Komunikaty

Obwieszczenie o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Zagospodarowanie terenu po byłym Gospodarstwie Rolnym Sopot i nadanie mu nowych funkcji mieszkaniowych”.

Nisko, dnia 25.05.2022 r.

OSK.6220.3.2022.DG

 

OBWIESZCZENIE

BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO

 

Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 25.05.2022 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą:

Zagospodarowanie terenu po byłym Gospodarstwie Rolnym Sopot i nadanie mu nowych funkcji mieszkaniowych”.

Inwestor: Gmina i Miasto Nisko.

Z treścią ww. decyzji, z dokumentacją zgromadzoną w sprawie oraz opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) w dniach pracy Urzędu.

W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

Informacja o wydanej decyzji, wraz z jej treścią, została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.

 

Burmistrz Gminy i Miasta Nisko

mgr inż. Waldemar Ślusarczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

Nisko, dn. 24.05.2022 r.

OSK.6220.3.2022

 

Decyzja

o środowiskowych uwarunkowaniach

Działając na podstawie:

- art. 63 ust 1 i 2 oraz 71 ust. 2 pkt 2, i art. 72 ust. 1 pkt 3, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ust. 1 i 2, mając na względzie zapisy art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy
z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 z późn. zm.),

- w § 3 ust. 1 pkt 62 oraz 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz.1839) planowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko,

- art. 104 i 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U z 2021 r., poz. 735 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Gminy i Miasta Nisko

stwierdzam

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Zagospodarowanie terenu po byłym Gospodarstwie Rolnym Sopot i nadanie mu nowych funkcji mieszkaniowych”, o ile spełnione będą poniższe warunki:

1) Prace budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzone będą wyłącznie
w porze dziennej, tj. w godz. od 06.00 do 22.00. Ograniczenie takie, nie dotyczy konieczności prowadzenia robót wynikających z technologii już trwających prac, niepozwalającej na ich przerwanie.

2) Teren budowy zostanie wyposażony w środki do likwidacji ewentualnych wycieków płynów eksploatacyjnych z wykorzystywanych maszyn (np. sorbenty).

3) Zaplecza budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca magazynowania odpadów, lokalizowane będą poza terenami zadrzewionymi, poza miejscami podmokłymi i miejscami, na których
w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe oraz w oddaleniu od rowów melioracyjnych i zbiorników wodnych. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca magazynowania odpadów, materiałów budowlanych, itp. zostaną uszczelnione tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.

4) Ewentualna wycinka drzew i/ lub krzewów będzie przeprowadzona poza okresem lęgowym ptaków, przypadającym na okres od 1 marca do 31 sierpnia. W przypadku zaistnienia konieczności wycinki pojedynczych drzew/krzewów w ww. okresie lęgowym, możliwe jest wykonanie tych prac jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa (obserwacje te powinny się odbyć w okresie 1 – 3 dni przed terminem planowanej wycinki), iż dane drzewo/krzew nie jest wykorzystywany przez ptaki, jako miejsce gniazdowania, jak również, że jego wycinka nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, wycinkę należy wstrzymać do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków ptaków.

5) Prace ziemne prowadzone będą poza okresem lęgowym ptaków tj. z wyłączeniem okresu od 1 marca do 31 sierpnia. Dopuszczalne jest rozpoczęcie tych prac w innym terminie pod warunkiem przeprowadzenia tej czynności pod nadzorem ornitologa i po sprawdzeniu, czy teren objęty pracami nie stanowi miejsca lęgu, rozrodu lub schronienia chronionych gatunków zwierząt. Sprawdzenie to powinno się odbyć maksymalnie do 3 dni przed terminem realizacji prac przygotowawczych. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków zwierząt prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia terenu przez te gatunki (np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych) lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.

6) Wykopy, czasowo pozostawione jako otwarte (np. na noc, awaria sprzętu), będą zabezpieczone tak, aby uniemożliwić wpadnięcie do nich drobnych zwierząt (np. poprzez wygrodzenia siatką herpetologiczną). Każdy wykop ziemny przed zasypaniem będzie sprawdzany pod kątem występowania w nich drobnych zwierząt. W przypadku ewentualnego uwięzienia zwierząt w wykopach, będą one odłowione i przeniesione poza teren robót, do odpowiednich dla nich siedlisk.

7) W miejscach i sąsiedztwie gdzie występują stałe i okresowe siedliska płazów oraz trasy ich wędrówek (np. w sąsiedztwie zbiorników wodnych, rowów melioracyjnych itp.), prace będą prowadzone poza okresem rozrodu płazów, tj. poza okresem od 01 marca do 30 czerwca lub w przypadku konieczności podjęcia robót w sąsiedztwie siedlisk rozrodu płazów w ww. terminie, miejsca te zostaną wygrodzone ogrodzeniem tymczasowym z siatki, uniemożliwiającej płazom wejście na teren prowadzonych prac.

8) Drzewa znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie prowadzonych prac, nieprzeznaczone do wycinki, będą stosownie zabezpieczone przed uszkodzeniami mechanicznymi.

9) W trakcie prac prowadzonych w obrębie cieku niewyróżnionego – rowu melioracyjnego ( działka o nr ewid. 440/2) należy zachować szczególną ostrożność celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia jego wód.

10) Usytuowanie elementów/ obiektów wchodzących w skład projektowanej zabudowy lub infrastruktury technicznej należy zaplanować z uwzględnieniem pozostawienia technicznego pasa ochronnego (5,0 m) wzdłuż działki ww. rowu.

11) Ewentualne uszkodzenia gruntu w obrębie ww. rowu melioracyjnego powstałe w wyniku prowadzonych prac zostaną naprawione na koszt Inwestora a miejsce zostanie przywrócone do stanu wyjściowego.

 

 

Uzasadnienie

Inwestor – Gmina i Miasto Nisko, w imieniu której występuje Pełnomocnik Pan Paweł Mateja – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko z wnioskiem z dnia 19.01.2022 r. (data wpływu do Urzędu 19.01.2022 r.), o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Zagospodarowanie terenu po byłym Gospodarstwie Rolnym Sopot i nadanie mu nowych funkcji mieszkaniowych”, do którego dołączono:

  1. Kartę informacyjną przedsięwzięcia,

  2. kopię wypisu z Rejestru Gruntów,

  3. wyrys z mapy ewidencyjnej, z zaznaczonym przebiegiem granic terenu, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

Na podstawie§ 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada
2010 r
. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U.
z 2019 r., poz. 1839) -
„drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”… oraz § 3 ust. 1 pkt 81 tj. sieci kanalizacyjne o całkowitej długości przedsięwzięcia nie mniejszej niż 1 km, z wyłączeniem:
a) przebudowy tych sieci metodą bezwykopową,
b)sieci kanalizacji deszczowej zlokalizowanych w pasie drogowym i obszarze kolejowym,
c)przyłączy do budynków

zaliczane są do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r.,
poz. 2373 z późn. zm.) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po uprzednim zasięgnięciu opinii właściwych organów.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Burmistrz Gminy i Miasta Nisko wystąpił o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, oraz sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 24.03.2022 r. (data wpływu do Urzędu 25.03.2022 r.) znak: WOOŚ.4220.12.2.2022.BL.5, organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pod nazwą: „Zagospodarowanie terenu po byłym Gospodarstwie Rolnym Sopot i nadanie mu nowych funkcji mieszkaniowych”.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 08.02.2022 r. (data wpływu do Urzędu 14.02.2022 r.) znak: PSNZ.465.4.3.2022, stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli w swojej opinii z dnia 08.02.2022 r. (data wpływu do Urzędu 29.04.2022 r.), znak: RZ.ZZŚ.4.435.22.2022.AT stwierdził, brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania  przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.

Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 z późn. zm.), po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów dotyczących planowanego przedsięwzięcia oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woliw sprawie obowiązku sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu, oraz co do konieczności przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko, Burmistrz Gminy i Miasta Nisko stwierdził brak potrzeby sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 z późn. zm.) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:



1. rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

-skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu:

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegało będzie nabudowie m.in.: siedmiu odcinków dróg gminnych o łącznej długości ok. 12277 m2 (które w połączeniu ze sobą, będą tworzyć spójny ciąg komunikacyjny), chodników o powierzchni ok. 2383 m2, sieci wodociągowej (długości ok. 3730 m), kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej (długości ok. 3060 m), kanalizacji sanitarnej tłocznej (długości ok. 75 m) oraz przepompowni ścieków. Wszystkie odcinki projektowanych dróg będą oświetlone. Zadanie obejmuje budowę skrzyżowania z drogą publiczną, budowę przepustów drogowych. W ramach zadania nie przewiduje się wykonania zjazdów. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w miejscowości Nisko na osiedlu Malce, na terenie byłego Państwowego Gospodarstwa Rolnego Sopot.Realizacja przedsięwzięcia nie wymaga wycinki drzew ani krzewów.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na terenach nieruchomości sąsiednich.

Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonej Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, wszystkie zidentyfikowane oddziaływania zostały szczegółowo opisane w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Nie stwierdzono możliwości wystąpienia oddziaływań skumulowanych planowanego przedsięwzięcia z innymi istniejącymi lub planowanymi przedsięwzięciami.

- Wykorzystywania zasobów naturalnych.

Na etapie realizacji inwestycji wykorzystywane będą materiały budowlane niezbędne do wykonania przebudowy drogi (m.in. mieszanka mineralno-asfaltowa, kruszywa, piasek, beton, emulsja asfaltowa, rury, studnie, kratki). Woda wykorzystywana będzie w niewielkim zakresie. Zużywana będzie na cele socjalno – bytowe pracowników zatrudnionych do budowy dróg i chodników. Ze względu na charakter inwestycji w fazie eksploatacji nie przewiduje się wykorzystywania zasobów naturalnych.

- Emisji i występowania innych uciążliwości.

Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter okresowy i krótkotrwały. Źródłem emisji hałasu do środowiska w fazie eksploatacji budowanych dróg będzie hałas drogowy powodowany przejazdem samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Etap realizacji przedsięwzięcia prowadzony będzie wyłącznie w porze dziennej (tj. pomiędzy godzinami 06.00 – 22.00), z wykorzystaniem maszyn w dobrym stanie technicznym.

Źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie głównie ruch pojazdów, po planowanych do wykonania drogach, zapewniających dojazd do budynków mieszkalnych, które będą mogły być zlokalizowane na przedmiotowym terenie. Jak wskazano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, prognozowane natężenie ruchu pojazdów po planowanych
do wykonania odcinkach dróg w 2026 r. wynosić będzie ok. 75 poj./dobę. Uwzględniając powyższe, przewiduje się, iż wartości dopuszczalne poziomu hałasu dla pory dziennej i nocnej określone w ww. rozporządzeniu Ministra Środowiska, będą dotrzymane. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia źródłem hałasu będzie również praca przepompowni ścieków, jednak ze względu na oddalenie jej od najbliższych zabudowań (ok. 85 m) i montaż pomp pod poziomem terenu, nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych hałasu na terenach chronionych akustycznie.

W związku z prowadzonymi pracami, okresowemu zwiększeniu ulegnie natężenie ruchu transportowego na terenie objętym przedsięwzięciem, co spowoduje zwiększone emisje do powietrza, będące skutkiem pracy silników spalinowych. Są to oddziaływania, których nie można wyeliminować, lecz które mają charakter okresowy i odwracalny. W celu ograniczenia wpływu etapu realizacji na jakość powietrza przewiduje się m.in.: zastosowanie maszyn
i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz zraszanie budowanych nawierzchni wodą
(w okresach bezdeszczowych i silnych wiatrów) celem ograniczenia pylenia. Z eksploatacją przedsięwzięcia wiązać się będą emisje z poruszających się po terenie pojazdów oraz minimalna ilość substancji złowonnych, związana z funkcjonowaniem przepompowni ścieków.

 

- Ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji
i stosowanych technologii.

Planowane przedsięwzięcie zrealizowane zostanie z wykorzystaniem najnowszych technologii spełniających wszystkie normy oraz z wykorzystaniem odpowiednio dobranych materiałów najwyższej jakości. Przebudowane obiekty spełniać będą wszystkie normy budowlane. Stan techniczny dróg, chodników oraz sieci kanalizacyjnych i wodociągowych będzie stale monitorowany. W związku z tym można stwierdzić, iż ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej, w analizowanym przypadku, zostało w praktyce wyeliminowane.

- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz wpływu na środowisko, w przypadku gdy planuje się ich powstanie.

Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć i będą zagospodarowywane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r., poz. 779 z późn. zm.). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania.

- Zagrożenia dla ludzi, w tym wynikającego z emisji.

Z uwagi na skalę przedsięwzięcia i jego lokalizację nie będzie ono stanowiło zagrożenia dla ludzi zarówno na etapie realizacji przedsięwzięcia, jak i na etapie eksploatacji planowanej inwestycji.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia - ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:

- Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno - błotnych oraz innych obszarach
o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

- Obszary wybrzeży.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze wybrzeży.

- Obszary górskie lub leśne.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach leśnych.

- Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 425 „Dębica - Stalowa Wola – Rzeszów”. Obszar planowanego przedsięwzięcia znajduje się poza strefami ochronnymi ujęć wód powierzchniowych
i podziemnych oraz poza obszarem szczególnego zagrożenia powodzią.

- Obszary wymagające specjalnej ochronny ze względu na występowanie gatunków roślin
i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
(Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 późn. zm.).

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098, ze zm.), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: oddalony
o ok. 0,4 km obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Dolina Dolnego Sanu PLH180020 oraz oddalony o ok. 4,3 km obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach. Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M.,
Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.

Realizację przedmiotowego przedsięwzięcia przewidziano w taki sposób, aby nie dochodziło do konieczności wycinki drzew i krzewów. Niemniej jednak w przypadku zaistnienia konieczności wycinki drzew lub krzewów (np. w związku z korektą trasy kanalizacji/wodociągu itp.), w niniejszej opinii nałożono warunek aby ewentualna wycinka drzew i/ lub krzewów została przeprowadzona poza okresem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 01 marca do 31 sierpnia lub po potwierdzeniu przez ornitologa, iż wykonanie tych prac nie będzie stanowiło zagrożenia dla innych gniazdujących ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, niezbędne będzie wstrzymanie prac do momentu opuszczenia terenu przez te gatunki lub uzyskania stosowanych zezwoleń.

Drzewa narażone na uszkodzenia mechaniczne podczas prowadzenia prac budowlanych zostaną stosownie zabezpieczone (m.in.: pnie drzew należy zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi na czas budowy np. poprzez owinięcie ich matami słomianymi, a następnie oszalowanie ich deskami do wysokości pierwszych gałęzi i zespolenie opaskami z drutu lub taśmy stalowej, prace w obrębie drzew należy prowadzić w sposób uniemożliwiający ich mechaniczne uszkodzenie, ręcznie w zasięgu obrysu ich koron i co najmniej 2 m na zewnątrz od tego obrysu, wykopy w strefie korzeniowej drzew/krzewów należy prowadzić ręcznie,poza okresem wegetacji roślin, w przypadku konieczności odsłonięcia systemu korzeniowego należy go przykryć matami słomianymi, w pobliżu drzew nie należy lokalizować baz materiałowo – sprzętowych, urobku z wykopów, odpadów powstających podczas prowadzenia prac budowlanych oraz zmieniać poziomu gruntu).

Powstające w trakcie realizacji zamierzenia inwestycyjnego wykopy czasowo otwarte (np. na noc, awaria sprzętu), zostaną zabezpieczone tak, aby uniemożliwić wpadnięcie
do nich drobnych zwierząt (np. poprzez wygrodzenia siatką). Każdy wykop ziemny przed zasypaniem zostanie sprawdzony pod kątem występowania w nim drobnych zwierząt.
W przypadku ewentualnego uwięzienia zwierząt w wykopach, zostaną one odłowione
i przeniesione poza teren robót, do odpowiednich dla nich siedlisk.

W ciągu odcinków dróg (odcinek nr1 w km 0+167 i odcinek nr 2 w km 0+026) przewiduje się do wykonania przepusty na rowie wraz z umocnieniem wlotu i wylotu oraz umocnieniem skarp rowu narzutem kamiennym.

Prace ziemne zostaną prowadzone poza okresem lęgowym ptaków tj. z wyłączeniem okresu od 1 marca do 31 sierpnia. Dopuszczalne jest rozpoczęcie tych prac w innym terminie pod warunkiem przeprowadzenia tej czynności pod nadzorem ornitologa i po sprawdzeniu, czy teren objęty pracami nie stanowi miejsca lęgu, rozrodu lub schronienia chronionych gatunków zwierząt. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków zwierząt prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia terenu przez te gatunki (np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych) lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.

W miejscach oraz sąsiedztwie gdzie występują stałe i okresowe siedliska płazów oraz trasy ich wędrówek (np. w sąsiedztwie zbiorników wodnych, rowów melioracyjnych itp.), prace będą prowadzone poza okresem rozrodu płazów, tj. poza okresem od 01 marca do 30 czerwca lub w przypadku konieczności podjęcia robót w sąsiedztwie siedlisk rozrodu płazów w ww. terminie, miejsca te zostaną wygrodzone ogrodzeniem tymczasowym z siatki, uniemożliwiającej płazom wejście na teren prowadzonych prac.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę, zakres planowanego przedsięwzięcia, lokalizację, jak również pod warunkiem wdrożenia ujętych w niniejszej opinii środków minimalizujących wpływ na środowisko należy stwierdzić, iż nie będzie ono w sposób znaczący oddziaływać
na środowisko przyrodnicze, w tym na przedmioty ochrony ww. obszarów Natura 2000,
ich integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie, nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Jednocześnie informuję, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych, decyzje
te wydawane są w odrębnych postępowaniach i mają inny charakter, dlatego też w przypadku, gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących
w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ww. ustawy o ochronie przyrody.

- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

Przedsięwzięcie będzie realizowane na obszarach, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska. Ze względu na przekroczenie standardów imisyjnych określonych dla pyłu PM10, pyłu PM2.5 oraz przekroczenie wartości docelowej ustalonej dla B(a)P strefa podkarpacka została zaliczona do klasy C.

- Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne.

- Gęstość zaludnienia.

Średnia wielkość gęstości zaludnienia Gminy i Miasta Nisko wynosi 158 osób/km2 . Gęstość
zaludnienia Miasta Nisko wynosi 254 osoby/km2 , obszarów wiejskich 86 osób/km2 .

Zamierzenie inwestycyjne realizowane będzie na terenach gruntów rolnych, po byłym Państwowym Gospodarstwie Rolnym w sąsiedztwie istniejących dróg gruntowych, zbiorników wodnych oraz rowów melioracyjnych.

- Obszary przylegające do jezior.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.

- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.

- Wody i obowiązujące ich cele.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911 z późn. zm.), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) „San od Rudni do ujścia” kod: PRLW20002122999, typ 21 (wielka rzeka nizinna), będącej monitorowaną, naturalną częścią wód, w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny. Zlewnia opisywanej JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj.: OSO Lasy Janowskie PLB060005, OZW Dolina Dolnego Sanu PLH180020 oraz OZW Uroczyska Lasów Janowskich PLH060031. Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.

Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i chemicznym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie. Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Tankowanie maszyn i pojazdów będzie odbywać się poza terenem przedsięwzięcia lub w jego obrębie w specjalnie wyznaczonym miejscu z użyciem środka zabezpieczającego grunt. Konserwacja i naprawa sprzętu będzie się odbywać w warsztatach serwisowych poza terenem inwestycji. Ponadto zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty umożliwiające neutralizację ewentualnych wycieków. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dowożona w butelkach. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy. W fazie eksploatacji nie będą wytwarzane tego rodzaju ścieki.

Odprowadzanie wód opadowo – roztopowych z powierzchni dróg odbywać się będzie poprzez powierzchniowy spływ wód w obrębie pasa drogowego do istniejących rowów trawiastych oraz pobocza i teren pasa drogowego. Powierzchniowe odwodnienie jezdni i korony drogi zapewnione jest dzięki odpowiednim spadkom podłużnym i poprzecznym. W ramach analizowanego przedsięwzięcia nie planuje się odwadniania wykopów. Prace związane z wykonaniem wykopów, będą realizowane w porze suchej przy niskim poziomie wód gruntowych. Prowadzone prace nie spowodują zmian stanu wody na gruntach sąsiednich, a wody powierzchniowe i gruntowe zostaną zabezpieczone przed możliwością przedostania się do nich materiałów i substancji używanych podczas budowy. Ewentualne wycieki substancji szkodliwych pochodzące z pracujących maszyn bądź urządzeń będą unieszkodliwiane poprzez zastosowane sorbety. Używane do prac maszyny i pojazdy będą sprawne technicznie oraz będą posiadać odpowiednie atesty. Prace ziemne w obrębie rowu melioracyjnego będą wykonywane z zachowaniem szczególnej ostrożności, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia jego wód.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację
i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 analiza i ocena w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko ust. 1 pkt 1, wynikające z:
-
Zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.

Omawiane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w południowo – wschodniej Polsce, w północnej części województwa podkarpackiego na terenie powiatu niżańskiego. W czasie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie na klimat akustyczny i jakość powietrza w związku z dojazdem pojazdów transportujących materiały oraz pracą ciężkiego sprzętu, które będzie miało charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót. Zasięg przestrzenny oddziaływania ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji.

- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie w żadnym komponencie środowiska z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.

- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania.

Informacje zawarte w Karcie stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności czy złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.

 

- Prawdopodobieństwo oddziaływania.

Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny i ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji.

- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania.

Oddziaływania powstałe na etapie realizacji będą krótkotrwałe i odwracalne. Nie będą one powodowały przekroczenia obowiązujących standardów środowiska.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją.

- Możliwości ograniczenia oddziaływania.

Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją i eksploatacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008 r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska.

Przedsięwzięcie, samo w sobie, nie spowoduje istotnych zmian w istniejącym krajobrazie, jedynymi widocznymi w krajobrazie elementami będą planowane do wykonania odcinki dróg. Uzbrojenie terenów po dawnym gospodarstwie rolnym, stworzy jednak możliwość lokalizacji na przedmiotowym terenie nowych obiektów zabudowy mieszkaniowej, co doprowadzi do trwałej zmiany lokalnego krajobrazu obecnie w większości rolniczego.

Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się do spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy, oraz poruszających się po przebudowanej drodze na etapie jej eksploatacji. Ze względu na skalę
i charakter przedsięwzięcia, nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego, na etapie jego eksploatacji.

Dokonano analizy dwóch wariantów przedsięwzięcia.

1. Wariant proponowany przez wnioskodawcę. Wariant proponowany przez Inwestora jest także wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, ponieważ budowa nowych dróg pozwoli na poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego w przyszłości osiedla mieszkalnego oraz zmniejszenia emisji hałasu i zanieczyszczeń do atmosfery. W efekcie zaplanowanych prac ulegną zmniejszeniu negatywne skutki oddziaływania ruchu drogowego. Poprzez wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych, zwiększy się płynność ruchu, a co za tym idzie zmniejszą się ilości emitowanych spalin. Zmniejszeniu ulegną również wibracje, drgania i hałas.

2. Wariant alternatywny czyli - rezygnacja z przedsięwzięcia jest wariantem niekorzystnym dla środowiska, ponieważ mieszkańcy gminy będą jeździć drogami o złym stanie technicznym (liczne deformacje, wyboje). Będzie to powodować zwiększoną emisję zanieczyszczeń i hałasu do środowiska.

W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie:

- Ustalono, że teren, na którym realizowane będzie przedsięwzięcie jest częściowo objęty ważnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Zawiadomiono strony postępowania w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.

Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 3/2022 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 4/2022.

W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.

Przed wydaniem niniejszej decyzji stronom zapewniono możliwość wypowiedzenia się co do zebranych dowodów zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Ustalono, że w sąsiedztwie ani bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. W odległości ok. 100 m od planowanej inwestycji znajduje się dawny folwark Sopot w Nisku - Malcach, na którym znajduje się figura Świętej Rodziny.

Planowane przedsięwzięcie ani w fazie budowy i przebudowy ani w fazie eksploatacji nie będzie wywierało wpływu na jednolitą część wód podziemnych i powierzchniowych,

W rejonie planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania obiektów, siedlisk roślin chronionych, miejsc lęgowych ptaków i rozrodu zwierząt.

Przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne nie będzie należało do kategorii zakładów dużego oraz zwiększonego ryzyka wystąpienia poważnych awarii przemysłowych – zgodnie z klasyfikacją wg Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej
(Dz. U. z 2016 r. poz. 138).

Nie przewiduje się negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 z późn. zm. ), w tym obszarów sieci Natura 2000, ze względu na oddziaływanie tych zatwierdzonych i projektowanych obszarów od planowanego przedsięwzięcia oraz charakter przedsięwzięcia w kontekście możliwych zagrożeń.

Uwzględniając lokalizację poza formami ochrony przyrody, zakres i rodzaj planowanego przedsięwzięcia, a także charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze uznano, iż planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, wymaganej zapisami art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Projektowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie ani nie wymaga ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.

Na podstawie Karty informacyjnej przedsięwzięcia, oraz po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie w tym z opiniami organów, tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli biorąc pod uwagę rodzaj, przypuszczalną skalę oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i zaproponowane rozwiązania chroniące środowisko na środowisko uznano, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.

Dokonana analiza materiału dowodowego, tj. Karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z uzupełnieniem wykazała, że przedstawiono w nim w sposób dostateczny zagadnienia istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, pozwalające ocenić skalę możliwych oddziaływań planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.

 

Pouczenie

Od niniejszej decyzji przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko
w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Inwestor: Gmina Nisko, Pan Paweł Mateja;

  2. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Stalowej Woli;

  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;

  4. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;

  5. Strony postępowania „Obwieszczeniem”;

  6. a/a.

 

Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nisko, dn. 24.05.2022 r.

OSK.6220.3.2022

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Zagospodarowanie terenu po byłym Gospodarstwie Rolnym Sopot i nadanie mu nowych funkcji mieszkaniowych”.

Inwestor: Gmina i Miasto Nisko.

 

Charakterystyka Przedsięwzięcia pod nazwą:

Zagospodarowanie terenu po byłym Gospodarstwie Rolnym Sopot i nadanie mu nowych funkcji mieszkaniowych”.

 

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegało będzie nabudowie siedmiu odcinków dróg gminnych o łącznej długości ok. 12277 m2 :

  • odcinek nr 1 o długość ok. 565 m i szerokości ok. 5,5 m z miejscowymi poszerzeniami
    na łukach i w miejscach przejść dla pieszych,

  • odcinek nr 2 o długości ok. 353 m i szerokości ok. 5,5 m z miejscowymi poszerzeniami
    na łukach i w miejscach przejść dla pieszych,

  • odcinek nr 3 o długości ok. 746 m i szerokości ok. 5,5 m z miejscowymi poszerzeniami
    na łukach i w miejscach przejść dla pieszych,

  • odcinek nr 4 o długości ok. 270 m i szerokość ok. 5,5 m z miejscowymi poszerzeniami
    na łukach i w miejscach przejść dla pieszych,

  • odcinek nr 5, odcinek nr 6, odcinek nr 7 o długości ok. 156 m każdy i szerokości ok. 3,5,m każdy z miejscowymi poszerzeniami na łukach i w miejscach przejść pieszych.

Ponadto wybudowane będą chodniki, sieci kanalizacyjne i wodociągowe, przepompownie, ciągi pieszo – rowerowe oraz kanały techniczne.

Wszystkie odcinki projektowanych dróg będą oświetlone.

Planowany okres realizacji przedsięwzięcia, w zależności od warunków pogodowych, wyniesie od 3 do 4 miesięcy.

Przedsięwzięcie będzie obejmować m.in.: wykonanie nowej konstrukcji nawierzchni, regulację szerokości jezdni wykonanie umocnień poboczy, przebudowę i budowę chodnika, budowę ścieżki rowerowej, przebudowę geometrii wlotów dróg niższych kategorii, odmulenie rowów przydrożnych, budowę kanału technologicznego.

Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia nie będzie prowadzone odwodnienie wykopów budowlanych.

Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji zadania wynikać będzie m.in. z prac ziemnych (wykopy i przemieszczenie mas ziemnych) oraz budowlanych. W związku z tym może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane i elementy wyposażenia oraz prowadzenia prac budowlanych.Na analizowanym etapie wykorzystywany sprzęt będzie w dobrym stanie technicznym, stosowane będą gotowe mieszanki (przygotowywane np. w wytwórniach betonu). Dla ograniczenia pylenia podczas przygotowywania spoiwa w miejscu budowy,transport materiałów sypkich odbywał się będzie pojazdami wyposażonymi w plandeki. Materiały sypkie składowanie będą pod przykryciem zabezpieczającym je przed rozwiewaniem. Uciążliwości będą miały charakter odwracalny i ustąpią z chwilą zakończenia budowy.

Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wpływać na klimat. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat ograniczy się do spalania paliw w poruszających się po terenie pojazdów. Jednak z uwagi na zakres przedsięwzięcia nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego. W celu ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji zastosowane będą rozwiązania tj; sprzęt wykorzystywany przy robotach budowlanych będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego, na terenie budowy oraz zaplecza budowy nie będą prowadzone naprawy sprzętu. Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 25 maja 2022 12:32
Dokument wprowadzony do BIP przez: Władysław Pracoń
Ilość wyświetleń: 830
25 maja 2022 12:32 (Władysław Pracoń) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)