

- Emisji i występowania innych uciążliwości.

Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter okresowy i krótkotrwały. Źródłem emisji hałasu do środowiska w fazie eksploatacji budowanej drogi będzie hałas drogowy powodowany przejazdem samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Etap realizacji przedsięwzięcia prowadzony będzie wyłącznie w porze dziennej (tj. pomiędzy godzinami 06.00 – 22.00), z wykorzystaniem maszyn w dobrym stanie technicznym.

Źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie głównie ruch pojazdów, po nowo wybudowanej drodze. Jak wskazano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, prognozowane natężenie ruchu pojazdów po nowo wybudowanej drodze wynosić będzie ok. 1000 poj./dobę. Uwzględniając powyższe, przewiduje się, iż wartości dopuszczalne poziomu hałasu dla pory dziennej i nocnej określone w ww. rozporządzeniu Ministra Środowiska, będą dotrzymane.

W związku z prowadzonymi pracami, okresowemu zwiększeniu ulegnie natężenie ruchu transportowego na terenie objętym przedsięwzięciem, co spowoduje zwiększone emisje do powietrza, będące skutkiem pracy silników spalinowych. Są to oddziaływania, których nie można wyeliminować, lecz które mają charakter okresowy i odwracalny. W celu ograniczenia wpływu etapu realizacji na jakość powietrza przewiduje się m.in.: zastosowanie maszyn
i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz zraszanie budowanych nawierzchni wodą
(w okresach bezdeszczowych i silnych wiatrów) celem ograniczenia pylenia.

- Ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji
i stosowanych technologii.

Planowane przedsięwzięcie zrealizowane zostanie z wykorzystaniem najnowszych technologii spełniających wszystkie normy oraz z wykorzystaniem odpowiednio dobranych materiałów najwyższej jakości. Przebudowane obiekty spełniać będą wszystkie normy budowlane. Stan techniczny dróg, chodników oraz sieci kanalizacyjnych i wodociągowych będzie stale monitorowany. W związku z tym można stwierdzić, iż ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej, w analizowanym przypadku, zostało w praktyce wyeliminowane.

- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz wpływu na środowisko, w przypadku gdy planuje się ich powstanie.

Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć i będą zagospodarowywane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r., poz. 779 z późn. zm.). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania.

- Zagrożenia dla ludzi, w tym wynikającego z emisji.

Z uwagi na skalę przedsięwzięcia i jego lokalizację nie będzie ono stanowiło zagrożenia dla ludzi zarówno na etapie realizacji przedsięwzięcia, jak i na etapie eksploatacji planowanej inwestycji.



2. Usytuowanie przedsięwzięcia - ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:

- Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno - błotnych oraz innych obszarach
o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

- Obszary wybrzeży.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze wybrzeży.

- Obszary górskie lub leśne.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich. Realizowane będzie na terenach leśnych, na terenie Puszczy Sandomierskiej.

- Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 425 „Dębica - Stalowa Wola – Rzeszów”. Obszar planowanego przedsięwzięcia znajduje się poza strefami ochronnymi ujęć wód powierzchniowych
i podziemnych oraz poza obszarem szczególnego zagrożenia powodzią.

- Obszary wymagające specjalnej ochronny ze względu na występowanie gatunków roślin
i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
(Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 późn. zm.).

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zlokalizowania w odległości ok. 3,28 km od granic obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 (dalej OSOP Puszcza Sandomierska). Innymi najbliżej położonymi obszarami sieci Natura 2000 są obszary mające znaczenie dla Wspólnoty: Enklawy Puszczy Sandomierskiej PLH180055 - w odległości ok. 3,43 km i Dolina Dolnego Sanu PLH180020 - ok. 3,01 km. Planowane przedsięwzięcie znajduje się w granicach głównego korytarza ekologicznego - Korytarza Południowego (GKPd-7 - Puszcza Sandomierska), wyznaczonego w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.

Teren leśny, przez który prowadzić ma przedmiotowy odcinek nowej drogi wojewódzkiej stanowi część dużego kompleksu leśnego, którego część znajduje się w granicach OSOP Puszcza Sandomierska. Obszar ten stanowi bardzo cenną ostoję wielu gatunków ptaków. Stwierdzono tu występowanie 43 gat. ptaków z Załącznika I Dyrektywy Ptasiej. Obszar cenny z punktu widzenia liczebności bociana czarnego, bociana białego, ptaków drapieżnych i derkacza (powyżej 1% populacji polskiej). W przypadku kraski, podgorzałki i czapli białej obszar stanowi miejsce gniazdowania ponad 10% populacji gatunków w Polsce, jest więc jedną z kluczowych ostoi dla ich zachowania. Ponadto, obszar jest miejscem licznego występowania w okresie lęgowym świergotka polnego, lelka, dudka, dzięciołów (średniego, czarnego, białoszyjego, zielonosiwego i zielonego), gąsiorka, lerki, trzmielojada, jarzębatki i ortolana. Z danych będących w posiadaniu tut. Organu (materiały zebrane na potrzeby przygotowania projektu planu zadań ochronnych dla OSOP Puszcza Sandomierska) wynika, iż w odległości ok. 2,5 km w kierunku zachodnim oraz ok. 3,3 km
w kierunku południowo-wschodnim od wyznaczonej trasy nowej drogi znajdują się siedliska (żerowiska i lęgowiska) derkacza. Derkacz (podobnie jak lerka stwierdzona podczas prac inwentaryzacyjnych wykonanych na potrzeby sporządzenia KIP), stanowi przedmioty ochrony znajdującego w odległości ok. 3,28 km OSOP Puszcza Sandomierska. Ponadto z danych zebranych podczas prac Wojewódzkiego Zespołu Specjalistycznego w Rzeszowie wynika, iż kompleks leśny przez który przebiegać ma trasa nowej inwestycji drogowej stanowi miejsce występowania nizinnej populacji wilka. Zauważyć przy tym należy, że zgodnie z przedstawionymi w KIP wynikami inwentaryzacji, na analizowanym terenie stwierdzono obecność jeleni stanowiących główne źródło pokarmu ww. drapieżnych ssaków.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę, zakres planowanego przedsięwzięcia, lokalizację, jak również pod warunkiem wdrożenia ujętych w niniejszej opinii środków minimalizujących wpływ na środowisko należy stwierdzić, iż nie będzie ono w sposób znaczący oddziaływać
na środowisko przyrodnicze, w tym na przedmioty ochrony ww. obszarów Natura 2000,
ich integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie, nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Jednocześnie informuję, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych, decyzje
te wydawane są w odrębnych postępowaniach i mają inny charakter, dlatego też w przypadku, gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących
w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ww. ustawy o ochronie przyrody.

- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach, na których nie zostały przekroczone standardy jakości środowiska.

- Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne.

- Gęstość zaludnienia.

Średnia wielkość gęstości zaludnienia Gminy i Miasta Nisko wynosi 158 osób/km2. Gęstość
zaludnienia Miasta Nisko wynosi 254 osoby/km2 , obszarów wiejskich 86 osób/km2 .

Zamierzenie inwestycyjne realizowane będzie na terenie Puszczy Sandomierskiej.

- Obszary przylegające do jezior.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.

- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.

- Wody i obowiązujące ich cele.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911 z późn. zm.), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) „Barcówka” kod: PRLW20001722929, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej monitorowaną, naturalną częścią wód, w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny. Ze względu na brak możliwości technicznych przedłużono termin osiągnięcia ww. celu środowiskowego do 2027 roku. Zlewnia opisywanej JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj.: OZW Dolina Dolnego Sanu PLH180020, OSO Puszcza Sandomierska PLB180005 oraz Enklawy Puszczy Sandomierskiej PLH180055. Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.

Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i chemicznym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Prace na cieku „Dopływ w Barcach” oraz na rowach, będą wykonywane z zachowaniem szczególnej ostrożności celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia ich wód.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie. Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Tankowanie maszyn i pojazdów będzie odbywać się poza terenem przedsięwzięcia lub w jego obrębie w specjalnie wyznaczonym miejscu z użyciem środka zabezpieczającego grunt. Konserwacja i naprawa sprzętu będzie się odbywać w warsztatach serwisowych poza terenem inwestycji. Ponadto zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty umożliwiające neutralizację ewentualnych wycieków. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dowożona w butelkach. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy. W fazie eksploatacji nie będą wytwarzane tego rodzaju ścieki.

Odprowadzanie wód opadowo – roztopowych z powierzchni dróg odbywać się będzie poprzez powierzchniowy spływ wód w obrębie pasa drogowego do istniejących rowów trawiastych oraz pobocza i teren pasa drogowego. Powierzchniowe odwodnienie jezdni i korony drogi zapewnione jest dzięki odpowiednim spadkom podłużnym i poprzecznym. W ramach analizowanego przedsięwzięcia nie planuje się odwadniania wykopów. Prace związane z wykonaniem wykopów, będą realizowane w porze suchej przy niskim poziomie wód gruntowych. Prowadzone prace nie spowodują zmian stanu wody na gruntach sąsiednich, a wody powierzchniowe i gruntowe zostaną zabezpieczone przed możliwością przedostania się do nich materiałów i substancji używanych podczas budowy. Ewentualne wycieki substancji szkodliwych pochodzące z pracujących maszyn bądź urządzeń będą unieszkodliwiane poprzez zastosowane sorbety. Używane do prac maszyny i pojazdy będą sprawne technicznie oraz będą posiadać odpowiednie atesty. Prace ziemne w obrębie rowu melioracyjnego będą wykonywane z zachowaniem szczególnej ostrożności, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia jego wód.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację
i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 analiza i ocena w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko ust. 1 pkt 1, wynikające z:
-
Zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.

Omawiane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w południowo – wschodniej Polsce, w północnej części województwa podkarpackiego na terenie powiatu niżańskiego. W czasie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie na klimat akustyczny i jakość powietrza w związku z dojazdem pojazdów transportujących materiały oraz pracą ciężkiego sprzętu, które będzie miało charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót. Zasięg przestrzenny oddziaływania ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji.

- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie w żadnym komponencie środowiska z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.

- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania.

Informacje zawarte w Karcie stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności czy złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.

- Prawdopodobieństwo oddziaływania.

Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny i ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji.

- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania.

Oddziaływania powstałe na etapie realizacji będą krótkotrwałe i odwracalne. Nie będą one powodowały przekroczenia obowiązujących standardów środowiska.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją.

- Możliwości ograniczenia oddziaływania.

Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją i eksploatacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008 r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska.

Przedsięwzięcie, samo w sobie, spowoduje zmianę w istniejącym krajobrazie. Jedynym widocznym w krajobrazie elementem będzie planowana do wykonania droga wraz z niezbędną infrastrukturą, co doprowadzi do trwałej zmiany lokalnego krajobrazu obecnie w większości leśnego.

Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się do spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy, oraz poruszających się po budowanej drodze na etapie jej eksploatacji. Ze względu na skalę
i charakter przedsięwzięcia, nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego, na etapie eksploatacji.

Odhumusowanie terenu planowanej inwestycji należy prowadzić od środka terenu ku jego brzegom.

Zdjęty humus należy przechowywać w regularnych, oznakowanych pryzmach w pasie drogowym z wyłączeniem lokalnego korytarza migracyjnego od około km 0+400 – do około km 0+500 (dolina rzeki Dopływ w Barcach). Należy unikać składowania humusu (poza pasem drogowym) w obszarze korytarza ekologicznego Puszcza Sandomierska GKPd-7 z którym inwestycja koliduje na całym odcinku.

W celu ochrony drzew na placu budowy należy w przypadku drzew dojrzałych o średnicy pnia ponad 80 cm zastosować wygrodzenia siatką obejmujące powierzchnię rzutu korony i zabezpieczające bryłę korzeniową. W przypadku niemożności wykonania takiego zabezpieczenia oraz dla drzew o średnicy pnia poniżej 80 cm należy zastosować osłony przypniowe wykonane w formie odeskowania lub osłon z maty słomianej (juty). Powinny one objąć pień do wysokości 150 cm, ściśle przylegać do pnia, a w dolnej części opierać się o podłoże. Osłony należy minimum trzykrotnie opasać drutem co 40 – 60 cm.

W pobliżu drzew i skupisk krzewów nie należy magazynować materiałów sypkich, budowlanych, chemicznych i ziemi. Szczególnie należy unikać magazynowania w pobliżu drzew cementu, wapna, gruzu, bowiem większość gatunków drzew nie toleruje zwiększonej zawartości wapnia w glebie. Niedopuszczalne jest całkowite zasypywanie bryły korzeniowej i pni drzew. Nie należy zmieniać poziomu gruntu w odległości mniejszej niż 1 m od pnia drzewa.

W przypadku konieczności zmiany poziomu gruntu należy wykonać systemy napowietrzające i nawadniające zgodnie z zasadami pielęgnacji drzew. Wokół pnia należy ułożyć kamienie lub tłuczeń, w promieniu zasięgu korony rozłożyć 10 cm warstwę żwiru, którą dopiero można pokryć humusem wymieszanym ze żwirem lub gruboziarnistym piaskiem.

Na systemach korzeniowych drzew nie powinien poruszać się i garażować ciężki sprzęt budowlany. W promieniu zasięgu korony drzew nie powinno się stosować zagęszczania gruntu

W przypadku uszkodzenia korzeni, gałęzi lub pni należy podjąć działania ochronne. Uszkodzone korzenie należy przyciąć pod kątem prostym, dokonując cięcia tam, gdzie zaczyna się żywy korzeń. Powierzchnię ran należy zabezpieczyć preparatem impregnującym. Glebę w najbliższym otoczeniu uszkodzonych korzeni zastąpić w bardziej zasobną w składniki odżywcze (torfową). Uszkodzone gałęzie należy przyciąć zgodnie z zasadami pielęgnacji drzew, a następnie zasmarować preparatami o działaniu powierzchniowym. Ubytki powierzchniowe kory należy wygładzić i uformować ich krawędzie, a następnie zabezpieczyć preparatami antygrzybicznymi

Z uwagi na ochronę lęgów ptaków wycinka drzew i krzewów zostanie przeprowadzona poza okresem gniazdowania tj. poza okresem 1 marca – 15 października. Możliwa jest również wycinka drzew poza tym okresem – całorocznie, lecz po wykluczeniu przez nadzór przyrodniczy, gniazdowania ptaków na drzewach przeznaczonych do wycinki. W przypadku gdy na etapie wykonywania robót budowlanych zajdzie potrzeba ingerencji w stwierdzone siedliska ptaków, przed rozpoczęciem tych czynności należy uzyskać decyzję derogacyjną a czynności wykonać pod nadzorem przyrodniczym po okresie lęgowym ptaków.

Obligatoryjnie, tymczasowe wygrodzenia herpetologiczne należy wykonać w następujących lokalizacjach: obustronnie od około km 0+400 – do około km 0+500 (dolina rzeki Dopływ w Barcach). Wykonanie wygrodzeń herpetologicznych należy prowadzić pod nadzorem przyrodniczym. Tymczasowe wygrodzenia dla płazów powinny mieć wysokość nad poziomem gruntu 50 cm, należy je wykonać z siatki lub włókniny z tworzywa, z tzw. przewieszką o szerokości ok. 10 cm, skierowaną na zewnątrz drogi. W przypadku zastosowania siatki oczka powinny mieć max. wymiar 0,5 x 0,5 cm. Dolną część wygrodzenia należy wkopać do gruntu na głębokość min. 10 cm. Wygrodzenia na zakończeniach muszą układać się w kształt litery „U” i posiadać dołek w gruncie, w którym będą gromadziły się potencjalnie migrujące płazy. Następnie będą one przenoszone przez nadzór przyrodniczy poza teren inwestycji. Tymczasowe wygrodzenia dla płazów należy wykonać i utrzymywać w dobrym stanie od 15 marca do 30 października. Nadzór przyrodniczy określi ewentualne konieczne do wykonania dodatkowe lokalizacje tymczasowych płotków.

W okresie wiosennym i jesiennym (okres migracji płazów), należy regularnie tj. codziennie (dwa razy dziennie, rano i wieczorem) kontrolować wykopy, pułapki łowne. W pozostałych okresach częstotliwość monitoringu dostosowana będzie do faktycznych pojawień płazów, ich aktywności i ewentualnych siedlisk, jakie mogą pojawić się okresowo w danym okresie roku. W przypadku pojawienia się zwierząt należy je odłowić i przenieść w bezpieczne miejsca właściwe siedliskowo dla danego gatunku.

Zapewniona zostanie możliwość migracji zwierząt po obu stronach budowanej drogi DW 872) poprzez wybudowanie obiektu inżynierskiego pełniącego funkcję przejść dla zwierząt oraz poprzez dostosowanie parametrów drogi (nachylenie skarp przydrożnych), celem umożliwienia zwierzętom przechodzenie po jej powierzchni:

Wykonać przejście dla zwierząt małych i płazów - przepust zintegrowany z ciekiem rzeka Dopływ w Barcach w km około 0+435. W przepuście należy wykonać obustronne półki dla małych zwierząt i płazów o szer. 0,5 m i światłem pionowym 1,0 m nad półką.

W obszarze całej inwestycji rowy odwodnieniowe zostaną maksymalnie wypłycone. Skarpy rowów oraz nasypów drogowych należy zaprojektować z pochyleniem skarp 1:2. Szerokość dna rowów odwodnieniowych powinna wynosić min. i 0,40 m. Natomiast w obrębie skrzyżowań z DW872 i DK19 zaprojektowana. Przed rozpoczęciem prac budowlanych oraz po ich zakończeniu, wykonana zostanie inwentaryzacja stanu technicznego (fotograficzna i opisowa) obiektów budowlanych zlokalizowany w odległości do 40m od krawędzi projektowanej jezdni drogi wojewódzkiej nr 872 oraz do 40m od krawędzi jezdni innych przebudowywanych dróg publicznych.

Dokonano analizy trzech wariantów przedsięwzięcia.

1. Wariant zerowy. Jest to wariant polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia. Wariant ten jest aktualnie najmniej korzystnym wariantem dla nadrzędnego celu budowy Etapu III jakim jest poprawa klimatu akustycznego w granicach miasta Nisko. Zgodnie z pismem Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Rzeszowie znak DM/RZ/063-14/20/20/BM z dnia 09.12.2020 r., w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska przeprowadzonego w 2018 r. badania poziomu hałasu na terenie miasta Nisko wykazały przekroczenia w dwóch punktach tj. przy ul. Tysiąclecia (przekroczenie o: pora dnia 6,5 dB, pora nocy 7,4 dB) i ul. Kolejowej (przekroczenie o: pora dnia 5,1 dB, pora nocy 7,6 dB). Na ulicach, które aktualnie pełnią funkcję łacznika DK 77 i DW 872 z DK 19. Dodatkowo planowany do realizacji nowy układ komunikacyjny, będzie miał wpływ na poprawę bezpieczeństwa i warunki ruchu.

2. Wariant inwestycyjny. Wariant inwestycyjny polega na realizacji planowanego przedsięwzięcia zgodnie z założeniami projektowymi. Opis planowanego przedsięwzięcia w wariancie preferowanym do realizacji, został przedstawiony w rozdziale 5.1. Budowa Etapu III (łącznika) drogi wojewódzkiej nr 872 z DK 19 przyczyni się do ich krótszego połączenia (bez przebiegu jak dotychczas tego połączenia przez miasto Nisko), wyprowadzenia części ruchu pojazdów poza zabudowę miasta oraz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wszystkie planowane prace na przedmiotowej drodze mają na celu wyeliminowanie części ruchu z przejazdu przez tereny zabudowane miasta Nisko, skrócenie czasu przejazdu (krótszy przebieg „łącznika” i trasa z mniejszą ilością skrzyżowań), upłynnienie ruchu i poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, co bezpośrednio wpływać będzie również na środowisko przyrodnicze. Upłynniony ruch na drodze powoduje mniejszą emisję zanieczyszczeń z przejeżdżających pojazdów oraz zmniejszy uciążliwości akustyczne. Szczególne znaczenie ma tu wyprowadzenie ruchu z m. Nisko poprzez realizację Etapu III, który został zaprojektowany poza terenami zabudowanymi i w znacznym stopniu wyprowadzi ruch kołowy poza miasto do połączenia z DK 19 a następnie z S19. Wariant inwestycyjny zaprojektowano jako jednojezdniowy dwupasowy, ograniczając tym samy zajętość terenu do minimum.

3. Wariant alternatywny. W ramach inwestycji przeanalizowano możliwość zastosowania mniej krętej trasy przebiegu przedmiotowego Etapu III. Pierwszy wariant alternatywny zakładał niewpisywanie środkowego łuku poziomego (z trzech projektowanych łuków poziomych) co zmniejszyłoby krętość trasy oraz skróciło jej przebieg ale rozwiązanie takie spowodowałoby zbliżenie do stref ochronnych ujęć wody i w związku z tym byłoby niekorzystne pod względem środowiskowym. Drugi wariant alternatywny zakładał wydłużenie środkowego odcinka prostego i w efekcie dwa pierwsze łuki by nie występowały ale wiązałoby się to ze zmianą usytuowania skrzyżowania-włączenia do DW872. Skrzyżowanie to przybliżyłoby się do istniejącej zabudowy mieszkaniowej (oddziaływałoby na zabudowę mieszkaniową) oraz wiązałoby się z rozwiązaniami wymagającymi uzyskania zgody na odstępstwa o przepisów techniczno-budowlanych aby nie zajmować terenu cmentarza. Dlatego też warrant ten uznany został za niekorzystny.

 

Uzasadnienie wariantu wskazanego do realizacji.

Biorąc powyższe pod uwagę wariant realizacyjny jest optymalnym wariantem, gdyż zapewnia on uzyskanie planowanych efektów tego przedsięwzięcia poprzez wyeliminowanie części ruchu z przejazdu przez tereny zabudowane miasta Nisko, skrócenie czasu przejazdu (krótszy przebieg „łącznika” i trasa z mniejszą ilością skrzyżowań), upłynnienie ruchu jednocześnie wpływając na poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego w m. Nisko.

W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie:

Zawiadomiono strony postępowania w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.

Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 11/2021 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 9/2022.

W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.

Przed wydaniem niniejszej decyzji stronom zapewniono możliwość wypowiedzenia się co do zebranych dowodów zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Ustalono, że w sąsiedztwie ani bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Planowane przedsięwzięcie ani w fazie budowy i przebudowy ani w fazie eksploatacji nie będzie wywierało wpływu na jednolitą część wód podziemnych i powierzchniowych,

Przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne nie będzie należało do kategorii zakładów dużego oraz zwiększonego ryzyka wystąpienia poważnych awarii przemysłowych – zgodnie z klasyfikacją wg Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej
(Dz. U. z 2016 r. poz. 138).

Nie przewiduje się negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 z późn. zm. ), w tym obszarów sieci Natura 2000, ze względu na oddziaływanie tych zatwierdzonych i projektowanych obszarów od planowanego przedsięwzięcia oraz charakter przedsięwzięcia w kontekście możliwych zagrożeń.

Uwzględniając lokalizację poza formami ochrony przyrody, zakres i rodzaj planowanego przedsięwzięcia, a także charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze uznano, iż planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, wymaganej zapisami art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Projektowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie ani nie wymaga ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.

Pełnomocnik Inwestora z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej złożył do tutejszego Urzędu wniosek o nadanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia rygoru natychmiastowej wykonalności.

Wskazuje się, że na mocy art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego należało nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności z uwagi na ważny interes społeczny i wyjątkowo ważny interes strony.

Należy zauważyć, że realizacja planowanego przedsięwzięcia stanowi szczególny interes społeczno - gospodarczy, gdyż terminowe jej przeprowadzenie, jest warunkiem niezbędnym dla zapewnienia właściwego stanu bezpieczeństwa ruchu na istniejących drogach będących w złym stanie technicznym i przyczyniających się do powstawania kolizji i wypadków drogowych. Wykonanie inwestycji oprócz poprawy warunków ruchu pozytywnie wpłynie również na zmniejszenie oddziaływania akustycznego na tereny zabudowane zlokalizowane wzdłuż ulicy Głowackiego w Nisku oraz wzdłuż ulic ul. Tysiąclecia i ul. Kolejowej (będących aktualnie łącznikiem DK 77 i z DW 872 ) gdzie aktualnie występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu.

Przesłanki te w pełni uzasadniają istnienie szczególnego interesu społecznego oraz wyjątkowo ważnego interesu strony, którym jest zarządca drogi odpowiedzialny za utrzymanie drogi we właściwym stanie i zapobieganie powstawaniu zagrożeń dla życia i zdrowia ludzi.

Zatem nie ma przeszkód, aby organ wydając decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach nadał taki rygor decyzji nieostatecznej, jeżeli wystąpi o to strona i zostaną spełnione warunki określone w art. 108 k.p.a.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności podyktowane jest ważnym interesem społecznym. Spełnione są zatem przesłanki z art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.). Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji niniejszej decyzji.

Na podstawie Karty informacyjnej przedsięwzięcia, oraz po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie w tym z opiniami organów, tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli biorąc pod uwagę rodzaj, przypuszczalną skalę oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i zaproponowane rozwiązania chroniące środowisko uznano, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.

Dokonana analiza materiału dowodowego, tj. Karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z uzupełnieniem wykazała, że przedstawiono w nim w sposób dostateczny zagadnienia istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, pozwalające ocenić skalę możliwych oddziaływań planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko
w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Pełnomocnik Inwestora Pan Tomasz Buchmiet;

  2. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Stalowej Woli;

  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;

  4. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;

  5. Strony postępowania „Obwieszczeniem”;

  6. a/a.

Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.

 

Nisko, dn. 20.07.2022 r.

OSK.6220.16.2021

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 872 (ul. Głowackiego) w Nisku wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w ramach zadania: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 872 na odcinku Nowa Dęba Nisko”.

Inwestor: Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie.

Pełnomocnik Inwestora Pan Tomasz Buchmiet;

 

Charakterystyka Przedsięwzięcia pod nazwą:

Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 872 (ul. Głowackiego) w Nisku wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w ramach zadania: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 872 na odcinku Nowa Dęba Nisko”

 

 

Przedmiotowa inwestycja stanowi III etap zadania pn.: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 872 na odcinku Nowa Dęba – Nisko”.

Nowy odcinek drogi posiadał będzie szerokość jezdni 7 m, (2 pasy ruchu o szerokości 3,5 m), utwardzone pobocza o szerokości 0,5 m wraz z poboczami gruntowymi o min. szer. 0,75 m, system odwodnienia. Przewidziano wykonanie przepustów pod koroną DW 872, a także przepustu w km ok. 0+435 na rzece Dopływ w Barcach. Istniejący przepust zlokalizowany w km. 419+953 DK 19 zostanie przebudowany.

Planowane jest ponadto wykonanie oświetlenia drogowego oraz oznakowania pionowanego i poziomego. Realizacja inwestycji wymagała będzie także przebudowy odcinków tras dróg wewnętrznych-leśnych celem dostosowania do przebiegu DW872 (na rowach melioracyjnych), budowę zjazdów wraz z przepustami pod zjazdami, budowę skrzyżowań, odcinków ścieżek pieszo-rowerowych,ścieżek rowerowych i chodników przy skrzyżowaniach z istniejącymi DW872 i DK19. Konieczne będzie także usunięcie kolizji z infrastrukturą techniczną kolidującą z budowaną drogą, budowa kanału technologicznego oraz budowa nowego korytarza pasa drogowego. Nawierzchnia jezdni dostosowana będzie do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś. Prędkość projektowa to ok 70 km/h, prędkość miarodajna: 90 km/h. Prognozowane dobowe natężenie ruchu na nowym odcinku drogi wyniesie powyżej 1000 poj./dobę.

Szacowana powierzchnia jaka zostanie zajęta na potrzeby inwestycji to ok. 8 ha.

Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia nie będzie prowadzone odwodnienie wykopów budowlanych.

Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji zadania wynikać będzie m.in. z prac ziemnych (wykopy i przemieszczenie mas ziemnych) oraz budowlanych. W związku z tym może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane i elementy wyposażenia oraz prowadzenia prac budowlanych.Na analizowanym etapie wykorzystywany sprzęt będzie w dobrym stanie technicznym, stosowane będą gotowe mieszanki (przygotowywane np. w wytwórniach betonu). Dla ograniczenia pylenia podczas przygotowywania spoiwa w miejscu budowy,transport materiałów sypkich odbywał się będzie pojazdami wyposażonymi w plandeki. Materiały sypkie składowanie będą pod przykryciem zabezpieczającym je przed rozwiewaniem. Uciążliwości będą miały charakter odwracalny i ustąpią z chwilą zakończenia budowy.

Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wpływać na klimat. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat ograniczy się do spalania paliw w poruszających się po terenie pojazdów. Jednak z uwagi na zakres przedsięwzięcia nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego. W celu ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji zastosowane będą rozwiązania tj; sprzęt wykorzystywany przy robotach budowlanych będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego, na terenie budowy oraz zaplecza budowy nie będą prowadzone naprawy sprzętu. Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 lipca 2022 13:50
Dokument wprowadzony do BIP przez: Władysław Pracoń
Ilość wyświetleń: 2010
26 lipca 2022 13:50 (Władysław Pracoń) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)