Komunikaty

Ogłoszenie wraz z treścią decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „uruchomieniu zakładu przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przetwarzania przewodów elektrycznych oraz zbierania odpadów”.

 

 

Nisko, dnia 08.12.2021 r.

OSK.6220.5.2021.DG

OBWIESZCZENIE

BURMISTRZA GMINY I MIASTA NISKO

 

Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735), w związku z art. 38, art. 85 ust. 3 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm), zawiadamiam, że w dniu 08.12.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „uruchomieniu zakładu przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przetwarzania przewodów elektrycznych oraz zbierania odpadów”.

Inwestor: Pan Ryszard Łupiński, „Skup i Sprzedaż Metali Kolorowych”.

Z dokumentacją zgromadzoną w sprawie oraz opiniami organów opiniujących tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli można zapoznać się w Urzędzie Gminy i Miasta w Nisku (siedziba Urzędu: Nisko, Pl. Wolności 14) w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pokój nr 7) w dniach pracy Urzędu.

W związku z powyższym informuję, że stronom postępowania służy prawo wniesienia odwołania od ww. decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

Informacja o wydanej decyzji, wraz z jej treścią, została podana do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy i Miasta w Nisku, na tablicy ogłoszeń ww. Urzędu oraz w miejscu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Burmistrz Gminy i Miasta Nisko

mgr inż. Waldemar Ślusarczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nisko, dn. 08.12.2020 r.

OSK.6220.5.2021

 

Decyzja

o środowiskowych uwarunkowaniach

Działając na podstawie:

  • art. 63 ust 1 i 2 oraz 71 ust. 2 pkt 2 i art. 72 ust. 1 pkt 1 oraz art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ust. 1 i 2, art. 85 ust.1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.),

  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 z późn. zm.),

  • § 2 ust. 1 pkt. 45 lit. a oraz § 3 ust. 1 pkt. 82 i pkt 83 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019, poz. 1839),

po rozpatrzeniu wniosku Inwestora: Pana Ryszarda Łupińskiego, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą „Skup i Sprzedaż Metali Kolorowych”w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,

określam środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na: „uruchomieniu zakładu przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przetwarzania przewodów elektrycznych oraz zbierania odpadów”.

 

I. Zakres przedsięwzięcia.

W ramach zamierzenia planowane jest prowadzenie procesów przetwarzania i zbierania odpadów w zakładzie w Zarzeczu. Przedsięwzięcie realizowane będzie na działce ewid. nr 3570 o pow. 1,06 ha w miejscowości Zarzecze, gmina Nisko. Na terenie działki znajdują się wiata do magazynowania odpadów niepalnych o wymiarach 12 x 8 m, hala produkcyjno – składowa o pow. 520 m2 , budynek socjalno – biurowy o pow. 100 m2, waga najazdowa, plac składowy. Realizacja inwestycji w zakresie przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego planowana jest w hali produkcyjno składowej o powierzchni 520 m2. Dla przedmiotowego terenu ustalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym działka inwestycyjna położona jest na obszarze oznaczonym jako tereny zabudowy usługowo – produkcyjnej.

II. Określam warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

Na terenie przedsięwzięcia odpady będą poddawane procesom odzysku: R4 (recykling lub odzysk metali i związków metali) i R12 (wymiana odpadów w celu poddania ich któremukolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R11).

  1. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych zakład pracował będzie w systemie jednozmianowym wyłącznie w porze dziennej tj. w godzinach 8:00 - 16:00.

  2. Podczas funkcjonowania zakładu prace prowadzone w wiacie odbywały się będą przy zamkniętych drzwiach i oknach.

  3. Woda na terenie przedsięwzięcia pobierana jest z gminnej sieci wodociągowej.

  4. Przedsięwzięcie nie będzie źródłem powstawania ścieków przemysłowych, gdyż w żadnym z planowanych procesów przetwarzania odpadów nie będzie wykorzystywana woda.

  5. Ścieki sanitarne z terenu zakładu odprowadzane będą do kanalizacji sanitarnej.

  6. Wody opadowe i roztopowe z terenu utwardzonego ujmowane będą do szczelnego zbiornika ewaporacyjnego zlokalizowanego na przedmiotowej działce.

 

III. Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie ma obowiązku przeprowadzenia:

        1. Oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę.

2) Postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.

IV. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym.

1) W projekcie budowlanym należy uwzględnić zalecenia wynikające z punktu I i II decyzji.

2) Dokumentacja projektowa powinna uwzględniać metody ograniczenia ujemnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko i zdrowie ludzi, które zawarto w opracowanym Raporcie o oddziaływaniu na środowisko.

2) Stanowiska pracy oraz pomieszczenia higieniczny – sanitarne powinny być tak zorganizowane, aby zapewniały bezpieczne i higieniczne warunki pracy z uwzględnieniem wymogów zawartych w rozrządzeniach Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. poz. 1286 z późn. zm.).

 

V. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.

Planowane przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. 2016 r., poz. 138).

VI. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa (ok. 100 km.).

VII. Wymogi w sprawie stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia nie ma konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania, ponieważ zastosowane rozwiązania techniczne, technologiczne, organizacyjne pozwolą na dotrzymanie prawnie obowiązujących standardów jakości środowiska, wobec czego nie określono uwarunkowań w tym zakresie.

VIII. Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie ma obowiązku przeprowadzenia:

    • ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę;

    • postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.

IX. Przedsięwzięcie nie wymaga sporządzenia analizy porealizacyjnej w zakresie oddziaływania instalacji na klimat akustyczny.

X. Wykonawca jest zobligowany do rygorystycznego przestrzegania wszelkich obowiązujących przepisów, ustaw i rozporządzeń z zakresu ochrony środowiska oraz ustawy o drogach publicznych.

 

Uzasadnienie

Inwestor – Skup i Sprzedaż Metali Kolorowych Ryszard Łupiński – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko z wnioskiem z dnia 06.03.2021 r. (data wpływu do Urzędu 07.04.2021 r.) w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „uruchomieniu zakładu przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przetwarzania przewodów elektrycznych oraz zbierania odpadów”.

Do wniosku dołączono wymagane prawem dokumenty, tj: Raport o oddziaływaniu na środowisko, wypis z rejestru gruntów, kopię mapy ewidencyjnej.

Po rozpatrzeniu wniosku Inwestora stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie zalicza się do przedsięwzięć wymienionych § 2 ust. 1 pkt. 45 lit. a oraz § 3 ust. 1 pkt. 82 i pkt 83 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019, poz. 1839) i jest przedsięwzięciem, zaliczanym do grupy mogących znacząco oddziaływać na środowisko dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko – sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia jest wymagane.

Inwestor przy wniosku z dnia 06.03.2021 r. przedłożył Raport o oddziaływaniu na środowisko opracowany przez dr inż. Agnieszkę Klimek – Mazurkiewicz. Data opracowania marzec 2021 r.

Prowadzący postępowanie Burmistrz Gminy i Miasta Nisko, pismem z dnia 12.04.2021 r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli o dokonanie uzgodnień niezbędnych do wydania decyzji dla przedmiotowej inwestycji.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, postanowieniem z dnia 18.10.2021 r., znak: WOOŚ.4221.12.1.2021.PM.14 uzgodnił środowiskowe warunki realizacji przedsięwzięcia polegającego na: „uruchomieniu zakładu przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przetwarzania przewodów elektrycznych oraz zbierania odpadów” Dyrektor Zarządu Zlewni w Stalowej Woli postanowieniem z dnia 07.05.2021 r. znak: RZ.ZZŚ.4.4360.5.2021.AT uzgodnił warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku pismem z dnia 21.06.2021 r. znak: PSNZ.465.6.1.2021 pozytywnie zaopiniował warunki realizacji ww. inwestycji.

Treść uzgodnień ww. organów jest wiążąca dla Burmistrza Gminy i Miasta Nisko, dlatego została uwzględniona w sentencji decyzji.

W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie:

  • ustalono, że teren planowanego przedsięwzięcia jest objęty obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzony Uchwałą Nr XIX/173/12 Rady Miejskiej w Nisku z dnia 28 marca 2012 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Zarzeczu pn. „Zadąbrowa i Hawryły”, gmina Nisko (Dz. Urz. Woj. Podkarp. z 2012 poz. 947) zgodnie z którym działka inwestycyjna położona jest na obszarze oznaczonym symbolem U-P – teren zabudowy usługowo – produkcyjnej.

  • stosowna informacja o złożonym wniosku została zamieszczona w pdwd pod numerem 5/2021 oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 6/2021;

  • „obwieszczeniem” poinformowano strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego;

  • w formie obwieszczenia (okres 30 dni) zapewniono udział społeczeństwa w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko;

  • poinformowano strony postępowania o zebraniu materiału dowodowego i możliwości zapoznania się z nim;

  • w prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń;

    Dokonano analizy trzech wariantów przedsięwzięcia:

    Niepodejmowanie przedsięwzięcia

    Brak realizacji przedsięwzięcia pozostawi działki objęte zamierzeniem w stanie istniejącym, w związku z tym nie wystąpią emisje związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia.

     

    Racjonalny wariant alternatywny

    Jako racjonalny wariant alternatywny rozważano realizację przedsięwzięcia w innej lokalizacji. Jednak po przeanalizowaniu obu potencjalnych lokalizacji i ich sąsiedztwa, Inwestor zdecydował o realizacji przedsięwzięcia w istniejącej hali w Zarzeczu, gmina Nisko, ze względu na koszty ekonomiczne i środowiskowe związane z wybudowaniem nowych obiektów budowlanych na potrzeby przedsięwzięcia.

     

    Wariant realizacji przedsięwzięcia, tzw. „inwestycyjny” - wariant najkorzystniejszy dla środowiska

    Wybrany wariant realizacyjny polega na prowadzeniu procesów zbierania
    i przetwarzania odpadów na działce nr 3570 o powierzchni 1,06 ha, w miejscowości Zarzecze, gmina Nisko, przy ul. Przemysłowej. Na przedmiotowej działce Inwestor aktualnie prowadzi działalność w zakresie zbierania odpadów.

    Na terenie działki znajdują się obecnie m.in.:

    wiata do magazynowania odpadów niepalnych

    hala produkcyjno-składowa z częścią warsztatową,

    budynek socjalno-biurowy,

    waga najazdowa,

    plac składowy.

    Procesy przetwarzania odpadów będą prowadzone w istniejących obiektach: hali produkcyjno-składowej i w zadaszonej wiacie.

    Na terenie przedsięwzięcia odpady będą poddawane procesom odzysku R4 (recykling lub odzysk metali i związków metali) i R12 (wymiana odpadów w celu poddania ich któremukolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R11), zgodnie z załącznikiem nr 1 do z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2021 r., poz. 779 ze zm.).

    W procesie przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego procesowi odzysku R12 poddawane będą odpady o kodach zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów(Dz. U. z 2020 r., poz. 10):

    16 02 13* - zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12,

    16 02 14 - zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13,

    16 02 15* - niebezpieczne elementy lub części składowe usunięte ze zużytych urządzeń,

    16 02 16 - elementy usunięte ze zużytych urządzeń inne niż wymienione w 16 02 15.

    Łączna ilość odpadów przetwarzanych w instalacji wyniesie ok. 920 Mg rocznie.

    W instalacji do przetwarzania odpadów kabli procesom odzysku R4 i R12 poddawane będą odpady o kodach:

    16 01 22 - inne niewymienione elementy,

    16 02 16 - elementy usunięte ze zużytych urządzeń inne niż wymienione w 16 02 15,

    17 04 11 - kable inne niż wymienione w 17 04 10.

    Łączna ilość odpadów przetwarzanych w instalacji wyniesie do ok. 440 Mg rocznie.

    W ramach prowadzonej działalności Inwestor zamierza również w dalszym ciągu zbierać odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne. Inwestor posiada zezwolenie na zbieranie odpadów wydane przez Starostę Niżańskiego. W ramach przedsięwzięcia planuje się rozszerzenia działalności w zakresie zbierania odpadów. Zbierane będą odpady z grup: 02 - odpady z rolnictwa, ogrodnictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności, 03 - odpady z przetwórstwa drewna oraz z produkcji płyt i mebli, masy celulozowej, papieru i tektury, 07 - odpady z produkcji, przygotowania, obrotu i stosowania produktów przemysłu chemii organicznej, 12 - odpady z kształtowania oraz fizycznej i mechanicznej obróbki powierzchni metali i tworzyw sztucznych, 15 - odpady opakowaniowe; sorbenty, tkaniny do wycierania, materiały filtracyjne i ubrania ochronne nieujęte w innych grupach, 16 - odpady nieujęte w innych grupach, 17 - odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych), 19 - odpady z instalacji i urządzeń służących zagospodarowaniu odpadów, z oczyszczalni ścieków oraz z uzdatniania wody pitnej i wody do celów przemysłowych, 20 - odpady komunalne łącznie z frakcjami gromadzonymi selektywnie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów. Przy gospodarowaniu odpadami przestrzegane będą ogólne zasady wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2021 r., poz. 779 ze zm.).

Najbliższe otoczenie terenu inwestycji stanowią:

- od strony południowej teren planowanego przedsięwzięcia przylega bezpośrednio do istniejącego zakładu produkcji drzewnej,

- od strony północnej sąsiedztwo stanowi zalesiona działka,

- od strony zachodniej – zakład produkcyjny (produkcja materacy),

- od strony wschodniej przebiega droga gminna (ul. Przemysłowa) stanowiąca równocześnie dojazd do zakładu, natomiast za drogą znajduje się zalesiona działka.

 

Najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r.
w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), to tereny zabudowy zagrodowej, dla których wartości dopuszczalne poziomów hałasu wynoszą 55 dB(A) w porze dnia oraz 45 dB(A) w porze nocy.

Tereny te położone są w kierunku wschodnim w odległości ok. 600 m na północny-wschód od granic terenu realizacji przedsięwzięcia, na wschód w odległości ok. 750 m i na południe w odległości ok. 535 m. W uzupełnieniu raportu ooś zawarto informacje, iż budynek znajdujący się na działce o nr ewid. 4016/2 obręb Zarzecze, na terenie firmy Gal-Drew nie jest budynkiem zamieszkałym, jest on wykorzystywany jako zaplecze administracyjno - biurowe ww. firmy.

W trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia źródłami hałasu będą:

  1. źródła kubaturowe – wiata,

  2. źródła liniowe – ruch samochodów ciężarowych ok. 10 pojazdów/dobę i osobowych ok. 5 pojazdów/dobę na terenie zakładu.

Jak wynika z przedstawionej analizy akustycznej, emisja hałasu pochodząca od źródeł związanych z funkcjonowaniem przedmiotowego przedsięwzięcia, określona poprzez przebieg izolinii 55 (A) (określającej normatyw dla terenów zabudowy zagrodowej w porze dziennej) i 45 (A) (określającej normatyw dla terenów zabudowy zagrodowej w porze nocnej) nie wychodzi swoją wartością na tereny chronione akustycznie.

W Raporcie ooś przeanalizowano także oddziaływanie skumulowane obejmujące emisję hałasu z transportu samochodowego z sąsiadujących zakładów: zakładu produkcji materacy w kierunku zachodnim oraz zakładu produkcji drzewnej w kierunku na południowym.

Jak wynika z przedstawionej analizy akustycznej, emisja hałasu pochodząca od źródeł związanych z funkcjonowaniem przedmiotowego przedsięwzięcia oraz źródeł liniowych z sąsiednich zakładów, określona poprzez przebieg m.in. izolinii 55 dB(A) oraz 45 dB(A) - określających normatyw dla terenów zabudowy zagrodowej w porze dziennej i nocnej nie wychodzą swoją wartością na tereny chronione pod względem akustycznym.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911 z późn. zm.), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) „Chodcza ” kod PRLW20001722169, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej niemonitorowaną, silnie zmienioną częścią wód (przekroczenie wskaźników m2 i m3) w dobrym stanie i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny. Zlewnia opisywanej JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj.: OZW Dolina Dolnego Sanu PLH180020. Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicą ww. obszaru chronionego oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.

Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i chemicznym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Omawiana JCWd została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.

Przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych, poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi oraz poza obszarem zagrożenia powodziowego.

Etap realizacji zadania będzie polegał głównie na transporcie, a następnie montażu maszyn, urządzeń, które będą wykorzystywane w procesach technologicznych, w istniejących obiektach.

Jak wynika z zapisów w dokumentacji, źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza na etapie eksploatacji zadania będzie przede wszystkim istniejąca kotłownia gazowa i ruch pojazdów poruszających się po terenie zakładu.

Przetwarzanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego będzie prowadzone w wyznaczonym na ten cel pomieszczeniu (ok. 50 m2) w hali produkcyjno - składowej. Przetwarzanie i recykling kabli będą prowadzone w zabudowanej wiacie z oknami i drzwiami. Zbierane odpady magazynowane będą w wyznaczonych i oznakowanych miejscach na terenie zakładu tj.: placu składowym (w szczelnych pojemnikach lub kontenerach), miejscach magazynowania w hali produkcyjno - składowej.

Demontaż zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego odbywać się będzie w sposób ręczny na podestach/stołach demontażowych, przy użyciu narzędzi i elektronarzędzi m. in. takich jak: wkrętarki, przecinarki, śrubokręty, młotki, nożyce, kombinerki, wiertarki, klucze do demontażu śrub itp. Pomieszczenie, w którym będzie prowadzone przetwarzanie odpadów będzie posiadało wentylację grawitacyjną, a ewentualne ogrzewanie w przypadku konieczności realizowane będzie przy wykorzystaniu energii elektrycznej.

W instalacji do przetwarzania odpadów kabli wykorzystywane będą: gilotyna do cięcia kabli, odizolowywacz do kabli, maszyna do recyklingu kabli tzw. granulator kabli. Urządzenia do przetwarzania odpadów kabli będą zasilane elektrycznie.

Na potrzeby ciepłej wody użytkowej wykorzystywany będzie istniejący kocioł gazowy. Rozładunek i załadunek surowców/produktów i odpadów prowadzony będzie ręcznie lub przy wykorzystaniu elektrycznego wózka widłowego. Urządzenia i pojazdy wykorzystywane w ramach zamierzenia będą sprawne, na bieżąco konserwowane i serwisowane. Przestrzegane będą zasady efektywnego transportu odpadów oraz ograniczenie do minimum czasu pracy silników spalinowych pojazdów na biegu jałowym.

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zlokalizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098). Najbliższym obszarem Natura 2000, względem lokalizacji przedmiotowego przedsięwzięcia jest obszar mający znacznie dla Wspólnoty Dolina Dolnego Sanu PLH180020, oddalony o ok. 0,4 km.

Przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie silnie przekształconym, wykorzystywanym obecnie do celów gospodarki odpadami, w istniejących obiektach. Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje wycinki drzew ani krzewów.

 

Planowane zamierzenie nie będzie wpływało negatywnie na zmiany klimatu ze względu na jego zakres oraz brak prac budowlanych związanych z etapem realizacji przedsięwzięcia.

Projektowane planowane przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę obecnego krajobrazu, ponieważ będzie eksploatowane na terenie przekształconym przez człowieka, w istniejących obiektach.

Planowane przedsięwzięcie nie koliduje z obiektami i obszarami zabytkowymi.
W miejscu przewidzianych prac budowlanych nie znajdują się również zidentyfikowane stanowiska archeologiczne.

Biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszary Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Jednocześnie nadmieniam, iż dla przedmiotowego przedsięwzięcia w ramach oceny oddziaływania na środowisko nie była przeprowadzona ocena oddziaływania, wymagana art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej flory i fauny.

Na terenie przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania chronionych (na mocy prawa krajowego) gatunków roślin. Należy zatem stwierdzić, że jeżeli zachowane zostaną wyżej postawione warunki to planowane przedsięwzięcie ze względu na lokalizację zakres i rodzaj oraz charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze nie będzie oddziaływać
na zasoby, twory i składniki przyrody, o których mowa w art. 2 ust. 1 ww. ustawy o ochronie przyrody, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000. W zakresie oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat przewiduje się, że z uwagi na charakter i lokalizację przedmiotowego zamierzenia nie będzie ono w sposób istotny powodować zmian w zakresie oddziaływania na klimat. Mając na uwadze dostosowanie przyjmowanych rozwiązań do możliwych zmian klimatu, przedmiotowe przedsięwzięcie nie obejmuje elementów wskazywanych jako szczególnie wrażliwe na zmiany klimatu, a przyjęte rozwiązania sprzyjają zmniejszeniu skali możliwego oddziaływania.

Po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzgodnieniami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, biorąc pod uwagę rodzaj oraz przypuszczalną skalę oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, uznano, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska i nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód.

Prawidłowo prowadzona działalność zakładu nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych stężeń w powietrzu oraz nie spowoduje naruszenia obowiązujących standardów jakości środowiska. Planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie ani nie wymaga ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie zalicza się do przedsięwzięć, które mogą stworzyć ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. 2016 r., poz. 138). Wobec powyższego nie określono warunków w tym zakresie.

W świetle powyższego stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie, przy wypełnieniu warunków wymienionych w sentencji, spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.

Jednocześnie informuję, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na prowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych. Decyzje te wydane są w odrębnych postępowaniach i mają inny charakter, dlatego w przypadku, gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. , poz. 55).

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Pan Ryszard Łupiński, ul. Mickiewicza 1a, Zarzecze, 37 – 400 Nisko;

  2. Strony postępowania Obwieszczeniem;

  3. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;

  4. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;

  5. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Stalowej Woli;

  6. a/a.

Załącznik do decyzji: Charakterystyka Przedsięwzięcia.

 

 

Nisko, dn. 08.12.2021 r.

OSK.6220.5.2021

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „uruchomieniu zakładu przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przetwarzania przewodów elektrycznych oraz zbierania odpadów”.

Inwestor: Skup i Sprzedaż Metali Kolorowych Ryszard Łupiński, ul. Mickiewicza 1a, Zarzecze, Gmina Nisko.

 

 

Charakterystyka Przedsięwzięcia polegającego na:

uruchomieniu zakładu przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przetwarzania przewodów elektrycznych oraz zbierania odpadów”.

 

Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na uruchomieniu zakładu przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przetwarzaniu i recyklingu kabli tj. odseparowaniu izolacji z przewodów elektrycznych i granulacji miedzi oraz zbieraniu złomu i innych odpadów. Przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie silnie przekształconym, wykorzystywanym obecnie do celów gospodarki odpadami w istniejących obiektach. Proces przetwarzania zużytego sprzętu odbywać się będzie w istniejącej hali produkcyjno – składowej o powierzchni 520 m2, w wydzielonym do tego celu pomieszczeniu o powierzchni 50 m2 ze szczelnym i nieprzepuszczalnym podłożem w postaci wylewki betonowej. Przetwarzanie i recykling kabli odbywać się będzie w zabudowanej wiacie o powierzchni 96 m2 z wylewką betonową. Demontaż zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego odbywać się będzie w sposób ręczny na stołach demontażowych, przy użyciu narzędzi i elektronarzędzi. W procesie ręcznego demontażu nastąpi separacja frakcji na odpady metali żelaznych, metali nieżelaznych, tworzyw sztucznych oraz podzespołów peryferyjnych. W wyniku przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego będą powstawały odpady niebezpieczne oraz inne niż niebezpieczne. Odpady, które nie będą przetwarzane w zakładzie będą przekazywane do recyklingu, odzysku lub unieszkodliwienia. W instalacji przetwarzane będą odpady dostarczone do zakładu od pierwotnych wytwórców odpadów oraz własne wytworzone odpady powstające w wyniku demontażu zużytego sprzętu elektronicznego i elektronicznego. Na terenie planowanego przedsięwzięcia odbywać się będzie również zbieranie odpadów, rozumiane jako gromadzenie ich przed transportem do miejsc przetwarzania. Na prowadzenie działalności w tym zakresie Inwestor posiada aktualną decyzję Starosty Niżańskiego zezwalającą na zbieranie odpadów. W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia przewiduje się rozszerzenie działalności w zakresie zbierania odpadów o dodatkowe 30 rodzajów odpadów. Miejsca przeznaczone do gromadzenia odpadów posiadać będą system monitoringowy oraz zabezpieczenia przed dostępem osób trzecich. Odpady będą magazynowane w szczelnych pojemnikach lub kontenerach w wyznaczonych do tego celu miejscach. Odpady niebezpieczne magazynowane będą w szczelnych pojemnikach odpornych na uszkodzenia mechaniczne.

Zgodnie z art. 56 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r.,
poz. 1566, ze zm.), celem środowiskowym dla jednolitych części wód powierzchniowych niewyznaczonych jako sztuczne lub silnie zmienione jest ochrona oraz poprawa ich stanu ekologicznego i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć co najmniej dobry stan ekologiczny
i dobry stan chemiczny wód powierzchniowych, a także zapobieganie pogorszeniu ich stanu ekologicznego i stanu chemicznego. Natomiast zgodnie z art. 57 tej ustawy dla sztucznych
i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych, celem środowiskowym jest ochrona tych wód oraz poprawa ich potencjału ekologicznego i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć co najmniej dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny wód powierzchniowych, a także zapobieganie pogorszeniu ich potencjału ekologicznego oraz stanu chemicznego

Ze względu na fakt, że przedsięwzięcie nie oddziałuje na obszary chronione
nie poddano analizie kwestii zaostrzenia celów środowiskowych jednolitych części wód powierzchniowych względem obszarów, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c w Dyrektywie 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Analizowane przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie stanu ilościowego i chemicznego wód podziemnych, a także nie zagrozi osiągnięciu celów środowiskowych określonych dla JCWPd, czyli utrzymania dobrego stanu ilościowego i chemicznego wód podziemnych. Omawiane przedsięwzięcie nie wpłynie także na elementy stanu biologicznego, fizykochemicznego, hydromorfologicznego, i chemicznego JCWP wód w stopniu pogarszającym klasyfikację JCWP, a tym samym nie zagrozi osiągnięciu celów środowiskowych określonych dla JCWP.

Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 grudnia 2021 14:54
Dokument wprowadzony do BIP przez: Władysław Pracoń
Ilość wyświetleń: 1070
08 grudnia 2021 14:54 (Władysław Pracoń) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)