Nisko, dn. 29.11.2021 r.
OSK.6220.10.2021
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach
Działając na podstawie:
art. 63 ust 1 i 2 oraz 71 ust. 2 pkt 2, i art. 72 ust. 1 pkt 3, w oparciu o art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ust. 1 i 2, mając na względzie zapisy art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy
z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm.),
w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz.1839) planowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko,
art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(t.j. Dz. U z 2021 r., poz. 735 z późn. zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Gminy i Miasta Nisko
stwierdzam
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie drogi gminnej wzdłuż cieku Borowina oraz przebudowie odcinka drogi gminnej ul. Dąbrowskiego na Osiedlu Podwolina w Nisku”, o ile spełnione będą poniższe warunki:
Wycinka krzewów będzie wynikać wyłącznie z potrzeb realizacji przedsięwzięcia
i zostanie przeprowadzona poza głównym okresem lęgowym ptaków, przypadającym na okres od 1 marca do 31 sierpnia. W przypadku zaistnienia konieczności wycinki w ww. okresie jest możliwe jej wykonanie jedynie w przypadku potwierdzenia (obserwacje te powinny się odbyć w okresie 1-3 dni przed terminem planowanej wycinki), iż dany krzew nie jest wykorzystywany przez ptaki, jako miejsce gniazdowania, jak również, że jego wycinka nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, wycinkę należy wstrzymać do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków ptaków.
Drzewa i krzewy narażone na uszkodzenia w trakcie prowadzenia prac zostaną na czas realizacji robót zabezpieczone poprzez:
owinięcie pnia matami słomianymi (np. w ilości ok. 4 m2 na jeden pień), a następnie oszalowanie ich deskami do wysokości pierwszych gałęzi; dolna część każdej deski będzie opierać się na podłożu; oszalowanie będzie otoczone opaskami z drutu lub taśmy stalowej w odległości wzajemnej co 40÷60 cm,
przykrycie odkrytych korzeni matami słomianymi w ilości około 4 m2 na jedno drzewo
i podlewanie drzew wodą przez cały okres trwania robót, w zależności od warunków atmosferycznych,
tymczasowe wygrodzenie krzewów rosnących w sąsiedztwie realizacji inwestycji.
Po zakończeniu robót zostanie wykonany demontaż zabezpieczeń drzew/krzewów.
W obrębie rzutu koron drzew zakazane jest: składowanie materiałów budowlanych takich jak: cement czy wapno, wylewanie wody z osadami cementowymi lub wapiennymi, zagęszczanie gruntu poprzez składowanie materiałów budowlanych. Ponadto zakazane jest obsypywanie pni drzew ziemią z wykopów.
Wykopy budowlane w obrębie systemów korzeniowych drzew będą prowadzone ręcznie, w wypadku konieczności odsłonięcia systemu korzeniowego na dłuższy okres oraz
w okresie letnim ściany wykopu będą okryte matą ze słomy, przykryty odsłonięty system korzeniowy warstwą torfu i pokryty tkaniną jutową lub zabezpieczony szalunkiem z desek.
Wszelkie prace ingerujące w koryta potoku Borowina będą ograniczone do minimum
tj. działań związanych z budową kładki dla pieszych i dwóch obiektów mostowych i będą wykonane poza okresem 1 marca - 30 czerwca.
Znajdujące się na terenie budowy wykopy (w tym liniowe), studzienki, dreny odwadniające i inne potencjalne pułapki ekologiczne, do których mogą wpadać płazy (i inne małe zwierzęta) będą zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić im dostanie się do nich (np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć, wygrodzeń) lub też zastosowane będą rozwiązania umożliwiające samodzielne wydostanie się z nich (np. pochylnie, pozostawianie wypłaszczenia jednej ze ścian).
Planowany rów prawostronny wzdłuż drogi będzie miał łagodnie nachylone skarpy (ok.1:2), a w przypadku konieczności umocnień skarp zostaną one wykonane z użyciem elementów ażurowych.
Uzasadnienie
Inwestor – Gmina i Miasto Nisko, w którego imieniu działa Pani Stanisława Szymonik, Kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego – wystąpił do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko z wnioskiem z dnia 19.08.2021 r. (data wpływu do Urzędu 20.08.2021 r.), o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie drogi gminnej wzdłuż cieku Borowina oraz przebudowie odcinka drogi gminnej ul. Dąbrowskiego na Osiedlu Podwolina w Nisku”, do którego dołączono:
kartę informacyjną przedsięwzięcia,
kopię wypisu z Rejestru Gruntów,
wyrys z mapy ewidencyjnej, z zaznaczonym przebiegiem granic terenu, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.
Na podstawie w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada
2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U.
z 2019 r., poz. 1839) - …„drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”… zaliczane są do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko i przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r.,
poz. 247 z późn. zm.) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub brak potrzeby jego sporządzenia ustalany jest w drodze postanowienia przez organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po uprzednim zasięgnięciu opinii właściwych organów.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Burmistrz Gminy i Miasta Nisko wystąpił o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, oraz sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
W przedłożonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska opinii z dnia 11.10.2021 r. (data wpływu do Urzędu 12.10.2021 r.) znak: WOOŚ.4220.12.21.2021.NH.7, organ stwierdził, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięciapod nazwą: „Budowie drogi gminnej wzdłuż cieku Borowina oraz przebudowie odcinka drogi gminnej ul. Dąbrowskiego na Osiedlu Podwolina w Nisku”.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku w swojej opinii z dnia 22.09.2021 r. (data wpływu do Urzędu 29.09.2021 r.) znak: PSNZ.465.23.2021, stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli w swojej opinii z dnia 22.03.2021 r. (data wpływu do Urzędu 23.03.2021 r.), znak: RZ.ZZŚ.4.435.278.2021.AT stwierdził, brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko.
Na podstawie art. 63 ust 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm.), po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów dotyczących planowanego przedsięwzięcia oraz opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Stalowej Woli i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli w sprawie obowiązku sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu, oraz co do konieczności przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko, Burmistrz Gminy i Miasta Nisko stwierdził brak potrzeby sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia i przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.Zgodnie z art. 63 ust 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., 247) szczegółowo przeanalizowano kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj.:
1. rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
-skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu:
Planowane przedsięwzięcie polegało będzie na budowie drogi gminnej o długości
ok. 1993,8 m wzdłuż cieku Borowina, przebudowie odcinka drogi gminnej ul. Dąbrowskiego
w Nisku o długości ok. 147 m oraz budowie drogi gminnej wewnętrznej o długości
ok. 356,3 m. Odcinki projektowanych dróg w połączeniu ze sobą, tworzyć będą ciąg dróg dojazdowych do przyległych terenów, stanowiących istniejącą zabudowę mieszkaniową, łąki
i pola uprawne.
Budowana droga gminna wzdłuż cieku Borowina posiadała będzie szerokość jezdni
ok. 5,5 m z miejscowymi poszerzeniami na łukach i w miejscach przejść dla pieszych. W ciągu ww. drogi w km ok. 0+216,50 przewidziano do wykonania obiekt mostowy o długości ok. 18 m
o kształcie w przekroju łukowo-kołowym z obrukowaniem wlotów i wylotów. Przewidziano także do wykonania pięć kładek dla ruchu pieszo-rowerowego w: km ok. 0+323,44, km ok. 0+535,19, km ok. 0+694,41, km ok. 0+935,76 i km ok. 1+175,73 oraz przepustów drogowych w: km ok. 0+064,20, km ok. 1+429,85 i km ok. 1+770,82 z obrukowaniem wlotów
i wylotów.
Przebudowany odcinek drogi gminnej ul. Dąbrowskiego posiadał będzie szerokość jezdni ok. 5,5 m z miejscowymi poszerzeniami na łukach i w miejscach przejść dla pieszych. W ciągu drogi w km ok. 0+835 przewidziano do wykonania obiekt mostowy o długości
ok. 12 m o kształcie w przekroju łukowo-kołowym z obrukowaniem wlotów i wylotów. Budowana droga gminna wewnętrzna posiadać będzie szerokość jezdni ok. 3,5 m. Na wszystkich ww. drogach zostanie wykonana nawierzchnia z betonu asfaltowego.
W stanie istniejącym tereny na których projektowane są ww. drogi, stanowią drogi gruntowe i z kruszywa, zapewniające dojazd do przyległych działek, które częściowo stanowią pola uprawne i łąki. Odwodnienie z istniejących odcinków dróg odbywa się na przyległe tereny poprzez rozsączanie powierzchniowe.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na terenach nieruchomości sąsiednich.
Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonej Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, wszystkie zidentyfikowane oddziaływania zostały szczegółowo opisane w punkcie 10 Karty. Nie stwierdzono możliwości wystąpienia oddziaływań skumulowanych planowanego przedsięwzięcia z innymi istniejącymi lub planowanymi przedsięwzięciami.
- Wykorzystywania zasobów naturalnych.
Ze względu na charakter inwestycji w fazie realizacji nie przewiduje się wykorzystywanie zasobów naturalnych,
- Emisji i występowania innych uciążliwości.
Teren podlegający ochronie akustycznej znajduje się w pobliżu początkowego biegu budowanej drogi gminnej wzdłuż cieku Borowina, jest to teren zabudowy mieszkaniowej zagrodowej, dla którego dopuszczalny poziom hałasu wynosi 65 dB w porze dziennej i 56 dB w nocy, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w Środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112).
Natężenie ruchu na przedmiotowych odcinkach dróg szacowane jest na ok. 60 poj./dobę. Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie. Nowa nawierzchnia przyczyni się do ograniczenia emisji hałasu oraz emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych dzięki większej płynności ruchu drogowego.Przedmiotowa droga wykorzystywana jest głównie przez okolicznych mieszkańców. Emisja substancji zanieczyszczających do powietrza oraz emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter krótkotrwały i odwracalny. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia w rejonie zabudowy mieszkaniowej prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej. W trakcie trwania robót budowlanych mogą występować okresowe i krótkotrwałe zwiększone poziomy emisji spalin. Wpływ ten nie będzie jednak powodował przekraczania dopuszczalnych norm i ustanie po zakończeniu prac budowlanych. Poprzez poprawę jakości nawierzchni, w wyniku planowanej budowy i przebudowy dróg, ruch pojazdów będzie bardziej płynny, przez co zwiększy się prędkość przejazdu i tym samym zmniejszy się emisja spalin i hałasu.
- Ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji
i stosowanych technologii.
Planowane przedsięwzięcie zrealizowane zostanie z wykorzystaniem najnowszych technologii spełniających wszystkie normy oraz z wykorzystaniem odpowiednio dobranych materiałów najwyższej jakości. Przebudowane obiekty spełniać będą wszystkie normy budowlane. Stan techniczny dróg będzie stale monitorowany. W związku z tym można stwierdzić, iż ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej, w analizowanym przypadku, zostało w praktyce wyeliminowane.
- Przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz wpływu na środowisko, w przypadku gdy planuje się ich powstanie.
Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć i będą zagospodarowywane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r., poz. 779 z późn. zm.). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania.
- Zagrożenia dla ludzi, w tym wynikającego z emisji.
Z uwagi na skalę przedsięwzięcia i jego lokalizację nie będzie stanowiło zagrożenia dla ludzi zarówno na etapie realizacji przedsięwzięcia, jak i na etapie eksploatacji przebudowanej drogi.
2. usytuowanie przedsięwzięcia - ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
- Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz innych obszarach
o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
- Obszary wybrzeży.
Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze wybrzeży.
- Obszary górskie lub leśne.
Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach leśnych.
- Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 425 „Dębica - Stalowa Wola – Rzeszów”. Obszar planowanego przedsięwzięcia znajduje się poza strefami ochronnymi ujęć wód powierzchniowych
i podziemnych oraz poza obszarem szczególnego zagrożenia powodzią.
- Obszary wymagające specjalnej ochronny ze względu na występowanie gatunków roślin
i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
(Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 późn. zm.).
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza wielkopowierzchniowymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098), w tym poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenia dla Wspólnoty Dolina Dolnego Sanu PLH180020 położony w odległości 1,6 km od zachodniego krańca inwestycji oraz obszar Natura 2000 Enklawy Puszczy Sandomierskiej PLH180055 położony w odległości 0,96 km od wschodniego krańca inwestycji.
Teren realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005),
a zaktualizowanych w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.
Prowadzenie prac nie wymaga wycinki drzew, a jedynie pojedynczych zakrzewień. Droga będzie biegła w bezpośrednim sąsiedztwie potoku Borowina, jednak należy podkreślić, że jest to ciek przekształcony, wyprostowany, pozbawiony obudowy biologicznej. Ponadto ingerencja w ciek w związku z realizacją inwestycji będzie ograniczona do budowy przepraw przez ten potok (tj. mostów czy kładki dla pieszych) czy odwodnienia drogi. Ponadto droga wzdłuż tego cieku przebiega w większości po istniejącym śladzie lokalnego przejazdu. Zamierzenie będzie realizowane w obrębie terenów zabudowy zagrodowej, sztucznego zbiornika wodnego oraz terenu nieużytków.
Biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000.
- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska.
-Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne.
- Gęstość zaludnienia.
Inwestycja zlokalizowana będzie na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, w sąsiedztwie sztucznego zbiornika wodnego i nieużytków.
- Obszary przylegające do jezior.
Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na terenach przylegających do jezior.
- Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.
Przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach ochrony uzdrowiskowej.
- Wody i obowiązujące ich cele.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911 z późn. zm.), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) „Barcówka ” kod PRLW20001722929, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej monitorowaną, naturalną częścią wód, w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny. Ze względu na brak możliwości technicznych przedłużono termin osiągnięcia ww. celu środowiskowego do 2027 r. Zlewnia opisywanej JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj.: OSO Puszcza Sandomierska PLB180005, OZW Dolina Dolnego Sanu PLH180020 oraz Enklawy Puszczy Sandomierskiej PLH180055. Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000119, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i chemicznym i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie. Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na utwardzonym terenie. Tankowanie ciężkiego sprzętu budowlanego odbywać się na terenie utwardzonym z wykorzystaniem szczelnej misy. Konserwacja i naprawa sprzętu będzie się odbywać w warsztatach serwisowych poza terenem inwestycji. Ponadto zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty umożliwiające neutralizację ewentualnych wycieków. Na etapie realizacji inwestycji woda będzie używana przez pracowników do celów sanitarnych i spożywczych, będzie dowożona w butelkach. Ścieki socjalno-bytowe, powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą gromadzone w przenośnych sanitariatach, opróżnianych przez specjalistyczne firmy. W fazie eksploatacji nie będą wytwarzane tego rodzaju ścieki. W trakcie prac prowadzonych w obrębie cieku naturalnego „Dopływ w Podwolinie” zostanie zachowana szczególna ostrożność celem niedopuszczenia do zanieczyszczania jego wód.
Odprowadzanie wód opadowo – roztopowych z odwadnianej powierzchni dróg gminnych odbywać się będzie poprzez powierzchniowy spływ wód w obrębie pasa drogowego. W przypadku odcinka drogi biegnącego wzdłuż cieku naturalnego, po prawej stronie drogi przewidziano odwodnienie poprzez budowę rowu z odprowadzeniem wód do ww. cieku. W ramach analizowanego przedsięwzięcia nie planuje się odwadniania wykopów. Prace związane z wykonaniem wykopów, będą realizowane w porze suchej przy niskim poziomie wód gruntowych.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację
i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 analiza i ocena w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko ust. 1 pkt 1, wynikające z:
- Zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.
W czasie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie na klimat akustyczny i jakość powietrza w związku z dojazdem pojazdów oraz pracą koparki kołowej, które będzie miało charakter krótkotrwały i odwracalny i ustanie w momencie zakończenia robót. Zasięg przestrzenny oddziaływania ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji.
- Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie w żadnym komponencie środowiska z uwagi na znaczną odległość od granicy państwa.
- Charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania.
Informacje zawarte w Karcie stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości, intensywności czy złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.
- Prawdopodobieństwo oddziaływania.
Informacje zawarte w Karcie potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji przedsięwzięcia. Bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny i ograniczą się do najbliższego otoczenia inwestycji.
- Czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania.
Oddziaływania powstałe na etapie realizacji będą krótkotrwałe i odwracalne. Nie będą one powodowały przekroczenia obowiązujących standardów środowiska.
- Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem,
Oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego nie będą podlegały kumulacji z oddziaływaniami innych przedsięwzięć w stopniu powodującym zwiększenie lokalnych uciążliwości związanych z antropopresją.
- Możliwości ograniczenia oddziaływania.
Zaproponowana przez Inwestora organizacja i technologia robót budowlanych oraz jakość przewidzianych do wykorzystania materiałów ograniczają prognozowane oddziaływania na środowisko. Jako działanie mitygacyjne w zakresie zmian klimatycznych, Inwestor przewiduje racjonalne i oszczędne zużycie wody, surowców i energii wykorzystywanych w związku z realizacją i eksploatacją inwestycji. W świetle powyższego biorąc pod uwagę rodzaj zamierzenia i sposób realizacji jak i eksploatacji inwestycji, oraz lokalizację w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustawy z dnia 3 października 2008r. nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na poszczególne elementy środowiska.
Lokalizacja Inwestycji nie doprowadzi do zmian w lokalnym krajobrazie, ponieważ realizowana będzie w śladzie istniejącej drogi.
Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat na etapie realizacji ograniczy się do spalania paliw w pojazdach i maszynach wykorzystywanych na placu budowy, oraz poruszających się po budowanej drodze na etapie jej eksploatacji. Ze względu na skalę
i charakter przedsięwzięcia, nie przewiduje się znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego, na etapie jego eksploatacji.
Dokonano analizy dwóch wariantów przedsięwzięcia.
1. Wariant proponowany przez wnioskodawcę. Wariant proponowany przez Inwestora jest także wariantem najkorzystniejszym dla środowiska, ponieważ budowa i przebudowa poszczególnych odcinków dróg pozwoli na poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego, oraz zmniejszenia emisji hałasu i zanieczyszczeń do atmosfery. W efekcie zaplanowanych prac ulegną zmniejszeniu negatywne skutki oddziaływania ruchu drogowego. Poprzez wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych, zwiększy się płynność ruchu, a co za tym idzie zmniejszą się ilości emitowanych spalin. Zmniejszeniu ulegną również wibracje, drgania i hałas.
2. Wariant alternatywny czyli - rezygnacja z przedsięwzięcia jest wariantem niekorzystnym dla środowiska, ponieważ mieszkańcy gminy będą jeździć drogami o złym stanie technicznym (liczne deformacje, wyboje, dziury). Będzie to powodować zwiększoną emisję zanieczyszczeń i hałasu do środowiska.
W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie:
- Ustalono, że działka ewid. nr 7384 objęta jest aktualnym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego osiedla „Podwolina” uchwalonego uchwałą nr V/31/07 Rady Miejskiej jako pas drogowy drogi publicznej klasy L. Pozostałe działki na których realizowane będzie przedsięwzięcia nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Zawiadomiono strony postępowania w formie Obwieszczenia o wszczęciu postępowania administracyjnego, o złożonym wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentami sprawy.
Informacje o wniosku zamieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych zawierającym informacje o środowisku i jego ochronie pod numerem 3/2021oraz o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod numerem 4/2021.
W prowadzonym przez organ postępowaniu nie wpłynęły żadne wnioski od stron postępowania ani społeczeństwa, tym samym uznano, że nikt oraz żadna ze stron nie wnosi uwag i zastrzeżeń.
Przed wydaniem niniejszej decyzji stronom zapewniono możliwość wypowiedzenia się co do zebranych dowodów zgodnie z art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Ustalono, że w sąsiedztwie ani bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Planowane przedsięwzięcie ani w fazie budowy i przebudowy ani w fazie eksploatacji nie będzie wywierało wpływu na jednolitą część wód podziemnych i powierzchniowych,
W rejonie planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania obiektów, siedlisk roślin chronionych, miejsc lęgowych ptaków i rozrodu zwierząt,
Przedmiotowa droga nie będzie należała do kategorii zakładów dużego oraz zwiększonego ryzyka wystąpienia poważnych awarii przemysłowych – zgodnie z klasyfikacją wg Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej
(Dz. U. z 2016 r. poz. 138).
Nie przewiduje się negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 z późn. zm. ), w tym obszarów sieci Natura 2000, ze względu na oddziaływanie tych zatwierdzonych i projektowanych obszarów od planowanego przedsięwzięcia oraz charakter przedsięwzięcia w kontekście możliwych zagrożeń.
Uwzględniając lokalizację, poza formami ochrony przyrody, zakres i rodzaj planowanego przedsięwzięcia, a także charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze uznano, iż planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, wymaganej zapisami art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Projektowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie ani nie wymaga ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.
Na podstawie karty informacyjnej o planowanym przedsięwzięciu, oraz po zapoznaniu się z całością materiału dowodowego w sprawie w tym z opiniami organów, tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nisku oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Stalowej Woli biorąc pod uwagę rodzaj, przypuszczalną skalę oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i zaproponowane rozwiązania chroniące środowisko na środowisko uznano, że przedsięwzięcie spełni wymogi stawiane przez przepisy z zakresu ochrony środowiska.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Gminy i Miasta Nisko
w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Otrzymują:
Inwestor: Gmina i Miasto Nisko;
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Stalowej Woli;
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nisku;
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie;
Strony postępowania „Obwieszczeniem”;
a/a.
Załącznik do decyzji – Charakterystyka Przedsięwzięcia.
Nisko, dn. 29.11.2021 r.
OSK.6220.10.2021
Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie drogi gminnej wzdłuż cieku Borowina oraz przebudowie odcinka drogi gminnej ul. Dąbrowskiego na Osiedlu Podwolina w Nisku”.
Inwestor: Gmina i Miasto Nisko.
Charakterystyka Przedsięwzięcia polegającego na:
„Budowie drogi gminnej wzdłuż cieku Borowina oraz przebudowie odcinka drogi gminnej
ul. Dąbrowskiego na Osiedlu Podwolina w Nisku”.
Planowane przedsięwzięcie polegało będzie na budowie drogi gminnej o długości
ok. 1993,8 m wzdłuż cieku Borowina, przebudowie odcinka drogi gminnej ul. Dąbrowskiego
w Nisku o długości ok. 147 m oraz budowie drogi gminnej wewnętrznej o długości
ok. 356,3 m. Odcinki projektowanych dróg w połączeniu ze sobą, tworzyć będą ciąg dróg dojazdowych do przyległych terenów, stanowiących istniejącą zabudowę mieszkaniową, łąki
i pola uprawne. Budowane i przebudowywane drogi będą mieć szerokość 5,5 m. Powierzchnia nawierzchni dróg wynosić będzie 14310 m2, powierzchnia chodników 7150 m2, powierzchnia parkingu wyniesie 8800 m2.
Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji zadania wynikać będzie m.in. z prac ziemnych (wykopy i przemieszczenie mas ziemnych) oraz budowlanych. W związku z tym może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane i elementy wyposażenia oraz prowadzenia prac budowlanych i montażowych.Na analizowanym etapie wykorzystywany sprzęt będzie w dobrym stanie technicznym, stosowane będą gotowe mieszanki (przygotowywane np. w wytwórniach betonu). Dla ograniczenia pylenia podczas przygotowywania spoiwa w miejscu budowy,transport materiałów sypkich odbywał się będzie pojazdami wyposażonymi w plandeki. Materiały sypkie składowanie będą pod przykryciem zabezpieczającym je przed rozwiewaniem. Uciążliwości będą miały charakter odwracalny i ustąpią z chwilą zakończenia budowy.
Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wpływać na klimat. Wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na klimat ograniczy się do spalania paliw w poruszających się po terenie pojazdów. Jednak z uwagi na zakres przedsięwzięcia nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego. W celu ochrony środowiska, na etapie realizacji inwestycji zastosowane będą rozwiązania tj; sprzęt wykorzystywany przy robotach budowlanych będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany, na terenie zaplecza budowy nie będą magazynowane oleje, smary i inne materiały stosowane do eksploatacji i konserwacji sprzętu budowlanego, na terenie budowy oraz zaplecza budowy nie będą prowadzone naprawy sprzętu. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia maszyny należy skierować ją do naprawy poza miejscem realizacji inwestycji. Przedmiotowe przedsięwzięcie, na etapie realizacji i eksploatacji nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina i Miasto Nisko