I. Nie jest wymagane zezwolenie na usuwanie drzew i krzewów między innymi w niżej wymienionych przypadkach:
1) krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m²,
2) drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
a) 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego,
b) 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew,
3a) drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
3b) drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nie użytkowanych do użytkowania rolniczego.
II. Uwaga: osoby fizyczne usuwające drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których obwody przekraczają wymiary wykazane pkt. 2, dokonują zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew – druk do pobrania, przy czym:
1. organ, w terminie 21 dni od dnia dokonania zgłoszenia, dokonuje oględzin zgłoszonych drzew i sporządza protokół,
2. po dokonaniu oględzin, organ w terminie 14 dni od dnia oględzin może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw – usunięcie drzew może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu,
3. organ może przed upływem 14 dni od dnia oględzin, na wniosek zainteresowanego, wydać zaświadczenie o braku sprzeciwu – wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia do usunięcia drzew – opłata za wydanie zaświadczenia wynosi 17 zł.,
4. w przypadku nie usunięcia drzew przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin, usunięcie drzew może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
III. Wymagane jest uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów przez:
1. posiadacza nieruchomości – za zgodą właściciela,
2. właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny ( dz. U. z 2016 r., poz. 380, 585, 1579) – jeśli drzewo lub krzew zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń,
3. zarządcę nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa,
4. użytkownika wieczystego nieruchomości,
5. posiadacza o nieuregulowanym stanie prawnym nieruchomości,
6. firmy, instytucje i osoby prawne.
Wyżej wymienieni składają wniosek o usunięcie drzew - druk do pobrania.
Do wniosku należy dołączyć:
1) rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości,
2) projekt planu:
a) nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art.3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. - Prawo ochrony środowiska lub
b) przesadzenia drzewa lub krzewu - jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania,
3) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie,
4) zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1,3, 7, 8, 13 i 15, jeżeli zostało wydane,
Dokumenty do pobrania:
Dokumenty należy składać w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Gminy i Miasta Pl. Wolności 14, pokój nr 12 (pon.- pt. w godz. 7.30 – 15.30).
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy i Miasta w Nisku – Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej, pokój nr 7, tel. 15 8415 520
Osoba odpowiedzialna – Stanisław Radewicz – Inspektor ds. utrzymania zieleni i czystości w gminie.
Nie obowiązuje opłata skarbowa od wydanego zezwolenia.
Jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika wówczas obowiązuje opłata skarbowa w kwocie 17,00 zł od udzielonego pełnomocnictwa.
Obowiązuje opłata za wydania zaświadczenia o braku sprzeciwu w przypadku złożonego zgłoszenia w wysokości 17,00 zł.
W przypadku składania wniosku, decyzję wydaje się w ciągu 30 dni od dnia jego wpłynięcia.
W przypadku dokonania zgłoszenia obowiązują terminy opisane w Pkt. II ust. 1-3.
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016r. poz. 2134 z pozn. zm.)
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina i Miasto Nisko