Komunikaty

Ogłoszenie o wydanej decyzji środowiskowej wraz z jej treścią dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1051 R, ul. Osiedle w Nisku”.

 

Nisko, dnia 22.12.2021 r.

OSK.6220.13.2021.DG

 

OBWIESZCZENIE

BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO

 

Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 22.12.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą:

Przebudowa drogi powiatowej Nr 1051 R, ul. Osiedle w Nisku”.

Inwestor: Powiat Niżański.

Pełnomocnik Inwestora: Pan Jacek Cudziło, 37 – 410 Ulanów.

Z treścią ww. decyzji, z dokumentacją zgromadzoną w sprawie oraz opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) w dniach pracy Urzędu.

W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

Informacja o wydanej decyzji została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.

 

Burmistrz Gminy i Miasta Nisko

mgr inż. Waldemar Ślusarczyk

 

 

 

 

 

 

 

Nisko, dn. 22.12.2021 r.

OSK.6220.13.2021

Decyzja

o środowiskowych uwarunkowaniach

Działając na podstawie:

  • art. 63 ust 1 i 2 oraz 71 ust. 2 pkt 2, i art. 72 ust. 1 pkt 3, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ust. 1 i 2, mając na względzie zapisy art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy
    z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm.),

  • w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz.1839) planowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko,

  • art. 104 i 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U z 2021 r., poz. 735 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Powiatu Niżańskiego

stwierdzam

1) brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1051 R, ul. Osiedle w Nisku”, o ile spełnione będą poniższe warunki:

  1. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego
    lub urządzeń technicznych, prowadzone w zasięgu rzutu pionowego koron drzew
    nieprzeznaczonych do wycinki i co najmniej 2 m na zewnątrz od tego zasięgu, należy wykonywać w sposób jak najmniej im szkodzący, tj. w szczególności:

  • pnie drzew zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi na czas przebudowy poprzez ich owinięcie matami wiklinowymi lub słomianymi, a następnie ich oszalowanie deskami do wysokości 1,5-2,0 m (w zależności od wysokości drzewa);

  • wykopy wykonywane w strefie korzeniowej drzew (co najmniej w zasięgu okapu korony) przeprowadzać ręcznie lub niewielkimi koparkami;

  • przycinanie korzeni należy prowadzić ostrymi, zdezynfekowanymi narzędziami tnącymi, niedopuszczalne jest rwanie i miażdżenie systemów korzeniowych; nie należy uszkadzać korzeni szkieletowych (odpowiedzialnych za statykę drzewa); nie należy zabezpieczać ran po cięciach żadnymi preparatami;

  • nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m ponad pierwotny poziom terenu i krzewów powyżej wysokości 0,1 m ponad pierwotny poziom terenu.

  1. Prace ziemne związane z odmuleniem/oczyszczeniem rowów przydrożnych oraz prace
    w obrębie przepustów należy wykonać poza okresem rozrodu płazów, tj. poza okresem
    1 marca – 30 czerwca.

  2. W trakcie prac w obrębie cieku niewyróżnionego – rowu melioracyjnego należy zachować szczególna ostrożność celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia jego wód.

  3. Ewentualne przypadkowe uszkodzenia gruntu w obrębie skarp lub koryta ww. rowu, powstałe w wyniku prowadzonych prac, a zlokalizowane poza terenem objętym przedsięwzięciem zostaną naprawione na koszt Inwestora, a miejsca zostaną przywrócone do stanu wyjściowego.

    2) Decyzji nadaję rygor natychmiastowej wykonalności.

Uzasadnienie

Inwestor – Powiat Niżański, w którego imieniu działa Pełnomocnik Pan Jacek Cudziło, – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko z wnioskiem z dnia 14.10.2021 r. (data wpływu do Urzędu 14.10.2021 r.), o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1051 R, ul. Osiedle w Nisku”, do którego dołączono:

  1. kartę informacyjną przedsięwzięcia,

  2. kopię wypisu z Rejestru Gruntów,

  3. wyrys z mapy ewidencyjnej, z zaznaczonym przebiegiem granic terenu, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

Na podstawie w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada
2010 r
. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U.
z 2019 r., poz. 1839) -
„drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”… zaliczane są do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r.,
poz. 247 z późn. zm.) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub brak potrzeby jego sporządzenia ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po uprzednim zasięgnięciu opinii właściwych organów.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Burmistrz Gminy i Miasta Nisko wystąpił o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, oraz sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 19.11.2021 r. (data wpływu do Urzędu 22.11.2021 r.) znak: WOOŚ.4220.12.27.2021.KR.4, organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięciapod nazwą: „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1051 R, ul. Osiedle w Nisku”.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 03.11.2021 r. (data wpływu do Urzędu 09.11.2021 r.) znak: PSNZ.465.28.2021, stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli w swojej opinii z dnia 05.11.2021 r. (data wpływu do Urzędu 25.11.2021 r.), znak: RZ.ZZŚ.4.435.322.2021.MT stwierdził, brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania  przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.

Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm.), po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów dotyczących planowanego przedsięwzięcia oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Stalowej Woli i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli w sprawie obowiązku sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu, oraz co do konieczności przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko, Burmistrz Gminy i Miasta Nisko stwierdził brak potrzeby sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., 247) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:

1. rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

-skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu:

przedmiotowa inwestycja polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej nr 1051R ul. Osiedle w Nisku na odcinku od km 0+000 (skrzyżowanie ze starodrożem drogi krajowej Nr 77 w miejscowości Nisko) do km 1+432 (początek pasa kolejowego), klasa drogi „L” oraz remoncie niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych.

Droga powiatowa nr 1051R ul. Osiedle w Nisku na planowanym do przebudowy odcinku posiada nawierzchnię bitumiczną o szerokości ok. 5,50 m (nawierzchnia z licznymi spękaniami wymagająca wzmocnienia i odnowy). Pobocza na całym odcinku drogi, gdzie nie ma chodnika są ziemne. Droga w obecnym stanie jest mocno zniszczona, zdeformowana, nieposiadająca odpowiednich spadków. Odwodnienie drogi odbywa się do istniejącej kanalizacji deszczowej i powierzchniowo do trawiastych rowów.

Całość zakresu robót przewiduje się do realizacji w istniejącym pasie drogowym, bez ingerencji w przyległe obszary. Przebieg trasy drogi w wyniku przebudowy nie ulegnie zmianie.

Celem przedsięwzięcia jest dostosowanie parametrów technicznych i użytkowych drogi powiatowej nr 1051R do wymogów obowiązujących standardów dla drogi klasy L oraz dostosowanie drogi do przenoszenia obciążeń 80 kN/oś przy jednoczesnej poprawie systemu odwodnienia drogi oraz warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez m.in. budowę chodnika, przebudowę geometrii wlotów dróg niższych kategorii. Powyższe wymagać będzie m. in. wykonania nowej konstrukcji nawierzchni, korekty łuków poziomych i pionowych, zapewnienia obsługi terenów przyległych. Przewidziano także m.in. wykonanie odcinków chodnika, przebudowę przepustu pod drogą w km ok. 0+551, wykonanie kanalizacji deszczowej od km ok. 0+338 do km ok. 1+432.

Przedmiotowy odcinek drogi powiatowej przebiega przez teren zabudowany miasta Nisko. Projektowana do przebudowy droga stanowi alternatywne połączenie Niska i Stalowej Woli, natomiast dla mieszkańców osiedla Malce jest najkrótszym połączeniem z centrum Niska. Ulica Osiedle na całej długości objęta jest zabudową jednorodzinną, stanowi również dojazd do zakładów pracy. W układzie komunikacyjnym przedmiotowa droga stanowi dojazd do istniejących i planowanych do zabudowy osiedli mieszkaniowych położonych na terenie Gminy i Miasta Nisko, powiat niżański. Realizacja przedsięwzięcia nie wymaga wycinki drzew ani krzewów.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na terenach nieruchomości sąsiednich.

Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonej Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, wszystkie zidentyfikowane oddziaływania zostały szczegółowo opisane w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Nie stwierdzono możliwości wystąpienia oddziaływań skumulowanych planowanego przedsięwzięcia z innymi istniejącymi lub planowanymi przedsięwzięciami.

- Wykorzystywania zasobów naturalnych.

Ze względu na charakter inwestycji w fazie eksploatacji nie przewiduje się wykorzystywania zasobów naturalnych.

- Emisji i występowania innych uciążliwości.

Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter okresowy i krótkotrwały. Prace budowlane będą prowadzone sprawnymi maszynami budowlanymi i środkami transportu, jedynie w porze dziennej, tj. w godzinach od 06:00 do 22:00. Źródłem emisji hałasu do środowiska w fazie eksploatacji przebudowanej drogi będzie hałas drogowy powodowany przejazdem samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Średniodobowy ruch pojazdów wynosi ok. 580 poj./dobę. Według prognozy ruchu na rok 2026 średniodobowy ruch pojazdów będzie wynosił ok. 639 poj./dobę.

Poprawa stanu nawierzchni jezdni ograniczy emisję hałasu do środowiska. Wobec powyższego przewiduje się, że dopuszczalne wartości poziomu hałasu dla pory dziennej
i nocnej, nie zostaną przekroczone i spełnione będą wymagania
rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu
w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112).
Emisja substancji zanieczyszczających do powietrza oraz emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter krótkotrwały i odwracalny. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia w rejonie zabudowy mieszkaniowej prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej. W trakcie trwania robót budowlanych mogą występować okresowe i krótkotrwałe zwiększone poziomy emisji spalin. Wpływ ten nie będzie jednak powodował przekraczania dopuszczalnych norm i ustanie po zakończeniu prac budowlanych. Poprzez poprawę jakości nawierzchni, w wyniku planowanej budowy i przebudowy dróg, ruch pojazdów będzie bardziej płynny, przez co zwiększy się prędkość przejazdu i tym samym zmniejszy się emisja spalin i hałasu.

 

- Ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji
i stosowanych technologii.

Planowane przedsięwzięcie zrealizowane zostanie z wykorzystaniem najnowszych technologii spełniających wszystkie normy oraz z wykorzystaniem odpowiednio dobranych materiałów najwyższej jakości. Przebudowane obiekty spełniać będą wszystkie normy budowlane. Stan techniczny dróg będzie stale monitorowany. W związku z tym można stwierdzić, iż ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej, w analizowanym przypadku, zostało w praktyce wyeliminowane.

- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz wpływu na środowisko, w przypadku gdy planuje się ich powstanie.

Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć i będą zagospodarowywane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r., poz. 779 z późn. zm.). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania.

- Zagrożenia dla ludzi, w tym wynikającego z emisji.

Z uwagi na skalę przedsięwzięcia i jego lokalizację nie będzie stanowiło zagrożenia dla ludzi zarówno na etapie realizacji przedsięwzięcia, jak i na etapie eksploatacji przebudowanej drogi.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia - ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:

- Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno - błotnych oraz innych obszarach
o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

- Obszary wybrzeży.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze wybrzeży.

- Obszary górskie lub leśne.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach leśnych.

- Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 425 „Dębica - Stalowa Wola – Rzeszów”. Obszar planowanego przedsięwzięcia znajduje się poza strefami ochronnymi ujęć wód powierzchniowych
i podziemnych oraz poza obszarem szczególnego zagrożenia powodzią.

- Obszary wymagające specjalnej ochronny ze względu na występowanie gatunków roślin
i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
(Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 późn. zm.).

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza wielkopowierzchniowymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098), w tym poza granicami obszarów Natura 2000.
Obszarem Natura 2000 położonym najbliżej miejsca realizacji zadania jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Dolina Dolnego Sanu PLH180020 w odległości ok. 1 km; inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.

Przedsięwzięcie nie znajduje się w obrębie głównych korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000
w Polsce
(Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), który został zaktualizowany w latach 2010–2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży, celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.

W ramach inwestycji nie nastąpi wycinka drzew i krzewów. Planuje się natomiast odmulenie istniejących rowów przydrożnych oraz udrożnienie przepustów (w tym przebudowę przepustu pod drogą w km ok. 0+551). W związku z tym, prace ziemne związane
z odmuleniem/oczyszczeniem rowów przydrożnych oraz prace w obrębie przepustów zostaną wykonane poza okresem rozrodu płazów, tj. poza okresem 1 marca – 30 czerwca.

Biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000.

- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska.

-Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne.

- Gęstość zaludnienia.

Inwestycja zlokalizowana będzie na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Projektowana do przebudowy droga stanowi alternatywne połączenie Niska i Stalowej Woli. Stanowi również dojazd do zakładów pracy.

- Obszary przylegające do jezior.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.

- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.

- Wody i obowiązujące ich cele.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911 z późn. zm.), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) „San od Rudni do ujścia” kod PRLW20002122999, typ 21 (wielka rzeka nizinna), będącej monitorowaną, naturalną częścią wód, w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny tj. możliwość migracji organizmów wodnych na odcinku cieku San od ujścia do Rudni oraz dobry stan chemiczny. Ze względu na brak możliwości technicznych przedłużono termin osiągnięcia ww. celu środowiskowego do 2021 r. Zlewnia opisywanej JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj.: OSO Lasy Janowskie PLB0660005, OZW Uroczyska Lasów Janowskich PLH060031, OZW Dolina Dolnego Sanu PLH180020. Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.

Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i chemicznym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie. Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Tankowanie ciężkiego sprzętu budowlanego odbywać się na terenie utwardzonym z wykorzystaniem szczelnej misy. Konserwacja i naprawa sprzętu będzie się odbywać w warsztatach serwisowych poza terenem inwestycji. Ponadto zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty umożliwiające neutralizację ewentualnych wycieków. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dowożona w butelkach. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy. W fazie eksploatacji nie będą wytwarzane tego rodzaju ścieki.

Odprowadzanie wód opadowo – roztopowych z odwadnianej powierzchni drogi odbywać się będzie poprzez powierzchniowy spływ wód w obrębie pasa drogowego. W ramach analizowanego przedsięwzięcia nie planuje się odwadniania wykopów. Prace związane z wykonaniem wykopów, będą realizowane w porze suchej przy niskim poziomie wód gruntowych. Prowadzone prace nie spowodują zmian stanu wody na gruntach sąsiednich, a wody powierzchniowe i gruntowe zostaną zabezpieczone przed możliwością przedostania się do nich materiałów i substancji używanych podczas budowy. Ewentualne wycieki substancji szkodliwych pochodzące z pracujących maszyn bądź urządzeń będą unieszkodliwiane poprzez zastosowane sorbety. Używane do prac maszyny i pojazdy będą sprawne technicznie oraz będą posiadać odpowiednie atesty. Prace ziemne w obrębie rowu melioracyjnego będą wykonywane z zachowaniem szczególnej ostrożności, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia jego wód.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację
i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 analiza i ocena w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko ust. 1 pkt 1, wynikające z:
- Zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.

W czasie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie na klimat akustyczny i jakość powietrza w związku z dojazdem pojazdów oraz pracą koparki kołowej, które będzie miało charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót. Zasięg przestrzenny oddziaływania ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji.

- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie w żadnym komponencie środowiska z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.

- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania.

Informacje zawarte w Karcie stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności czy złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.

- Prawdopodobieństwo oddziaływania.

Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny i ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji.

- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania.

Oddziaływania powstałe na etapie realizacji będą krótkotrwałe i odwracalne. Nie będą one powodowały przekroczenia obowiązujących standardów środowiska.

- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją.

- Możliwości ograniczenia oddziaływania.

Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją i eksploatacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008 r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska.

Lokalizacja Inwestycji nie doprowadzi do zmian w lokalnym krajobrazie, ponieważ realizowana będzie w śladzie istniejącej drogi, na terenie już zurbanizowanym.

Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się do spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy, oraz poruszających się po przebudowanej drodze na etapie jej eksploatacji. Ze względu na skalę
i charakter przedsięwzięcia, nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego, na etapie jego eksploatacji.

Dokonano analizy dwóch wariantów przedsięwzięcia.

1. Wariant proponowany przez wnioskodawcę. Wariant proponowany przez Inwestora jest także wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, ponieważ budowa i przebudowa istniejącej drogi pozwoli na poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego, oraz zmniejszenia emisji hałasu i zanieczyszczeń do atmosfery. W efekcie zaplanowanych prac ulegną zmniejszeniu negatywne skutki oddziaływania ruchu drogowego. Poprzez wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych, zwiększy się płynność ruchu, a co za tym idzie zmniejszą się ilości emitowanych spalin. Zmniejszeniu ulegną również wibracje, drgania i hałas.

2. Wariant alternatywny czyli - rezygnacja z przedsięwzięcia jest wariantem niekorzystnym dla środowiska, ponieważ mieszkańcy gminy będą jeździć drogami o złym stanie technicznym (liczne deformacje, wyboje, dziury). Będzie to powodować zwiększoną emisję zanieczyszczeń i hałasu do środowiska.

W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie:

- Ustalono, że teren, na którym realizowane będzie przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Zawiadomiono strony postępowania w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.

Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 7/2021oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 8/2021.

W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.

Przed wydaniem niniejszej decyzji stronom zapewniono możliwość wypowiedzenia się co do zebranych dowodów zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Ustalono, że w sąsiedztwie ani bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Planowane przedsięwzięcie ani w fazie budowy i przebudowy ani w fazie eksploatacji nie będzie wywierało wpływu na jednolitą część wód podziemnych i powierzchniowych,

W rejonie planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania obiektów, siedlisk roślin chronionych, miejsc lęgowych ptaków i rozrodu zwierząt.

Przedmiotowa droga nie będzie należała do kategorii zakładów dużego oraz zwiększonego ryzyka wystąpienia poważnych awarii przemysłowych – zgodnie z klasyfikacją wg Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej
(Dz. U. z 2016 r. poz. 138).

Nie przewiduje się negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 z późn. zm. ), w tym obszarów sieci Natura 2000, ze względu na oddziaływanie tych zatwierdzonych i projektowanych obszarów od planowanego przedsięwzięcia oraz charakter przedsięwzięcia w kontekście możliwych zagrożeń.

Uwzględniając lokalizację, poza formami ochrony przyrody, zakres i rodzaj planowanego przedsięwzięcia, a także charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze uznano, iż planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, wymaganej zapisami art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Projektowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie ani nie wymaga ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.

W dniu 21.12.2021 r. Pełnomocnik Inwestora złożył do tutejszego Urzędu wniosek o nadanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia rygoru natychmiastowej wykonalności. Wskazuje się, że na mocy art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego należało nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności z uwagi na ważny interes społeczny i wyjątkowo ważny interes strony. Wynika to z konieczności przebudowy przepustu w ciągu drogi powiatowej tj. ul. Osiedle w km 0+551, który w obecnym stanie powoduje piętrzenie wody. Skutkuje to podtopieniami piwnic okolicznych mieszkańców. Ponadto istnieje ryzyko wystąpienia powodzi. Zatem nie ma przeszkód, aby organ wydając decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach nadał taki rygor decyzji nieostatecznej, jeżeli wystąpi o to strona i zostaną spełnione warunki określone w art. 108 k.p.a. Pod uwagę wzięto również interes gospodarczy związany ze środkami finansowymi jakimi dysponuje Inwestor na zakończenie inwestycji do końca 2021 r.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności podyktowane jest ważnym interesem społecznym. Spełnione są zatem przesłanki z art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.). Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji niniejszej decyzji.

Na podstawie Karty informacyjnej przedsięwzięcia, oraz po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie w tym z opiniami organów, tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli biorąc pod uwagę rodzaj, przypuszczalną skalę oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i zaproponowane rozwiązania chroniące środowisko na środowisko uznano, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko
w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

 

Otrzymują:

  1. Pełnomocnik Inwestora: Jacek Cudziło, 37 – 410 Ulanów;

  2. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Stalowej Woli;

  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;

  4. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;

  5. Strony postępowania „Obwieszczeniem”;

  6. a/a.

Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.

 

Nisko, dn. 22.12.2021 r.

OSK.6220.13.2021

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1051 R, ul. Osiedle w Nisku”.

Inwestor: Powiat Niżański.

Pełnomocnik Inwestora: Pan Jacek Cudziło, 37 – 410 Ulanów.

 

Charakterystyka Przedsięwzięcia pod nazwą:

Przebudowa drogi powiatowej Nr 1051 R, ul. Osiedle w Nisku”.

 

 

Przedmiotowa inwestycja polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej nr 1051R ul. Osiedle w Nisku na odcinku od km 0+000 (skrzyżowanie ze starodrożem drogi krajowej Nr 77 w miejscowości Nisko) do km 1+432 (początek pasa kolejowego), klasa drogi „L” oraz remoncie niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych.

Droga powiatowa nr 1051R ul. Osiedle w Nisku na planowanym do przebudowy odcinku posiada nawierzchnię bitumiczną o szerokości ok. 5,50 m (nawierzchnia z licznymi spękaniami wymagająca wzmocnienia i odnowy). Pobocza na całym odcinku drogi, gdzie nie ma chodnika są ziemne. Droga w obecnym stanie jest mocno zniszczona, zdeformowana, nieposiadająca odpowiednich spadków. Odwodnienie drogi odbywa się do istniejącej kanalizacji deszczowej i powierzchniowo do trawiastych rowów.

Całość zakresu robót przewiduje się do realizacji w istniejącym pasie drogowym, bez ingerencji w przyległe obszary. Przebieg trasy drogi w wyniku przebudowy nie ulegnie zmianie.

Celem przedsięwzięcia jest dostosowanie parametrów technicznych i użytkowych drogi powiatowej nr 1051R do wymogów obowiązujących standardów dla drogi klasy L oraz dostosowanie drogi do przenoszenia obciążeń 80 kN/oś przy jednoczesnej poprawie systemu odwodnienia drogi oraz warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez m.in. budowę chodnika, przebudowę geometrii wlotów dróg niższych kategorii. Powyższe wymagać będzie m. in. wykonania nowej konstrukcji nawierzchni, korekty łuków poziomych i pionowych, zapewnienia obsługi terenów przyległych.

Planuje się budowę nowych odcinków kanalizacji deszczowej na długości ok. 897 m oraz przebudowę istniejącej kanalizacji deszczowej na długości ok. 207 m. Odwodnienie jezdni będzie się odbywało powierzchniowo poprzez spadki poprzeczne i podłużne do nowo wybudowanej i przebudowanej kanalizacji deszczowej.

Na odcinku od km ok. 0+311 do km ok. 0+338 str. lewa na długości ok. 27 m z uwagi na wąski pas drogowy projektuje się umocnienie dna rowu korytkami betonowymi. Korytka ściekowe nie będą się łączyć z innymi elementami technicznymi.

Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia nie będzie prowadzone odwodnienie wykopów budowlanych.

Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji zadania wynikać będzie m.in. z prac ziemnych (wykopy i przemieszczenie mas ziemnych) oraz budowlanych. W związku z tym może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane i elementy wyposażenia oraz prowadzenia prac budowlanych i montażowych.Na analizowanym etapie wykorzystywany sprzęt będzie w dobrym stanie technicznym, stosowane będą gotowe mieszanki (przygotowywane np. w wytwórniach betonu). Dla ograniczenia pylenia podczas przygotowywania spoiwa w miejscu budowy,transport materiałów sypkich odbywał się będzie pojazdami wyposażonymi w plandeki. Materiały sypkie składowanie będą pod przykryciem zabezpieczającym je przed rozwiewaniem. Uciążliwości będą miały charakter odwracalny i ustąpią z chwilą zakończenia budowy.

Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wpływać na klimat. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat ograniczy się do spalania paliw w poruszających się po terenie pojazdów. Jednak z uwagi na zakres przedsięwzięcia nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego. W celu ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji zastosowane będą rozwiązania tj; sprzęt wykorzystywany przy robotach budowlanych będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego, na terenie budowy oraz zaplecza budowy nie będą prowadzone naprawy sprzętu. Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 grudnia 2021 08:53
Dokument wprowadzony do BIP przez: Władysław Pracoń
Ilość wyświetleń: 1049
22 grudnia 2021 08:53 (Władysław Pracoń) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)